Influencer marketing: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Ambasador marki]]</li>
<li>[[Metody przyciągania klientów w internecie]]</li>
<li>[[Ambient marketing]]</li>
<li>[[Cold calling]]</li>
<li>[[Wizerunek marki]]</li>
<li>[[Pozyskiwanie klientów]]</li>
<li>[[Slogan reklamowy]]</li>
<li>[[Nowy marketing]]</li>
<li>[[Karta rabatowa]]</li>
</ul>
}}
'''Influencer [[marketing]]''' to forma marketingu, w której główną rolę odgrywają tak zwani '''Influencerzy'''. Są to osoby prowadzące blogi i vlogi (video blogi) o różnej tematyce, a zamieszczane na nich treści są uważane za najbardziej rzetelne i wiarygodne w Internecie.
'''Influencer [[marketing]]''' to forma marketingu, w której główną rolę odgrywają tak zwani '''Influencerzy'''. Są to osoby prowadzące blogi i vlogi (video blogi) o różnej tematyce, a zamieszczane na nich treści są uważane za najbardziej rzetelne i wiarygodne w Internecie.
Powstanie mediów społecznościowych sprawiło, że zmieniła się forma relacji. Wynika to z faktu, że [[Internet]] „redukuje” odległość między jego użytkownikami i pozwala na komunikowanie się osób z całego świata. Ten bezpośredni charakter komunikacji powoduje, że reklamy nie docierają już efektywnie do mas. Chcąc zareklamować [[produkt]] lub usługę, [[firma]] musi zwracać się bezpośrednio do konsumenta. Dlatego właśnie, firmy szukają Influencerów, którzy będą pośrednikami między klientem, a marką. Ich pośrednictwo pozwoli na stworzenie relacji marki z konsumentem. (A. Cupriak, s. 10)
Powstanie mediów społecznościowych sprawiło, że zmieniła się forma relacji. Wynika to z faktu, że [[Internet]] "redukuje" odległość między jego użytkownikami i pozwala na komunikowanie się osób z całego świata. Ten bezpośredni charakter komunikacji powoduje, że reklamy nie docierają już efektywnie do mas. Chcąc zareklamować [[produkt]] lub usługę, [[firma]] musi zwracać się bezpośrednio do konsumenta. Dlatego właśnie, firmy szukają Influencerów, którzy będą pośrednikami między klientem, a marką. Ich pośrednictwo pozwoli na stworzenie relacji marki z konsumentem (A. Cupriak, s. 10)


Influencerzy to eksperci w konkretnej dziedzinie, którzy dzielą się swoją wiedzą na temat produktu. Są więc nie tyle [[Ambasador marki|Ambasadorami marki]], co [[Lider opinii|Liderami opinii]], ze względu na [[zasób]] informacji, które posiadają w danej branży. Odbiorcy ufają im, ponieważ traktują ich jak równych sobie, nie są to światowej sławy celebryci, tylko „zwykłe” osoby, które posiadają pewną specjalistyczną wiedzę i przekazują ją na swoich blogach. Internauci podchodzą do blogera jak do znajomego, dzięki czemu ufają jemu oraz treściom, które zamieszcza. Influencer jest więc uważany za osobę obiektywną, która nie dąży do maksymalizacji zysku firmy, a do rozpowszechniania informacji, które posiada na temat danych produktów lub kategorii produktowych(K. Sammis, s. 17)
Influencerzy to eksperci w konkretnej dziedzinie, którzy dzielą się swoją wiedzą na temat produktu. Są więc nie tyle [[Ambasador marki|Ambasadorami marki]], co [[Lider opinii|Liderami opinii]], ze względu na [[zasób]] informacji, które posiadają w danej branży. Odbiorcy ufają im, ponieważ traktują ich jak równych sobie, nie są to światowej sławy celebryci, tylko "zwykłe" osoby, które posiadają pewną specjalistyczną wiedzę i przekazują ją na swoich blogach. Internauci podchodzą do blogera jak do znajomego, dzięki czemu ufają jemu oraz treściom, które zamieszcza. Influencer jest więc uważany za osobę obiektywną, która nie dąży do maksymalizacji zysku firmy, a do rozpowszechniania informacji, które posiada na temat danych produktów lub kategorii produktowych (K. Sammis, s. 17)


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 23: Linia 8:


==Korzyści wynikające ze współpracy z Influencerami==
==Korzyści wynikające ze współpracy z Influencerami==
<google>t</google>
* Audiencja
 
*Audiencja
Influencer marketing polega na indywidualizacji kontaktu z konsumentem. Ta forma marketingu nie koncentruje się na grupach odbiorców, lecz na pojedynczym kliencie. Nie opiera się na zasięgu, tak jak reklamy tworzone za pomocą Facebook Ads czy Google AdWords, dzięki którym wybrane przez firme grupy docelowe widzą poszczególne reklamy. Influencerzy umożliwiają dotarcie do klientów jako do jednostek i stworzenie z nimi relacji.
Influencer marketing polega na indywidualizacji kontaktu z konsumentem. Ta forma marketingu nie koncentruje się na grupach odbiorców, lecz na pojedynczym kliencie. Nie opiera się na zasięgu, tak jak reklamy tworzone za pomocą Facebook Ads czy Google AdWords, dzięki którym wybrane przez firme grupy docelowe widzą poszczególne reklamy. Influencerzy umożliwiają dotarcie do klientów jako do jednostek i stworzenie z nimi relacji.
*Wpływ
* Wpływ
Według badań amerykańskiego rynku, po nawiązaniu współpracy z Influencerem, firma osiąga coraz większe zyski. Dowodzi to temu, że influencer marketing oddziałuje na opinie i decyzje zakupowe klientów, którzy korzystają z blogów, aby dowiedzieć się z jakich produktów warto korzystać.
Według badań amerykańskiego rynku, po nawiązaniu współpracy z Influencerem, firma osiąga coraz większe zyski. Dowodzi to temu, że influencer marketing oddziałuje na opinie i decyzje zakupowe klientów, którzy korzystają z blogów, aby dowiedzieć się z jakich produktów warto korzystać.
*[[Wiarygodność]]
* [[Wiarygodność]]
Blogerzy są uznawani za osoby wiarygodne. Wynika to z faktu, że działają oni w imieniu klienta, a nie przedsiębiorstwa. Popierając markę sprawiają, że ludzie zaczynają ją postrzegać jako bardziej autentyczną.
Blogerzy są uznawani za osoby wiarygodne. Wynika to z faktu, że działają oni w imieniu klienta, a nie przedsiębiorstwa. Popierając markę sprawiają, że ludzie zaczynają ją postrzegać jako bardziej autentyczną.
*Relacja
* Relacja
Influencer marketing w dużej mierze opiera się na relacji Influencera z konsumentem. Kreowanie tej relacji nie należy jednak do łatwych zadań, bowiem trzeba o nią dbać i stale ją pielęgnować. W przeciwnym razie może dojść do straty zaufania i wpływu.
Influencer marketing w dużej mierze opiera się na relacji Influencera z konsumentem. Kreowanie tej relacji nie należy jednak do łatwych zadań, bowiem trzeba o nią dbać i stale ją pielęgnować. W przeciwnym razie może dojść do straty zaufania i wpływu.
*[[Storytelling]]
* [[Storytelling]]
Tworzenie opowieści związanej z marką bądź konkretnym jej produktem należy do zadań Influencerów. Polega na tym, że zamiast przedstawiać [[dane]] i statystyki, opowiadają oni historię dotyczącą produktu. Przykładowo, przedstawiają w jaki sposób się z nim spotkali, w czym im pomógł, gdzie go zabrali, kogo dzięki niemu poznali. Pozwala to na utrzymanie uwagi odbiorcy i wzbudzenie zainteresowania. (A. Cupriak, s.31)
Tworzenie opowieści związanej z marką bądź konkretnym jej produktem należy do zadań Influencerów. Polega na tym, że zamiast przedstawiać [[dane]] i statystyki, opowiadają oni historię dotyczącą produktu. Przykładowo, przedstawiają w jaki sposób się z nim spotkali, w czym im pomógł, gdzie go zabrali, kogo dzięki niemu poznali. Pozwala to na utrzymanie uwagi odbiorcy i wzbudzenie zainteresowania (A. Cupriak, s.31)


Podsumowując, Influencerzy bardzo pomagają firmom zbudować relację z klientami, zyskać ich [[lojalność]] i [[zaufanie]]. Korzystając z tej formy marketingu, [[przedsiębiorstwo]] nie musi tworzyć profilu swojej grupy docelowej, a następnie próbować dotrzeć do niej różnymi sposobami, licząc na to, że któryś z nich się sprawdzi. Wystarczy bowiem dobrać odpowiedniego Influencera, a [[grupa]] docelowa, czyli ludzie poszukujący informacji na temat danej dziedziny, znajdzie się sama.
Podsumowując, Influencerzy bardzo pomagają firmom zbudować relację z klientami, zyskać ich [[lojalność]] i [[zaufanie]]. Korzystając z tej formy marketingu, [[przedsiębiorstwo]] nie musi tworzyć profilu swojej grupy docelowej, a następnie próbować dotrzeć do niej różnymi sposobami, licząc na to, że któryś z nich się sprawdzi. Wystarczy bowiem dobrać odpowiedniego Influencera, a [[grupa]] docelowa, czyli ludzie poszukujący informacji na temat danej dziedziny, znajdzie się sama.
<google>n</google>


==Kryteria doboru==
==Kryteria doboru==
Linia 43: Linia 28:


Następnym zadaniem marki jest analiza Influencerów i wybór tego, którego atrybuty zgadzają się z cechami wcześniej zbadanej grupy docelowej.
Następnym zadaniem marki jest analiza Influencerów i wybór tego, którego atrybuty zgadzają się z cechami wcześniej zbadanej grupy docelowej.
Bardzo ważne jest, aby [[wizerunek]] blogera i tematyka zamieszczanych przez niego treści pasowała do grupy odbiorców, na której firmie zależy. Należy szukać Influencerów, którzy są aktywni i nawiązują dialog z odbiorcami, gdyż buduje to relację i zwiększa możliwość wywarcia wpływu. (A. Cupriak, s.58)
Bardzo ważne jest, aby [[wizerunek]] blogera i tematyka zamieszczanych przez niego treści pasowała do grupy odbiorców, na której firmie zależy. Należy szukać Influencerów, którzy są aktywni i nawiązują dialog z odbiorcami, gdyż buduje to relację i zwiększa możliwość wywarcia wpływu (A. Cupriak, s.58)


Z influencer marketingu płyną korzyści dla każdego, ponieważ:
Z influencer marketingu płyną korzyści dla każdego, ponieważ:
*Influencer zyskuje korzyści finansowe oraz zwiększa liczbę odbiorców.
* Influencer zyskuje korzyści finansowe oraz zwiększa liczbę odbiorców.
*Firma ociepla swój wizerunek, zbliża się do klientów.
* Firma ociepla swój wizerunek, zbliża się do klientów.
*Konsumenci, którzy czytają blogi, wzbogacają wiedzę na tematy, którymi się interesują.
* Konsumenci, którzy czytają blogi, wzbogacają wiedzę na tematy, którymi się interesują.
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Ambasador marki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody przyciągania klientów w internecie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ambient marketing]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cold calling]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wizerunek marki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Pozyskiwanie klientów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Slogan reklamowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Nowy marketing]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Karta rabatowa]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Chief Marketer The Power of Influencers
* Cupriak A., Fabijańczyk J. ''[https://www.loswiaheros.pl/zdjecia/influencer-marketing-praktycznie-whitepress.pdf Influencer Marketing - praktycznie]'', Whitepress
* Cupriak A., Fabijańczyk J. [https://www.loswiaheros.pl/zdjecia/influencer-marketing-praktycznie-whitepress.pdf Influencer Marketing praktycznie], Whitepress
* Glucksman M. (2017), ''[https://www.elon.edu/u/academics/communications/journal/wp-content/uploads/sites/153/2017/12/08_Lifestyle_Branding_Glucksman.pdf The Rise of Social Media Influencer Marketing on Lifestyle Branding: A Case Study of Lucie Fink]''
* Glucksman M. (2017). [https://www.elon.edu/u/academics/communications/journal/wp-content/uploads/sites/153/2017/12/08_Lifestyle_Branding_Glucksman.pdf The Rise of Social Media Influencer Marketing on Lifestyle Branding: A Case Study of Lucie Fink]
* Sammis K., Lincoln C., Pomponi S. (2015), ''Influencer Marketing for Dummies''
* Sammis K., Lincoln C., Pomponi S. (2015). [https://books.google.pl/books?id=Wgj9CgAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=influencer+marketing&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwjz1-i34IzaAhVlEJoKHZwrCvoQ6AEIMTAB#v=onepage&q&f=false Influencer Marketing for Dummies]
* TapInfluence [https://cdn2.hubspot.net/hub/256900/file-66482825-pdf/11_Things_InfluencerMarketing.pdf 11 Things you should know about Influencer Marketing]
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Ada Forusińska}}
{{a|Ada Forusińska}}
[[Kategoria:Marketing]]
[[Kategoria:Rodzaje marketingu]]


{{#metamaster:description|Influencer marketing - blogerzy i vlogerzy jako liderzy opinii. Promowanie produktów i budowanie relacji z konsumentami.}}
{{#metamaster:description|Influencer marketing - blogerzy i vlogerzy jako liderzy opinii. Promowanie produktów i budowanie relacji z konsumentami.}}

Aktualna wersja na dzień 18:20, 18 sty 2024

Influencer marketing to forma marketingu, w której główną rolę odgrywają tak zwani Influencerzy. Są to osoby prowadzące blogi i vlogi (video blogi) o różnej tematyce, a zamieszczane na nich treści są uważane za najbardziej rzetelne i wiarygodne w Internecie. Powstanie mediów społecznościowych sprawiło, że zmieniła się forma relacji. Wynika to z faktu, że Internet "redukuje" odległość między jego użytkownikami i pozwala na komunikowanie się osób z całego świata. Ten bezpośredni charakter komunikacji powoduje, że reklamy nie docierają już efektywnie do mas. Chcąc zareklamować produkt lub usługę, firma musi zwracać się bezpośrednio do konsumenta. Dlatego właśnie, firmy szukają Influencerów, którzy będą pośrednikami między klientem, a marką. Ich pośrednictwo pozwoli na stworzenie relacji marki z konsumentem (A. Cupriak, s. 10)

Influencerzy to eksperci w konkretnej dziedzinie, którzy dzielą się swoją wiedzą na temat produktu. Są więc nie tyle Ambasadorami marki, co Liderami opinii, ze względu na zasób informacji, które posiadają w danej branży. Odbiorcy ufają im, ponieważ traktują ich jak równych sobie, nie są to światowej sławy celebryci, tylko "zwykłe" osoby, które posiadają pewną specjalistyczną wiedzę i przekazują ją na swoich blogach. Internauci podchodzą do blogera jak do znajomego, dzięki czemu ufają jemu oraz treściom, które zamieszcza. Influencer jest więc uważany za osobę obiektywną, która nie dąży do maksymalizacji zysku firmy, a do rozpowszechniania informacji, które posiada na temat danych produktów lub kategorii produktowych (K. Sammis, s. 17)

TL;DR

Influencer marketing to forma marketingu, w której Influencerzy pełnią kluczową rolę. Dzięki mediom społecznościowym, reklamy nie docierają już efektywnie do mas, dlatego firmy szukają Influencerów, którzy będą pośrednikami między klientem, a marką. Influencerzy są uważani za osoby wiarygodne i eksperckie, co przyciąga uwagę odbiorców. Współpraca z Influencerami przynosi korzyści takie jak indywidualizacja kontaktu z klientem, wpływ na opinie i decyzje zakupowe oraz budowanie relacji. Wybór odpowiedniego Influencera jest kluczowy, a strategia Celebrity Endorsement może być skuteczna w zwiększeniu rozpoznawalności, ale do budowania długotrwałej relacji potrzebny jest właściwy Influencer. W influencer marketingu korzyść mają zarówno Influencerzy, firmy, jak i konsumenci.

Korzyści wynikające ze współpracy z Influencerami

  • Audiencja

Influencer marketing polega na indywidualizacji kontaktu z konsumentem. Ta forma marketingu nie koncentruje się na grupach odbiorców, lecz na pojedynczym kliencie. Nie opiera się na zasięgu, tak jak reklamy tworzone za pomocą Facebook Ads czy Google AdWords, dzięki którym wybrane przez firme grupy docelowe widzą poszczególne reklamy. Influencerzy umożliwiają dotarcie do klientów jako do jednostek i stworzenie z nimi relacji.

  • Wpływ

Według badań amerykańskiego rynku, po nawiązaniu współpracy z Influencerem, firma osiąga coraz większe zyski. Dowodzi to temu, że influencer marketing oddziałuje na opinie i decyzje zakupowe klientów, którzy korzystają z blogów, aby dowiedzieć się z jakich produktów warto korzystać.

Blogerzy są uznawani za osoby wiarygodne. Wynika to z faktu, że działają oni w imieniu klienta, a nie przedsiębiorstwa. Popierając markę sprawiają, że ludzie zaczynają ją postrzegać jako bardziej autentyczną.

  • Relacja

Influencer marketing w dużej mierze opiera się na relacji Influencera z konsumentem. Kreowanie tej relacji nie należy jednak do łatwych zadań, bowiem trzeba o nią dbać i stale ją pielęgnować. W przeciwnym razie może dojść do straty zaufania i wpływu.

Tworzenie opowieści związanej z marką bądź konkretnym jej produktem należy do zadań Influencerów. Polega na tym, że zamiast przedstawiać dane i statystyki, opowiadają oni historię dotyczącą produktu. Przykładowo, przedstawiają w jaki sposób się z nim spotkali, w czym im pomógł, gdzie go zabrali, kogo dzięki niemu poznali. Pozwala to na utrzymanie uwagi odbiorcy i wzbudzenie zainteresowania (A. Cupriak, s.31)

Podsumowując, Influencerzy bardzo pomagają firmom zbudować relację z klientami, zyskać ich lojalność i zaufanie. Korzystając z tej formy marketingu, przedsiębiorstwo nie musi tworzyć profilu swojej grupy docelowej, a następnie próbować dotrzeć do niej różnymi sposobami, licząc na to, że któryś z nich się sprawdzi. Wystarczy bowiem dobrać odpowiedniego Influencera, a grupa docelowa, czyli ludzie poszukujący informacji na temat danej dziedziny, znajdzie się sama.

Kryteria doboru

Firma dążąca do rozszerzenia swojej rozpoznawalności i zasięgu powinna zastosować strategię Celebrity Endorsement, która opiera się na sławie celebryty i za jej pomocą dotarciu do jak najszerszego grona osób. Jednakże, jeżeli przedsiębiorstwo ma na celu zbudowanie długotrwałej relacji z klientem, zyskanie jego lojalności, zdobycie zaufania, powinna skupić się na dobraniu właściwego Influencera. Na początek, firma powinna przeanalizować profil swojego klienta, zbadać czym kieruje się podczas podejmowania decyzji o zakupie, sprawdzić w jakiej sytuacji i okolicznościach sięga po produkt. Na tym etapie, przedsiębiorstwo musi również wyznaczyć cele, jakie chce osiągnąć dzięki kampanii.

Następnym zadaniem marki jest analiza Influencerów i wybór tego, którego atrybuty zgadzają się z cechami wcześniej zbadanej grupy docelowej. Bardzo ważne jest, aby wizerunek blogera i tematyka zamieszczanych przez niego treści pasowała do grupy odbiorców, na której firmie zależy. Należy szukać Influencerów, którzy są aktywni i nawiązują dialog z odbiorcami, gdyż buduje to relację i zwiększa możliwość wywarcia wpływu (A. Cupriak, s.58)

Z influencer marketingu płyną korzyści dla każdego, ponieważ:

  • Influencer zyskuje korzyści finansowe oraz zwiększa liczbę odbiorców.
  • Firma ociepla swój wizerunek, zbliża się do klientów.
  • Konsumenci, którzy czytają blogi, wzbogacają wiedzę na tematy, którymi się interesują.


Influencer marketingartykuły polecane
Ambasador markiMetody przyciągania klientów w internecieAmbient marketingCold callingWizerunek markiPozyskiwanie klientówSlogan reklamowyNowy marketingKarta rabatowa

Bibliografia


Autor: Ada Forusińska