Metoda UMEWAP-85: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Pozycjonowanie) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Metoda]] UMEWAP 85P jest jedną z najbardziej znanych i często stosowanych metod wartościowania pracy. Metoda ta została opracowana przez [[zespół]] specjalistów kierowany przez prof. [[Zbigniew Martyniak|Z. Martyniaka]]. Została zaprojektowana jako metoda uniwersalna, czyli dająca się zastosować zarówno dla wyceny stanowisk kierowniczych jak i robotniczych. UMEWAP 85P była konstruowana jako [[wzorzec]] dla przedsiębiorstw chcących wykorzystać analityczne metody wartościowania pracy do budowy [[system]]ów wynagrodzeń. | [[Metoda]] UMEWAP 85P jest jedną z najbardziej znanych i często stosowanych metod wartościowania pracy. Metoda ta została opracowana przez [[zespół]] specjalistów kierowany przez prof. [[Zbigniew Martyniak|Z. Martyniaka]]. Została zaprojektowana jako metoda uniwersalna, czyli dająca się zastosować zarówno dla wyceny stanowisk kierowniczych jak i robotniczych. UMEWAP 85P była konstruowana jako [[wzorzec]] dla przedsiębiorstw chcących wykorzystać analityczne metody wartościowania pracy do budowy [[system]]ów wynagrodzeń. | ||
Linia 20: | Linia 4: | ||
* jasność i zrozumiałość metody dla przeciętnego pracownika, | * jasność i zrozumiałość metody dla przeciętnego pracownika, | ||
* jednoczesne uwzględnienie w metodzie: światowego dorobku z zakresu wartościowania pracy oraz realiów krajowych. | * jednoczesne uwzględnienie w metodzie: światowego dorobku z zakresu wartościowania pracy oraz realiów krajowych. | ||
==TL;DR== | |||
Metoda UMEWAP 85P to uniwersalna metoda wartościowania pracy, opracowana przez prof. Zbigniewa Martyniaka. Składa się z układu kryteriów syntetycznych i elementarnych oraz kluczy analitycznych. Metoda jest efektywnie stosowana w polskich przedsiębiorstwach, zwłaszcza w małych i średnich firmach. Jest nieskomplikowana i uniwersalna. Metoda została zaktualizowana w 1987 i 2000 roku. | |||
==Elementy== | ==Elementy== | ||
Linia 27: | Linia 14: | ||
Jak pokazuje poniższa tabela, układ kryteriów obejmuje cztery kryteria syntetyczne oraz siedemnaście kryteriów elementarnych. Noty punktowe dla jednych i drugich kryteriów zostały tu określone metodą szacunku ekspertów. Sześćset punktów (100%) podzielono pomiędzy cztery główne kryteria syntetyczne, a następnie na kryteria elementarne. | Jak pokazuje poniższa tabela, układ kryteriów obejmuje cztery kryteria syntetyczne oraz siedemnaście kryteriów elementarnych. Noty punktowe dla jednych i drugich kryteriów zostały tu określone metodą szacunku ekspertów. Sześćset punktów (100%) podzielono pomiędzy cztery główne kryteria syntetyczne, a następnie na kryteria elementarne. | ||
<table width="581" cellspacing="0" cellpadding="7" bordercolor="#000000" border="1"> | <table width="581" cellspacing="0" cellpadding="7" bordercolor="#000000" border="1"> | ||
<tr valign="top"> | <tr valign="top"> | ||
<td width="487" colspan="4"> | <td width="487" colspan="4"> | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;"> | <p style="margin-bottom: 0cm;"> | ||
'''KRYTERIA OCENY Max. noty'''</p> | '''KRYTERIA OCENY Max. noty'''</p> | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;"> | <p style="margin-bottom: 0cm;"> | ||
<google>n</google> | |||
'''punktowe'''</p> | '''punktowe'''</p> | ||
'''Syntetyczne Elementarne | |||
Elem. Synt. | Elem. Synt.''' | ||
</td> | </td> | ||
<td width="64"> | <td width="64"> | ||
'''% [[udział]]''' | '''% [[udział]]''' | ||
Linia 55: | Linia 41: | ||
</p> | </p> | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">'''A.'''</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">'''A.'''</p> | ||
'''FACHOWOŚĆ''' | '''FACHOWOŚĆ''' | ||
