Efekt zarażenia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Kryzys walutowy]]</li>
<li>[[Inflacja krocząca]]</li>
<li>[[Cele polityki pieniężnej]]</li>
<li>[[Ryzyko w transakcjach międzynarodowych]]</li>
<li>[[Inflacja kredytowa]]</li>
<li>[[Mikroekonomia]]</li>
<li>[[Import inflacji]]</li>
<li>[[System kursów walutowych]]</li>
<li>[[Unia walutowa]]</li>
</ul>
}}
'''Efekt zarażenia''' (efekt zarazy) - sytuacja kiedy [[kryzys]] w gospodarce jednego kraju może wywołać zaburzenia, kryzys w gospodarce drugiego kraju.
'''Efekt zarażenia''' (efekt zarazy) - sytuacja kiedy [[kryzys]] w gospodarce jednego kraju może wywołać zaburzenia, kryzys w gospodarce drugiego kraju.


Linia 25: Linia 10:
* kanał finansowy
* kanał finansowy
* ceny surowców
* ceny surowców
<google>ban728t</google>


==Efekt zarażenia może przybrać charakter==
==Efekt zarażenia może przybrać charakter==
Linia 35: Linia 19:
* za pośrednictwem wspólnych dla dwóch krajów instytucji finansowych (wspólny [[system]] walutowy)
* za pośrednictwem wspólnych dla dwóch krajów instytucji finansowych (wspólny [[system]] walutowy)
* za pośrednictwem czynników związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem rynków finansowych
* za pośrednictwem czynników związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem rynków finansowych
<google>n</google>


==Wpływ kryzysów w krajach wschodzących na gospodarki rozwinięte==
==Wpływ kryzysów w krajach wschodzących na gospodarki rozwinięte==
Linia 82: Linia 68:


[[Polityka]] makroekonomiczna może być wykorzystana do stymulowania wzrostu gospodarczego i zwiększenia odporności na kryzys. Rządy mogą wprowadzać programy inwestycyjne, prowadzić politykę fiskalną sprzyjającą wzrostowi i podejmować działania mające na celu zwiększenie konkurencyjności gospodarki.
[[Polityka]] makroekonomiczna może być wykorzystana do stymulowania wzrostu gospodarczego i zwiększenia odporności na kryzys. Rządy mogą wprowadzać programy inwestycyjne, prowadzić politykę fiskalną sprzyjającą wzrostowi i podejmować działania mające na celu zwiększenie konkurencyjności gospodarki.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Kryzys walutowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inflacja krocząca]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cele polityki pieniężnej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ryzyko w transakcjach międzynarodowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inflacja kredytowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Mikroekonomia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Import inflacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System kursów walutowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Unia walutowa]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Budnikowski A. (2006), ''Międzynarodowe stosunki gospodarcze'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Budnikowski A. (2006), ''Międzynarodowe stosunki gospodarcze'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Radzikowski M., Kryzys argentyński: wnioski dla Polski, C. H. Beck, Warszawa 2004, s. 37-38
* Iwanicz-Drozdowska M. (2002), ''Kryzysy bankowe: przyczyny i rozwiązania'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* red. Iwanicz-Drozdowska M., Kryzysy bankowe: przyczyny i rozwiązania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002, s. 51
* Miklaszewski S., Mesjasz L., Molendowski E., Małecki P., Pera J., Bieda M., Bielawska-Garlińska J.(2003), ''Międzynarodowe stosunki gospodarcze u progu XXI wieku'', Difin, Warszawa
* red. Liberska B., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002, s. 145
* Radzikowski M. (2004), ''Kryzys argentyński: wnioski dla Polski'', C.H. Beck, Warszawa
* red. Miklaszewski S., Międzynarodowe stosunki gospodarcze: u progu XXI wieku, Difin, Warszawa 2006, s. 123
</noautolinks>
</noautolinks>



Aktualna wersja na dzień 09:09, 10 gru 2023

Efekt zarażenia (efekt zarazy) - sytuacja kiedy kryzys w gospodarce jednego kraju może wywołać zaburzenia, kryzys w gospodarce drugiego kraju.

