Wykres Clarka: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
Wykres Clarkaa pozwala na ujęcie na jednym schemacie wszystkich [[Stanowisko pracy|stanowisk pracy]] uczestniczących w procedurze, towarzyszących mu dokumentów i czynności wykonywanych przez poszczególne stanowiska [[Praca|pracy]] bądź komórki organizacyjne. Zbudowany jest w formie tabeli, złożonej w zależności od ilości podmiotów (komórek [[Organizacja|organizacyjnych]], lub stanowisk pracy) uczestniczących w procedurze, z kilku bądź kilkunastu kolumn. W części nagłówkowej tabeli wpisuje się nazwy poszczególnych podmiotów procedury, natomiast część szczegółowa tabeli służy do rejestrowania przebiegu procedury. Rejestracja przebiegu procedury przebiega według następującego schematu (patrz przykład na): | Wykres Clarkaa pozwala na ujęcie na jednym schemacie wszystkich [[Stanowisko pracy|stanowisk pracy]] uczestniczących w procedurze, towarzyszących mu dokumentów i czynności wykonywanych przez poszczególne stanowiska [[Praca|pracy]] bądź komórki organizacyjne. Zbudowany jest w formie tabeli, złożonej w zależności od ilości podmiotów (komórek [[Organizacja|organizacyjnych]], lub stanowisk pracy) uczestniczących w procedurze, z kilku bądź kilkunastu kolumn. W części nagłówkowej tabeli wpisuje się nazwy poszczególnych podmiotów procedury, natomiast część szczegółowa tabeli służy do rejestrowania przebiegu procedury. Rejestracja przebiegu procedury przebiega według następującego schematu (patrz przykład na): | ||
# Sporządzenie szczegółowego opisu procedury i ustalenie podmiotów procedury. | # Sporządzenie szczegółowego opisu procedury i ustalenie podmiotów procedury. | ||
# Podzielenie procedury na fazy i określenie podmiotów, które je realizują. Pod pojęciem fazy procedury należy rozumieć w tym przypadku spójny zespół czynności wyodrębniający się od innego zespołu, wykonywany na określonym etapie procedury przez odpowiedni podmiot. | # Podzielenie procedury na fazy i określenie podmiotów, które je realizują. Pod pojęciem fazy procedury należy rozumieć w tym przypadku spójny [[zespół]] czynności wyodrębniający się od innego zespołu, wykonywany na określonym etapie procedury przez odpowiedni podmiot. | ||
# Określenie z jakich czynności składają się poszczególne fazy. | # Określenie z jakich czynności składają się poszczególne fazy. | ||
# Wpisanie w poszczególne rubryki części nagłówkowej tabeli nazw wszystkich podmiotów procedury (każda kolumna odpowiada jednemu podmiotowi procedury). | # Wpisanie w poszczególne rubryki części nagłówkowej tabeli nazw wszystkich podmiotów procedury (każda kolumna odpowiada jednemu podmiotowi procedury). | ||
# Rejestrowanie w porządku chronologicznym każdej fazy przebiegu procedury w postaci kółka z określonym, kolejnym numerem w odpowiedniej kolumnie części szczegółowej tabeli. | # Rejestrowanie w porządku chronologicznym każdej fazy przebiegu procedury w postaci kółka z określonym, kolejnym numerem w odpowiedniej kolumnie części szczegółowej tabeli. | ||
# Zapisanie poniżej - w tej samej kolumnie, czynności wykonywanych na tym etapie przez dany podmiot procedury. Aby wykres był przejrzysty i łatwo czytelny należy starannie określić poziom szczegółowości rejestrowania czynności. Zapis ten powinien być krótki i powinien zawierać główne elementy określonej fazy procedury. Dopuszczalne jest połączenie kilku wiążących się ze sobą czynności w jedną operację i zapisanie ich w tej postaci. | # Zapisanie poniżej - w tej samej kolumnie, czynności wykonywanych na tym etapie przez dany podmiot procedury. Aby wykres był przejrzysty i łatwo czytelny należy starannie określić poziom szczegółowości rejestrowania czynności. [[Zapis]] ten powinien być krótki i powinien zawierać główne elementy określonej fazy procedury. Dopuszczalne jest połączenie kilku wiążących się ze sobą czynności w jedną operację i zapisanie ich w tej postaci. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
# Zapisanie przemieszczeń dokumentów ze stanowiska na stanowisko za pomocą linii prostej ciągłej, z zaznaczeniem kierunku przepływu i wpisaniem nad linią nazwy dokumentu. | # Zapisanie przemieszczeń dokumentów ze stanowiska na stanowisko za pomocą linii prostej ciągłej, z zaznaczeniem kierunku przepływu i wpisaniem nad linią nazwy dokumentu. |
Wersja z 16:42, 22 maj 2020
Wykres Clarka |
---|
Polecane artykuły |
Wykres Clarkaa pozwala na ujęcie na jednym schemacie wszystkich stanowisk pracy uczestniczących w procedurze, towarzyszących mu dokumentów i czynności wykonywanych przez poszczególne stanowiska pracy bądź komórki organizacyjne. Zbudowany jest w formie tabeli, złożonej w zależności od ilości podmiotów (komórek organizacyjnych, lub stanowisk pracy) uczestniczących w procedurze, z kilku bądź kilkunastu kolumn. W części nagłówkowej tabeli wpisuje się nazwy poszczególnych podmiotów procedury, natomiast część szczegółowa tabeli służy do rejestrowania przebiegu procedury. Rejestracja przebiegu procedury przebiega według następującego schematu (patrz przykład na):
- Sporządzenie szczegółowego opisu procedury i ustalenie podmiotów procedury.
- Podzielenie procedury na fazy i określenie podmiotów, które je realizują. Pod pojęciem fazy procedury należy rozumieć w tym przypadku spójny zespół czynności wyodrębniający się od innego zespołu, wykonywany na określonym etapie procedury przez odpowiedni podmiot.
- Określenie z jakich czynności składają się poszczególne fazy.
- Wpisanie w poszczególne rubryki części nagłówkowej tabeli nazw wszystkich podmiotów procedury (każda kolumna odpowiada jednemu podmiotowi procedury).
- Rejestrowanie w porządku chronologicznym każdej fazy przebiegu procedury w postaci kółka z określonym, kolejnym numerem w odpowiedniej kolumnie części szczegółowej tabeli.
- Zapisanie poniżej - w tej samej kolumnie, czynności wykonywanych na tym etapie przez dany podmiot procedury. Aby wykres był przejrzysty i łatwo czytelny należy starannie określić poziom szczegółowości rejestrowania czynności. Zapis ten powinien być krótki i powinien zawierać główne elementy określonej fazy procedury. Dopuszczalne jest połączenie kilku wiążących się ze sobą czynności w jedną operację i zapisanie ich w tej postaci.
- Zapisanie przemieszczeń dokumentów ze stanowiska na stanowisko za pomocą linii prostej ciągłej, z zaznaczeniem kierunku przepływu i wpisaniem nad linią nazwy dokumentu.
- W przypadku słownego bezpośredniego przekazu informacji fakt ten zaznacza się linią
przerywaną.
Zastosowanie
Wykres Clarka może być wykorzystywany zarówno w etapie zbierania informacji o dotychczasowym przebiegu procedury, jak i w etapie prac projektowych. Można go również używać w charakterze prostej, łatwej do zrozumienia i syntetycznej instrukcji informującej petentów o sposobie załatwiania określonych spraw w urzędach. W przypadku tego drugiego zastosowania nie ma potrzeby szczegółowego informowania o czynnościach realizowanych przez poszczególne podmioty. Wystarczy gdy ograniczymy się do krótkiej informacji jaką sprawę w ramach całej procedury należy załatwić w danej komórce lub u danego urzędnika i jakie dokumenty są niezbędne do załatwienia tej sprawy. Instrukcje takie mogą być wywieszane na tablicach ogłoszeń, a także może je otrzymywać petent pytający o sposób załatwienia złożonej sprawy.
Bibliografia
- Zastosowania w organizowaniu prac administracyjno-biurowych, pod redakcją Z. Martyniaka, AE Kraków, Kraków 1993
Autor: Sławomir Wawak