Osoba niepełnosprawna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Osoba niepełnosprawna''' to osoba, której stan psychiczny, fizyczny lub umysłowy, trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub całkowicie uniemożliwia pełnić role społeczne, a przede wszystkim uniemożliwia wykonywania pracy zawodowej.
|list1=
<ul>
<li>[[Dyspozycyjność]]</li>
<li>[[Stażysta]]</li>
<li>[[Pracownik]]</li>
<li>[[Stopnie niepełnosprawności]]</li>
<li>[[Praca w domu]]</li>
<li>[[Badania profilaktyczne]]</li>
<li>[[Elastyczne formy zatrudnienia]]</li>
<li>[[Choroba pracownika]]</li>
<li>[[Obowiązki pracodawcy]]</li>
</ul>
}}
'''Osoba niepełnosprawna''' to osoba, której stan psychiczny, fizyczny lub umysłowy, trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub całkowicie uniemożliwia pełnić role społeczne, a przede wszystkim uniemożliwia wykonywania pracy zawodowej.  


Według przepisu z Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, taka osoba dysponuje orzeczeniem. Orzeczenie o niepełnosprawności poświadcza, że osoba je posiadająca jest niepełnosprawna. Jest to [[dokument]] wydawany dla konkretnej osoby. Od 1 stycznia 1998 r. orzeczenia są wydawane jedynie przez wojewódzki oraz powiatowy [[zespół]] do spraw orzekania o niepełnosprawności lub orzeczenie lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.  
Według przepisu z Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, taka osoba dysponuje orzeczeniem. Orzeczenie o niepełnosprawności poświadcza, że osoba je posiadająca jest niepełnosprawna. Jest to [[dokument]] wydawany dla konkretnej osoby. Od 1 stycznia 1998 r. orzeczenia są wydawane jedynie przez wojewódzki oraz powiatowy [[zespół]] do spraw orzekania o niepełnosprawności lub orzeczenie lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.


Według prawa występują trzy stopnie niepełnosprawności:  
Według prawa występują trzy stopnie niepełnosprawności:
# '''lekki stopień niepełnosprawności'''
# '''lekki stopień niepełnosprawności'''
# '''umiarkowany stopień niepełnosprawności'''
# '''umiarkowany stopień niepełnosprawności'''
# '''znaczny stopień niepełnosprawności'''  
# '''znaczny stopień niepełnosprawności'''


Osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności posiadają naruszoną [[sprawność]], która przyczynia się do zmniejszonej [[zdolności]] do pracy w stosunku do osoby wykonującej podobne czynności z pełną sprawnościa.  
Osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności posiadają naruszoną [[sprawność]], która przyczynia się do zmniejszonej [[zdolności]] do pracy w stosunku do osoby wykonującej podobne czynności z pełną sprawnościa.


Do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zalicza się osoby z naruszoną sprawnością. Jest to osoba niezdolna do wykonywania pracy lub zdolna wyłącznie w warunkach pracy chronionej. Wymaga krótkoterminowej i częściowej pomocy innych.  
Do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zalicza się osoby z naruszoną sprawnością. Jest to osoba niezdolna do wykonywania pracy lub zdolna wyłącznie w warunkach pracy chronionej. Wymaga krótkoterminowej i częściowej pomocy innych.
<google>t</google>


Do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności zalicza się osoby z naruszoną sprawnością. Jest to osoba niezdolna do wykonywania pracy lub zdolna wyłącznie w warunkach pracy chronionej, pełniąc role społeczne. Wymaga opieki i pomocy innych, gdyż nie jest zdolna do samodzielnej egzystencji (M. Brzakowski 2014, s. 8-9).  
Do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności zalicza się osoby z naruszoną sprawnością. Jest to osoba niezdolna do wykonywania pracy lub zdolna wyłącznie w warunkach pracy chronionej, pełniąc role społeczne. Wymaga opieki i pomocy innych, gdyż nie jest zdolna do samodzielnej egzystencji (M. Brzakowski 2014, s. 8-9).


==TL;DR==
==TL;DR==
Artykuł omawia pojęcie osoby niepełnosprawnej oraz stopnie niepełnosprawności. Opisuje bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych, takie jak bariery naturalne, diagnostyczne, edukacyjne i związane z zatrudnieniem. Przedstawia prawa i obowiązki niepełnosprawnego pracownika oraz korzyści dla pracodawcy z zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
Artykuł omawia pojęcie osoby niepełnosprawnej oraz stopnie niepełnosprawności. Opisuje bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych, takie jak bariery naturalne, diagnostyczne, edukacyjne i związane z zatrudnieniem. Przedstawia prawa i obowiązki niepełnosprawnego pracownika oraz korzyści dla pracodawcy z zatrudnienia osób niepełnosprawnych.


== Bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych ==
<google>n</google>
Osoby niepełnosprawne funkcjonują na co dzień z osobami sprawnymi. Przestrzeń w jakiej się poruszają oraz co jest w tym obszarze, osoby niepełnosprawne kwalifikują do dostosowanych, bądź niedostowanych do ich oczekiwań. Na tym etapie powstają bariery, które są niemożliwe do pokonania. Bariery są to trudności, z którymi się spotykają osoby niepełnosprawne (A Paszkowicz, M Garbat 2016, s. 111-114).
* Bariery naturalne – wynika ze stopnia i rodzaju niepełnosprawności. W wielu przypadkach utrudnia [[rozwój]], zdobycie nowych [[umiejętności]].
* Bariery diagnostyczne – częstym problemem jest postawienie prawidłowej diagnozy u chorej osoby. Jeśli nieprawidłowość zostanie wcześnie wykryta, istnieje możliwość usunięcia jej lub zatrzymania.
* Bariery edukacyjne – występują, gdy osoba jest chętna do nauki, posiada zdolności intelektualne, ale ze względu na [[niepełnosprawność]] nie ma możliwości podjęcia edukacji.
* Bariery związane z zatrudnieniem – najczęstsza przyczyną trudności jest niechęć i strach pracodawcy do zatrudnienia osoby niepełnosprawnej.


== Niepełnosprawny pracownik ==
==Bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych==
Niepełnosprawnemu pracownikowi przysługują pewne prawa oraz [[pracodawca]] posiada obowiązki wobec pracownika. Osoba niepełnosprawna pracuje w ściśle określonych godzinach – według prawa nie może pracować więcej niż 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. Natomiast osoby o umiarkowanym i znacznym stopniu niepełnosprawności nie mogą pracować więcej niż 7 godzin dziennie. Również taki pracownik nie może pracować w nadgodzinach i na nocne zmiany.  
Osoby niepełnosprawne funkcjonują na co dzień z osobami sprawnymi. Przestrzeń w jakiej się poruszają oraz co jest w tym obszarze, osoby niepełnosprawne kwalifikują do dostosowanych, bądź niedostowanych do ich oczekiwań. Na tym etapie powstają bariery, które są niemożliwe do pokonania. Bariery są to trudności, z którymi się spotykają osoby niepełnosprawne (A Paszkowicz, M Garbat 2016, s. 111-114).
Obecnie pracownicy niepełnosprawni mają największe trudności w znalezieniu pracy. Dla wielu takich pracowników jest to źródło dodatkowego zarobku oraz najskuteczniejszy sposób na nawiązywanie nowych kontaktów, motywację i rehabilitację społeczną.  
* Bariery naturalne - wynika ze stopnia i rodzaju niepełnosprawności. W wielu przypadkach utrudnia [[rozwój]], zdobycie nowych [[umiejętności]].
* Bariery diagnostyczne - częstym problemem jest postawienie prawidłowej diagnozy u chorej osoby. Jeśli nieprawidłowość zostanie wcześnie wykryta, istnieje możliwość usunięcia jej lub zatrzymania.
* Bariery edukacyjne - występują, gdy osoba jest chętna do nauki, posiada zdolności intelektualne, ale ze względu na [[niepełnosprawność]] nie ma możliwości podjęcia edukacji.
* Bariery związane z zatrudnieniem - najczęstsza przyczyną trudności jest niechęć i strach pracodawcy do zatrudnienia osoby niepełnosprawnej.


== Korzyści dla pracodawcy ==  
==Niepełnosprawny pracownik==
[[Zatrudnienie]] osób niepełnosprawnych wiąże się z wieloma korzyściami dla pracodawcy. Jedną i najkorzystniejszą z nich jest [[dofinansowanie]] do wynagrodzeń. Zatrudnienie musi być zgodne z przepisami prawa pracy. Pracodawcy, którzy zatrudniają osoby niepełnosprawne mogą liczyć na wsparcie i dofinansowania do wypłaty wypłacone przez Państwowy [[Fundusz]] Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ([[PFRON]]). Również pracodawca może starać się o zwrot kosztów koniecznych do wyposażenia miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej. Dodotkowo pracowadca może starać się o dofinansowanie szkoleń, które rozwiną potrzebne [[kwalifikacje]] pracownika na zajmowanym przez niego stanowisku (E Rutkowska, s, 183-196).  
Niepełnosprawnemu pracownikowi przysługują pewne prawa oraz [[pracodawca]] posiada obowiązki wobec pracownika. Osoba niepełnosprawna pracuje w ściśle określonych godzinach - według prawa nie może pracować więcej niż 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. Natomiast osoby o umiarkowanym i znacznym stopniu niepełnosprawności nie mogą pracować więcej niż 7 godzin dziennie. Również taki pracownik nie może pracować w nadgodzinach i na nocne zmiany.
Obecnie pracownicy niepełnosprawni mają największe trudności w znalezieniu pracy. Dla wielu takich pracowników jest to źródło dodatkowego zarobku oraz najskuteczniejszy sposób na nawiązywanie nowych kontaktów, motywację i rehabilitację społeczną.


== Bibliografia==
==Korzyści dla pracodawcy==
* Brzakowski M., (2014), ''[https://www.ksiegarnia.beck.pl/media/product_custom_files/1/2/12232-zatrudnianie-niepelnosprawnych-mateusz-brzakowski-darmowy-fragment.pdf System orzecznictwa o niepełnosprawności]'', "Zatrudnienie niepełnosprawnych"
[[Zatrudnienie]] osób niepełnosprawnych wiąże się z wieloma korzyściami dla pracodawcy. Jedną i najkorzystniejszą z nich jest [[dofinansowanie]] do wynagrodzeń. Zatrudnienie musi być zgodne z przepisami prawa pracy. Pracodawcy, którzy zatrudniają osoby niepełnosprawne mogą liczyć na wsparcie i dofinansowania do wypłaty wypłacone przez Państwowy [[Fundusz]] Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ([[PFRON]]). Również pracodawca może starać się o zwrot kosztów koniecznych do wyposażenia miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej. Dodotkowo pracowadca może starać się o dofinansowanie szkoleń, które rozwiną potrzebne [[kwalifikacje]] pracownika na zajmowanym przez niego stanowisku (E Rutkowska, s, 183-196).
* Paszkowicz A., Garbat M., (2016), ''[https://www.researchgate.net/profile/Maria_Paszkowicz/publication/292960145_Bariery_rozwoju_kapitalu_ludzkiego_osob_niepelnosprawnych/links/56b205e808ae56d7b06c9a4e/Bariery-rozwoju-kapitalu-ludzkiego-osob-niepelnosprawnych.pdf Bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych]'', "Bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych''  
 
* Ratajczyk W., (2006), ''Osoby niepełnosprawne jako [[zasoby]] pracy'', Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica,
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Dyspozycyjność]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Stażysta]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Pracownik]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Stopnie niepełnosprawności]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Praca w domu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badania profilaktyczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Elastyczne formy zatrudnienia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Choroba pracownika]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Obowiązki pracodawcy]]}} }}
* Rutkowska E., (2007), ''[http://212.182.109.66/doc/publikacje/pracownik_z_niep/ksiazka.pdf#page=184 Pracownik z niepełnosprawnością]'', "Pracownik z niepełnosprawnościa"
 
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Brzakowski M. (2014), ''System orzecznictwa o niepełnosprawności'', C.H. Beck, Warszawa
* Paszkowicz A., Garbat M. (2016), ''Bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych''
* Ratajczyk W. (2006), ''Osoby niepełnosprawne jako zasoby pracy'', Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica
* Rutkowska E. (2007), ''Pracownik z niepełnosprawnością''
</noautolinks>


{{a|Natalia Dobranowska}}
{{a|Natalia Dobranowska}}
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
[[Kategoria:Zdolność do pracy]]


{{#metamaster:description|Osoba niepełnosprawna - stan psychiczny, fizyczny lub umysłowy utrudniający pełnienie ról społecznych i wykonywanie pracy zawodowej. Więcej na temat niepełnosprawności i orzeczeń.}}
{{#metamaster:description|Osoba niepełnosprawna - stan psychiczny, fizyczny lub umysłowy utrudniający pełnienie ról społecznych i wykonywanie pracy zawodowej. Więcej na temat niepełnosprawności i orzeczeń.}}

Aktualna wersja na dzień 22:00, 11 gru 2023

Osoba niepełnosprawna to osoba, której stan psychiczny, fizyczny lub umysłowy, trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub całkowicie uniemożliwia pełnić role społeczne, a przede wszystkim uniemożliwia wykonywania pracy zawodowej.

Według przepisu z Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, taka osoba dysponuje orzeczeniem. Orzeczenie o niepełnosprawności poświadcza, że osoba je posiadająca jest niepełnosprawna. Jest to dokument wydawany dla konkretnej osoby. Od 1 stycznia 1998 r. orzeczenia są wydawane jedynie przez wojewódzki oraz powiatowy zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności lub orzeczenie lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Według prawa występują trzy stopnie niepełnosprawności:

  1. lekki stopień niepełnosprawności
  2. umiarkowany stopień niepełnosprawności
  3. znaczny stopień niepełnosprawności

Osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności posiadają naruszoną sprawność, która przyczynia się do zmniejszonej zdolności do pracy w stosunku do osoby wykonującej podobne czynności z pełną sprawnościa.

Do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zalicza się osoby z naruszoną sprawnością. Jest to osoba niezdolna do wykonywania pracy lub zdolna wyłącznie w warunkach pracy chronionej. Wymaga krótkoterminowej i częściowej pomocy innych.

Do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności zalicza się osoby z naruszoną sprawnością. Jest to osoba niezdolna do wykonywania pracy lub zdolna wyłącznie w warunkach pracy chronionej, pełniąc role społeczne. Wymaga opieki i pomocy innych, gdyż nie jest zdolna do samodzielnej egzystencji (M. Brzakowski 2014, s. 8-9).

TL;DR

Artykuł omawia pojęcie osoby niepełnosprawnej oraz stopnie niepełnosprawności. Opisuje bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych, takie jak bariery naturalne, diagnostyczne, edukacyjne i związane z zatrudnieniem. Przedstawia prawa i obowiązki niepełnosprawnego pracownika oraz korzyści dla pracodawcy z zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych

Osoby niepełnosprawne funkcjonują na co dzień z osobami sprawnymi. Przestrzeń w jakiej się poruszają oraz co jest w tym obszarze, osoby niepełnosprawne kwalifikują do dostosowanych, bądź niedostowanych do ich oczekiwań. Na tym etapie powstają bariery, które są niemożliwe do pokonania. Bariery są to trudności, z którymi się spotykają osoby niepełnosprawne (A Paszkowicz, M Garbat 2016, s. 111-114).

  • Bariery naturalne - wynika ze stopnia i rodzaju niepełnosprawności. W wielu przypadkach utrudnia rozwój, zdobycie nowych umiejętności.
  • Bariery diagnostyczne - częstym problemem jest postawienie prawidłowej diagnozy u chorej osoby. Jeśli nieprawidłowość zostanie wcześnie wykryta, istnieje możliwość usunięcia jej lub zatrzymania.
  • Bariery edukacyjne - występują, gdy osoba jest chętna do nauki, posiada zdolności intelektualne, ale ze względu na niepełnosprawność nie ma możliwości podjęcia edukacji.
  • Bariery związane z zatrudnieniem - najczęstsza przyczyną trudności jest niechęć i strach pracodawcy do zatrudnienia osoby niepełnosprawnej.

Niepełnosprawny pracownik

Niepełnosprawnemu pracownikowi przysługują pewne prawa oraz pracodawca posiada obowiązki wobec pracownika. Osoba niepełnosprawna pracuje w ściśle określonych godzinach - według prawa nie może pracować więcej niż 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. Natomiast osoby o umiarkowanym i znacznym stopniu niepełnosprawności nie mogą pracować więcej niż 7 godzin dziennie. Również taki pracownik nie może pracować w nadgodzinach i na nocne zmiany. Obecnie pracownicy niepełnosprawni mają największe trudności w znalezieniu pracy. Dla wielu takich pracowników jest to źródło dodatkowego zarobku oraz najskuteczniejszy sposób na nawiązywanie nowych kontaktów, motywację i rehabilitację społeczną.

Korzyści dla pracodawcy

Zatrudnienie osób niepełnosprawnych wiąże się z wieloma korzyściami dla pracodawcy. Jedną i najkorzystniejszą z nich jest dofinansowanie do wynagrodzeń. Zatrudnienie musi być zgodne z przepisami prawa pracy. Pracodawcy, którzy zatrudniają osoby niepełnosprawne mogą liczyć na wsparcie i dofinansowania do wypłaty wypłacone przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Również pracodawca może starać się o zwrot kosztów koniecznych do wyposażenia miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej. Dodotkowo pracowadca może starać się o dofinansowanie szkoleń, które rozwiną potrzebne kwalifikacje pracownika na zajmowanym przez niego stanowisku (E Rutkowska, s, 183-196).


Osoba niepełnosprawnaartykuły polecane
DyspozycyjnośćStażystaPracownikStopnie niepełnosprawnościPraca w domuBadania profilaktyczneElastyczne formy zatrudnieniaChoroba pracownikaObowiązki pracodawcy

Bibliografia

  • Brzakowski M. (2014), System orzecznictwa o niepełnosprawności, C.H. Beck, Warszawa
  • Paszkowicz A., Garbat M. (2016), Bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych
  • Ratajczyk W. (2006), Osoby niepełnosprawne jako zasoby pracy, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica
  • Rutkowska E. (2007), Pracownik z niepełnosprawnością


Autor: Natalia Dobranowska