Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Komisja Papierów Wartościowych i Giełd]]</li>
<li>[[Ustawa prawo zamówień publicznych]]</li>
<li>[[Polskie Centrum Akredytacji]]</li>
<li>[[Prawo energetyczne]]</li>
<li>[[Ustawa o ochronie danych osobowych]]</li>
<li>[[Odwołanie od reklamacji]]</li>
<li>[[Rzecznik ubezpieczonych]]</li>
<li>[[Zamówienia publiczne]]</li>
<li>[[Państwowa Inspekcja Pracy]]</li>
</ul>
}}
'''[[Ustawa]] o ochronie konkurencji i konsumentów''' - ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. "określa warunki rozwoju i ochrony konkurencji oraz zasady podejmowanej w interesie publicznym ochrony interesów przedsiębiorców i konsumentów"<ref name="Ustawa o ochronie..., s. 1">Ustawa o ochronie..., s. 1</ref>.
'''[[Ustawa]] o ochronie konkurencji i konsumentów''' - ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. "określa warunki rozwoju i ochrony konkurencji oraz zasady podejmowanej w interesie publicznym ochrony interesów przedsiębiorców i konsumentów"<ref name="Ustawa o ochronie..., s. 1">Ustawa o ochronie..., s. 1</ref>.


Linia 33: Linia 19:
** ograniczaniu dostępu do rynku dla przedsiębiorców, nieuczestniczących w porozumieniu, lub ich zupełnej eliminacji z rynku;
** ograniczaniu dostępu do rynku dla przedsiębiorców, nieuczestniczących w porozumieniu, lub ich zupełnej eliminacji z rynku;
** ustalaniu przez przedsiębiorców uczestniczących, bądź będących organizatorami przetargu, warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.
** ustalaniu przez przedsiębiorców uczestniczących, bądź będących organizatorami przetargu, warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.
<google>t</google>
* '''zakazane jest [[zbyt]] częste korzystanie z pozycji dominującej na rynku właściwym, polegające w szczególności na:'''
* '''zakazane jest [[zbyt]] częste korzystanie z pozycji dominującej na rynku właściwym, polegające w szczególności na:'''
** narzucaniu nieuczciwych cen, odległych terminów płatności albo innych warunków zakupu lub sprzedaży;
** narzucaniu nieuczciwych cen, odległych terminów płatności albo innych warunków zakupu lub sprzedaży;
Linia 42: Linia 27:
** ustalaniu uciążliwych warunków umów, które przynoszą bezpodstawne korzyści;
** ustalaniu uciążliwych warunków umów, które przynoszą bezpodstawne korzyści;
** klasyfikacji rynku według kryteriów terytorialnych, asortymentowych lub podmiotowych.
** klasyfikacji rynku według kryteriów terytorialnych, asortymentowych lub podmiotowych.
<google>n</google>


==Zakaz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów==
==Zakaz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów==
Linia 63: Linia 50:
* współpracowanie z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami działającymi na rzecz ochrony konkurencji i konsumentów;
* współpracowanie z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami działającymi na rzecz ochrony konkurencji i konsumentów;
* popularyzowanie wiedzy o ochronie konkurencji i konsumentów.
* popularyzowanie wiedzy o ochronie konkurencji i konsumentów.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Komisja Papierów Wartościowych i Giełd]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ustawa prawo zamówień publicznych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Polskie Centrum Akredytacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Prawo energetyczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ustawa o ochronie danych osobowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Odwołanie od reklamacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rzecznik ubezpieczonych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zamówienia publiczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Państwowa Inspekcja Pracy]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 69: Linia 58:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Jurkowska-Gomułka A. (2012) [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-51f1e9e9-fc04-4e24-8715-372d869c5545 ''Stosowanie zakazu porozumień ograniczających konkurencję zorientowane na ocenę skutków ekonomicznych? Uwagi na tle praktyki decyzyjnej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w odniesieniu do ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 2007 roku''], Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
* Jurkowska-Gomułka A. (2012), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-51f1e9e9-fc04-4e24-8715-372d869c5545 Stosowanie zakazu porozumień ograniczających konkurencję zorientowane na ocenę skutków ekonomicznych? Uwagi na tle praktyki decyzyjnej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w odniesieniu do ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 2007 roku]'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
* ''Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu zarządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie nadania statutu Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów'' (2015), M.P. poz. 716
* ''Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu zarządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie nadania statutu Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20150000716 M.P. 2015 poz. 716]
* Róziewicz-Ładoń K. (2011), [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=v1VSAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=ustawa+o+ochronie+konkurencji+i+konsument%C3%B3w&ots=PTzrL7qBx2&sig=8KxsGg_lfokvvteMcAwcjO6FRhc&redir_esc=y#v=onepage&q=ustawa%20o%20ochronie%20konkurencji%20i%20konsument%C3%B3w&f=false ''Postępowanie przed prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: w zakresie przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję''], Wolters Kluwer, Warszawa
* Róziewicz-Ładoń K. (2011), ''Postępowanie przed prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: w zakresie przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Stawicki A. (2011), ''Ustawa o o ochronie konkurencji i konsumentów: komentarz'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Stawicki A. (2011), ''Ustawa o o ochronie konkurencji i konsumentów: komentarz'', Wolters Kluwer, Warszawa
* ''Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20070500331 Dz.U. 2007 nr 50 poz. 331]
* ''Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20070500331 Dz.U. 2007 nr 50 poz. 331]

Aktualna wersja na dzień 00:03, 5 sty 2024

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów - ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. "określa warunki rozwoju i ochrony konkurencji oraz zasady podejmowanej w interesie publicznym ochrony interesów przedsiębiorców i konsumentów"[1].

