Styl dyrektywny: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
==Założenia== | ==Założenia== | ||
Kierownik (lider/menadżer) określa cele działania dla swoich podwładnych i pełni funkcję osoby rozkazującej. Pracownicy są niesamodzielni, brak im kreatywności i pomysłów na zadania. Nie biorą udziału w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy nie są wykwalifikowani, w pracy potrzebują być zależnymi od kogoś, a ich zdania nie bierze się pod uwagę. | [[Kierownik]] (lider/menadżer) określa [[cele]] działania dla swoich podwładnych i pełni funkcję osoby rozkazującej. Pracownicy są niesamodzielni, brak im kreatywności i pomysłów na zadania. Nie biorą udziału w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy nie są wykwalifikowani, w pracy potrzebują być zależnymi od kogoś, a ich zdania nie bierze się pod uwagę. | ||
==Zadania kierownika autokraty== | ==Zadania kierownika autokraty== | ||
Linia 26: | Linia 26: | ||
* wskazywanie formy wykonania zadania | * wskazywanie formy wykonania zadania | ||
* wskazywanie uprawnień i możliwości pracownikom | * wskazywanie uprawnień i możliwości pracownikom | ||
* samodzielny podział pracy | * samodzielny [[podział pracy]] | ||
* wskazywanie własnych przemyśleń | * wskazywanie własnych przemyśleń | ||
* częste upominanie pracowników | * częste upominanie pracowników | ||
Linia 36: | Linia 36: | ||
==Wady i zalety== | ==Wady i zalety== | ||
W stylu dyrektywnym ciężko jest zaobserwować integrację drużyny, a pogłębianie dezintegracji może tworzyć takie zachowania jak donosicielstwo. Dużo częściej obserwuje się zniechęcenie, apatię i brak chęci do pracy u pracowników, przez co wypracowanie jakiegokolwiek sukcesu graniczy z cudem. Styl ten jest użyteczny, jednak na początku powstania grupy lub wtedy, gdy podwładni potrzebują dużej ilości podpowiedzi w kontekście zadań, do których wykonania są zobligowani. Patrząc z innej perspektywy styl ten jest bardzo wygodny z punktu widzenia pracownika, ponieważ zdejmuje z niego wszelką odpowiedzialność. | W stylu dyrektywnym ciężko jest zaobserwować integrację drużyny, a pogłębianie dezintegracji może tworzyć takie zachowania jak donosicielstwo. Dużo częściej obserwuje się zniechęcenie, apatię i brak chęci do pracy u pracowników, przez co wypracowanie jakiegokolwiek sukcesu graniczy z cudem. Styl ten jest użyteczny, jednak na początku powstania grupy lub wtedy, gdy podwładni potrzebują dużej ilości podpowiedzi w kontekście zadań, do których wykonania są zobligowani. Patrząc z innej perspektywy styl ten jest bardzo wygodny z punktu widzenia pracownika, ponieważ zdejmuje z niego wszelką [[odpowiedzialność]]. | ||
==Styl dyrektywny a charakter kierownika== | ==Styl dyrektywny a charakter kierownika== | ||
Forma kierowania jest ściśle powiązana z cechami menedżera: cechy osobowości (m.in. ambicja, inicjatywa, pewność siebie, ale też egoizm czy zatwardziałość w swoich przekonaniach), wykształcenie, umiejętności organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, asertywność, rzetelność) Style kierowania powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. Autokrata polega tylko na sobie, nie konsultuje się ze swoim zespołem, a przy ocenie nie podaje kryteriów, będących podstawą oceny. Z psychologicznego punktu widzenia style dyrektywne częściej stosują osoby, które były w dzieciństwie wychowywane przez ojców mających niewłaściwą, niekonsekwentną postawę i charakteryzujących się labilnością w zachowaniu. Osoby wychowane przez konsekwentnych ojców stosują style dyrektywne dużo rzadziej. | Forma kierowania jest ściśle powiązana z cechami menedżera: [[cechy osobowości]] (m.in. ambicja, [[inicjatywa]], [[pewność siebie]], ale też egoizm czy zatwardziałość w swoich przekonaniach), [[wykształcenie]], [[umiejętności]] organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, [[asertywność]], [[rzetelność]]) [[Style kierowania]] powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. [[Autokrata]] polega tylko na sobie, nie konsultuje się ze swoim zespołem, a przy ocenie nie podaje kryteriów, będących podstawą oceny. Z psychologicznego punktu widzenia style dyrektywne częściej stosują osoby, które były w dzieciństwie wychowywane przez ojców mających niewłaściwą, niekonsekwentną postawę i charakteryzujących się labilnością w zachowaniu. Osoby wychowane przez konsekwentnych ojców stosują style dyrektywne dużo rzadziej. | ||
Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne. | Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne. | ||
Linia 47: | Linia 47: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Delakowicz - Galowy I. (2015). [http://cms.strona.gwsp.hostingasp.pl/pliki/Slajd100/PNS%20nr%207.pdf Tradycja i innowacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem] "Przegląd Nauk Stosowanych" Nr 7 | * Delakowicz - Galowy I. (2015). [http://cms.strona.gwsp.hostingasp.pl/pliki/Slajd100/PNS%20nr%207.pdf Tradycja i innowacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem] "[[Przegląd]] Nauk Stosowanych" Nr 7 | ||
