BASIC: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Baza NoSQL]]</li>
<li>[[Cobol]]</li>
<li>[[C (język programowania)]]</li>
<li>[[JavaScript]]</li>
<li>[[Python]]</li>
<li>[[Visual Basic]]</li>
<li>[[Ruby]]</li>
<li>[[SmallTalk (język programowania)]]</li>
<li>[[Java]]</li>
</ul>
}}
'''BASIC''' - Beginner's All-purpose Symbolic Instruction Code. Jest to [[Języki programowania|język programowania]] wysokiego poziomu. Należy on do grupy strukturalnych języków programowania. Został stworzony przez dwóch profesorów matematyki Dartmouth College, G. Kemeny ‘egoi Thomas E. Kurtz’a.
'''BASIC''' - Beginner's All-purpose Symbolic Instruction Code. Jest to [[Języki programowania|język programowania]] wysokiego poziomu. Należy on do grupy strukturalnych języków programowania. Został stworzony przez dwóch profesorów matematyki Dartmouth College, G. Kemeny ‘egoi Thomas E. Kurtz’a.


Linia 19: Linia 4:
BASIC jest językiem programowania wysokiego poziomu, stworzonym w 1963 roku przez dwóch profesorów matematyki z Dartmouth College. Jego głównym celem było ułatwienie pracy początkującym programistom. BASIC posiada wiele odmian i charakterystyczne komendy, takie jak GOTO, FOR...NEXT i IF...THEN. Przykładowy program w BASICu wyświetla kwadraty na ekranie. BASIC był popularny na komputerach takich jak ZX Spectrum czy Commodore, a obecnie istnieją również wersje dla smartfonów i komputerów z systemem Linux.
BASIC jest językiem programowania wysokiego poziomu, stworzonym w 1963 roku przez dwóch profesorów matematyki z Dartmouth College. Jego głównym celem było ułatwienie pracy początkującym programistom. BASIC posiada wiele odmian i charakterystyczne komendy, takie jak GOTO, FOR...NEXT i IF...THEN. Przykładowy program w BASICu wyświetla kwadraty na ekranie. BASIC był popularny na komputerach takich jak ZX Spectrum czy Commodore, a obecnie istnieją również wersje dla smartfonów i komputerów z systemem Linux.


== Historia Języka Basic ==
==Historia Języka Basic==
 
Basic powstał w roku 1963 za sprawą dwóch profesorów matematyki pracujących w Dartmouth College. Mieli oni na celu stworzenie środowiska interaktywnego, pomocnego w pracy początkującym programistom. Pierwsza wersja narzędzia BASIC znana była pod nazwą dartmouth BASIC (od nazwy uczelni, na której powstała). Pierwszy [[program]], który został napisany w tym języku uruchomiony został w maju 1964 roku na maszynie [[Firma|firmy]] General Electric [[model]] GE-225. Było to urządzenie typu mainframe. Maszyny mainframe (ang. main - główny, frame - struktura) to komputery o dużej jak na ówczesne czasy (początek - lat 60-tych) mocy obliczeniowej. Ich cechą charakterystyczną były duże gabarytu. Pierwsze urządzenia tego typu oparte były na lampach elektronowych. Na uwagę zasługuję fakt, iż określenie mainframe nie jest [[Znak towarowy|znakiem towarowym]], ani też nie posiada formalnej definicji.
Basic powstał w roku 1963 za sprawą dwóch profesorów matematyki pracujących w Dartmouth College. Mieli oni na celu stworzenie środowiska interaktywnego, pomocnego w pracy początkującym programistom. Pierwsza wersja narzędzia BASIC znana była pod nazwą dartmouth BASIC (od nazwy uczelni, na której powstała). Pierwszy [[program]], który został napisany w tym języku uruchomiony został w maju 1964 roku na maszynie [[Firma|firmy]] General Electric [[model]] GE-225. Było to urządzenie typu mainframe. Maszyny mainframe (ang. main główny, frame struktura) to komputery o dużej jak na ówczesne czasy (początek - lat 60-tych) mocy obliczeniowej. Ich cechą charakterystyczną były duże gabarytu. Pierwsze urządzenia tego typu oparte były na lampach elektronowych. Na uwagę zasługuję fakt, iż określenie mainframe nie jest [[Znak towarowy|znakiem towarowym]], ani też nie posiada formalnej definicji.


