Unikanie opodatkowania: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
* fikcyjnych charakter działalności, | * fikcyjnych charakter działalności, | ||
* przyczyny działalności, | * przyczyny działalności, | ||
* ocena odpowiednich władz. | * [[ocena]] odpowiednich władz. | ||
Często gdy w "grę" wchodzą duże pieniądze mamy do czynienia z profesjonalnym doradztwem. W związku z tym w wielu krajach trwa nieustanna walka pomiędzy osobami unikającymi płacenia podatków a organami odpowiedzialnymi za ich ściąganie. A więc ustawodawstwo musi być tak skonstruowane, aby z jednej strony umożliwiało walkę z tym procederem, a z drugiej strony nie wyrządziło szkód wśród osób rzetelnie wywiązujących się ze swoich [[Zobowiązania|zobowiązań]] podatkowych. | Często gdy w "grę" wchodzą duże pieniądze mamy do czynienia z profesjonalnym doradztwem. W związku z tym w wielu krajach trwa nieustanna walka pomiędzy osobami unikającymi płacenia podatków a organami odpowiedzialnymi za ich ściąganie. A więc ustawodawstwo musi być tak skonstruowane, aby z jednej strony umożliwiało walkę z tym procederem, a z drugiej strony nie wyrządziło szkód wśród osób rzetelnie wywiązujących się ze swoich [[Zobowiązania|zobowiązań]] podatkowych. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
== Unikanie opodatkowania a uchylanie się od opodatkowania == | == Unikanie opodatkowania a uchylanie się od opodatkowania == | ||
Uchylanie się od opodatkowania to uchylanie się przed zapłaceniem kwoty podatku wynikającej z prawa podatkowego. W przypadku unikania opodatkowania podatnik dąży do uniknięcia powstania obowiązku podatkowego, wykorzystując przy tym swoją znajomość prawa. Działanie to nie jest niezgodne z prawem. Często jednak jest stosowane poprzez zatajenia informacji księgowych, co jest oszustwem. Jeśli chodzi o uchylanie się od opodatkowania to celem jest całkowita likwidacja obowiązku podatkowego, poprzez ukrywanie obowiązku podatkowego przed organem podatkowym. <ref> Żabska M. (2013) </ref> | Uchylanie się od opodatkowania to uchylanie się przed zapłaceniem kwoty podatku wynikającej z prawa podatkowego. W przypadku unikania opodatkowania [[podatnik]] dąży do uniknięcia powstania obowiązku podatkowego, wykorzystując przy tym swoją znajomość prawa. [[Działanie]] to nie jest niezgodne z prawem. Często jednak jest stosowane poprzez zatajenia informacji księgowych, co jest oszustwem. Jeśli chodzi o uchylanie się od opodatkowania to celem jest całkowita [[likwidacja]] obowiązku podatkowego, poprzez ukrywanie obowiązku podatkowego przed organem podatkowym. <ref> Żabska M. (2013) </ref> | ||
==Metody służące unikaniu opodatkowania== | ==Metody służące unikaniu opodatkowania== | ||
Linia 36: | Linia 36: | ||
* wykorzystanie możliwości przekazania dochodu lub [[Aktywa|aktywów]] w ręce osoby, która jest zwolniona od podatku lub ma go ograniczonego, | * wykorzystanie możliwości przekazania dochodu lub [[Aktywa|aktywów]] w ręce osoby, która jest zwolniona od podatku lub ma go ograniczonego, | ||
* gromadzenie [[kapitał]]u w formie pożyczek, | * gromadzenie [[kapitał]]u w formie pożyczek, | ||
* płacenie za usługi i towary w formie pożyczek. | * płacenie za [[usługi]] i [[towary]] w formie pożyczek. | ||
Najlepszym sposobem unikania podatków we własnym kraju wydaje się przeniesienie działalności lub kapitału do innego kraju- [[Raj podatkowy|raju podatkowego]], dzięki czemu władze podatkowe nie mają o nich żadnych informacji. | Najlepszym sposobem unikania podatków we własnym kraju wydaje się [[przeniesienie]] działalności lub kapitału do innego kraju- [[Raj podatkowy|raju podatkowego]], dzięki czemu władze podatkowe nie mają o nich żadnych informacji. | ||
