Traktat z Maastricht: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Traktat z Maastricht''' (inaczej '''Traktat o Unii Europejskiej''' TUE) - traktat ustalony przez [[Rada Europejska|Radę Europejską]] na spotkaniu w holenderskim miasteczku Maastricht 11 grudnia 1991 roku. Wszedł w życie 1 listopada 1993 r. po ratyfikacji, która nastąpiła 7 lutego 1992r. | '''Traktat z Maastricht''' (inaczej '''Traktat o Unii Europejskiej''' TUE) - traktat ustalony przez [[Rada Europejska|Radę Europejską]] na spotkaniu w holenderskim miasteczku Maastricht 11 grudnia 1991 roku. Wszedł w życie 1 listopada 1993 r. po ratyfikacji, która nastąpiła 7 lutego 1992r. | ||
Po zakończeniu zimnej wojny państwa członkowskie Wspólnot Europejskich postanowiły zapoczątkować [[proces]] integracji europejskiej, co zainicjowało utworzenie [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]]. Według zapisu traktatu podstawą UE były Wspólnoty Europejskie, które utworzyły I filar działalności, a także wspomagająca je [[polityka]], zawarta zarówno w II filarze Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, jak i w III filarze polityki w obszarze spraw wewnętrznych oraz wymiaru sprawiedliwości. | Po zakończeniu zimnej wojny państwa członkowskie Wspólnot Europejskich postanowiły zapoczątkować [[proces]] integracji europejskiej, co zainicjowało utworzenie [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]]. Według zapisu traktatu podstawą UE były Wspólnoty Europejskie, które utworzyły I filar działalności, a także wspomagająca je [[polityka]], zawarta zarówno w II filarze Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, jak i w III filarze polityki w obszarze spraw wewnętrznych oraz wymiaru sprawiedliwości. | ||
Traktat ten był owocem dwóch konferencji, jedna z nich była poświęcona Unii Gospodarczo-Walutowej, druga zaś Europejskiej Unii Politycznej. Obie odbywały się równocześnie. Konferencja o UGiW była efektem spotkania, na którym był omawiany Raport Delorsa dotyczący Unii Gospodarczo-Walutowej. Druga [[konferencja]] dotyczyła porozumienia, które zawarto rok później w Dublinie a odnosiło się do unii politycznej | Traktat ten był owocem dwóch konferencji, jedna z nich była poświęcona Unii Gospodarczo-Walutowej, druga zaś Europejskiej Unii Politycznej. Obie odbywały się równocześnie. Konferencja o UGiW była efektem spotkania, na którym był omawiany Raport Delorsa dotyczący Unii Gospodarczo-Walutowej. Druga [[konferencja]] dotyczyła porozumienia, które zawarto rok później w Dublinie a odnosiło się do unii politycznej [Bainbridge, 1998, s. 78] | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 29: | Linia 14: | ||
W 1986 r. postanowiono rozpocząć współpracę w obszarze wspólnych sił wojskowych krajów należących do Wspólnot. Stopniowo dążono do ujednolicenia rynku likwidując bariery celne, prowadząc wspólną politykę czy przyjmując jednakowe [[normy]] prawne i techniczne. | W 1986 r. postanowiono rozpocząć współpracę w obszarze wspólnych sił wojskowych krajów należących do Wspólnot. Stopniowo dążono do ujednolicenia rynku likwidując bariery celne, prowadząc wspólną politykę czy przyjmując jednakowe [[normy]] prawne i techniczne. | ||
Przełomem stało się jednak podpisanie Traktatu w Maastricht, kiedy to [[Wspólnota Europejska]] przekształciła się w Unię Europejską. | Przełomem stało się jednak podpisanie Traktatu w Maastricht, kiedy to [[Wspólnota Europejska]] przekształciła się w Unię Europejską. | ||
<google>n</google> | |||
==Struktura Traktatu z Maastricht== | ==Struktura Traktatu z Maastricht== | ||
Linia 44: | Linia 31: | ||
* Pierwszy filar zawiera zagadnienia rozstrzygane wspólnie, w ramach Wspólnoty Europejskiej. Ma on charakter gospodarczy i opiera się na Wspólnotach Europejskich. Obejmuje on unię gospodarczą i walutową, unię celną, [[rynek]] wewnętrzny, wspólną politykę rolną i politykę strukturalną. Główny [[cel]] pierwszego filaru to "promowanie harmonijnego rozwoju działań gospodarczych", który jest osiągany poprzez jednolity rynek, efektywną politykę strukturalną, społeczną i pieniężną. | * Pierwszy filar zawiera zagadnienia rozstrzygane wspólnie, w ramach Wspólnoty Europejskiej. Ma on charakter gospodarczy i opiera się na Wspólnotach Europejskich. Obejmuje on unię gospodarczą i walutową, unię celną, [[rynek]] wewnętrzny, wspólną politykę rolną i politykę strukturalną. Główny [[cel]] pierwszego filaru to "promowanie harmonijnego rozwoju działań gospodarczych", który jest osiągany poprzez jednolity rynek, efektywną politykę strukturalną, społeczną i pieniężną. | ||