Głównym założeniem projektantów BASIC było stworzenie łatwości użytkowania oraz dobra interaktywna [[komunikacja]] y użytkownika za pomocy jasnego komunikatu błędów. BASIC stal jednym z języków do zastosowań amatorskich i półprofesjonalnych po wprowadzeniu na [[rynek]] mikrokomputera Altair 8800. Następcą GW BASIC dla komputerów PC stal QB, trochy później wprowadzony komercyjnie, jako QuickBASIC, który w końcu przerobiony w Visual Basic for Windows.
Głównym założeniem projektantów BASIC było stworzenie łatwości użytkowania oraz dobra interaktywna [[komunikacja]] y użytkownika za pomocy jasnego komunikatu błędów. BASIC stal jednym z języków do zastosowań amatorskich i półprofesjonalnych po wprowadzeniu na [[rynek]] mikrokomputera Altair 8800. Następcą GW BASIC dla komputerów PC stal QB, trochy później wprowadzony komercyjnie, jako QuickBASIC, który w końcu przerobiony w Visual Basic for Windows.
Linia 46: Linia 30:
* KBasic.
* KBasic.


== Składnia Języka BASIC ==
<google>n</google>


==Składnia Języka BASIC==
Basic jak każdy język programowania ma swoje charakterystyczne komendy. Istnieje wiele odmian (dialektów tego języka). Poniżej opisane są wspólne, a zarazem proste komendy wszystkich jego odmian:
Basic jak każdy język programowania ma swoje charakterystyczne komendy. Istnieje wiele odmian (dialektów tego języka). Poniżej opisane są wspólne, a zarazem proste komendy wszystkich jego odmian:
<google>ban728t</google>


'''GOTO''' jest to [[instrukcja]] skoku bezwarunkowego
'''GOTO''' - jest to [[instrukcja]] skoku bezwarunkowego


'''GOSUB''' wywołanie podprogramu, instrukcja ta zakończona jest poprzez RETURN
'''GOSUB''' - wywołanie podprogramu, instrukcja ta zakończona jest poprzez RETURN


'''RETURN''' - kończy instrukcje powrotu
'''RETURN''' - kończy instrukcje powrotu


'''IF...THEN''' instrukcja warunkowa
'''IF...THEN''' - instrukcja warunkowa


'''FOR...NEXT''' pętla iteracyjna
'''FOR...NEXT''' - pętla iteracyjna


Innymi komendami powszechnie stosowanymi są:
Innymi komendami powszechnie stosowanymi są:


'''RUN''' instrukcja wywołania (uruchamia program)
'''RUN''' - instrukcja wywołania (uruchamia program)
 
'''PRINT''' – komenda wyjścia (wysłanie tekstu lub wartości zmiennej na urządzenia wyjścia z komputera (najczęściej jest to monitor)


'''DIM''' – deklaracja [[Zmienna|zmiennych]]
'''PRINT''' - komenda wyjścia (wysłanie tekstu lub wartości zmiennej na urządzenia wyjścia z komputera (najczęściej jest to monitor)


'''INPUT''' – instrukcja wejścia
'''DIM''' - deklaracja [[Zmienna|zmiennych]]


'''LET''' instrukcja przypisania (konkretnej wartości do określonej zmiennej)
'''INPUT''' - instrukcja wejścia


'''CONTINUE''' – komenda kontynuacji (ponowne wznowienie zatrzymanego programu)
'''LET''' - instrukcja przypisania (konkretnej wartości do określonej zmiennej)


== Przykładowy program ==
'''CONTINUE''' - komenda kontynuacji (ponowne wznowienie zatrzymanego programu)


==Przykładowy program==
  PRINT "Witaj"
  PRINT "Witaj"
  20 INPUT "Liczba kwadratów do wyświetlenia: "; ile
  20 INPUT "Liczba kwadratów do wyświetlenia: "; ile
Linia 84: Linia 67:


