Aspekty systemu zarządzania: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Determinanty systemu zarządzania strategicznego]]</li>
<li>[[Autonomiczny system zarządzania jakością]]</li>
<li>[[Zarządzanie przez informacje i komunikację]]</li>
<li>[[Metodyka projektowania systemu informatycznego]]</li>
<li>[[Zarządzanie procesami operacyjnymi]]</li>
<li>[[Zarządzanie przez projekty]]</li>
<li>[[Model warstwowy]]</li>
<li>[[Modele strategicznego zarządzania kadrami]]</li>
<li>[[Funkcje zarządzania strategicznego]]</li>
</ul>
}}
==Charakterystyka podejścia==
==Charakterystyka podejścia==
[[Zarządzanie]] jako [[system]] może być charakteryzowane za pomocą pięciu aspektów: celowościowego, podmiotowego, strukturalnego, funkcjonalnego, instrumentalnego. Dowolny [[system zarządzania]] można opisać stosując to podejście.
[[Zarządzanie]] jako [[system]] może być charakteryzowane za pomocą pięciu aspektów: celowościowego, podmiotowego, strukturalnego, funkcjonalnego, instrumentalnego. Dowolny [[system zarządzania]] można opisać stosując to podejście.
Linia 24: Linia 9:
==Aspekt podmiotowy==
==Aspekt podmiotowy==
Aspekt podmiotowy - odnosi się do kierownictwa, zespołów doradczych komórek, które na wszystkich szczeblach struktury organizacyjnej wykonują zadania zarządzania strategicznego. Zawiera:
Aspekt podmiotowy - odnosi się do kierownictwa, zespołów doradczych komórek, które na wszystkich szczeblach struktury organizacyjnej wykonują zadania zarządzania strategicznego. Zawiera:
<google>ban728t</google>
# Typy instytucji zarządzania.
# Typy instytucji zarządzania.
# [[Role kierownicze]].
# [[Role kierownicze]].
Linia 37: Linia 21:
# Organizacja systemu planowania.
# Organizacja systemu planowania.
# Organizacja systemu kontroli.
# Organizacja systemu kontroli.
<google>n</google>


==Aspekt funkcjonalny==
==Aspekt funkcjonalny==
Linia 52: Linia 38:
# [[Negocjacje]].
# [[Negocjacje]].
# Metody organizacji i zarządzania.
# Metody organizacji i zarządzania.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Determinanty systemu zarządzania strategicznego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Autonomiczny system zarządzania jakością]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie przez informacje i komunikację]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metodyka projektowania systemu informatycznego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie procesami operacyjnymi]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie przez projekty]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Model warstwowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Modele strategicznego zarządzania kadrami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcje zarządzania strategicznego]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (1996). ''Using the balanced scorecard as a strategic management system''
* Kaplan R., Norton D. (1996), ''Using the balanced scorecard as a strategic management system''
* Stabryła A., ''Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków 2000
* Stabryła A. (2000), ''Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Ewelina Biela}}
{{a|Ewelina Biela}}
[[Kategoria:Metody projektowania organizacji]]
[[Kategoria:Projektowanie organizacji]]


{{#metamaster:description|Aspekty systemu zarządzania - pojęcie obejmujące różne elementy i czynniki wpływające na funkcjonowanie systemu zarządzania w organizacji. Analiza tych aspektów umożliwia efektywną optymalizację procesów zarządzania i poprawę wyników działalności organizacji.}}
{{#metamaster:description|Aspekty systemu zarządzania - pojęcie obejmujące różne elementy i czynniki wpływające na funkcjonowanie systemu zarządzania w organizacji. Analiza tych aspektów umożliwia efektywną optymalizację procesów zarządzania i poprawę wyników działalności organizacji.}}

Aktualna wersja na dzień 22:56, 20 lis 2023

Charakterystyka podejścia

Zarządzanie jako system może być charakteryzowane za pomocą pięciu aspektów: celowościowego, podmiotowego, strukturalnego, funkcjonalnego, instrumentalnego. Dowolny system zarządzania można opisać stosując to podejście.

Aspekt celowościowy

Aspekt celowościowy - dotyczy działalności globalnej przedsiębiorstwa, jej sformalizowania odnosząc się do przyjętej wizji i misji. Zawartość:

  1. Klasyfikator celów firmy lub dowolnego podsystemu.
  2. Warunki współdziałania.

Aspekt podmiotowy

Aspekt podmiotowy - odnosi się do kierownictwa, zespołów doradczych komórek, które na wszystkich szczeblach struktury organizacyjnej wykonują zadania zarządzania strategicznego. Zawiera:

  1. Typy instytucji zarządzania.
  2. Role kierownicze.
  3. Tryb powoływania i odwoływania instytucji decyzyjnych.
  4. Zasady zawierania kontraktów menedżerskich i wynagradzania.
  5. System oceny efektywności zarządzania.

Aspekt strukturalny

Aspekt strukturalny - opiera się na strukturze kierownictwa, zespołów doradczych i komórek, które wchodzą w skład organizacji systemu zarządzania strategicznego. Zawiera:

  1. Konfiguracja struktury organizacyjnej.
  2. Organizacja systemów decyzyjnych zarządzania.
  3. Organizacja systemu planowania.
  4. Organizacja systemu kontroli.

Aspekt funkcjonalny

Aspekt funkcjonalny - dotyczy funkcjonowania systemu zarządzania strategicznego i w ujęciu procesowym go określa. Zawartość:

  1. Zasady zarządzania.
  2. Funkcje zarządzania.
  3. Style zarządzania.
  4. Formy organizacyjne procesu zarządzania.

Aspekt instrumentalny

Aspekt instrumentalny - odnosi się do zbioru narzędzi badawczych i przygotowawczych, które są wykorzystywane w projektowaniu strategii zarządzania oraz jej wdrażaniu, w pracach diagnostycznych. Zawiera:

  1. Rachunki menedżerskie.
  2. Instrumenty Finansowe.
  3. Instrumenty prawne.
  4. Negocjacje.
  5. Metody organizacji i zarządzania.


Aspekty systemu zarządzaniaartykuły polecane
Determinanty systemu zarządzania strategicznegoAutonomiczny system zarządzania jakościąZarządzanie przez informacje i komunikacjęMetodyka projektowania systemu informatycznegoZarządzanie procesami operacyjnymiZarządzanie przez projektyModel warstwowyModele strategicznego zarządzania kadramiFunkcje zarządzania strategicznego

Bibliografia

  • Kaplan R., Norton D. (1996), Using the balanced scorecard as a strategic management system
  • Stabryła A. (2000), Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków


Autor: Ewelina Biela