Linia 65: | Linia 50: | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">3. Myślenie twórcze</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">3. Myślenie twórcze</p> | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">4. Zręczność</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">4. Zręczność</p> | ||
5. Współ[[działanie]] | 5. Współ[[działanie]] | ||
Linia 75: | Linia 59: | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">40</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">40</p> | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">30</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">30</p> | ||
20 | 20 | ||
Linia 85: | Linia 68: | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;"><br /> | <p style="margin-bottom: 0cm;"><br /> | ||
</p> | </p> | ||
220 | 220 | ||
Linia 95: | Linia 77: | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;"><br /> | <p style="margin-bottom: 0cm;"><br /> | ||
</p> | </p> | ||
36,7 | 36,7 | ||
Linia 106: | Linia 87: | ||
</p> | </p> | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">'''B.'''</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">'''B.'''</p> | ||
'''ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA:''' | '''ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA:''' | ||
Linia 117: | Linia 97: | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">4. Kontakty zewnętrzne</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">4. Kontakty zewnętrzne</p> | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">5. Środki i przedmioty pracy</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">5. Środki i przedmioty pracy</p> | ||
6. Bezpieczeństwo innych osób | 6. Bezpieczeństwo innych osób | ||
Linia 128: | Linia 107: | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">10</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">10</p> | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">25</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">25</p> | ||
20 | 20 | ||
Linia 138: | Linia 116: | ||
<p style="margin-left: -0.28cm; margin-bottom: 0cm;"><br /> | <p style="margin-left: -0.28cm; margin-bottom: 0cm;"><br /> | ||
</p> | </p> | ||
160 | 160 | ||
Linia 148: | Linia 125: | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;"><br /> | <p style="margin-bottom: 0cm;"><br /> | ||
</p> | </p> | ||
26,6 | 26,6 | ||
Linia 159: | Linia 135: | ||
</p> | </p> | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">'''C.'''</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">'''C.'''</p> | ||
'''WYSIŁEK''' | '''WYSIŁEK''' | ||
Linia 167: | Linia 142: | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">1. Fizyczny</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">1. Fizyczny</p> | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">2. Psychonerwowy</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">2. Psychonerwowy</p> | ||
3. Umysłowy | 3. Umysłowy | ||
Linia 175: | Linia 149: | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">50</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">50</p> | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">30</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">30</p> | ||
20 | 20 | ||
Linia 183: | Linia 156: | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;"><br /> | <p style="margin-bottom: 0cm;"><br /> | ||
</p> | </p> | ||
100 | 100 | ||
Linia 191: | Linia 163: | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;"><br /> | <p style="margin-bottom: 0cm;"><br /> | ||
</p> | </p> | ||
16,7 | 16,7 | ||
Linia 206: | Linia 177: | ||
</p> | </p> | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">'''D.'''</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">'''D.'''</p> | ||