* Drugi filar dotyczy wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Celem jest "strzeżenie wspólnych wartości, fundamentalnych interesów i niezawisłości Unii". W ramach tego filaru [[Rada Europejska]] oraz [[Rada Unii Europejskiej]] kladą nacisk na podniesienie bezpieczeństwa Unii i jej członków, a także o utrzymanie pokoju na świecie. Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa nie narusza jednakże polityki bezpieczeństwa państw neutralnych oraz mocarstw jądrowych. | * Drugi filar dotyczy wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Celem jest "strzeżenie wspólnych wartości, fundamentalnych interesów i niezawisłości Unii". W ramach tego filaru [[Rada Europejska]] oraz [[Rada Unii Europejskiej]] kladą nacisk na podniesienie bezpieczeństwa Unii i jej członków, a także o utrzymanie pokoju na świecie. Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa nie narusza jednakże polityki bezpieczeństwa państw neutralnych oraz mocarstw jądrowych. | ||
* Trzeci filar dotyczy wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych. Traktat amsterdamski nadał trzeciemu filarowi nazwę Współpracy Policyjnej i Sądowej w sprawach karnych. Celem tego filaru jest zapewnienie obywatelom bezpieczeństwa i sprawiedliwości poprzez wspólne działania państw członkowskich, dotyczących zwalczania przestępczości zorganizowanej, terroryzmu, przemytu narkotyków, handlu ludźmi, przeciwdziałaniu przejawom rasizmu. W ramach trzeciego filaru bardzo ważna jest współ[[praca]] sądowa między członkami UE, która polega na współdziałaniu w procesach karnych, wykonywaniu orzeczeń oraz kwestiach ekstradycyjnych. Pogłębianie integracji powoduje, że rządy państw przenoszą coraz częściej pewne dziedziny współpracy z II i III filaru na I filar, ponadnarodowy. | |||
* Trzeci filar dotyczy wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych. Traktat amsterdamski nadał trzeciemu filarowi nazwę Współpracy Policyjnej i Sądowej w sprawach karnych. Celem tego filaru jest zapewnienie obywatelom bezpieczeństwa i sprawiedliwości poprzez wspólne działania państw członkowskich, dotyczących zwalczania przestępczości zorganizowanej, terroryzmu, przemytu narkotyków, handlu ludźmi, przeciwdziałaniu przejawom rasizmu. W ramach trzeciego filaru bardzo ważna jest współ[[praca]] sądowa między członkami UE, która polega na współdziałaniu w procesach karnych, wykonywaniu orzeczeń oraz kwestiach ekstradycyjnych. Pogłębianie integracji powoduje, że rządy państw przenoszą coraz częściej pewne dziedziny współpracy z II i III filaru na I filar, ponadnarodowy. | |||
==Ramy instytucjonalne ustalone na mocy traktatu== | ==Ramy instytucjonalne ustalone na mocy traktatu== | ||
Linia 64: | Linia 50: | ||
* Traktatem w sprawie przystąpienia Cypru, Estonii, Węgier, Łotwy, Litwy, Malty, Polski, Czech, Słowacja i Słowenii '''(2003)''' | * Traktatem w sprawie przystąpienia Cypru, Estonii, Węgier, Łotwy, Litwy, Malty, Polski, Czech, Słowacja i Słowenii '''(2003)''' | ||
* Traktatem w sprawie przystąpienia Bułgarii i Rumunii '''(2005)''' | * Traktatem w sprawie przystąpienia Bułgarii i Rumunii '''(2005)''' | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Traktat Rzymski]]}} — {{i5link|a=[[Jednolity Akt Europejski]]}} — {{i5link|a=[[Wspólnoty europejskie]]}} — {{i5link|a=[[Unia Europejska]]}} — {{i5link|a=[[Europejska Wspólnota Gospodarcza]]}} — {{i5link|a=[[Filary Unii Europejskiej]]}} — {{i5link|a=[[Traktat Paryski]]}} — {{i5link|a=[[Europejska Wspólnota Węgla i Stali]]}} — {{i5link|a=[[Rada Europy]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Bainbridge, (1998) ''Leksykon Unii Europejskiej'', | * Bainbridge T., Teasdale A. (1998), ''Leksykon Unii Europejskiej'', Wydawnictwo Platan, Kraków | ||
* Parzymies S. (2012), ''Unia Europejska od Maastricht do Lizbony - Polityczne aspekty aktywności'', Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa | |||
* Potyrała A. (2007), ''Wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne Unii Europejskiej - od Traktatu z Maastricht do Traktatu Lizbońskiego'', Rocznik Integracji Europejskiej, Poznań, nr 1 | |||
* Parzymies S. (2012) ''Unia Europejska od Maastricht do Lizbony - Polityczne aspekty aktywności'', Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa | * ''Traktat z Lizbony zmieniający Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, sporządzony w Lizbonie dnia 13 grudnia 2007 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20092031569 Dz.U. 2009 nr 203 poz. 1569] | ||
* Potyrała A. (2007) ''Wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne Unii Europejskiej - od Traktatu z Maastricht do Traktatu Lizbońskiego'', Rocznik Integracji Europejskiej, Poznań, nr 1 | |||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 00:05, 11 gru 2023
Traktat z Maastricht (inaczej Traktat o Unii Europejskiej TUE) - traktat ustalony przez Radę Europejską na spotkaniu w holenderskim miasteczku Maastricht 11 grudnia 1991 roku. Wszedł w życie 1 listopada 1993 r. po ratyfikacji, która nastąpiła 7 lutego 1992r.
Po zakończeniu zimnej wojny państwa członkowskie Wspólnot Europejskich postanowiły zapoczątkować proces integracji europejskiej, co zainicjowało utworzenie Unii Europejskiej. Według zapisu traktatu podstawą UE były Wspólnoty Europejskie, które utworzyły I filar działalności, a także wspomagająca je polityka, zawarta zarówno w II filarze Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, jak i w III filarze polityki w obszarze spraw wewnętrznych oraz wymiaru sprawiedliwości.
Traktat ten był owocem dwóch konferencji, jedna z nich była poświęcona Unii Gospodarczo-Walutowej, druga zaś Europejskiej Unii Politycznej. Obie odbywały się równocześnie. Konferencja o UGiW była efektem spotkania, na którym był omawiany Raport Delorsa dotyczący Unii Gospodarczo-Walutowej. Druga konferencja dotyczyła porozumienia, które zawarto rok później w Dublinie a odnosiło się do unii politycznej [Bainbridge, 1998, s. 78]
TL;DR
Traktat z Maastricht, podpisany w 1991 roku, był kluczowym krokiem w procesie integracji europejskiej i doprowadził do powstania Unii Europejskiej. Traktat ten ustalił strukturę i filary Unii, takie jak gospodarczy i walutowy, polityczny oraz wymiar sprawiedliwości i spraw wewnętrznych. Zmiany wniesione do traktatu, takie jak Traktat z Amsterdamu czy Traktat z Lizbony, wprowadziły nowe postanowienia i rozszerzyły liczbę państw członkowskich.
Geneza
W 1949 r. powstała pierwsza organizacja międzyrządowa - Rada Europy, która scalała państwa leżące w zachodniej części Europy. Po zakończeniu drugiej wojny światowej rozpoczęła się integracja krajów starego kontynentu poprzez utworzenie takich Wspólnot jak Europejska Wspólnota Węgla i Stali EWWS (1952 r.), Europejska Wspólnota Gospodarcza EWG (1958 r.) oraz Europejska Wspólnota Energii Atomowej Euratom (1958 r.). Założycielami tych wspólnot byli: Francja, Niemcy, Belgia, Holandia, Luksemburg, a także Włochy. Główną intencją prowadzenia tych organizacji było istnienie wspólnego rynku surowców i produktów przemysłu węglowego i stalowego państw członkowskich, by uniknąć wojny gospodarczej, a także pokojowa eksploatacja energii jądrowej. Z kolei w 1985 r., z powodu wejścia w życie porozumienia z Schengen utworzony został wspólny system kontroli granic, a także zniesienie tejże kontroli na granicach wewnętrznych państw sygnatariuszy (Francji, Niemiec, Włoch, Portugalii, Hiszpanii oraz krajów Beneluxu). W 1986 r. postanowiono rozpocząć współpracę w obszarze wspólnych sił wojskowych krajów należących do Wspólnot. Stopniowo dążono do ujednolicenia rynku likwidując bariery celne, prowadząc wspólną politykę czy przyjmując jednakowe normy prawne i techniczne. Przełomem stało się jednak podpisanie Traktatu w Maastricht, kiedy to Wspólnota Europejska przekształciła się w Unię Europejską.
