Styl dyrektywny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 20: Linia 20:
==Założenia==
==Założenia==


Kierownik (lider/menadżer) określa cele działania dla swoich podwładnych i pełni funkcję osoby rozkazującej. Pracownicy są niesamodzielni, brak im kreatywności i pomysłów na zadania. Nie biorą udziału w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy nie są wykwalifikowani, w pracy potrzebują być zależnymi od kogoś, a ich zdania nie bierze się pod uwagę.
[[Kierownik]] (lider/menadżer) określa [[cele]] działania dla swoich podwładnych i pełni funkcję osoby rozkazującej. Pracownicy są niesamodzielni, brak im kreatywności i pomysłów na zadania. Nie biorą udziału w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy nie są wykwalifikowani, w pracy potrzebują być zależnymi od kogoś, a ich zdania nie bierze się pod uwagę.


==Zadania kierownika autokraty==
==Zadania kierownika autokraty==
Linia 26: Linia 26:
* wskazywanie formy wykonania zadania
* wskazywanie formy wykonania zadania
* wskazywanie uprawnień i możliwości pracownikom
* wskazywanie uprawnień i możliwości pracownikom
* samodzielny podział pracy
* samodzielny [[podział pracy]]
* wskazywanie własnych przemyśleń
* wskazywanie własnych przemyśleń
* częste upominanie pracowników
* częste upominanie pracowników
Linia 36: Linia 36:
==Wady i zalety==
==Wady i zalety==


W stylu dyrektywnym ciężko jest zaobserwować integrację drużyny, a pogłębianie dezintegracji może tworzyć takie zachowania jak donosicielstwo. Dużo częściej obserwuje się zniechęcenie, apatię i brak chęci do pracy u pracowników, przez co wypracowanie jakiegokolwiek sukcesu graniczy z cudem. Styl ten jest użyteczny, jednak na początku powstania grupy lub wtedy, gdy podwładni potrzebują dużej ilości podpowiedzi w kontekście zadań, do których wykonania są zobligowani. Patrząc z innej perspektywy styl ten jest bardzo wygodny z punktu widzenia pracownika, ponieważ zdejmuje z niego wszelką odpowiedzialność.
W stylu dyrektywnym ciężko jest zaobserwować integrację drużyny, a pogłębianie dezintegracji może tworzyć takie zachowania jak donosicielstwo. Dużo częściej obserwuje się zniechęcenie, apatię i brak chęci do pracy u pracowników, przez co wypracowanie jakiegokolwiek sukcesu graniczy z cudem. Styl ten jest użyteczny, jednak na początku powstania grupy lub wtedy, gdy podwładni potrzebują dużej ilości podpowiedzi w kontekście zadań, do których wykonania są zobligowani. Patrząc z innej perspektywy styl ten jest bardzo wygodny z punktu widzenia pracownika, ponieważ zdejmuje z niego wszelką [[odpowiedzialność]].


==Styl dyrektywny a charakter kierownika==
==Styl dyrektywny a charakter kierownika==


Forma kierowania jest ściśle powiązana z cechami menedżera: cechy osobowości (m.in. ambicja, inicjatywa, pewność siebie, ale też egoizm czy zatwardziałość w swoich przekonaniach), wykształcenie, umiejętności organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, asertywność, rzetelność) Style kierowania powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. Autokrata polega tylko na sobie, nie konsultuje się ze swoim zespołem, a przy ocenie nie podaje kryteriów, będących podstawą oceny. Z psychologicznego punktu widzenia style dyrektywne częściej stosują osoby, które były w dzieciństwie wychowywane przez ojców mających niewłaściwą, niekonsekwentną postawę i charakteryzujących się labilnością w zachowaniu. Osoby wychowane przez konsekwentnych ojców stosują style dyrektywne dużo rzadziej.  
Forma kierowania jest ściśle powiązana z cechami menedżera: [[cechy osobowości]] (m.in. ambicja, [[inicjatywa]], [[pewność siebie]], ale też egoizm czy zatwardziałość w swoich przekonaniach), [[wykształcenie]], [[umiejętności]] organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, [[asertywność]], [[rzetelność]]) [[Style kierowania]] powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. [[Autokrata]] polega tylko na sobie, nie konsultuje się ze swoim zespołem, a przy ocenie nie podaje kryteriów, będących podstawą oceny. Z psychologicznego punktu widzenia style dyrektywne częściej stosują osoby, które były w dzieciństwie wychowywane przez ojców mających niewłaściwą, niekonsekwentną postawę i charakteryzujących się labilnością w zachowaniu. Osoby wychowane przez konsekwentnych ojców stosują style dyrektywne dużo rzadziej.  
Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne.
Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne.


Linia 47: Linia 47:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Delakowicz - Galowy I. (2015). [http://cms.strona.gwsp.hostingasp.pl/pliki/Slajd100/PNS%20nr%207.pdf Tradycja i innowacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem] "Przegląd Nauk Stosowanych" Nr 7
* Delakowicz - Galowy I. (2015). [http://cms.strona.gwsp.hostingasp.pl/pliki/Slajd100/PNS%20nr%207.pdf Tradycja i innowacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem] "[[Przegląd]] Nauk Stosowanych" Nr 7
* Stępniewski J. (2001). Metoda negocjacji. Przygotowanie – techniki – sytuacje, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław
* Stępniewski J. (2001). [[Metoda]] negocjacji. Przygotowanie – techniki – sytuacje, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław
* Stocki R. (2003). Zarządzanie dobrami, Wydawnictwo WAM, Kraków
* Stocki R. (2003). [[Zarządzanie]] dobrami, Wydawnictwo WAM, Kraków
* Michalak J. M. (2010). [http://www.przywodztwo-edukacyjne.edu.pl/pliki/mekspertow/przywodztwo_w_zarzadzaniu_szkola.pdf Przywództwo w zarządzaniu szkołą], Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
* Michalak J. M. (2010). [http://www.przywodztwo-edukacyjne.edu.pl/pliki/mekspertow/przywodztwo_w_zarzadzaniu_szkola.pdf Przywództwo w zarządzaniu szkołą], Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
* Wyrębek H. (2012). [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/771/Wyrebek_Znaczenie_motywacji_w_procesie_integracji.pdf?sequence=1 Znaczenie motywacji w procesie integracji systemów zarządzania], Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce
* Wyrębek H. (2012). [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/771/Wyrebek_Znaczenie_motywacji_w_procesie_integracji.pdf?sequence=1 Znaczenie motywacji w procesie integracji systemów zarządzania], Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce

Wersja z 02:23, 22 maj 2020

Styl dyrektywny
Polecane artykuły


Styl dyrektywny jest to jeden ze stylów kierowania przedsiębiorstwem lub grupą osób, skierowany bardziej na zainteresowanie osiąganymi zyskami, profitami niż zainteresowanie ludźmi. Występuje najczęściej w instytucjach mundurowych (wojsko, policja itp.). Styl ten ma na celu wykonanie zadania, bez względu na interesy podwładnych. Lider grupy musi tutaj powstrzymywać się od jakiegokolwiek wsparcia emocjonalnego.

Założenia

Kierownik (lider/menadżer) określa cele działania dla swoich podwładnych i pełni funkcję osoby rozkazującej. Pracownicy są niesamodzielni, brak im kreatywności i pomysłów na zadania. Nie biorą udziału w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy nie są wykwalifikowani, w pracy potrzebują być zależnymi od kogoś, a ich zdania nie bierze się pod uwagę.

Zadania kierownika autokraty

  • definiowanie celów i roli pracowników
  • wskazywanie formy wykonania zadania
  • wskazywanie uprawnień i możliwości pracownikom
  • samodzielny podział pracy
  • wskazywanie własnych przemyśleń
  • częste upominanie pracowników
  • dążenie do wykonania zadania
  • zachęcanie do wykonywania zadań bardziej niż do dyskusji

Wady i zalety

W stylu dyrektywnym ciężko jest zaobserwować integrację drużyny, a pogłębianie dezintegracji może tworzyć takie zachowania jak donosicielstwo. Dużo częściej obserwuje się zniechęcenie, apatię i brak chęci do pracy u pracowników, przez co wypracowanie jakiegokolwiek sukcesu graniczy z cudem. Styl ten jest użyteczny, jednak na początku powstania grupy lub wtedy, gdy podwładni potrzebują dużej ilości podpowiedzi w kontekście zadań, do których wykonania są zobligowani. Patrząc z innej perspektywy styl ten jest bardzo wygodny z punktu widzenia pracownika, ponieważ zdejmuje z niego wszelką odpowiedzialność.

Styl dyrektywny a charakter kierownika

Forma kierowania jest ściśle powiązana z cechami menedżera: cechy osobowości (m.in. ambicja, inicjatywa, pewność siebie, ale też egoizm czy zatwardziałość w swoich przekonaniach), wykształcenie, umiejętności organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, asertywność, rzetelność) Style kierowania powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. Autokrata polega tylko na sobie, nie konsultuje się ze swoim zespołem, a przy ocenie nie podaje kryteriów, będących podstawą oceny. Z psychologicznego punktu widzenia style dyrektywne częściej stosują osoby, które były w dzieciństwie wychowywane przez ojców mających niewłaściwą, niekonsekwentną postawę i charakteryzujących się labilnością w zachowaniu. Osoby wychowane przez konsekwentnych ojców stosują style dyrektywne dużo rzadziej. Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne.

Funkcje menedżera a style kierowania

Niezależnie od przyjętego stylu kierowania, menadżerowie powinni ustalać priorytety i główne cele dla firmy, realizować wizję, zarządzać zasobami w konkretnie określonych działaniach, monitorować i kontrolować działania oraz postępy w realizowanych zadaniach.

Bibliografia

Autor: Dominik Juszczyk