'''WARUNKI ŚRODOWISKA PRACY''' | '''WARUNKI ŚRODOWISKA PRACY''' | ||
Linia 224: | Linia 194: | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">2. Niebezpieczeństwo wypadków</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">2. Niebezpieczeństwo wypadków</p> | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;">3. Monotonia</p> | <p style="margin-bottom: 0cm;">3. Monotonia</p> | ||
4. Zakłócenie czasu wolnego | 4. Zakłócenie czasu wolnego | ||
Linia 245: | Linia 214: | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;"><br /> | <p style="margin-bottom: 0cm;"><br /> | ||
</p> | </p> | ||
</td> | </td> | ||
Linia 260: | Linia 225: | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;"><br /> | <p style="margin-bottom: 0cm;"><br /> | ||
</p> | </p> | ||
120 | 120 | ||
Linia 274: | Linia 238: | ||
<p style="margin-bottom: 0cm;"><br /> | <p style="margin-bottom: 0cm;"><br /> | ||
</p> | </p> | ||
20,0 | 20,0 | ||
Linia 293: | Linia 256: | ||
Metoda doczekała się swojej aktualizacji w roku 1987 (UMEWAP 87), a następnie w 2000 (UMEWAP 2000). | Metoda doczekała się swojej aktualizacji w roku 1987 (UMEWAP 87), a następnie w 2000 (UMEWAP 2000). | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wartościowanie pracy]]}} — {{i5link|a=[[Development center]]}} — {{i5link|a=[[Kryteria Bedaux]]}} — {{i5link|a=[[Metoda Hagnera-Wenga]]}} — {{i5link|a=[[Przechodzenie z wartościowania na płace]]}} — {{i5link|a=[[Metoda Kordaszewskiego]]}} — {{i5link|a=[[Metoda Sulzera]]}} — {{i5link|a=[[Analiza przyczynowa]]}} — {{i5link|a=[[Metody taksonomiczne]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Martyniak Z., '' | <noautolinks> | ||
* Martyniak Z., '' | * Martyniak Z. (1997), ''Organizacja i zarządzanie. 15 efektywnych metod'', Antykwa, Kraków-Kluczbork | ||
* Martyniak Z. (1998), ''Metodologia wartościowania pracy'', Antykwa, Kraków | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Ewa Klimek}} | {{a|Ewa Klimek}} | ||
[[Kategoria:Wartościowanie pracy]] | [[Kategoria:Wartościowanie pracy]] | ||
<!--[[en:UMEWAP-85 method]]--> | <!--[[en:UMEWAP-85 method]]--> | ||
{{#metamaster:description|Metoda UMEWAP-85 to popularna i uniwersalna metoda wyceny stanowisk kierowniczych i robotniczych, uwzględniająca zarówno standardy światowe, jak i lokalne realia.}} |
Aktualna wersja na dzień 19:02, 18 lis 2023
Metoda UMEWAP 85P jest jedną z najbardziej znanych i często stosowanych metod wartościowania pracy. Metoda ta została opracowana przez zespół specjalistów kierowany przez prof. Z. Martyniaka. Została zaprojektowana jako metoda uniwersalna, czyli dająca się zastosować zarówno dla wyceny stanowisk kierowniczych jak i robotniczych. UMEWAP 85P była konstruowana jako wzorzec dla przedsiębiorstw chcących wykorzystać analityczne metody wartościowania pracy do budowy systemów wynagrodzeń.
Podstawowe założenia metody UMEWAP 85P są następujące:
- jasność i zrozumiałość metody dla przeciętnego pracownika,
- jednoczesne uwzględnienie w metodzie: światowego dorobku z zakresu wartościowania pracy oraz realiów krajowych.
TL;DR
Metoda UMEWAP 85P to uniwersalna metoda wartościowania pracy, opracowana przez prof. Zbigniewa Martyniaka. Składa się z układu kryteriów syntetycznych i elementarnych oraz kluczy analitycznych. Metoda jest efektywnie stosowana w polskich przedsiębiorstwach, zwłaszcza w małych i średnich firmach. Jest nieskomplikowana i uniwersalna. Metoda została zaktualizowana w 1987 i 2000 roku.
Elementy
Metoda UMEWAP 85P składa się z dwóch zasadniczych elementów:
- układu kryteriów syntetycznych i elementarnych oraz odpowiadającymi im "wagami"(maksymalne noty punktowe)
- tzw. kluczy analitycznych, ułatwiających ocenę punktową stanowisk ze względu na poszczególne kryteria wartościowania.
Jak pokazuje poniższa tabela, układ kryteriów obejmuje cztery kryteria syntetyczne oraz siedemnaście kryteriów elementarnych. Noty punktowe dla jednych i drugich kryteriów zostały tu określone metodą szacunku ekspertów. Sześćset punktów (100%) podzielono pomiędzy cztery główne kryteria syntetyczne, a następnie na kryteria elementarne.
KRYTERIA OCENY Max. noty punktowe Syntetyczne Elementarne Elem. Synt. |
% udział |
|||
A. FACHOWOŚĆ |
1. Wykształcenie zawodowe 2. Doświadczenie zawodowe 3. Myślenie twórcze 4. Zręczność 5. Współdziałanie |
80 50 40 30 20 |
220 |
36,7 |
B. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA: |
1. Przebieg i skutki pracy 2. Decyzje 3. Kierowanie 4. Kontakty zewnętrzne 5. Środki i przedmioty pracy 6. Bezpieczeństwo innych osób |
45 30 30 10 25 20 |
160 |
26,6 |
C. WYSIŁEK |
1. Fizyczny 2. Psychonerwowy 3. Umysłowy |
50 30 20 |
100 |
16,7 |
D. WARUNKI ŚRODOWISKA PRACY |
1. Materialne środowisko pracy
1.1. Nienormalna temperatura 1.2. Woda, wilgoć 1.3. Gazy, kwasy, pary 1.4. Brud, tłuszcz, olej, kurz 1.5. Hałas, wstrząsy 1.6. Nienormalne oświetlenie 1.7. Inne 2. Niebezpieczeństwo wypadków 3. Monotonia 4. Zakłócenie czasu wolnego |
70 w tym:
15 10 5 10 10 5 15 30 20
|
120 |
20,0 |
Zastosowanie
Dla wszystkich kryteriów elementarnych metoda UMEWAP 85P posiada klucze analityczne dla wszystkich kryteriów cząstkowych. Zostały one zbudowane na dwojakiej zasadzie tzn. większość z nich pozwala od razu kojarzyć dane wymagania stanowiska z punktacją. Taki klucz analityczny ma postać tablicy zawierającej trzy podstawowe kolumny:
- numer stopnia oceny,
- określenie stopnia oceny,
- notę punktową.
Klucze analityczne stosowane w tej metodzie są często oparte w całości lub częściowo na kluczach wprowadzonych do wartościowania przez inne metody, np. metodę wartościowania H. Timme'a. Na jego podstawie skonstruowano klucz do kryterium "odpowiedzialność za kierowanie". Klucz ten ma postać tablicy krzyżowej, której "boczek" i "główka" zarezerwowane są dla czynników stanowiących współzależne miary danego kryterium.
UMEWAP - 85 P jest metodą efektywnie wdrażaną w wielu polskich przedsiębiorstwach. W praktyce - optymalne dostosowanie tej metody do danego przedsiębiorstwa jest żmudne i długotrwałe oraz wymaga sporej wiedzy fachowej. Metoda UMEWAP może być z powodzeniem stosowana w małych i średnich przedsiębiorstwach - gdzie świetnie sprawdza się jako podstawa budowy systemu premiowania. Niewątpliwą zaletą wzorca metody UMEWAP - 85 P jest jego nieskomplikowanie i uniwersalność.
Metoda doczekała się swojej aktualizacji w roku 1987 (UMEWAP 87), a następnie w 2000 (UMEWAP 2000).
Metoda UMEWAP-85 — artykuły polecane |
Wartościowanie pracy — Development center — Kryteria Bedaux — Metoda Hagnera-Wenga — Przechodzenie z wartościowania na płace — Metoda Kordaszewskiego — Metoda Sulzera — Analiza przyczynowa — Metody taksonomiczne |
Bibliografia
- Martyniak Z. (1997), Organizacja i zarządzanie. 15 efektywnych metod, Antykwa, Kraków-Kluczbork
- Martyniak Z. (1998), Metodologia wartościowania pracy, Antykwa, Kraków
Autor: Ewa Klimek