* Stępniewski J. (2001). Metoda negocjacji. Przygotowanie – techniki – sytuacje, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław | * Stępniewski J. (2001). [[Metoda]] negocjacji. Przygotowanie – techniki – sytuacje, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław | ||
* Stocki R. (2003). Zarządzanie dobrami, Wydawnictwo WAM, Kraków | * Stocki R. (2003). [[Zarządzanie]] dobrami, Wydawnictwo WAM, Kraków | ||
* Michalak J. M. (2010). [http://www.przywodztwo-edukacyjne.edu.pl/pliki/mekspertow/przywodztwo_w_zarzadzaniu_szkola.pdf Przywództwo w zarządzaniu szkołą], Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa | * Michalak J. M. (2010). [http://www.przywodztwo-edukacyjne.edu.pl/pliki/mekspertow/przywodztwo_w_zarzadzaniu_szkola.pdf Przywództwo w zarządzaniu szkołą], Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa | ||
* Wyrębek H. (2012). [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/771/Wyrebek_Znaczenie_motywacji_w_procesie_integracji.pdf?sequence=1 Znaczenie motywacji w procesie integracji systemów zarządzania], Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce | * Wyrębek H. (2012). [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/771/Wyrebek_Znaczenie_motywacji_w_procesie_integracji.pdf?sequence=1 Znaczenie motywacji w procesie integracji systemów zarządzania], Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce |
Wersja z 02:23, 22 maj 2020
Styl dyrektywny |
---|
Polecane artykuły |
Styl dyrektywny jest to jeden ze stylów kierowania przedsiębiorstwem lub grupą osób, skierowany bardziej na zainteresowanie osiąganymi zyskami, profitami niż zainteresowanie ludźmi. Występuje najczęściej w instytucjach mundurowych (wojsko, policja itp.). Styl ten ma na celu wykonanie zadania, bez względu na interesy podwładnych. Lider grupy musi tutaj powstrzymywać się od jakiegokolwiek wsparcia emocjonalnego.
Założenia
Kierownik (lider/menadżer) określa cele działania dla swoich podwładnych i pełni funkcję osoby rozkazującej. Pracownicy są niesamodzielni, brak im kreatywności i pomysłów na zadania. Nie biorą udziału w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy nie są wykwalifikowani, w pracy potrzebują być zależnymi od kogoś, a ich zdania nie bierze się pod uwagę.
Zadania kierownika autokraty
- definiowanie celów i roli pracowników
- wskazywanie formy wykonania zadania
- wskazywanie uprawnień i możliwości pracownikom
- samodzielny podział pracy
- wskazywanie własnych przemyśleń
- częste upominanie pracowników
- dążenie do wykonania zadania
- zachęcanie do wykonywania zadań bardziej niż do dyskusji
Wady i zalety
W stylu dyrektywnym ciężko jest zaobserwować integrację drużyny, a pogłębianie dezintegracji może tworzyć takie zachowania jak donosicielstwo. Dużo częściej obserwuje się zniechęcenie, apatię i brak chęci do pracy u pracowników, przez co wypracowanie jakiegokolwiek sukcesu graniczy z cudem. Styl ten jest użyteczny, jednak na początku powstania grupy lub wtedy, gdy podwładni potrzebują dużej ilości podpowiedzi w kontekście zadań, do których wykonania są zobligowani. Patrząc z innej perspektywy styl ten jest bardzo wygodny z punktu widzenia pracownika, ponieważ zdejmuje z niego wszelką odpowiedzialność.
Styl dyrektywny a charakter kierownika
Forma kierowania jest ściśle powiązana z cechami menedżera: cechy osobowości (m.in. ambicja, inicjatywa, pewność siebie, ale też egoizm czy zatwardziałość w swoich przekonaniach), wykształcenie, umiejętności organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, asertywność, rzetelność) Style kierowania powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. Autokrata polega tylko na sobie, nie konsultuje się ze swoim zespołem, a przy ocenie nie podaje kryteriów, będących podstawą oceny. Z psychologicznego punktu widzenia style dyrektywne częściej stosują osoby, które były w dzieciństwie wychowywane przez ojców mających niewłaściwą, niekonsekwentną postawę i charakteryzujących się labilnością w zachowaniu. Osoby wychowane przez konsekwentnych ojców stosują style dyrektywne dużo rzadziej. Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne.
Funkcje menedżera a style kierowania
Niezależnie od przyjętego stylu kierowania, menadżerowie powinni ustalać priorytety i główne cele dla firmy, realizować wizję, zarządzać zasobami w konkretnie określonych działaniach, monitorować i kontrolować działania oraz postępy w realizowanych zadaniach.
Bibliografia
- Delakowicz - Galowy I. (2015). Tradycja i innowacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem "Przegląd Nauk Stosowanych" Nr 7
- Stępniewski J. (2001). Metoda negocjacji. Przygotowanie – techniki – sytuacje, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław
- Stocki R. (2003). Zarządzanie dobrami, Wydawnictwo WAM, Kraków
- Michalak J. M. (2010). Przywództwo w zarządzaniu szkołą, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
- Wyrębek H. (2012). Znaczenie motywacji w procesie integracji systemów zarządzania, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce
- Tylka J. (2011). Postawa rodziców i płeć psychologiczna a preferencja stylu kierowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
Autor: Dominik Juszczyk