== Weryfikacja uniknięcia opodatkowania: == | == Weryfikacja uniknięcia opodatkowania: == | ||
Ustawa o Ordynacji podatkowej zawiera klauzulę o uniknięciu opodatkowania. Klauzula ta mówi, że "Szef Krajowej Administracji Skarbowej przy ocenie sposobu działania i weryfikacji czy był on sztuczny, czyli gdyby kierował się celem innym niż osiągnięcie korzyści, bierze pod uwagę występowanie: | [[Ustawa]] o Ordynacji podatkowej zawiera klauzulę o uniknięciu opodatkowania. Klauzula ta mówi, że "Szef Krajowej Administracji Skarbowej przy ocenie sposobu działania i weryfikacji czy był on sztuczny, czyli gdyby kierował się celem innym niż osiągnięcie korzyści, bierze pod uwagę występowanie: | ||
* Nieuzasadnionego dzielenia operacji | * Nieuzasadnionego dzielenia operacji | ||
* Angażowania podmiotów pośredniczących mimo braku uzasadnienia ekonomicznego lub gospodarczego | * Angażowania podmiotów pośredniczących mimo braku uzasadnienia ekonomicznego lub gospodarczego | ||
* Czynników mające doprowadzić do uzyskania stanu identycznego lub zbliżonego do stanu istniejącego przed dokonaniem czynności | * Czynników mające doprowadzić do uzyskania stanu identycznego lub zbliżonego do stanu istniejącego przed dokonaniem czynności | ||
* Elementów wzajemnie się znoszących lub kompensujących | * Elementów wzajemnie się znoszących lub kompensujących | ||
* Ryzyka ekonomicznego lub gospodarczego przewyższającego spodziewane korzyści inne niż podatkowe w takim stopniu, że należy uznać, że działający rozsądnie podmiot nie wybrałby tego sposobu działania" <ref> Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa </ref> | * Ryzyka ekonomicznego lub gospodarczego przewyższającego spodziewane korzyści inne niż podatkowe w takim stopniu, że należy uznać, że działający rozsądnie podmiot nie wybrałby tego sposobu działania" <ref> Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - [[Ordynacja podatkowa]] </ref> | ||
== Klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania nie stosuje się: == | == Klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania nie stosuje się: == | ||
* "Jeżeli korzyść podatkowa lub suma korzyści podatkowych zyskanych przez podmiot z tytułu czynności w okresie rozliczeniowym jest mniejsza niż 100000 zł, a w przypadku podatków, które nie są rozliczane okresowo – jeżeli korzyść podatkowa z tytułu czynności nie przekracza 100000 zł | * "Jeżeli [[korzyść]] podatkowa lub suma korzyści podatkowych zyskanych przez podmiot z tytułu czynności w okresie rozliczeniowym jest mniejsza niż 100000 zł, a w przypadku podatków, które nie są rozliczane okresowo – jeżeli korzyść podatkowa z tytułu czynności nie przekracza 100000 zł | ||
* W przypadku podmiotu, który pozyskał opinię zabezpieczającą – w zakresie objętym opinią, do dnia doręczenia uchylenia lub zmiany opinii zabezpieczającej | * W przypadku podmiotu, który pozyskał opinię zabezpieczającą – w zakresie objętym opinią, do dnia doręczenia uchylenia lub zmiany opinii zabezpieczającej | ||
* Do podmiotu, którego wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej nie został załatwiony w terminie | * Do podmiotu, którego wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej nie został załatwiony w terminie | ||
* Do podatku od towarów i usług oraz do opłat i niepodatkowych należności budżetowych | * Do podatku od [[towarów]] i usług oraz do opłat i niepodatkowych [[należności]] budżetowych | ||
* W przypadku gdy zastosowanie innych przepisów prawa podatkowego pozwala na przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania" <ref> Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa </ref> | * W przypadku gdy zastosowanie innych przepisów prawa podatkowego pozwala na przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania" <ref> Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa </ref> | ||
