Money back: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Voucher]]</li>
<li>[[Surcharge]]</li>
<li>[[Cash back]]</li>
<li>[[Karta podarunkowa]]</li>
<li>[[Faktoring wymagalnościowy]]</li>
<li>[[Karta przedpłacona]]</li>
<li>[[Token]]</li>
<li>[[Bankowość internetowa]]</li>
<li>[[Abonament]]</li>
</ul>
}}
Moneyback jest to druga odmiana pojęcia Cash back, z którym to bywa utożsamiana i łączona jako jedno. Warto jednak zaznaczyć, że Money back to nieco inny zwrot wydatków dla klienta za zakupione zakupy. Jest to przede wszystkim [[usługa]] bankowa, która bazuje na prostej zasadzie. Reguła ta mówi, że pewna część wydanych na zakupy środków pieniężnych zostanie zwrócona w pewnym stopniu. Oczywiście jest to tylko i wyłącznie możliwe jeżeli [[klient]] dokona transakcji bezgotówkowych. O czym warto pamiętać. Co po porównaniu z definicją Cash back-u przedstawioną powyżej dowodzi, że te pojęcia mimo podobnego znaczenia i przypisywania im tych samych definicji nie są tak naprawdę tożsame. Pierwszym przedstawicielem sfery bankowej, który wprowadził do swojej oferty usługę money back był [[bank]] BZ WBK, który to w 2009 roku wprowadził ją do swojej oferty dla nowych klientów. Od tamtego czasu usługa ta cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem oraz atrakcyjnością, ponieważ każdy chciał zaoszczędzić na swoich zakupach. Usługa ta również zainteresowała inne banki, które to chcąc konkurować z wprowadzoną nową ofertą banku BZ WBK musieli ją również wprowadzić wraz z lekką modyfikacją np. zmienionym procentem zwrotu z sumy wydatków, po to by ich [[oferta]] była równie atrakcyjna.
Moneyback jest to druga odmiana pojęcia Cash back, z którym to bywa utożsamiana i łączona jako jedno. Warto jednak zaznaczyć, że Money back to nieco inny zwrot wydatków dla klienta za zakupione zakupy. Jest to przede wszystkim [[usługa]] bankowa, która bazuje na prostej zasadzie. Reguła ta mówi, że pewna część wydanych na zakupy środków pieniężnych zostanie zwrócona w pewnym stopniu. Oczywiście jest to tylko i wyłącznie możliwe jeżeli [[klient]] dokona transakcji bezgotówkowych. O czym warto pamiętać. Co po porównaniu z definicją Cash back-u przedstawioną powyżej dowodzi, że te pojęcia mimo podobnego znaczenia i przypisywania im tych samych definicji nie są tak naprawdę tożsame. Pierwszym przedstawicielem sfery bankowej, który wprowadził do swojej oferty usługę money back był [[bank]] BZ WBK, który to w 2009 roku wprowadził ją do swojej oferty dla nowych klientów. Od tamtego czasu usługa ta cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem oraz atrakcyjnością, ponieważ każdy chciał zaoszczędzić na swoich zakupach. Usługa ta również zainteresowała inne banki, które to chcąc konkurować z wprowadzoną nową ofertą banku BZ WBK musieli ją również wprowadzić wraz z lekką modyfikacją np. zmienionym procentem zwrotu z sumy wydatków, po to by ich [[oferta]] była równie atrakcyjna.
<google>t</google>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 22: Linia 6:
==Jak działa Moneyback ?==
==Jak działa Moneyback ?==
Mówiąc najprościej klient kupuje, płaci i dostaje zwrot części wydatków. Sytuacja ta jednak nieco się komplikuje, gdy się w to zagłębimy. Zaczynając tłumaczyć jak działa ta [[usługa bankowa]] warto zaznaczyć jeszcze raz, że usługa ta możliwa jest jedynie przy transakcjach bezgotówkowych dla przykładu np. [[transakcje]] kartami płatniczymi. Klient przychodzi do sklepu, wybiera produkty, które go interesują, płaci kartą płatniczą, a po upływie okresu rozliczeniowego (pełnego miesiąca). Bank podsumowuje wydatki klienta i przelewa np. w połowie miesiąca (wszystko zależy od polityki banku, ale najczęściej jest to druga połowa miesiące następującego) pewien procent tychże wydatków z powrotem na [[konto]] klienta. Cały sposób wydaje się w miarę prosty. Najtrudniejszą rzeczą dla klienta jest wybranie odpowiedniej dla siebie oferty, ponieważ procent Cash backu w zależności od ofert banku bywa bardzo różny od 1 procenta do 3 procent co daje dość sporą różnicę. Swego rodzaju haczykiem, który nałożyły banki na klienta wypuszczając tą usługę, jest to że nie wszystkie transakcje są zaliczane do tej promocji co oznacza, że bank nie patrzy na sumie wydatków klientów, a na rodzaj tychże wydatków. Odejmuje od tej sumy transakcje nie kwalifikujące się w daną promocyjna usługę i dopiero wtedy od różnicy którą otrzyma nalicza procent zwrotu dla klienta. Dlatego przed podpisaniem umowy klient powinien zwrócić szczególną uwagę na [[regulamin]] banku, w którym te operacje powinny być wyszczególnione.
Mówiąc najprościej klient kupuje, płaci i dostaje zwrot części wydatków. Sytuacja ta jednak nieco się komplikuje, gdy się w to zagłębimy. Zaczynając tłumaczyć jak działa ta [[usługa bankowa]] warto zaznaczyć jeszcze raz, że usługa ta możliwa jest jedynie przy transakcjach bezgotówkowych dla przykładu np. [[transakcje]] kartami płatniczymi. Klient przychodzi do sklepu, wybiera produkty, które go interesują, płaci kartą płatniczą, a po upływie okresu rozliczeniowego (pełnego miesiąca). Bank podsumowuje wydatki klienta i przelewa np. w połowie miesiąca (wszystko zależy od polityki banku, ale najczęściej jest to druga połowa miesiące następującego) pewien procent tychże wydatków z powrotem na [[konto]] klienta. Cały sposób wydaje się w miarę prosty. Najtrudniejszą rzeczą dla klienta jest wybranie odpowiedniej dla siebie oferty, ponieważ procent Cash backu w zależności od ofert banku bywa bardzo różny od 1 procenta do 3 procent co daje dość sporą różnicę. Swego rodzaju haczykiem, który nałożyły banki na klienta wypuszczając tą usługę, jest to że nie wszystkie transakcje są zaliczane do tej promocji co oznacza, że bank nie patrzy na sumie wydatków klientów, a na rodzaj tychże wydatków. Odejmuje od tej sumy transakcje nie kwalifikujące się w daną promocyjna usługę i dopiero wtedy od różnicy którą otrzyma nalicza procent zwrotu dla klienta. Dlatego przed podpisaniem umowy klient powinien zwrócić szczególną uwagę na [[regulamin]] banku, w którym te operacje powinny być wyszczególnione.
<google>n</google>
==Czy warto korzystać ?==
==Czy warto korzystać ?==
Warto tutaj użyć odpowiedzi typowego ekonomisty a mianowicie: to zależy.
Warto tutaj użyć odpowiedzi typowego ekonomisty a mianowicie: to zależy.
Linia 29: Linia 16:


==Moneyback a podatek dochodowy==
==Moneyback a podatek dochodowy==
Jak dobrze wiemy nie ma nic za darmo. Jednak w tym wypadku klient może być bezpieczny, ponieważ usługa money back traktowana jest jako [[sprzedaż]] premiowa, pod warunkiem, że jednorazowa [[wartość]] premii nie jest wyższa niż 760 zł. Po przekroczeniu tejże kwoty bank musiałby rozliczyć się w imieniu klienta z urzędem skarbowym poprzez zryczałtowany [[podatek]].
Jak dobrze wiemy nie ma nic za darmo. Jednak w tym wypadku klient może być bezpieczny, ponieważ usługa money back traktowana jest jako [[sprzedaż]] premiowa, pod warunkiem, że jednorazowa [[wartość]] premii nie jest wyższa niż 760 zł. Po przekroczeniu tejże kwoty bank musiałby rozliczyć się w imieniu klienta z urzędem skarbowym poprzez zryczałtowany [[podatek]].
Warto dodać, że klient banku czyli [[osoba fizyczna]] nie musi wykazywać zwrotów z tytułu moneyback w swoim rozliczeniu rocznym.
Warto dodać, że klient banku czyli [[osoba fizyczna]] nie musi wykazywać zwrotów z tytułu moneyback w swoim rozliczeniu rocznym.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Voucher]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Surcharge]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cash back]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Karta podarunkowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Faktoring wymagalnościowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Karta przedpłacona]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Token]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Bankowość internetowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Abonament]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Bankowość elektroniczna: praca zbiorowa, red. Andrzej Gospodarowicz, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005
* Gospodarowicz A. (red.) (2005), ''Bankowość elektroniczna'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Kaszubski W., Karty płatnicze w Polsce, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012
* Kaszubski R., Obzejta Ł. (2012), ''Karty płatnicze w Polsce'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Kuchciński A. (2013), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-f6d1a706-274b-4fe2-82e5-4098068bc143 Rynek kart płatniczych w Polsce]'', Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula 4(38)
* Kuchciński A. (2013), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-f6d1a706-274b-4fe2-82e5-4098068bc143 Rynek kart płatniczych w Polsce]'', Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula 4(38)
* Rabong M. "[https://www.nbp.pl/systemplatniczy/cash-back/cashback2014.pdf Raport na temat usługi Cash back na polskim rynku]”, Departament Systemu Płatniczego, Warszawa 2014
* Rabong M. (2014), ''Raport na temat usługi Cash back na polskim rynku'', NBP, Warszawa  
* Świecka B., Bankowość elektroniczna, CeDeWu, Warszawa 2006
* Świecka B. (2006), ''Bankowość elektroniczna'', CeDeWu, Warszawa
* Zalewska-Bochenko A. (2014), ''[https://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/34-2014/si-34-183.pdf Rozwój bankowości elektronicznej w Polsce]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 798
* Zalewska-Bochenko A. (2014), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/34-2014/si-34-183.pdf Rozwój bankowości elektronicznej w Polsce]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 798
</noautolinks>
</noautolinks>
{{a| Damian Mężyk }}


[[Kategoria:Bankowość]]
{{a|Damian Mężyk}}
[[Kategoria:Płatności]]


{{#metamaster:description|Money back - zwrot pieniędzy za zakupy. Usługa bankowa zwracająca część wydanych środków za transakcje bezgotówkowe.}}
{{#metamaster:description|Money back - zwrot pieniędzy za zakupy. Usługa bankowa zwracająca część wydanych środków za transakcje bezgotówkowe.}}

Aktualna wersja na dzień 00:36, 11 gru 2023

Moneyback jest to druga odmiana pojęcia Cash back, z którym to bywa utożsamiana i łączona jako jedno. Warto jednak zaznaczyć, że Money back to nieco inny zwrot wydatków dla klienta za zakupione zakupy. Jest to przede wszystkim usługa bankowa, która bazuje na prostej zasadzie. Reguła ta mówi, że pewna część wydanych na zakupy środków pieniężnych zostanie zwrócona w pewnym stopniu. Oczywiście jest to tylko i wyłącznie możliwe jeżeli klient dokona transakcji bezgotówkowych. O czym warto pamiętać. Co po porównaniu z definicją Cash back-u przedstawioną powyżej dowodzi, że te pojęcia mimo podobnego znaczenia i przypisywania im tych samych definicji nie są tak naprawdę tożsame. Pierwszym przedstawicielem sfery bankowej, który wprowadził do swojej oferty usługę money back był bank BZ WBK, który to w 2009 roku wprowadził ją do swojej oferty dla nowych klientów. Od tamtego czasu usługa ta cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem oraz atrakcyjnością, ponieważ każdy chciał zaoszczędzić na swoich zakupach. Usługa ta również zainteresowała inne banki, które to chcąc konkurować z wprowadzoną nową ofertą banku BZ WBK musieli ją również wprowadzić wraz z lekką modyfikacją np. zmienionym procentem zwrotu z sumy wydatków, po to by ich oferta była równie atrakcyjna.

TL;DR

Moneyback to usługa bankowa, która polega na zwrocie części wydatków klienta za transakcje bezgotówkowe. Banki oferują różne procenty zwrotu, ale nie wszystkie transakcje kwalifikują się do promocji. Korzystanie z usługi zależy od częstotliwości płacenia kartą i opłat za konto. Moneyback jest traktowany jako sprzedaż premiowa, a zwroty nie muszą być uwzględniane w rozliczeniu podatkowym.

Jak działa Moneyback ?

Mówiąc najprościej klient kupuje, płaci i dostaje zwrot części wydatków. Sytuacja ta jednak nieco się komplikuje, gdy się w to zagłębimy. Zaczynając tłumaczyć jak działa ta usługa bankowa warto zaznaczyć jeszcze raz, że usługa ta możliwa jest jedynie przy transakcjach bezgotówkowych dla przykładu np. transakcje kartami płatniczymi. Klient przychodzi do sklepu, wybiera produkty, które go interesują, płaci kartą płatniczą, a po upływie okresu rozliczeniowego (pełnego miesiąca). Bank podsumowuje wydatki klienta i przelewa np. w połowie miesiąca (wszystko zależy od polityki banku, ale najczęściej jest to druga połowa miesiące następującego) pewien procent tychże wydatków z powrotem na konto klienta. Cały sposób wydaje się w miarę prosty. Najtrudniejszą rzeczą dla klienta jest wybranie odpowiedniej dla siebie oferty, ponieważ procent Cash backu w zależności od ofert banku bywa bardzo różny od 1 procenta do 3 procent co daje dość sporą różnicę. Swego rodzaju haczykiem, który nałożyły banki na klienta wypuszczając tą usługę, jest to że nie wszystkie transakcje są zaliczane do tej promocji co oznacza, że bank nie patrzy na sumie wydatków klientów, a na rodzaj tychże wydatków. Odejmuje od tej sumy transakcje nie kwalifikujące się w daną promocyjna usługę i dopiero wtedy od różnicy którą otrzyma nalicza procent zwrotu dla klienta. Dlatego przed podpisaniem umowy klient powinien zwrócić szczególną uwagę na regulamin banku, w którym te operacje powinny być wyszczególnione.

Czy warto korzystać ?

Warto tutaj użyć odpowiedzi typowego ekonomisty a mianowicie: to zależy. W całej tej usłudze oferowanej przez bank w zasadzie nie można znaleźć minusów jednak, jeżeli klient dokonuje bardzo mało płatności kartą wówczas moneyback jest nie opłacalny. Najczęściej konta z funkcją moneyback, a dokładniej ich obsługa mają większe opłaty za prowadzenie niż konta bez tej funkcji. Zatem jeżeli 1% naszych wydatków będzie wynosił mniej niż 5 zł na miesiąc ta usługa jest nie opłacalna. Dodatkowo warto zauważyć, że usługa ta może sprawić, że będziemy więcej wydawać. Kolejnym z minusów jest wiele obostrzeń wprowadzonych przez banki. Chodzi tutaj o wykaz transakcji, które podlegają pod tą usługę, bowiem nie każdy nasz wydatek będzie liczony do usługi monenyback. Z drugiej strony jeżeli płacimy kartą dość często to warto zastanowić się nad aktywacją tej usługi, bądź też założeniem konta bankowe z tą usługą. Jest to bardzo wygodna forma oszczędzania, która w zasadzie nas nic nie kosztuje. Warto jednak co pewien czas sprawdzać czy bank nie wycofał z oferty tej usługi bądź nie wprowadził za nią dodatkowych prowizji czy też opłat.

Moneyback a podatek dochodowy

Jak dobrze wiemy nie ma nic za darmo. Jednak w tym wypadku klient może być bezpieczny, ponieważ usługa money back traktowana jest jako sprzedaż premiowa, pod warunkiem, że jednorazowa wartość premii nie jest wyższa niż 760 zł. Po przekroczeniu tejże kwoty bank musiałby rozliczyć się w imieniu klienta z urzędem skarbowym poprzez zryczałtowany podatek. Warto dodać, że klient banku czyli osoba fizyczna nie musi wykazywać zwrotów z tytułu moneyback w swoim rozliczeniu rocznym.


Money backartykuły polecane
VoucherSurchargeCash backKarta podarunkowaFaktoring wymagalnościowyKarta przedpłaconaTokenBankowość internetowaAbonament

Bibliografia

  • Gospodarowicz A. (red.) (2005), Bankowość elektroniczna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Kaszubski R., Obzejta Ł. (2012), Karty płatnicze w Polsce, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Kuchciński A. (2013), Rynek kart płatniczych w Polsce, Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula 4(38)
  • Rabong M. (2014), Raport na temat usługi Cash back na polskim rynku, NBP, Warszawa
  • Świecka B. (2006), Bankowość elektroniczna, CeDeWu, Warszawa
  • Zalewska-Bochenko A. (2014), Rozwój bankowości elektronicznej w Polsce, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 798


Autor: Damian Mężyk