Formy własności: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Klasyfikując przedsiębiorstwa wg form własności zaangażowanego w nie kapitału możemy stwierdzić, iż przedsiębiorstwa należą do dwóch sektorów - '''publicznego''' i '''prywatnego''' (D. Dębski 2009, s. 32). | |||
Klasyfikując przedsiębiorstwa wg form własności zaangażowanego w nie kapitału możemy stwierdzić, iż przedsiębiorstwa należą do dwóch sektorów- '''publicznego''' i '''prywatnego''' (D. Dębski 2009, s. 32). | |||
Do sektora publicznego zaliczymy (D. Dębski 2009, s. 32): | Do sektora publicznego zaliczymy (D. Dębski 2009, s. 32): | ||
Linia 25: | Linia 10: | ||
* Własność zagraniczną- podmioty, których mienie należy do zagranicznych osób prawnych bądź osób fizycznych | * Własność zagraniczną- podmioty, których mienie należy do zagranicznych osób prawnych bądź osób fizycznych | ||
* Własność mieszaną- występuje, gdy [[wartość]] kapitału prywatnego stanowi przynajmniej 50% kapitału ogółem, niezależnie od formy organizacyjnej podmiotu gospodarczego | * Własność mieszaną- występuje, gdy [[wartość]] kapitału prywatnego stanowi przynajmniej 50% kapitału ogółem, niezależnie od formy organizacyjnej podmiotu gospodarczego | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 36: | Linia 20: | ||
Oprócz Skarbu Państwa rolę właściciela w imieniu państwa sprawują inne państwowe [[osoba prawna|osoby prawne]], których [[majątek]] stanowi państwową własność prywatną. Ten majątek może występować w formie chociażby udziału w spółkach albo własności publicznej, którą sterują inne jednostki publiczne, odpowiednio wyodrębnione organizacyjnie w instytucjach rządowych lub samorządowych, funkcjonujące na podstawie przyznanych prawnie kompetencji (I. Sierpowska 2006, s. 140). | Oprócz Skarbu Państwa rolę właściciela w imieniu państwa sprawują inne państwowe [[osoba prawna|osoby prawne]], których [[majątek]] stanowi państwową własność prywatną. Ten majątek może występować w formie chociażby udziału w spółkach albo własności publicznej, którą sterują inne jednostki publiczne, odpowiednio wyodrębnione organizacyjnie w instytucjach rządowych lub samorządowych, funkcjonujące na podstawie przyznanych prawnie kompetencji (I. Sierpowska 2006, s. 140). | ||
Istnieje również '''własność samorządowa''', którą możemy rozpatrywać w dwóch formatach- wąskim i szerokim. Węższe ujęcie definiuje własność samorządową jako własność stanowioną przez gminy. Właśnie dlatego nazywana jest również komunalną. Patrząc na ten typ własności z drugiej, szerokiej strony znajdujemy definicję własności dotyczącą gmin, powiatów i województw, a więc wszystkich jednostek samorządu terytorialnego. [[Zarządzanie]] pakietem dóbr, należących do danej jednostki samorządu odbywa się poprzez organy tych jednostek, które podejmują działania cywilnoprawne i administracyjnoprawne (I. Sierpowska 2006, s. 141). Przykładami własności komunalnej/ samorządowej są np.: jednostki komunikacji lokalnej, przedsiębiorstwa zaopatrujące w energię cieplną, jednostki gospodarki mieszkaniowej czy te zajmujące się gospodarowaniem zielenią miejską. Mogą one występować jako spółki prawa handlowego lub zakładu budżetowego (D. Dębski 2009, s. 36). | Istnieje również '''własność samorządowa''', którą możemy rozpatrywać w dwóch formatach - wąskim i szerokim. Węższe ujęcie definiuje własność samorządową jako własność stanowioną przez gminy. Właśnie dlatego nazywana jest również komunalną. Patrząc na ten typ własności z drugiej, szerokiej strony znajdujemy definicję własności dotyczącą gmin, powiatów i województw, a więc wszystkich jednostek samorządu terytorialnego. [[Zarządzanie]] pakietem dóbr, należących do danej jednostki samorządu odbywa się poprzez organy tych jednostek, które podejmują działania cywilnoprawne i administracyjnoprawne (I. Sierpowska 2006, s. 141). Przykładami własności komunalnej/ samorządowej są np.: jednostki komunikacji lokalnej, przedsiębiorstwa zaopatrujące w energię cieplną, jednostki gospodarki mieszkaniowej czy te zajmujące się gospodarowaniem zielenią miejską. Mogą one występować jako spółki prawa handlowego lub zakładu budżetowego (D. Dębski 2009, s. 36). | ||
<google>n</google> | |||
==Własność prywatna== | ==Własność prywatna== | ||
Linia 54: | Linia 40: | ||
* [[Spółka partnerska]] | * [[Spółka partnerska]] | ||
* [[Spółka komandytowa]] | * [[Spółka komandytowa]] | ||
* Spółka komandytowo- akcyjna | * Spółka komandytowo - akcyjna | ||