Linia 60: | Linia 60: | ||
* Głuchowski J. (1996) ''Oazy podatkowe'', Warszawa | * Głuchowski J. (1996) ''Oazy podatkowe'', Warszawa | ||
* Leoński W. (2013) [http://zeszyty.wne.tu.koszalin.pl/images/wydawnictwo/zeszyty/17/13_Wojciech_Leonski_text.pdf ''Zjawisko uchylania się od opodatkowania w grupach społeczno-zawodowych''], Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych | * Leoński W. (2013) [http://zeszyty.wne.tu.koszalin.pl/images/wydawnictwo/zeszyty/17/13_Wojciech_Leonski_text.pdf ''Zjawisko uchylania się od opodatkowania w grupach społeczno-zawodowych''], Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych | ||
* Lipowski T. (2002) ''Raje podatkowe- charakterystyka i sposoby wykorzystywania'', Gdańsk | * Lipowski T. (2002) ''[[Raje podatkowe]]- charakterystyka i sposoby wykorzystywania'', Gdańsk | ||
* Lipowska T. (2004) ''Raje podatkowe a unikanie opodatkowania'', Warszawa | * Lipowska T. (2004) ''Raje podatkowe a unikanie opodatkowania'', Warszawa | ||
* Kurzac M. (2017) ''Unikanie opodatkowania a uchylanie się od opodatkowania – o kryteriach rozróżniających'', Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | * Kurzac M. (2017) ''Unikanie opodatkowania a uchylanie się od opodatkowania – o kryteriach rozróżniających'', Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
Wersja z 06:39, 22 maj 2020
Unikanie opodatkowania |
---|
Polecane artykuły |
Unikanie podatków jest tak stare jak same podatki. Polega na sztucznej redukcji odpowiedzialności podatkowej do takiego poziomu, gdzie są one najniższe. Wiąże się z tym zaniżanie dochodu publicznego. Zjawisko to różni się od siebie w różnych krajach w zależności od obowiązującego w danym państwie prawa podatkowego. Ciężko jest odróżnić legalne, a nielegalne unikanie płacenia podatków dlatego zostały sformułowane cztery podstawowe kryteria mające być pomocne w tym względzie:
- rozmiary korzyści osiągniętych poprzez uchylanie się od opodatkowania,
- fikcyjnych charakter działalności,
- przyczyny działalności,
- ocena odpowiednich władz.
Często gdy w "grę" wchodzą duże pieniądze mamy do czynienia z profesjonalnym doradztwem. W związku z tym w wielu krajach trwa nieustanna walka pomiędzy osobami unikającymi płacenia podatków a organami odpowiedzialnymi za ich ściąganie. A więc ustawodawstwo musi być tak skonstruowane, aby z jednej strony umożliwiało walkę z tym procederem, a z drugiej strony nie wyrządziło szkód wśród osób rzetelnie wywiązujących się ze swoich zobowiązań podatkowych.
Unikanie opodatkowania a uchylanie się od opodatkowania
Uchylanie się od opodatkowania to uchylanie się przed zapłaceniem kwoty podatku wynikającej z prawa podatkowego. W przypadku unikania opodatkowania podatnik dąży do uniknięcia powstania obowiązku podatkowego, wykorzystując przy tym swoją znajomość prawa. Działanie to nie jest niezgodne z prawem. Często jednak jest stosowane poprzez zatajenia informacji księgowych, co jest oszustwem. Jeśli chodzi o uchylanie się od opodatkowania to celem jest całkowita likwidacja obowiązku podatkowego, poprzez ukrywanie obowiązku podatkowego przed organem podatkowym. [1]
Metody służące unikaniu opodatkowania
Oczywiście istnieje wiele środków służących unikaniu opodatkowania, ale za zasadne uważa się wyróżnienie trzech podstawowych:
- wykorzystanie istniejącego prawa podatkowego, które celowo zwalnia od podatku określone dochody,
- wykorzystanie innych przepisów, dzięki którym inwestorzy działający w określonych branżach gospodarki otrzymują pewne przywileje podatkowe,
- wykorzystanie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (treaty shopping).