Ten program wyświetli nam na ekranie kwadraty. W takiej liczbie w jakiej chcemy.
Ten program wyświetli nam na ekranie kwadraty. W takiej liczbie w jakiej chcemy.
    PRINT "Witaj"
  PRINT "Witaj"
    20 INPUT "Liczba kwadratów do wyświetlenia: "; ile
  20 INPUT "Liczba kwadratów do wyświetlenia: "; ile
    30 FOR licznik = 1 TO ile
  30 FOR licznik = 1 TO ile
    40 PRINT "*"
  40 PRINT "*"
    50 NEXT licznik
  50 NEXT licznik


== Interpreter ==
==Interpreter==
Byli różne sposoby ułatwienia pisania programów przez osób którzy nie robią tego zawodowo. Jedno z najlepszych rozwiązań było zastosowanie w systemach operacyjnych ZX Spectrum, gdzie do każdego klawisza przypisana było słowo kluczowe oraz nazwa funkcji w języku Sinclair BASIC. To znacznie ułatwiło i przyspieszyło napisanie programów. W praktyce to wyzwało niemałe trudności na samym początku w pisaniu programów, gdyż język dostępny dla tego komputera miał bardzo dużo instrukcji, ze na każdej klawisze było ich przypisano wiele.
Dostęp do nich był możliwy po kłopotliwym przełączaniu trybów edytora. Ale w rzeczywistości po dłuższym użytkowaniu klawiatury ZX Spectrum i nabieraniu wprawy pisanie programów okazało się bardziej wygodne i szybsze a niż w innych rodzajach klawiatur. W Polsce bardziej znają dialekty BASIC-a napisane dla popularnych komputerów ośmiobitowych - Commodore'a, Amstrada CPC, Atari oraz Sinclaira ZX Spectrum.


Byli różne sposoby ułatwienia pisania programów przez osób którzy nie robią tego zawodowo. Jedno z najlepszych rozwiązań było zastosowanie w systemach operacyjnych  ZX Spectrum, gdzie do każdego klawisza przypisana było słowo kluczowe oraz nazwa funkcji w  języku Sinclair BASIC. To znacznie ułatwiło i przyspieszyło napisanie programów.  W praktyce to wyzwało niemałe trudności na samym początku w pisaniu programów, gdyż język dostępny dla tego komputera miał bardzo dużo instrukcji, ze na każdej klawisze było ich przypisano wiele.
BASIC istnieje w wersjach do smarfonów (np. Linuxa Androida) - na przykład RFO Basic pozwala tworzyć kod bezpośrednio na smartfonie, w trybie interpretera lub kompilowanym albo na np. stacjonarnych komputerach uruchamiających inne dystrybucje Linuxa.
Dostęp do nich był możliwy po kłopotliwym przełączaniu trybów edytora.  Ale w rzeczywistości po  dłuższym użytkowaniu klawiatury ZX Spectrum i nabieraniu wprawy pisanie programów okazało się bardziej wygodne i szybsze a niż w innych rodzajach klawiatur. W Polsce bardziej znają dialekty BASIC-a napisane dla popularnych komputerów ośmiobitowych – Commodore'a, Amstrada CPC, Atari oraz Sinclaira ZX Spectrum.


BASIC istnieje w wersjach do smarfonów (np. Linuxa Androida) – na przykład RFO Basic pozwala tworzyć kod bezpośrednio na smartfonie, w trybie interpretera lub kompilowanym albo na np. stacjonarnych komputerach uruchamiających inne dystrybucje Linuxa.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Baza NoSQL]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cobol]]}} &mdash; {{i5link|a=[[C (język programowania)]]}} &mdash; {{i5link|a=[[JavaScript]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Python]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Visual Basic]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ruby]]}} &mdash; {{i5link|a=[[SmallTalk (język programowania)]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Java]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 102: Linia 86:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Burewicz A, Miranowicz N, (2005) ''[https://www.wbc.poznan.pl/Content/25105/index.pdf System Visual Basik dla aplikacji w algorytmice i wizualizacji]'', Zakład Dydaktyki Chemii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań;
* Axelson J. (1994), ''The Microcontroller Idea Book Circuits, Programs, & Applications featuring the 8052-BASIC Microcontroller'', Lakeviev Research
* [https://en.wikibooks.org/wiki/BASIC_Programming Programowanie w BASICu]
* Burewicz A., Miranowicz N. (2005), ''[https://www.wbc.poznan.pl/Content/25105/index.pdf System Visual Basic dla aplikacji w algorytmice i wizualizacji]'', Zakład Dydaktyki Chemii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań;
* James S.Coan, Richard Kushner, Basic Atari Basic, Hayden Book Co, 1984
* Coan J., Kushner R. (1984), ''Basic Atari Basic'', Hayden Book Co
* Jan Axelson, The Microcontroller Idea Book Circuits, Programs, & Applications featuring the 8052-BASIC Microcontroller, Lakeviev Research, 1994
* Lamoitier J. (1983), ''BASIC exercises for the Atari'', Sybex
* Jean-Pierre Lamoitier, BASIC exercises for the Atari, Sybex, 1983
* Peck R. (1984), ''ATARI BASIC Tutorial'', H.W. Sams
* Robert A. Peck, ATARI BASIC Tutorial, H.W. Sams, 1st edition, 1984
* Wikipedia.org, ''[https://en.wikibooks.org/wiki/BASIC_Programming Programowanie w BASICu]''
* Zdanowicz R (2006), ''[https://www.par.pl/2006/files/01-06_artykul2p.pdf Dobór oprogramowania do modelowania i symulacji procesów wytwarzania]'', Pomiary Automatyka Robotyka 1/2006
* Zdanowicz R. (2006), ''[https://www.par.pl/2006/files/01-06_artykul2p.pdf Dobór oprogramowania do modelowania i symulacji procesów wytwarzania]'', Pomiary Automatyka Robotyka, nr 1
* Ziębakowski T, (2010) ''[https://www.wbc.poznan.pl/Content/25105/index.pdf System Visual Basic dla aplikacji w algorytmice i wizualizacji]'', Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny Instytut Technologii Mechanicznej;
* Ziębakowski T. (2010), ''[https://www.wbc.poznan.pl/Content/25105/index.pdf System Visual Basic dla aplikacji w algorytmice i wizualizacji]'', Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny Instytut Technologii Mechanicznej
</noautolinks>
</noautolinks>
[[Kategoria:Języki programowania]]
[[Kategoria:Języki programowania]]



Aktualna wersja na dzień 22:32, 9 sty 2024

BASIC - Beginner's All-purpose Symbolic Instruction Code. Jest to język programowania wysokiego poziomu. Należy on do grupy strukturalnych języków programowania. Został stworzony przez dwóch profesorów matematyki Dartmouth College, G. Kemeny ‘egoi Thomas E. Kurtz’a.

TL;DR

BASIC jest językiem programowania wysokiego poziomu, stworzonym w 1963 roku przez dwóch profesorów matematyki z Dartmouth College. Jego głównym celem było ułatwienie pracy początkującym programistom. BASIC posiada wiele odmian i charakterystyczne komendy, takie jak GOTO, FOR...NEXT i IF...THEN. Przykładowy program w BASICu wyświetla kwadraty na ekranie. BASIC był popularny na komputerach takich jak ZX Spectrum czy Commodore, a obecnie istnieją również wersje dla smartfonów i komputerów z systemem Linux.

Historia Języka Basic

Basic powstał w roku 1963 za sprawą dwóch profesorów matematyki pracujących w Dartmouth College. Mieli oni na celu stworzenie środowiska interaktywnego, pomocnego w pracy początkującym programistom. Pierwsza wersja narzędzia BASIC znana była pod nazwą dartmouth BASIC (od nazwy uczelni, na której powstała). Pierwszy program, który został napisany w tym języku uruchomiony został w maju 1964 roku na maszynie firmy General Electric model GE-225. Było to urządzenie typu mainframe. Maszyny mainframe (ang. main - główny, frame - struktura) to komputery o dużej jak na ówczesne czasy (początek - lat 60-tych) mocy obliczeniowej. Ich cechą charakterystyczną były duże gabarytu. Pierwsze urządzenia tego typu oparte były na lampach elektronowych. Na uwagę zasługuję fakt, iż określenie mainframe nie jest znakiem towarowym, ani też nie posiada formalnej definicji.

Głównym założeniem projektantów BASIC było stworzenie łatwości użytkowania oraz dobra interaktywna komunikacja y użytkownika za pomocy jasnego komunikatu błędów. BASIC stal jednym z języków do zastosowań amatorskich i półprofesjonalnych po wprowadzeniu na rynek mikrokomputera Altair 8800. Następcą GW BASIC dla komputerów PC stal QB, trochy później wprowadzony komercyjnie, jako QuickBASIC, który w końcu przerobiony w Visual Basic for Windows.