Struktura Traktatu z Maastricht
Struktura traktatu jest rozbudowana. Wstępem do dokumentu jest preambuła. Po niej, kolejno następuje siedem rozdziałów:
- I Postanowienia wspólne
- II Postanowienia zmieniające Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą w celu ustanowienia Wspólnoty Europejskiej,
- III Postanowienia zmieniające Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Węgla i Stali
- IV Postanowienia zmieniające Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej
- V Postanowienia dotyczące wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa
- VI Postanowienia o współpracy w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych
- VII Postanowienia końcowe
Postanowienia Traktatu z Maastricht
Na mocy traktatu z Maastricht Unia Europejska została zbudowana na trzech filarach:
- Pierwszy filar zawiera zagadnienia rozstrzygane wspólnie, w ramach Wspólnoty Europejskiej. Ma on charakter gospodarczy i opiera się na Wspólnotach Europejskich. Obejmuje on unię gospodarczą i walutową, unię celną, rynek wewnętrzny, wspólną politykę rolną i politykę strukturalną. Główny cel pierwszego filaru to "promowanie harmonijnego rozwoju działań gospodarczych", który jest osiągany poprzez jednolity rynek, efektywną politykę strukturalną, społeczną i pieniężną.
- Drugi filar dotyczy wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Celem jest "strzeżenie wspólnych wartości, fundamentalnych interesów i niezawisłości Unii". W ramach tego filaru Rada Europejska oraz Rada Unii Europejskiej kladą nacisk na podniesienie bezpieczeństwa Unii i jej członków, a także o utrzymanie pokoju na świecie. Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa nie narusza jednakże polityki bezpieczeństwa państw neutralnych oraz mocarstw jądrowych.
- Trzeci filar dotyczy wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych. Traktat amsterdamski nadał trzeciemu filarowi nazwę Współpracy Policyjnej i Sądowej w sprawach karnych. Celem tego filaru jest zapewnienie obywatelom bezpieczeństwa i sprawiedliwości poprzez wspólne działania państw członkowskich, dotyczących zwalczania przestępczości zorganizowanej, terroryzmu, przemytu narkotyków, handlu ludźmi, przeciwdziałaniu przejawom rasizmu. W ramach trzeciego filaru bardzo ważna jest współpraca sądowa między członkami UE, która polega na współdziałaniu w procesach karnych, wykonywaniu orzeczeń oraz kwestiach ekstradycyjnych. Pogłębianie integracji powoduje, że rządy państw przenoszą coraz częściej pewne dziedziny współpracy z II i III filaru na I filar, ponadnarodowy.
Ramy instytucjonalne ustalone na mocy traktatu
Fundamentami Unii Europejskiej ustalonymi w Maastricht były:
- Parlament Europejski,
- Rada,
- Komisja,
- Trybunał Sprawiedliwości,
- Trybunał Obrachunkowy.
Radę i Komisję wspomagają Komitet Ekonomiczno-Społeczny i Komitet Regionów, które pełnią funkcję doradcze.
Zmiany wniesione do traktatu
- Traktat z Amsterdamu (1997)
- Traktat z Nicei (2001)
- Traktat lizboński (2007)
- Traktatem w sprawie przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji (1994)
- Traktatem w sprawie przystąpienia Cypru, Estonii, Węgier, Łotwy, Litwy, Malty, Polski, Czech, Słowacja i Słowenii (2003)
- Traktatem w sprawie przystąpienia Bułgarii i Rumunii (2005)
Traktat z Maastricht — artykuły polecane |
Traktat Rzymski — Jednolity Akt Europejski — Wspólnoty europejskie — Unia Europejska — Europejska Wspólnota Gospodarcza — Filary Unii Europejskiej — Traktat Paryski — Europejska Wspólnota Węgla i Stali — Rada Europy |
Bibliografia
- Bainbridge T., Teasdale A. (1998), Leksykon Unii Europejskiej, Wydawnictwo Platan, Kraków
- Parzymies S. (2012), Unia Europejska od Maastricht do Lizbony - Polityczne aspekty aktywności, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa
- Potyrała A. (2007), Wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne Unii Europejskiej - od Traktatu z Maastricht do Traktatu Lizbońskiego, Rocznik Integracji Europejskiej, Poznań, nr 1
- Traktat z Lizbony zmieniający Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, sporządzony w Lizbonie dnia 13 grudnia 2007 r. Dz.U. 2009 nr 203 poz. 1569
Autor: Elżbieta Kochanek, Klaudia Dutka
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |