Motyw: Różnice pomiędzy wersjami
m (Pozycjonowanie) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 43: | Linia 43: | ||
* rejestrowanie i badanie obiektywnych i subiektywnych, materialnych i niematerialnych czynników, składających się na konkretne motywy". (L. Rudnicki 2004, s. 96) | * rejestrowanie i badanie obiektywnych i subiektywnych, materialnych i niematerialnych czynników, składających się na konkretne motywy". (L. Rudnicki 2004, s. 96) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zachowania konsumentów]]}} — {{i5link|a=[[Socjalizacja]]}} — {{i5link|a=[[Model EBK]]}} — {{i5link|a=[[Hierarchia wartości]]}} — {{i5link|a=[[Wartość użytkowa]]}} — {{i5link|a=[[Racjonalność działania]]}} — {{i5link|a=[[Preferencje konsumenta]]}} — {{i5link|a=[[Kryteria segmentacji rynku]]}} — {{i5link|a=[[Frustracja]]}} }} | {{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zachowania konsumentów]]}} — {{i5link|a=[[Socjalizacja]]}} — {{i5link|a=[[Model EBK]]}} — {{i5link|a=[[Hierarchia wartości]]}} — {{i5link|a=[[Wartość użytkowa]]}} — {{i5link|a=[[Racjonalność działania]]}} — {{i5link|a=[[Preferencje konsumenta]]}} — {{i5link|a=[[Kryteria segmentacji rynku]]}} — {{i5link|a=[[Frustracja]]}} — {{i5link|a=[[Potrzeby społeczne człowieka]]}} }} | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Horodecka A. (2012) | * Horodecka A. (2012), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-3a33e5ce-7992-4501-bece-7cf9aa595189/c/irg_pim_88_r01tr.pdf Funkcje obrazu człowieka w ekonomii]'' | ||
* Kozłowska A. (2014), ''[https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_ZARZ/article/download/AUNC_ZARZ.2013.009/2973 Oddziaływanie reklamy na motywy zakupowe: ramy koncepcyjne]'', Acta Universitatis Nicolai Copernici, nr 413 | * Kozłowska A. (2014), ''[https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_ZARZ/article/download/AUNC_ZARZ.2013.009/2973 Oddziaływanie reklamy na motywy zakupowe: ramy koncepcyjne]'', Acta Universitatis Nicolai Copernici, nr 413 | ||
* Rudnicki L. (2000), ''Zachowanie konsumentów na rynku'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Rudnicki L. (2000), ''Zachowanie konsumentów na rynku'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Rudnicki L. (2004), ''Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków | * Rudnicki L. (2004), ''Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków | ||
* Senda J. (1998) | * Senda J. (1998), ''Podstawowe aspekty racjonalności zachowań konsumenckich'', Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny | ||
* Wójcik K. (1978), ''Edukacja konsumenta jako czynnik kształtowania jakości życia'', Monografie i opracowania SGPiS, nr 70 | * Wójcik K. (1978), ''Edukacja konsumenta jako czynnik kształtowania jakości życia'', Monografie i opracowania SGPiS, nr 70 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Aktualna wersja na dzień 20:12, 8 sty 2024
Motyw "...określa konkretne zachowanie konsumenta oraz jest bezpośrednim motorem i przyczyną ludzkiego działania. Każde działanie człowieka wypływa z określonych motywów, które nimi kierują, określają to działanie, nadają mi kierunek i cel".(L. Rudnicki 2004, s. 91) Motyw jest powiązany z potrzebami. To właśnie z zaistnienia danej potrzeby wynika motywacja do działania w celu jej zaspokojenia. Dopiero po uświadomieniu sobie potrzeby może pojawić się motyw, który napędzi jednostkę do podjęcia kroków, których celem będzie likwidacja dysonansu pomiędzy aktualnym stanem w jakim znajduję się dana osoba a stanem przez nią pożądanym. Motyw określa się jako siłę, która pobudza i nadaje kierunek zachowaniu człowieka oraz wypływa z potrzeby, która nie została zaspokojona. Aby człowiek zaczął być motywowany muszą zostać spełnione trzy warunki:
- musi zaistnieć potrzeba, która wywołuje stan napięcia
- człowiek musi dążyć do wyzbycia się tego napięcia
- musi zostać ustalony cel.
TL;DR
Motywacja człowieka jest napędzana przez motywy, które wynikają z potrzeb. Motywy dzielą się na biologiczne, społeczne, podstawowe, drugorzędne, ekonomiczne, racjonalne, emocjonalne, ogólne, selektywne, pozytywne, negatywne, silne, słabe, świadome i nieświadome. Istnieje wiele sposobów poznawania motywów, takich jak badanie zachowań, analizowanie motywów i ich powiązań oraz rejestrowanie czynników determinujących zachowanie. Motywacja człowieka jest skomplikowana i nie ma jednego schematu opisującego motywację.
Podział motywów
Motywy dzieli się na:
- Motywy biologiczne - inaczej fizjologiczne, mają źródło u fizycznych potrzeb organizmu. Są powiązane z podstawowymi potrzebami biologicznymi - sen, głód, pragnienie, bezpieczeństwo, chęć okrycia ciała.