Do spółek kapitałowych zaliczymy z kolei: | Do spółek kapitałowych zaliczymy z kolei: | ||
* Spółkę akcyjną | * Spółkę akcyjną | ||
Linia 60: | Linia 46: | ||
'''[[Spółdzielnia]]''' jest zrzeszeniem dowolnej ilości osób, prowadzących działalność gospodarczą we wspólnym interesie. Prawem spółdzielni jest również prowadzenie działalności oświatowej i społecznej wobec członków, jak i podział [[zysk|zysku]] pomiędzy nich. Spółdzielnię mogą założyć tzw. członkowie założyciele, którymi są przynajmniej 3 osoby prawne lub 10 osób fizycznych. Wyjątkiem jest spółdzielnia produkcji rolnej, gdzie [[potrzeba]] nie mniej niż 5 członków. Do obowiązku założycieli należy sporządzenie statutu oraz wybranie organów spółdzielni. Spółdzielnia musi dostać zarejestrowana w Krajowej Radzie Sądowniczej (D. Dębski, 2009, s. 35-36). | '''[[Spółdzielnia]]''' jest zrzeszeniem dowolnej ilości osób, prowadzących działalność gospodarczą we wspólnym interesie. Prawem spółdzielni jest również prowadzenie działalności oświatowej i społecznej wobec członków, jak i podział [[zysk|zysku]] pomiędzy nich. Spółdzielnię mogą założyć tzw. członkowie założyciele, którymi są przynajmniej 3 osoby prawne lub 10 osób fizycznych. Wyjątkiem jest spółdzielnia produkcji rolnej, gdzie [[potrzeba]] nie mniej niż 5 członków. Do obowiązku założycieli należy sporządzenie statutu oraz wybranie organów spółdzielni. Spółdzielnia musi dostać zarejestrowana w Krajowej Radzie Sądowniczej (D. Dębski, 2009, s. 35-36). | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Przedsiębiorstwo państwowe]]}} — {{i5link|a=[[Prawo gospodarcze]]}} — {{i5link|a=[[Umowa spółki]]}} — {{i5link|a=[[Fundacja]]}} — {{i5link|a=[[Statut]]}} — {{i5link|a=[[Trzeci sektor]]}} — {{i5link|a=[[Rodzaje spółek]]}} — {{i5link|a=[[Jednostka sektora finansów publicznych]]}} — {{i5link|a=[[Podmiot prawa]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Dębski | * Dębski S. (2009), ''Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw. Część 1'', Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa | ||
* Dolewka Z. (2017) | * Dolewka Z. (2017), ''[https://www.dbc.wroc.pl/Content/37470/Dolewka_Funkcjonowanie_Spolek_Komunalnych_w_Polsce_2017.pdf Funkcjonowanie spółek komunalnych w Polsce]'', Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 477 | ||
* Jagodziński A. (2015) | * Jagodziński A. (2015), ''Formy prawno - organizacyjne przedsiębiorstw'', Zeszyty naukowe PWSZ w Płocku, t. XXI | ||
* Kristof A. (2016) | * Kristof A. (2016), ''Skarb Państwa w roli właściciela przedsiębiorstw'', Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 451 | ||
* Kwiatkowski G. (2013) | * Kwiatkowski G. (2013), ''[https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/22_G.Kwiatkowski_Wlasnosc_panstwowa....pdf Własność państwowa a rola państwa we współczesnej gospodarce ]'' , Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin | ||
* Kwiatkowski G. (2016) | * Kwiatkowski G. (2016), ''[https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/SE_Artyku%C5%82y_251_270/SE_260/06.pdf Przedsiębiorstwa państwowe we współczesnej gospodarce - problemy definicyjne]'', Studia Ekonomiczne. ZN Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 260 | ||
* Sierpowska I. (2006) | * Sierpowska I. (2006), ''Pojęcie własności publicznej w prawie administracyjnym'', Kwartalnik prawa publicznego, nr 6/1 | ||
* Weiss E., Suchodolska A., Storoška M. (2011) | * Weiss E., Suchodolska A., Storoška M. (2011), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/48-2011/FRFU-48-287.pdf Rola samorządu terytorialnego w rozwoju lokalnej przedsiębiorczości]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 687 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Michał Gutowski}} | {{a|Michał Gutowski}} | ||
[[Kategoria:Prawo]] | [[Kategoria:Prawo spółek]] | ||
{{#metamaster:description|W sektorze publicznym są spółki Skarbu Państwa, państwowe i komunalne. W sektorze prywatnym występuje własność krajowa, zagraniczna i mieszaną. Dowiedz się więcej na stronie encyklopedii.}} | {{#metamaster:description|W sektorze publicznym są spółki Skarbu Państwa, państwowe i komunalne. W sektorze prywatnym występuje własność krajowa, zagraniczna i mieszaną. Dowiedz się więcej na stronie encyklopedii.}} |
Aktualna wersja na dzień 00:56, 5 sty 2024
Klasyfikując przedsiębiorstwa wg form własności zaangażowanego w nie kapitału możemy stwierdzić, iż przedsiębiorstwa należą do dwóch sektorów - publicznego i prywatnego (D. Dębski 2009, s. 32).
Do sektora publicznego zaliczymy (D. Dębski 2009, s. 32):
- Własność państwową: np. spółki Skarbu Państwa, przedsiębiorstwa państwowe
- Własność komunalną(samorządową)
- Własność mieszaną z przewagą kapitału podmiotów sektora publicznego; czyli takie, które stanowią własność komunalną lub państwową
W sektorze prywatnym wyróżnić można (D. Dębski 2009, s. 32):
- Własność prywatną krajową: spółki, spółdzielnie, osoby fizyczne
- Własność zagraniczną- podmioty, których mienie należy do zagranicznych osób prawnych bądź osób fizycznych
- Własność mieszaną- występuje, gdy wartość kapitału prywatnego stanowi przynajmniej 50% kapitału ogółem, niezależnie od formy organizacyjnej podmiotu gospodarczego
TL;DR
Artykuł omawia podział przedsiębiorstw na sektor publiczny i prywatny. W sektorze publicznym znajdują się przedsiębiorstwa państwowe, komunalne i mieszaną własnością. W sektorze prywatnym mamy własność krajową, zagraniczną i mieszaną. Artykuł również opisuje różne formy własności publicznej, takie jak własność państwowa, samorządowa i komunalna. Własność prywatna obejmuje indywidualną działalność gospodarczą, spółki i spółdzielnie.
Własność publiczna
Koncepcją własności publicznej jest zaspokajanie potrzeb, celów oraz interesów publicznych. Cel publiczny może być rozumiany jako zadanie organu administracji publicznej, służące powszechnej użyteczności publicznej lub władzy samej w sobie. Integrację organów władzy w wolności i prawa obywatelskie, jak i w stosunki społeczne i gospodarcze, a także korzystanie z zrealizowanych zdań przez administrację publiczną nazywamy interesem publicznym (I. Sierpowska 2006 s. 141-142). Funkcję właściciela własności państwowej najczęściej pełni Skarb Państwa, który jest zbiorczym określeniem wyodrębnionych organizacyjnie podmiotów państwowych, nieposiadających osobowości prawnej. W skład zasobów Skarbu Państwa wchodzą dobra materialne i niematerialne, również środki pieniężne. Są to np.: rzeki, lasy, Parki Narodowe i Krajobrazowe, Rezerwaty przyrody (I. Sierpowska 2006, s. 140).
Oprócz Skarbu Państwa rolę właściciela w imieniu państwa sprawują inne państwowe osoby prawne, których majątek stanowi państwową własność prywatną. Ten majątek może występować w formie chociażby udziału w spółkach albo własności publicznej, którą sterują inne jednostki publiczne, odpowiednio wyodrębnione organizacyjnie w instytucjach rządowych lub samorządowych, funkcjonujące na podstawie przyznanych prawnie kompetencji (I. Sierpowska 2006, s. 140).
Istnieje również własność samorządowa, którą możemy rozpatrywać w dwóch formatach - wąskim i szerokim. Węższe ujęcie definiuje własność samorządową jako własność stanowioną przez gminy. Właśnie dlatego nazywana jest również komunalną. Patrząc na ten typ własności z drugiej, szerokiej strony znajdujemy definicję własności dotyczącą gmin, powiatów i województw, a więc wszystkich jednostek samorządu terytorialnego. Zarządzanie pakietem dóbr, należących do danej jednostki samorządu odbywa się poprzez organy tych jednostek, które podejmują działania cywilnoprawne i administracyjnoprawne (I. Sierpowska 2006, s. 141). Przykładami własności komunalnej/ samorządowej są np.: jednostki komunikacji lokalnej, przedsiębiorstwa zaopatrujące w energię cieplną, jednostki gospodarki mieszkaniowej czy te zajmujące się gospodarowaniem zielenią miejską. Mogą one występować jako spółki prawa handlowego lub zakładu budżetowego (D. Dębski 2009, s. 36).
Własność prywatna
Najpopularniejszymi jednostkami definiowanymi jako własność prywatna są (D. Dębski 2009, s. 33):
- Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą
- Spółki prawa cywilnego i handlowego
- Spółdzielnie
Indywidualna działalność gospodarcza jest przedsiębiorstwem jednoosobowym założonym i kierowanym przez osobę fizyczną, zgłoszonym do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Przedsiębiorstwo jest częścią własności majątku właściciela, nie mającym osobowości prawnej. Najpopularniejszymi osobami, które prowadzą tego typu działalność są osoby pracujące w wolnym zawodzie np.: lekarz czy prawnik (D. Dębski 2009, s. 34).
Spółki są tworzone przez co najmniej dwie osoby, poprzez zawarcie tzw. umowy spółki, na podstawie Kodeksu cywilnego lub Kodeksu spółek handlowych (D. Dębski 2009, s. 34). Do spółek prawa cywilnego należy tylko spółka cywilna, która opiera się na porozumieniu wspólników. Nie występują w tym przypadku żadne inne formalności. Ta spółka tworzona jest, gdy jej działalność będzie prowadzona na niedużą skalę. Większy format działalności powoduje utworzenie spółki handlowej, którą można podzielić na dwa rodzaje: osobowe i kapitałowe (D. Dębski 2009, s. 34-35).
W skład spółek osobowych wchodzą (D. Dębski 2009, s. 35):
- Spółka jawna
- Spółka partnerska
- Spółka komandytowa
- Spółka komandytowo - akcyjna
Do spółek kapitałowych zaliczymy z kolei:
- Spółkę akcyjną
- Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
Spółdzielnia jest zrzeszeniem dowolnej ilości osób, prowadzących działalność gospodarczą we wspólnym interesie. Prawem spółdzielni jest również prowadzenie działalności oświatowej i społecznej wobec członków, jak i podział zysku pomiędzy nich. Spółdzielnię mogą założyć tzw. członkowie założyciele, którymi są przynajmniej 3 osoby prawne lub 10 osób fizycznych. Wyjątkiem jest spółdzielnia produkcji rolnej, gdzie potrzeba nie mniej niż 5 członków. Do obowiązku założycieli należy sporządzenie statutu oraz wybranie organów spółdzielni. Spółdzielnia musi dostać zarejestrowana w Krajowej Radzie Sądowniczej (D. Dębski, 2009, s. 35-36).
Formy własności — artykuły polecane |
Przedsiębiorstwo państwowe — Prawo gospodarcze — Umowa spółki — Fundacja — Statut — Trzeci sektor — Rodzaje spółek — Jednostka sektora finansów publicznych — Podmiot prawa |
Bibliografia
- Dębski S. (2009), Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw. Część 1, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
- Dolewka Z. (2017), Funkcjonowanie spółek komunalnych w Polsce, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 477
- Jagodziński A. (2015), Formy prawno - organizacyjne przedsiębiorstw, Zeszyty naukowe PWSZ w Płocku, t. XXI
- Kristof A. (2016), Skarb Państwa w roli właściciela przedsiębiorstw, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 451
- Kwiatkowski G. (2013), Własność państwowa a rola państwa we współczesnej gospodarce , Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
- Kwiatkowski G. (2016), Przedsiębiorstwa państwowe we współczesnej gospodarce - problemy definicyjne, Studia Ekonomiczne. ZN Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 260
- Sierpowska I. (2006), Pojęcie własności publicznej w prawie administracyjnym, Kwartalnik prawa publicznego, nr 6/1
- Weiss E., Suchodolska A., Storoška M. (2011), Rola samorządu terytorialnego w rozwoju lokalnej przedsiębiorczości, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 687
Autor: Michał Gutowski