Do najbardziej popularnych dialektów można odnieść:[1]

  • Altair BASIC;
  • AMOS (Amiga);
  • Applesoft BASIC;
  • Atari BASIC, BASICA;
  • Blitz Basic;
  • Commodore BASIC (CBM BASIC);
  • EBASIC (dla Elwro 500);
  • GW BASIC, Locomotive;
  • BASIC (dla Amstrad CPC);
  • QBasic;
  • QuickBasic;
  • Sinclair BASIC;
  • Turbo Basic;
  • Visual Basic;
  • Visual Basic .NET;
  • sBasic (dla komunikatorów Nokia);
  • Jabaco (Java Bytecode BASIC; Open Source);
  • PureBasic;
  • KBasic.

Składnia Języka BASIC

Basic jak każdy język programowania ma swoje charakterystyczne komendy. Istnieje wiele odmian (dialektów tego języka). Poniżej opisane są wspólne, a zarazem proste komendy wszystkich jego odmian:

GOTO - jest to instrukcja skoku bezwarunkowego

GOSUB - wywołanie podprogramu, instrukcja ta zakończona jest poprzez RETURN

RETURN - kończy instrukcje powrotu

IF...THEN - instrukcja warunkowa

FOR...NEXT - pętla iteracyjna

Innymi komendami powszechnie stosowanymi są:

RUN - instrukcja wywołania (uruchamia program)

PRINT - komenda wyjścia (wysłanie tekstu lub wartości zmiennej na urządzenia wyjścia z komputera (najczęściej jest to monitor)

DIM - deklaracja zmiennych

INPUT - instrukcja wejścia

LET - instrukcja przypisania (konkretnej wartości do określonej zmiennej)

CONTINUE - komenda kontynuacji (ponowne wznowienie zatrzymanego programu)

Przykładowy program

PRINT "Witaj"
20 INPUT "Liczba kwadratów do wyświetlenia: "; ile
30 FOR licznik = 1 TO ile
40 PRINT "*"
50 NEXT licznik

Ten program wyświetli nam na ekranie kwadraty. W takiej liczbie w jakiej chcemy.

 PRINT "Witaj"
 20 INPUT "Liczba kwadratów do wyświetlenia: "; ile
 30 FOR licznik = 1 TO ile
 40 PRINT "*"
 50 NEXT licznik

Interpreter

Byli różne sposoby ułatwienia pisania programów przez osób którzy nie robią tego zawodowo. Jedno z najlepszych rozwiązań było zastosowanie w systemach operacyjnych ZX Spectrum, gdzie do każdego klawisza przypisana było słowo kluczowe oraz nazwa funkcji w języku Sinclair BASIC. To znacznie ułatwiło i przyspieszyło napisanie programów. W praktyce to wyzwało niemałe trudności na samym początku w pisaniu programów, gdyż język dostępny dla tego komputera miał bardzo dużo instrukcji, ze na każdej klawisze było ich przypisano wiele. Dostęp do nich był możliwy po kłopotliwym przełączaniu trybów edytora. Ale w rzeczywistości po dłuższym użytkowaniu klawiatury ZX Spectrum i nabieraniu wprawy pisanie programów okazało się bardziej wygodne i szybsze a niż w innych rodzajach klawiatur. W Polsce bardziej znają dialekty BASIC-a napisane dla popularnych komputerów ośmiobitowych - Commodore'a, Amstrada CPC, Atari oraz Sinclaira ZX Spectrum.

BASIC istnieje w wersjach do smarfonów (np. Linuxa Androida) - na przykład RFO Basic pozwala tworzyć kod bezpośrednio na smartfonie, w trybie interpretera lub kompilowanym albo na np. stacjonarnych komputerach uruchamiających inne dystrybucje Linuxa.


BASICartykuły polecane
Baza NoSQLCobolC (język programowania)JavaScriptPythonVisual BasicRubySmallTalk (język programowania)Java

Przypisy

  1. System Visual Basic dla aplikacji w algorytmice i wizualizacji

Bibliografia


Autor: Łukasz Suder, Roman Melnychuk