- Motywy społeczne - inaczej psychologiczne lub psychogenne, mają źródło w społecznym otoczeniu człowieka. Potrzeby jakie są związane z tego rodzaju motywami to - zdobywanie wiedzy, odnoszenie sukcesów, prestiż, respekt wśród innych. Tego rodzaju motywy skłaniają człowieka do nauki, kształcenia się, podnoszenia swojej pozycji w społeczeństwie, zdobywania szacunku, a także wpływają na decyzje o dokonywaniu zakupu bardziej prestiżowych dóbr - luksusowe samochody, markowe ubrania, zagraniczne wycieczki.
- Motywy podstawowe - mają źródło u potrzeb biologicznych i mają duży wpływ na ukształtowanie zachowań jednostki.
- Motywy drugorzędne - mają źródło u potrzeb psychologicznych i społecznych. Mają mniejszy wpływ na kreowanie zachowań jednostki niż motywy podstawowe.
- Motywy ekonomiczne - wybory są uwarukowane ceną dóbr, dokonywane są z uwzględnieniem swoich możliwości finansowych.
- Motywy racjonalne - człowiek rozpoczyna działanie dopiero po przemyśleniu zaistniałego problemu. Zazwyczaj pojawiają się gdy jednostka decyduje się na zakup dóbr mających wysoką wartość, są trwałe i niezawodne.
- Motywy emocjonalne - jednostka podejmuje działanie bez wcześniejszego przemyślenia, przez co jej wybory są impulsywne. Pojawiają się nagle, a wybory dokonane pod wpływem emocji nie są oceniane obiektywnie.
- Motywy ogólne - skłaniają do zakupu dóbr danego rodzaju (np.: zakup samochodu).
- Motywy selektywne - skłaniają do zakupu dóbr danej marki. (np.: zakup samochodu Audi)
- Motywy pozytywne - skłaniają jednostkę do działania w celu zdobycia czegoś lubianego, pożądanego sprawiają przyjemność nabywcy.
- Motywy negatywne - skłaniają jednostkę do działania w celu uniknięcia czegoś nieprzyjemnego, ochrony przed niebezpieczeństwem.
- Motywy silne - mają źródło u potrzeb, które muszą zostać szybko zaspokojone, są konieczne i nie można z nich zrezygnować.
- Motywy słabe - mają źródło u potrzeb, które nie są aż tak istotne, nie muszą zostać natychmiast zaspokojone.
- Motywy świadome - pojawiają się wtedy, gdy jednostka jest świadoma swojego działania.
- Motywy nieświadome - pojawiają się wtedy, gdy jednostka nie jest świadoma kształtowania się działania i celu.
Leszek Rudnicki mówi także o innym możliwym podziale motywów jaki został opracowany przez K. Wójcika w przypadku zainteresowania konsumenta pewnym towarem. Wyróżnione tu zostały takie motywy jak:
- "Ekonomiczne - skłaniające do zakupu produktu z powodu niewysokiej ceny, udzielanej gwarancji, ekonomiczności użytkowania,
- Instrumentalne - pobudzające do zakupu produktu ze względu na zdolność zaspokojenia potrzeby, czas użytkowania, możliwość wymiany na części,
- Estetyczne - do zakupu produktu skłaniają nabywcę jego forma, kolor, materiał,
- Symboliczne - skłaniają do zakupu ze względu na reprezentowaną przez produkt pozycję społeczną nabywcy". (L. Rudnicki Zachowanie konsumentów na rynku, s. 57-58)
Każdy konsument ma inne potrzeby i powody do podjęcia kroków w celu redukcji niezadowolenia, dlatego ciężko jest wyjaśnić każdy wpływający na niego aspekt. Zachowanie konsumenta napędzają złożone siły motywacyjne, wyróżnia się kategorie: fizjologiczne, symboliczne, hedonistyczne, poznawcze, społeczne oraz chęć doznania przeżyć. Motywy mogą wpływać na konsumenta równocześnie i mogą być zaspokojone przez jeden produkt. Motywacja człowieka jest skomplikowana i jak dotąd niezbyt szczegółowo poznana, dlatego też nie ma jednego schematu opisującego motywację człowieka.
Sposoby poznawania motywów
- "badanie i rejestrowanie form przejawiania się motywów, znajdujących konkretny wyraz w sposobach zachowania, a także ich wzajemnych powiązań oraz zależności od innych zjawisk psychicznych,
- analizowanie i rejestrowanie motywów będących bezpośrednim podłożem zachowań człowieka, sterujących nim i regulujących je,
- określenie miejsca i znaczenia poszczególnych motywów w kompleksie czynników determinujących zachowanie człowieka,
- rejestrowanie i badanie obiektywnych i subiektywnych, materialnych i niematerialnych czynników, składających się na konkretne motywy". (L. Rudnicki 2004, s. 96)
Motyw — artykuły polecane |
Zachowania konsumentów — Socjalizacja — Model EBK — Hierarchia wartości — Wartość użytkowa — Racjonalność działania — Preferencje konsumenta — Kryteria segmentacji rynku — Frustracja — Potrzeby społeczne człowieka |
Bibliografia
- Horodecka A. (2012), Funkcje obrazu człowieka w ekonomii
- Kozłowska A. (2014), Oddziaływanie reklamy na motywy zakupowe: ramy koncepcyjne, Acta Universitatis Nicolai Copernici, nr 413
- Rudnicki L. (2000), Zachowanie konsumentów na rynku, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Rudnicki L. (2004), Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
- Senda J. (1998), Podstawowe aspekty racjonalności zachowań konsumenckich, Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny
- Wójcik K. (1978), Edukacja konsumenta jako czynnik kształtowania jakości życia, Monografie i opracowania SGPiS, nr 70
Autor: Joanna Poparda