Ustawa reguluje dodatkowo[1]:

  • zasady i tryb przeciwdziałania praktykom, które ograniczają konkurencje, naruszają zbiorowe interesy konsumentów;
  • sposoby zapobiegania stosowaniu nielegalnych postanowień wzorców umów, antykonkurencyjnej koncentracji przedsiębiorców i ich związków, w sytuacji, gdy te praktyki powodują skutki na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;
  • które organy są odpowiedzialne za rozstrzyganie w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów.

TL;DR

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów reguluje praktyki ograniczające konkurencję oraz naruszające interesy konsumentów. Zakazane są m.in. umowy eliminujące konkurencję i korzystanie z pozycji dominującej na rynku. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest odpowiedzialny za egzekwowanie przepisów i podejmowanie decyzji w tych sprawach.

Zakaz praktyk ograniczających konkurencję

Ustawa wyróżnia dwa zakazy ograniczające konkurencję[2]:

  • zakazane są umowy, w wyniku których jest eliminowana, ograniczana lub naruszana konkurencja na rynku właściwym, te działania polegają głównie na:
    • ustalaniu cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów;
    • ograniczaniu lub kontrolowaniu produkcji lub sprzedaży oraz rozwoju technologicznego lub inwestycji;
    • podziale rynków zbytu lub zakupu;
    • stosowaniu w podobnych umowach niekorzystnych lub niejednolitych warunków umów, które stwarzają osobom trzecim różne warunki konkurencji;
    • warunkowaniu zawarcia umowy od przyjęcia przez drugą stronę innego świadczenia, które nie jest związane z przedmiotem umowy;
    • ograniczaniu dostępu do rynku dla przedsiębiorców, nieuczestniczących w porozumieniu, lub ich zupełnej eliminacji z rynku;
    • ustalaniu przez przedsiębiorców uczestniczących, bądź będących organizatorami przetargu, warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.
  • zakazane jest zbyt częste korzystanie z pozycji dominującej na rynku właściwym, polegające w szczególności na:
    • narzucaniu nieuczciwych cen, odległych terminów płatności albo innych warunków zakupu lub sprzedaży;
    • ograniczaniu produkcji, sprzedaży lub rozwoju technicznego ze szkodą dla konsumentów lub partnerów;
    • stosowaniu w podobnych umowach niekorzystnych lub niejednolitych warunków umów, które stwarzają osobom trzecim różne warunki konkurencji;
    • warunkowaniu zawarcia umowy od przyjęcia przez drugą stronę innego świadczenia, które nie jest związane z przedmiotem umowy;
    • zapobieganiu kształtowania się warunków koniecznych do powstania lub rozwoju konkurencji;
    • ustalaniu uciążliwych warunków umów, które przynoszą bezpodstawne korzyści;
    • klasyfikacji rynku według kryteriów terytorialnych, asortymentowych lub podmiotowych.

Zakaz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów

Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów to rozmaite działania podejmowane przez przedsiębiorce, które są niezgodne z prawem lub sprzeczne z dobrymi obyczajami i godzą w interesy konsumentów. Takie działania to w szczególności[3]:

  • niewywiązywanie się z obowiązku udzielania konsumentom pełnej i prawdziwej informacji;
  • nieuczciwe działania rynkowe lub nieuczciwa konkurencja;
  • proponowanie konsumentom zakupu usług finansowych, nieodpowiadających ich potrzebom, pomimo posiadanych przez przedsiębiorcę danych w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie zakupu tych usług w sposób nieodpowiedni do ich specyfiki.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, tzw. UOKiK, jest urzędem administracji rządowej, którego zadaniem jest obsługa Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd znajduje się pod bezpośrednim kierownictwem Prezesa i podlega jego wszelkim zarządzeniom, decyzjom i wytycznym[4].

Prezes Urzędu "jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór na działalnością Prezesa Urzędu"[5]. Do zadań Prezesa UOKiK należy między innymi[6]:

  • sprawowanie kontroli nad przedsiębiorcami w sprawie przestrzegania przepisów Ustawy o Ochronie Konkurencji i Konsumentów;
  • wydawanie decyzji dotyczących:
    • działań ograniczających konkurencję;
    • koncentracji przedsiębiorców;
    • uznania postanowień wzorca umowy za niedozwolony;
    • działań, które naruszają zbiorowe interesy konsumentów;
  • przeprowadzanie analiz koncentracji gospodarki i zachowań rynkowych przedsiębiorców;
  • opracowywanie projektów rządowych, związanych z polityką konsumencką oraz rozwojem konkurencji;
  • współpracowanie z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami działającymi na rzecz ochrony konkurencji i konsumentów;
  • popularyzowanie wiedzy o ochronie konkurencji i konsumentów.


Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentówartykuły polecane
Komisja Papierów Wartościowych i GiełdUstawa prawo zamówień publicznychPolskie Centrum AkredytacjiPrawo energetyczneUstawa o ochronie danych osobowychOdwołanie od reklamacjiRzecznik ubezpieczonychZamówienia publicznePaństwowa Inspekcja Pracy

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Ustawa o ochronie..., s. 1
  2. Ustawa o ochronie..., s. 6-8
  3. Ustawa o ochronie..., s. 18-19
  4. Obwieszczenie Prezesa Rady..., s. 3
  5. Ustawa o ochronie..., s. 21
  6. Ustawa o ochronie..., s. 24-25

Bibliografia

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.

Autor: Łukasz Drosdek