Podział

  • efekt monsunowy - opiera się na wspólnym wstrząsie zewnętrznym, np. polityka gospodarcza jakiegoś państwa (lub państw) ma podobny wpływ na kraje wschodzące
  • rozlew - kryzys w jednym kraju wschodzącym ma wpływ na fundamenty gospodarek innych krajów wschodzących, np. dewaluacja w jednym kraju zmniejsza konkurencyjność innego;
  • zaraza - kryzysy w krajach wschodzących rozprzestrzeniają się niezależnie od fundamentów gospodarki, np. przez zmiany oceny gospodarki, zmiany oczekiwań inwestorów. Zaraza odróżnia się od rozlewu, przede wszystkim czasem rozprzestrzenia się. Zaraza szybciej przenosi się na inne kraje

Trzy główne obszary działania

Efekt zarażenia może przybrać charakter

  • faktyczny - sytuacja gospodarcza, finansowa w danym kraju jest zbliżona do sytuacji kraju dotkniętego kryzysem
  • psychologiczny - inwestorzy tracą zaufanie do krajów, gdy wybucha kryzys w jednym kraju, chcociaż parametry ekonomiczne tych krajów nie wskazują na złą sytuację gospodarczą. Taki charakter efektu zarażenia jest typowy dla rynków wschodzących

Sposoby przenoszenia kryzysów, w efekcie zarażenia

  • zmiany niektórych wielkości makroekonomicznych (kursów walutowych)
  • za pośrednictwem wspólnych dla dwóch krajów instytucji finansowych (wspólny system walutowy)
  • za pośrednictwem czynników związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem rynków finansowych

Wpływ kryzysów w krajach wschodzących na gospodarki rozwinięte

  • Zależność od eksportu i importu z krajów wschodzących

Kraje rozwinięte często są uzależnione od handlu z krajami wschodzącymi, zarówno pod względem eksportu, jak i importu. Kryzys w krajach wschodzących może prowadzić do zmniejszenia popytu na produkty i usługi z krajów rozwiniętych, co negatywnie wpływa na gospodarkę tych krajów.

  • Spadek popytu na produkty i usługi z krajów rozwiniętych

Kryzys w krajach wschodzących może prowadzić do spadku popytu na produkty i usługi z krajów rozwiniętych. Firmy eksportujące do tych krajów mogą odczuwać zmniejszenie zamówień, co może prowadzić do spadku produkcji i zatrudnienia.

  • Skutki dla sektorów eksportowych i branż zależnych od importu surowców

Kryzys w krajach wschodzących może mieć negatywny wpływ na sektory eksportowe i branże, które są zależne od importu surowców z tych krajów. Zmniejszenie popytu na produkty związane z tymi sektorami może prowadzić do spadku dochodów i zatrudnienia.

  • Zmiana konkurencyjności i udziału w rynkach globalnych

Kryzys w krajach wschodzących może prowadzić do zmiany konkurencyjności i udziału krajów rozwiniętych na rynkach globalnych. Firmy z tych krajów mogą mieć trudności w konkurowaniu z tańszymi produktami z krajów wschodzących, co może prowadzić do utraty udziałów w rynku.

  • Wpływ na zatrudnienie i poziom życia w krajach rozwiniętych

Spadek popytu na produkty i usługi z krajów rozwiniętych może prowadzić do zwiększenia bezrobocia i obniżenia poziomu życia w tych krajach. Firmy mogą być zmuszone do zwolnień pracowników, co ma negatywne konsekwencje społeczne i ekonomiczne.

Znaczenie handlu zagranicznego i inwestycji zagranicznych dla krajów rozwiniętych

Kryzys w krajach wschodzących może mieć negatywny wpływ na bilans handlowy i obroty zagraniczne krajów rozwiniętych. Spadek eksportu i importu może prowadzić do zmniejszenia nadwyżki handlowej lub zwiększenia deficytu handlowego.

Inwestycje zagraniczne odgrywają ważną rolę w rozwoju i wzroście gospodarczym krajów rozwiniętych. Kryzys w krajach wschodzących może prowadzić do zmniejszenia napływu inwestycji zagranicznych, co może ograniczyć możliwości rozwoju gospodarczego.

Kryzys w krajach wschodzących może mieć negatywne konsekwencje dla sektorów eksportowych i importowych krajów rozwiniętych. Firmy z tych sektorów mogą odczuwać zmniejszenie zamówień i obrotów, co prowadzi do spadku produkcji i zatrudnienia.

Kryzys w krajach wschodzących może wpłynąć na konkurencyjność i pozycję krajów rozwiniętych na rynkach globalnych. Firmy z tych krajów mogą być zmuszone do konkurowania z tańszymi produktami z krajów wschodzących, co może prowadzić do utraty udziałów w rynku.

Międzynarodowe umowy handlowe i porozumienia odgrywają istotną rolę w zarządzaniu efektem zarażenia. Poprzez współpracę międzynarodową i koordynację działań, kraje rozwinięte mogą stworzyć mechanizmy ochrony i wsparcia dla swoich sektorów gospodarki.