Jeśli chodzi o dwie pierwsze metody to można ich dokonać poprzez np.:
- wykorzystanie dywidend, dzięki czemu dochód zamieniany jest w kapitał,
- wykorzystanie możliwości przekazania dochodu lub aktywów w ręce osoby, która jest zwolniona od podatku lub ma go ograniczonego,
- gromadzenie kapitału w formie pożyczek,
- płacenie za usługi i towary w formie pożyczek.
Najlepszym sposobem unikania podatków we własnym kraju wydaje się przeniesienie działalności lub kapitału do innego kraju- raju podatkowego, dzięki czemu władze podatkowe nie mają o nich żadnych informacji.
Weryfikacja uniknięcia opodatkowania:
Ustawa o Ordynacji podatkowej zawiera klauzulę o uniknięciu opodatkowania. Klauzula ta mówi, że "Szef Krajowej Administracji Skarbowej przy ocenie sposobu działania i weryfikacji czy był on sztuczny, czyli gdyby kierował się celem innym niż osiągnięcie korzyści, bierze pod uwagę występowanie:
- Nieuzasadnionego dzielenia operacji
- Angażowania podmiotów pośredniczących mimo braku uzasadnienia ekonomicznego lub gospodarczego
- Czynników mające doprowadzić do uzyskania stanu identycznego lub zbliżonego do stanu istniejącego przed dokonaniem czynności
- Elementów wzajemnie się znoszących lub kompensujących
- Ryzyka ekonomicznego lub gospodarczego przewyższającego spodziewane korzyści inne niż podatkowe w takim stopniu, że należy uznać, że działający rozsądnie podmiot nie wybrałby tego sposobu działania" [2]
Klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania nie stosuje się:
- "Jeżeli korzyść podatkowa lub suma korzyści podatkowych zyskanych przez podmiot z tytułu czynności w okresie rozliczeniowym jest mniejsza niż 100000 zł, a w przypadku podatków, które nie są rozliczane okresowo – jeżeli korzyść podatkowa z tytułu czynności nie przekracza 100000 zł
- W przypadku podmiotu, który pozyskał opinię zabezpieczającą – w zakresie objętym opinią, do dnia doręczenia uchylenia lub zmiany opinii zabezpieczającej
- Do podmiotu, którego wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej nie został załatwiony w terminie
- Do podatku od towarów i usług oraz do opłat i niepodatkowych należności budżetowych
- W przypadku gdy zastosowanie innych przepisów prawa podatkowego pozwala na przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania" [3]
Podsumowanie
Unikanie podatków rodzi nieprzyjemne skojarzenia, a mianowicie uważane jest za zachowanie nieetyczne i nierespektujące prawo. Jednak termin ten powinien mieć bardziej neutralnych charakter, gdyż z jednej strony unikanie opodatkowania może mieć miejsce w ramach litery prawa, a z drugiej strony być jednocześnie niezgodne z duchem prawa.
Bibliografia
- Głuchowski J. (1996) Oazy podatkowe, Warszawa
- Leoński W. (2013) Zjawisko uchylania się od opodatkowania w grupach społeczno-zawodowych, Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych
- Lipowski T. (2002) Raje podatkowe- charakterystyka i sposoby wykorzystywania, Gdańsk
- Lipowska T. (2004) Raje podatkowe a unikanie opodatkowania, Warszawa
- Kurzac M. (2017) Unikanie opodatkowania a uchylanie się od opodatkowania – o kryteriach rozróżniających, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa Dz.U. 1997 nr 137 poz. 926, Art. 119a, 119b, 119g, 119h
- Żabska M. (2013) Optymalizacja podatkowa a oszustwa podatkowe , Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 765
Przypisy
- ↑ Żabska M. (2013)
- ↑ Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
- ↑ Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
Autor: Beata Chryczyk, Natalia Papiernik
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |