Relatywizm kulturowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Psychologia społeczna]]</li>
<li>[[Etyka]]</li>
<li>[[Zdrowy rozsądek]]</li>
<li>[[Empatia]]</li>
<li>[[Antropologia kulturowa]]</li>
<li>[[Mechanizm obronny]]</li>
<li>[[Pragmatyzm]]</li>
<li>[[Epistemologia]]</li>
<li>[[Organicyzm]]</li>
</ul>
}}
'''Relatywizm kulturowy''' postawa przeciwna do etnocentryzmu. Samo słowo relatywizm oznacza uznanie, że odmienne teorie i wartości mogą być słuszne.
'''Relatywizm kulturowy''' postawa przeciwna do etnocentryzmu. Samo słowo relatywizm oznacza uznanie, że odmienne teorie i wartości mogą być słuszne.
Jest to umiejętność zauważenia mnogości i różnorodności kultur oraz historycznych uwarunkowań odrębności kulturowych bez ich niewłaściwego oceniania. Postawa taka pozwala zrozumieć sposoby działania i myślenia różnych społeczności, mając na uwadze, że jest to możliwe tylko w odniesieniu do przypisanych tym społecznościom symboli, wartości, znaczeń, własnych, specyficznych reguł. Relatywizm kulturowy w swych założeniach dąży do postaw tolerancji i szcunku.
Jest to umiejętność zauważenia mnogości i różnorodności kultur oraz historycznych uwarunkowań odrębności kulturowych bez ich niewłaściwego oceniania. Postawa taka pozwala zrozumieć sposoby działania i myślenia różnych społeczności, mając na uwadze, że jest to możliwe tylko w odniesieniu do przypisanych tym społecznościom symboli, wartości, znaczeń, własnych, specyficznych reguł. Relatywizm kulturowy w swych założeniach dąży do postaw tolerancji i szcunku.
Linia 25: Linia 10:
==TL;DR==
==TL;DR==
Relatywizm kulturowy to postawa, która uznaje, że odmienne teorie i wartości mogą być słuszne. Polega na zrozumieniu różnorodności kultur i szanowaniu ich odrębności. Relatywizm kulturowy ma na celu promowanie tolerancji i szacunku. Język jest ważnym elementem kultury, a lingwistyka jest jedną z dziedzin wspierających relatywizm kulturowy. Istnieje wiele odmian relatywizmu kulturowego, takich jak relatywizm etyczny, prawdy, rozumu, postrzegania, pojęciowy i językowy. Relatywizm kulturowy jest przydatny w badaniu różnic kulturowych, ale budzi również kontrowersje. Istnieją trzy główne wymiary relatywizmu kulturowego: metodologiczny, filozoficzny i praktyczny.
Relatywizm kulturowy to postawa, która uznaje, że odmienne teorie i wartości mogą być słuszne. Polega na zrozumieniu różnorodności kultur i szanowaniu ich odrębności. Relatywizm kulturowy ma na celu promowanie tolerancji i szacunku. Język jest ważnym elementem kultury, a lingwistyka jest jedną z dziedzin wspierających relatywizm kulturowy. Istnieje wiele odmian relatywizmu kulturowego, takich jak relatywizm etyczny, prawdy, rozumu, postrzegania, pojęciowy i językowy. Relatywizm kulturowy jest przydatny w badaniu różnic kulturowych, ale budzi również kontrowersje. Istnieją trzy główne wymiary relatywizmu kulturowego: metodologiczny, filozoficzny i praktyczny.
<google>n</google>


==Język a relatywizm kulturowy==
==Język a relatywizm kulturowy==
Linia 43: Linia 30:


Umiejętność określenia różnic w sposobie myślenia, zachowania, odczuwania różnych grup i kategorii ludzi jest bardzo ważna zwłaszcza dla obcokrajowców pracujących poza granicami swojego kraju. Szczególnie [[Menadżer|menadżerowie]] i eksperci do spraw rozwoju powinni uwzględniać specyfikę kultury danej społeczności, jeżeli chcą mieć na nią wpływ.
Umiejętność określenia różnic w sposobie myślenia, zachowania, odczuwania różnych grup i kategorii ludzi jest bardzo ważna zwłaszcza dla obcokrajowców pracujących poza granicami swojego kraju. Szczególnie [[Menadżer|menadżerowie]] i eksperci do spraw rozwoju powinni uwzględniać specyfikę kultury danej społeczności, jeżeli chcą mieć na nią wpływ.
<google>ban728t</google>
Należy również zauważyć, że koncepcja ta budzi jednak wiele wątpliwości i kontrowersji, gdyż może popadać w różnego rodzju sprzeczności, np. równoprawnie traktując odmienne kultury, jednocześnie sankcjonuje absolutystyczne reguły wielu z nich, które mogą być brutalne i nieetyczne (J. Majcherek 2004, s. 96-109).
Należy również zauważyć, że koncepcja ta budzi jednak wiele wątpliwości i kontrowersji, gdyż może popadać w różnego rodzju sprzeczności, np. równoprawnie traktując odmienne kultury, jednocześnie sankcjonuje absolutystyczne reguły wielu z nich, które mogą być brutalne i nieetyczne (J. Majcherek 2004, s. 96-109).


Linia 60: Linia 46:
Podobnej [[Klasyfikacja|klasyfikacji]] dokonał D. Bidney, który wyróżnił jeszcze jeden, czwarty wymiar. Jest to
Podobnej [[Klasyfikacja|klasyfikacji]] dokonał D. Bidney, który wyróżnił jeszcze jeden, czwarty wymiar. Jest to
* Relatywizm kulturowy rozumiany jako "przewodnik po ewaluacji, systemów wartości, szczególnie etyki, polityki i estetyki" (Z. Gierszewki 2000, s. 22).
* Relatywizm kulturowy rozumiany jako "przewodnik po ewaluacji, systemów wartości, szczególnie etyki, polityki i estetyki" (Z. Gierszewki 2000, s. 22).
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Psychologia społeczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Etyka]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zdrowy rozsądek]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Empatia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Antropologia kulturowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Mechanizm obronny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Pragmatyzm]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Epistemologia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organicyzm]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Burszta W.J. (1992), ''Wymiary antropologicznego poznania kultury'' wyd.UAM Poznań
* Burszta W. (1992), ''Wymiary antropologicznego poznania kultury'', UAM, Poznań
* Gierszewski Z. (2000), ''Kultura, moralność, względność'', Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań
* Gierszewski Z. (2000), ''Kultura, moralność, względność'', Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań
* Hofstede G.(2000), ''Kultury i organizacje'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 42
* Hofstede G. (2000), ''Kultury i organizacje'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Majcherek J. A. (2004), ''Źródła relatywizmu w nauce i kulturze XX wieku'', Kraków
* Majcherek J. (1995), ''Relatywizm kulturowy, Uwarunkowania i konsekwencje pewnej doktryny'', Wydawnictwo naukowe WSP, Kraków
* Majcherek J. A.(1995), ''Relatywizm kulturowy, Uwarunkowania i konsekwencje pewnej doktryny'', Wydawnictwo naukowe WSP, Kraków, s. 9-10,25
* Majcherek J. (2004), ''Źródła relatywizmu w nauce i kulturze XX wieku'', Kraków
* Mamzer H.(2001) ''Wielokulturowość - czy wyzwolenie z więzów entocentryzmu?'', s. 1-3
* Mamzer H. (2001), ''Wielokulturowość - czy wyzwolenie z więzów entocentryzmu?''
* Ruth Benedict (2011),''Wzory kultury'' Wydawnictwo MUZA S.A., s. 565-566
* Ruth B. (2011), ''Wzory kultury'', Wydawnictwo Muza
* Sztompka P. (2012), ''Socjologia. Analiza społeczeństwa'', Wydawnictwo Znak, Kraków
* Sztompka P. (2012), ''Socjologia. Analiza społeczeństwa'', Wydawnictwo Znak, Kraków
</noautolinks>
</noautolinks>
{{a|Małgorzata Rogowicz, Agnieszka Chojnowska}}
{{a|Małgorzata Rogowicz, Agnieszka Chojnowska}}
[[Kategoria:Socjologia]]
[[Kategoria:Kultura i wartości]]


{{#metamaster:description|Relatywizm kulturowy to postawa przeciwna etnocentryzmowi, która uwzględnia odmienne teorie i wartości. Promuje tolerancję i szacunek w społecznościach wielokulturowych.}}
{{#metamaster:description|Relatywizm kulturowy to postawa przeciwna etnocentryzmowi, która uwzględnia odmienne teorie i wartości. Promuje tolerancję i szacunek w społecznościach wielokulturowych.}}

Aktualna wersja na dzień 13:17, 6 sty 2024

Relatywizm kulturowy postawa przeciwna do etnocentryzmu. Samo słowo relatywizm oznacza uznanie, że odmienne teorie i wartości mogą być słuszne. Jest to umiejętność zauważenia mnogości i różnorodności kultur oraz historycznych uwarunkowań odrębności kulturowych bez ich niewłaściwego oceniania. Postawa taka pozwala zrozumieć sposoby działania i myślenia różnych społeczności, mając na uwadze, że jest to możliwe tylko w odniesieniu do przypisanych tym społecznościom symboli, wartości, znaczeń, własnych, specyficznych reguł. Relatywizm kulturowy w swych założeniach dąży do postaw tolerancji i szcunku.

W wielu państwach takich jak Stany Zjednoczone, Niemcy czy Welka Brytania wielokulturowość to zjawisko występujące na co dzień, dlatego bardzo często dochodzi do schodzenia się różnych ludzi, kultur i przyzwyczajeń, co prowadzi do tworzenia pewnych postaw, którą między innymi jest tzw. postawa relatywizmu kulturowego. Mówi ona o tym, że każda kultura ma identyczne prawo rozwoju i istnienia. Nie można dokonywać podziału na kultury lepsze i gorsze, ponieważ każda z nich kształtowała się w odrębnych środowiskach. Relatywizm kultury został uformowany w otoczeniu najbliższych partnerów, a najbardziej uczniów F. Boasa. Za najbardziej popularnych i ustosunkowanych relatywistów byli uważani R. Benedict i M. Herskovits (J.Majcherek 1995, s. 9-10)

Możemy uwidocznić, że od początku dziejów świata na całym jego obszarze były ludy, które były gotowe zaakceptować kulturę i zwyczaje ludów odmiennej krwi. Duża różnorodność metod i sposobów społecznych, które zostały stworzone i udoskonalone przez człowieka w różnych kulturach jest równie możliwa opierając się o wrodzone umiejętności. Jedną podstawową rzeczą, która wiąże ze sobą ludzi jest rodzaj ich kultury - te same nawyki i sposób życia (R.Benedict 2011, s. 565-566)

TL;DR

Relatywizm kulturowy to postawa, która uznaje, że odmienne teorie i wartości mogą być słuszne. Polega na zrozumieniu różnorodności kultur i szanowaniu ich odrębności. Relatywizm kulturowy ma na celu promowanie tolerancji i szacunku. Język jest ważnym elementem kultury, a lingwistyka jest jedną z dziedzin wspierających relatywizm kulturowy. Istnieje wiele odmian relatywizmu kulturowego, takich jak relatywizm etyczny, prawdy, rozumu, postrzegania, pojęciowy i językowy. Relatywizm kulturowy jest przydatny w badaniu różnic kulturowych, ale budzi również kontrowersje. Istnieją trzy główne wymiary relatywizmu kulturowego: metodologiczny, filozoficzny i praktyczny.

Język a relatywizm kulturowy

Językoznawstwo i lingwistyka to jedna z dziedzin pomagających od bardzo dawna za intensywny magazyn argumentów dla relatywizmu kulturowego. Musimy pamiętać, że jedną z najważniejszych rzeczy, która posiada każda kultura jest język. Jest on istotnym elementem danej kultury oraz to właśnie w nim są prezentowane wszystkie analizy i interpretacje jakie są dostarczane badaczom terenowym. Wszelkie informacje oraz wiadomości na temat danej kultury czerpiemy ze sprawozdań terenowych, tworzonych przez badaczy, którzy posługują się własnym ujednoliconym językiem. Występuje pewna dyscyplina i rygoryzm językowy ze względu na poprawność metodologiczną i fachowość terminologiczną. (J.Majcherek 1995, s. 25)

Jeśli chodzi o przypadki poszczególne relatywizmu kulturowego można wyróżnić takie odmiany jak:

  • relatywizm etyczny (moralny)
  • relatywizm prawdy
  • relatywizm rozumu
  • relatywizm postrzegania
  • relatywizm pojęciowy
  • relatywizm językowy

Najbardziej rozpoznawalne w naukach społecznych jest wyróżnienie dwóch stron powszechnej tezy relatywistycznej na relatywizm kulturowy - względność etyczna i relatywizm kulturowy - względność poznawcza (W.J. Burszta 1992, s. 55-56)

Dzięki takiemu podejściu możliwe jest uniknięcie pochopnych ocen w kontaktach z innymi grupami i społeczeństwami. Stanowisko relatywizmu kulturowego zaleca się przyjąć w badaniu różnic kulturowych, co ułatwi dokładniejsze poznanie istoty, źródeł i konsekwencji tych różnic.

Umiejętność określenia różnic w sposobie myślenia, zachowania, odczuwania różnych grup i kategorii ludzi jest bardzo ważna zwłaszcza dla obcokrajowców pracujących poza granicami swojego kraju. Szczególnie menadżerowie i eksperci do spraw rozwoju powinni uwzględniać specyfikę kultury danej społeczności, jeżeli chcą mieć na nią wpływ. Należy również zauważyć, że koncepcja ta budzi jednak wiele wątpliwości i kontrowersji, gdyż może popadać w różnego rodzju sprzeczności, np. równoprawnie traktując odmienne kultury, jednocześnie sankcjonuje absolutystyczne reguły wielu z nich, które mogą być brutalne i nieetyczne (J. Majcherek 2004, s. 96-109).

Wymiary relatywizmu kulturowego

Relatywizm kulturowy jako systematyczna doktryna teoretyczna został sformułowany w połowie XX wieku. Za głównego inicjatora i ideologa doktryny relatywizmu kulturowego uważa się M Herskovits'a. Wyodrębnił on trzy wymiary tej orientacji:

  • Relatywizm metodologiczny - wyraża pewne wskazówki i zalecenia badawcze, obejmuje m.in. "takie postulaty jak:
- zachowanie maksymalnego obiektywizmu przy opisywaniu systemów kulturowych, co jest możliwe poprzez:
- unikanie pojęć wartościujących i sądów oceniających
- zaniechanie ingerencji i prób zmiany badanej kultury
  • Relatywizm filozoficzny - służy analizie:
- ontologiczno-aksjologicznej, badającej istotę wartości kultur
- epistemologicznej - ustalającej charakter kulturowych determinant procesów mentalnych, procedur poznawczych i motywów działań ludzkich"
  • Relatywizm jako postawa praktyczna wobec problemów zastosowania powyższych zasad, reformy i zmiany społeczno-kulturowej (J. Majcherek 1995, s. 12).

Podobnej klasyfikacji dokonał D. Bidney, który wyróżnił jeszcze jeden, czwarty wymiar. Jest to

  • Relatywizm kulturowy rozumiany jako "przewodnik po ewaluacji, systemów wartości, szczególnie etyki, polityki i estetyki" (Z. Gierszewki 2000, s. 22).


Relatywizm kulturowyartykuły polecane
Psychologia społecznaEtykaZdrowy rozsądekEmpatiaAntropologia kulturowaMechanizm obronnyPragmatyzmEpistemologiaOrganicyzm

Bibliografia

  • Burszta W. (1992), Wymiary antropologicznego poznania kultury, UAM, Poznań
  • Gierszewski Z. (2000), Kultura, moralność, względność, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań
  • Hofstede G. (2000), Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Majcherek J. (1995), Relatywizm kulturowy, Uwarunkowania i konsekwencje pewnej doktryny, Wydawnictwo naukowe WSP, Kraków
  • Majcherek J. (2004), Źródła relatywizmu w nauce i kulturze XX wieku, Kraków
  • Mamzer H. (2001), Wielokulturowość - czy wyzwolenie z więzów entocentryzmu?
  • Ruth B. (2011), Wzory kultury, Wydawnictwo Muza
  • Sztompka P. (2012), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków

Autor: Małgorzata Rogowicz, Agnieszka Chojnowska