Jak kryzysy w krajach wschodzących wpływają na stabilność finansową krajów rozwiniętych

Przepływy kapitałowe i inwestycje zagraniczne mają istotne znaczenie dla stabilności finansowej krajów rozwiniętych. Kryzys w krajach wschodzących może prowadzić do zmniejszenia napływu kapitału i inwestycji, co wpływa na stabilność finansową tych krajów.

Kryzys w krajach wschodzących może prowadzić do wzrostu ryzyka zmienności i utraty wartości aktywów finansowych. Inwestorzy mogą być narażeni na straty związane z pogorszeniem się sytuacji na rynkach finansowych.

Kryzys w krajach wschodzących może mieć negatywne konsekwencje dla instytucji finansowych i rynków kapitałowych krajów rozwiniętych. Spadek wartości aktywów i zwiększenie ryzyka może prowadzić do trudności finansowych i destabilizacji na rynkach.

Kryzys w krajach wschodzących może wpływać na stabilność banków i systemu finansowego krajów rozwiniętych. Banki mogą mieć trudności z obsługą zadłużenia i udzielaniem kredytów, co wpływa na stabilność systemu finansowego.

Kryzys w krajach wschodzących może mieć długoterminowe konsekwencje dla polityki monetarnej i fiskalnej krajów rozwiniętych. Rządy mogą być zmuszone do wprowadzenia zmian w polityce gospodarczej w celu zminimalizowania negatywnych skutków efektu zarażenia.

Strategie zarządzania ryzykiem efektu zarażenia

Rządy i instytucje finansowe podejmują działania w zakresie polityki fiskalnej i monetarnej w celu zarządzania kryzysem. Stymulowanie wzrostu gospodarczego, wprowadzanie ulg podatkowych i obniżanie stóp procentowych to przykłady działań, które mogą pomóc w minimalizowaniu skutków efektu zarażenia.

Rządy i instytucje finansowe tworzą fundusze stabilizacyjne i rezerwy walutowe w celu zabezpieczenia przed skutkami efektu zarażenia. Te środki mogą być wykorzystane do wsparcia gospodarki w okresie kryzysu i zmniejszenia jego negatywnego wpływu.

Wprowadzenie regulacji i nadzoru nad rynkami finansowymi ma na celu zapewnienie stabilności i ograniczenie ryzyka wystąpienia kryzysu. Państwa rozwinięte podejmują działania w celu zwiększenia przejrzystości rynków finansowych i ograniczenia nadmiernego ryzyka inwestycyjnego.

Rządy i instytucje finansowe wdrażają programy pomocowe i wsparcia dla sektorów gospodarki w celu minimalizowania skutków efektu zarażenia. Dotacje, kredyty preferencyjne i inne formy wsparcia mogą pomóc firmom przetrwać okres kryzysu i ograniczyć jego negatywne konsekwencje.

Współpraca międzynarodowa jest istotna w zarządzaniu efektem zarażenia. Kraje rozwinięte powinny współpracować, wymieniać informacje i koordynować działania w celu minimalizowania skutków kryzysu. Międzynarodowe organizacje finansowe, takie jak MFW i Bank Światowy, odgrywają ważną rolę w tym procesie.

Polityka makroekonomiczna może być wykorzystana do stymulowania wzrostu gospodarczego i zwiększenia odporności na kryzys. Rządy mogą wprowadzać programy inwestycyjne, prowadzić politykę fiskalną sprzyjającą wzrostowi i podejmować działania mające na celu zwiększenie konkurencyjności gospodarki.


Efekt zarażeniaartykuły polecane
Kryzys walutowyInflacja kroczącaCele polityki pieniężnejRyzyko w transakcjach międzynarodowychInflacja kredytowaMikroekonomiaImport inflacjiSystem kursów walutowychUnia walutowa

Bibliografia

  • Budnikowski A. (2006), Międzynarodowe stosunki gospodarcze, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Iwanicz-Drozdowska M. (2002), Kryzysy bankowe: przyczyny i rozwiązania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Miklaszewski S., Mesjasz L., Molendowski E., Małecki P., Pera J., Bieda M., Bielawska-Garlińska J.(2003), Międzynarodowe stosunki gospodarcze u progu XXI wieku, Difin, Warszawa
  • Radzikowski M. (2004), Kryzys argentyński: wnioski dla Polski, C.H. Beck, Warszawa


Autor: Edyta Kijewska