Centralna baza orzeczeń: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Centralna Baza Orzeczeń (Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych)''' – [[system informatyczny]], gromadzący, przechowujący, upowszechniający i udostępniający przetwarzanie m.in. orzeczeń [[Naczelny Sąd Administracyjny|Naczelnego Sądu Administracyjnego]] i wojewódzkich sądów administracyjnych, utworzony w 2007 roku na mocy ''Zarządzenia nr 9 Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego''. | '''Centralna Baza Orzeczeń (Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych)''' – [[system informatyczny]], gromadzący, przechowujący, upowszechniający i udostępniający przetwarzanie m.in. orzeczeń [[Naczelny Sąd Administracyjny|Naczelnego Sądu Administracyjnego]] i wojewódzkich sądów administracyjnych, utworzony w 2007 roku na mocy ''Zarządzenia nr 9 Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego''. | ||
Zapewnienie prawidłowego działania bazy (w pewnym zakresie) oraz wskazywanie [[pracownik]]ów, którzy będą monitorować dodawanie danych do bazy należy do obowiązków prezesów sądów administracyjnych. Natomiast [[nadzór]] nad poprawnością i terminowością wpisów wprowadzonych do Centralnej Bazy Orzeczeń sprawuje Wydział Informacji Sądowej Naczelnego Sądu Administracyjnego <ref>''Zarządzenie nr 9 Prezesa NSA...'' 2007, § 1, § 3 ust. 3, § 9 pkt 1</ref>. Baza udostępniona w [[Internet|Internecie]] nie jest formalnym zbiorem urzędowym, służy '''jedynie celom informacyjnym i edukacyjnym'''. Internetowa Centralna Baza Orzeczeń jest cały czas aktualizowana [[dane|danymi]] z systemów komputerowych NSA i WSA, które są dopuszczone do udostępniania w Internecie i przeprowadzono na nich anonimizację danych<ref>A. Zalesińska 2011, s. 150</ref>. Centralną Bazę Orzeczeń tworzy się w sposób zdecentralizowany, tzn. nie jedynie w Naczelnym Sądzie Administracyjnym, lecz także w wojewódzkich sądach administracyjnych <ref>G. Wierczyński 2011, s. 86</ref>. | Zapewnienie prawidłowego działania bazy (w pewnym zakresie) oraz wskazywanie [[pracownik]]ów, którzy będą monitorować dodawanie danych do bazy należy do obowiązków prezesów sądów administracyjnych. Natomiast [[nadzór]] nad poprawnością i terminowością wpisów wprowadzonych do Centralnej Bazy Orzeczeń sprawuje Wydział Informacji Sądowej Naczelnego Sądu Administracyjnego <ref>''Zarządzenie nr 9 Prezesa NSA...'' 2007, § 1, § 3 ust. 3, § 9 pkt 1</ref>. Baza udostępniona w [[Internet|Internecie]] nie jest formalnym zbiorem urzędowym, służy '''jedynie celom informacyjnym i edukacyjnym'''. Internetowa Centralna Baza Orzeczeń jest cały czas aktualizowana [[dane|danymi]] z systemów komputerowych NSA i WSA, które są dopuszczone do udostępniania w Internecie i przeprowadzono na nich anonimizację danych<ref>A. Zalesińska 2011, s. 150</ref>. Centralną Bazę Orzeczeń tworzy się w sposób zdecentralizowany, tzn. nie jedynie w Naczelnym Sądzie Administracyjnym, lecz także w wojewódzkich sądach administracyjnych <ref>G. Wierczyński 2011, s. 86</ref>. | ||
Linia 54: | Linia 54: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Chromicka D. (2012), [http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Kwartalnik_Prawa_Publicznego/Kwartalnik_Prawa_Publicznego-r2012-t12-n2/Kwartalnik_Prawa_Publicznego-r2012-t12-n2-s127-140/Kwartalnik_Prawa_Publicznego-r2012-t12-n2-s127-140.pdf''Problematyka udostępniania artykułów prawnych i orzeczeń w internecie''], "Kwartalnik Prawa Publicznego", nr 2, s. 132 | * Chromicka D. (2012), [http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Kwartalnik_Prawa_Publicznego/Kwartalnik_Prawa_Publicznego-r2012-t12-n2/Kwartalnik_Prawa_Publicznego-r2012-t12-n2-s127-140/Kwartalnik_Prawa_Publicznego-r2012-t12-n2-s127-140.pdf''Problematyka udostępniania artykułów prawnych i orzeczeń w internecie''], "Kwartalnik Prawa Publicznego", nr 2, s. 132 | ||
* Kokoszyński M., Wierczyński G. (2011), '' | * [http://www.nsa.gov.pl/zarzadzenia-prezesa-nsa/utworzenie-centralnej-bazy-orzeczen,news,39,150.php''Zarządzenie nr 9 Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie utworzenia Centralnej Bazy Orzeczeń i Informacji o Sprawach sądów administracyjnych i udostępniania orzeczeń przez Internet''] (2007), paragrafy: 1-3, 5, 6, 9, 13 | ||
* Kokoszyński M., Wierczyński G. (2011), ''System informacji prawnej w pracy sędziego'', Wolters Kluwer, s. 86 | |||
* Zalesińska A., Rodziewicz P. (2011), [https://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication/37369/edition/38939/content''Publiczne bazy orzeczeń sądowych''], Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, s. 150 | * Zalesińska A., Rodziewicz P. (2011), [https://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication/37369/edition/38939/content''Publiczne bazy orzeczeń sądowych''], Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, s. 150 | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Kamila Rapa}} | {{a|Kamila Rapa}} |
Wersja z 10:23, 26 paź 2023
Centralna baza orzeczeń |
---|
Polecane artykuły |
Centralna Baza Orzeczeń (Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych) – system informatyczny, gromadzący, przechowujący, upowszechniający i udostępniający przetwarzanie m.in. orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego i wojewódzkich sądów administracyjnych, utworzony w 2007 roku na mocy Zarządzenia nr 9 Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego. Zapewnienie prawidłowego działania bazy (w pewnym zakresie) oraz wskazywanie pracowników, którzy będą monitorować dodawanie danych do bazy należy do obowiązków prezesów sądów administracyjnych. Natomiast nadzór nad poprawnością i terminowością wpisów wprowadzonych do Centralnej Bazy Orzeczeń sprawuje Wydział Informacji Sądowej Naczelnego Sądu Administracyjnego [1]. Baza udostępniona w Internecie nie jest formalnym zbiorem urzędowym, służy jedynie celom informacyjnym i edukacyjnym. Internetowa Centralna Baza Orzeczeń jest cały czas aktualizowana danymi z systemów komputerowych NSA i WSA, które są dopuszczone do udostępniania w Internecie i przeprowadzono na nich anonimizację danych[2]. Centralną Bazę Orzeczeń tworzy się w sposób zdecentralizowany, tzn. nie jedynie w Naczelnym Sądzie Administracyjnym, lecz także w wojewódzkich sądach administracyjnych [3].
Zasoby Centralnej Bazy Orzeczeń
Centralna Baza Orzeczeń obejmuje [4]:
- orzeczenia sądów administracyjnych w wersji elektronicznej skupiane w systemie Obsługi Spraw Orzekanych (OSO),
- informacje dotyczące spraw rozpoznawanych w sądach administracyjnych, znajdujących się w systemie Obsługi Spraw Orzekanych odrębnych sądów,
- wybrane orzeczenia sądów europejskich w wersji elektronicznej i opinie, inne stanowiska problemowe właściwego Wydziału prawa europejskiego Biura Orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego odnoszące się do zasadniczych kwestii stosowania prawa Unii Europejskiej,
- omówienia obejmujące orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego i wojewódzkich sądów administracyjnych,
- omówienia odnoszące się do pytań i odpowiedzi, ukazujących się na Forum Stowarzyszenia Rad Stanu i Najwyższych Sądów Administracyjnych (ACA Europe).
Dostęp do Centralnej Bazy Orzeczeń
- Pełny dostęp dla sędziów i wybranych pracowników. Centralna Baza Orzeczeń (CBO) powinna zapewniać pełny dostęp do wszystkich orzeczeń dla sędziów oraz wybranych pracowników sądowych. Dzięki temu będą oni mieli możliwość korzystania z bogatej bazy wiedzy, która pomoże im w podejmowaniu trafnych decyzji. Pełny dostęp oznacza, że użytkownicy będą mogli przeglądać orzeczenia wraz z uzasadnieniami sędziów, co pozwoli im lepiej zrozumieć kontekst prawny i logiczne przesłanki danego rozstrzygnięcia.
- Anonimizowane orzeczenia dla użytku publicznego. Część orzeczeń w CBO powinna być dostępna dla szerokiej publiczności, jednak z uwagi na ochronę prywatności stron postępowań, należy je anonimizować. Takie orzeczenia, pozbawione identyfikujących danych, będą stanowiły cenne źródło informacji dla prawników, studentów prawa, akademików oraz wszystkich zainteresowanych tematyką prawniczą. Umożliwi to lepsze zrozumienie orzecznictwa sądowego i poprawę ogólnego poziomu świadomości prawnej w społeczeństwie.
- Wyszukiwanie orzeczeń według różnych kryteriów. Dostęp do CBO powinien być ułatwiony poprzez możliwość wyszukiwania orzeczeń według różnych kryteriów. Użytkownicy powinni mieć możliwość filtrowania wyników według daty wydania, sądu, rodzaju sprawy, numeru orzeczenia oraz innych istotnych informacji. Taka elastyczność pozwoli na szybkie i precyzyjne znalezienie potrzebnych informacji oraz ułatwi porównywanie różnych orzeczeń w celu znalezienia precedensów.
- Możliwość zgłaszania orzeczeń przez strony postępowań. W celu zwiększenia kompletności i aktualności bazy, strony postępowań powinny mieć możliwość zgłaszania swoich orzeczeń do CBO. Proces zgłaszania powinien być prosty i intuicyjny, aby jak najwięcej osób mogło skorzystać z tej opcji. Oczywiście, przed dodaniem do bazy, orzeczenia zgłoszone przez strony powinny być weryfikowane pod kątem zgodności z wymaganymi standardami formalnymi.
- Wykorzystanie bazy przez różne grupy użytkowników. CBO powinna być dostępna dla różnych grup użytkowników, takich jak prawnicy, adwokaci, aplikanci adwokaccy, radcowie prawni, sędziowie, studenci prawa, naukowcy, dziennikarze i inni zainteresowani. Dostęp dla tych grup użytkowników powinien być dostosowany do ich potrzeb, umożliwiając im korzystanie z CBO w sposób najbardziej efektywny dla ich dziedziny pracy lub badania. Na przykład, sędziowie mogliby mieć dostęp do pełnej bazy orzeczeń, natomiast studenci prawa mogliby skorzystać z opcji anonimizowanych orzeczeń do celów edukacyjnych.
Rola Centralnej Bazy Orzeczeń w tworzeniu precedensu
Polskie prawo nie jest co do zasady oparte na precedensie. Jednak Centralna Baza Orzeczeń (CBO) odgrywa istotną rolę w tworzeniu precedensu poprzez umożliwienie analizy i porównywania orzeczeń sądów administracyjnych. CBO gromadzi i udostępnia szeroki zakres orzeczeń, co umożliwia sędziom, prawnikom i innym pracownikom sądów administracyjnych dostęp do różnorodnych i aktualnych rozstrzygnięć. Analiza orzeczeń jest ważnym narzędziem dla sędziów, ponieważ umożliwia im zapoznanie się z interpretacją prawa przez inne sądy administracyjne w podobnych sprawach. Dzięki temu mogą uniknąć powielania błędów lub sprzecznych interpretacji. Porównywanie orzeczeń pozwala również na identyfikację ewentualnych rozbieżności w orzecznictwie, co może prowadzić do dalszej dyskusji i doszlifowania interpretacji prawa.
CBO przyczynia się do tworzenia jednolitej linii orzeczniczej w danej dziedzinie prawa administracyjnego. Dzięki dostępowi do szerokiej gamy orzeczeń, sędziowie mają możliwość zapoznania się z różnymi poglądami i interpretacjami prawa. Takie poznanie różnorodnych stanowisk pozwala na kształtowanie spójnego orzecznictwa, które jest istotne dla zapewnienia przewidywalności i stabilności prawa. Jednolita linia orzecznicza jest szczególnie ważna w przypadku, gdy prawo jest nieprecyzyjne lub zawiera luki. Poprzez analizę orzeczeń, sędziowie mogą dążyć do jednolitego rozumienia i interpretacji prawa, co przyczynia się do ujednolicenia praktyki sądowej w danej dziedzinie.
Omówienia orzeczeń stanowią istotne narzędzie dla sędziów i pracowników sądów administracyjnych. CBO umożliwia udostępnianie i przeglądanie omówień orzeczeń, które zawierają analizę i interpretację konkretnych rozstrzygnięć. Wykorzystanie omówień orzeczeń ma na celu ułatwienie zrozumienia skomplikowanych zagadnień prawnych oraz wskazanie kluczowych aspektów orzeczeń. Dzięki temu sędziowie mogą lepiej zrozumieć argumentację i rozumowanie, które legło u podstawy konkretnych rozstrzygnięć. Pracownicy sądów administracyjnych również korzystają z omówień orzeczeń, aby lepiej zrozumieć stanowiska sądów i dostosować swoje działania do obowiązującego orzecznictwa.
Orzeczenia sądów europejskich mają istotny wpływ na polskie prawo administracyjne, a CBO odgrywa rolę w monitorowaniu i analizie tego wpływu. Wiele spraw dotyczących prawa administracyjnego jest rozstrzyganych przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) lub Europejski Trybunał Praw Człowieka (ETPCz). Orzeczenia tych trybunałów stanowią precedensy, które mają zastosowanie w Polsce. CBO gromadzi orzeczenia sądów europejskich i umożliwia ich analizę przez sędziów i prawników. Dzięki temu są oni na bieżąco z rozwojem prawa europejskiego i mogą uwzględnić te orzeczenia w swoich rozstrzygnięciach. Wpływ orzeczeń sądów europejskich na polskie prawo administracyjne jest istotny dla zagwarantowania zgodności z przepisami i standardami międzynarodowymi.
Centralna Baza Orzeczeń jako narzędzie prawnicze i naukowe
Centralna Baza Orzeczeń (CBO) odgrywa istotną rolę jako narzędzie prawnicze, z którego korzystają prawnicy i sędziowie w codziennym wykonywaniu swoich obowiązków. Dostęp do orzeczeń sądowych jest niezbędny w procesie tworzenia prawa i rozstrzygania spraw sądowych. CBO umożliwia szybkie i efektywne wyszukiwanie orzeczeń, co znacząco ułatwia pracę prawników. Dzięki CBO prawnicy mogą znaleźć orzeczenia dotyczące konkretnych zagadnień prawnych, które są dla nich istotne. Odpowiednie wyszukiwanie pozwala na szybkie znalezienie precedensów, czyli wcześniejszych rozstrzygnięć sądowych, które mogą być uwzględniane w kolejnych sprawach. Dzięki temu, prawnicy mogą argumentować swoje stanowisko na podstawie istniejącego orzecznictwa, co wpływa na stabilność prawa i przewidywalność rozstrzygnięć sądowych.
CBO jest również wykorzystywane w procesie szkolenia sędziów i prawników. Szkolenia z wykorzystaniem bazy umożliwiają praktyczne zapoznanie się z funkcjonalnościami i możliwościami wyszukiwania orzeczeń. Dzięki temu uczestnicy szkoleń są w stanie efektywnie korzystać z CBO w swojej pracy zawodowej. Szkolenia dotyczące CBO skupiają się nie tylko na samej technicznej stronie korzystania z bazy, ale również na analizie orzecznictwa, interpretacji i zrozumieniu precedensów. Dzięki temu sędziowie i prawnicy są w stanie lepiej oceniać znaczenie poszczególnych orzeczeń i ich zastosowanie w praktyce.
CBO ma również duże znaczenie w literaturze prawniczej. Wielu autorów i naukowców korzysta z CBO jako źródła orzeczeń, które są cytowane w ich publikacjach naukowych. Cytowanie bazy jest ważne, aby inni badacze mogli zweryfikować i odnaleźć orzeczenia, na których opierają się dane badania. CBO umożliwia precyzyjne cytowanie orzeczeń poprzez unikalne identyfikatory, takie jak sygnatura akt i numer sprawy. Dzięki temu, cytowane orzeczenia mogą być łatwo odnalezione przez innych badaczy, co wpływa na transparentność i wiarygodność badań naukowych w dziedzinie prawa.
Centralna Baza Orzeczeń stanowi także cenne źródło dla badaczy zajmujących się naukowymi analizami orzecznictwa. Wielu naukowców wykorzystuje CBO do przeprowadzania statystycznych analiz, identyfikowania trendów prawnych, badania skuteczności prawa oraz oceny wpływu orzecznictwa na rozwój prawa. Dzięki dostępowi do obszernych zbiorów orzeczeń, badacze mogą analizować różne aspekty prawne, porównywać rozstrzygnięcia sądowe w różnych sprawach oraz badać ewolucję prawa w czasie. CBO umożliwia dostęp do danych, które są niezbędne do prowadzenia rzetelnych i wiarygodnych badań naukowych w dziedzinie prawa.
Przypisy
Bibliografia
- Chromicka D. (2012), Problematyka udostępniania artykułów prawnych i orzeczeń w internecie, "Kwartalnik Prawa Publicznego", nr 2, s. 132
- Zarządzenie nr 9 Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie utworzenia Centralnej Bazy Orzeczeń i Informacji o Sprawach sądów administracyjnych i udostępniania orzeczeń przez Internet (2007), paragrafy: 1-3, 5, 6, 9, 13
- Kokoszyński M., Wierczyński G. (2011), System informacji prawnej w pracy sędziego, Wolters Kluwer, s. 86
- Zalesińska A., Rodziewicz P. (2011), Publiczne bazy orzeczeń sądowych, Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, s. 150
Autor: Kamila Rapa