Prezes zarządu
Prezes zarządu stoi na czele zarządu, który odpowiada bezpośrednio przed właścicielami firmy lub organem reprezentującym interesy właścicieli, takim jak np. rada nadzorcza. To stanowisko występuje w spółkach kapitałowych (spółka z o.o., spółka akcyjna). Zadaniem prezesa zarządu jest reprezentowanie spółki (czynności sądowe oraz pozasądowe), prowadzenie spraw spółki - dbanie o jej ciągły rozwój, koordynowanie oraz nadzorowanie głównych funkcji firmy, finansów i pracowników[1] Pod to stanowisko podlegają dyrektorzy poszczególnych działów. Od osoby pełniącej tę funkcję wymaga się wykształcenia wyższego, dokładnej znajomości branży, w której firma prowadzi działalność, doświadczenia w kierowaniu zespołem, umiejętności myślenia strategicznego, operatywności i przedsiębiorczości.[2] Szerokie kompetencje są niezbędne do podjęcia się odpowiedzialności za właściwe prowadzenie firmy. Prezes zarządu odpowiada materialnie za działanie na szkodę spółki oraz ryzykuje swoim majątkiem w sytuacji, gdy spółka stanie się niewypłacalna przed złożeniem w odpowiednim terminie wniosku do sądu o upadłość spółki[3] Stanowisko prezesa zarządu nie występuje w spółkach osobowych (spółka cywilna, komandytowa, komandytowo-akcyjna, jawna). Tymi spółkami zazwyczaj zarządzają bezpośrednio właściciele lub dyrektor generalny mianowany przez właścicieli[4]
TL;DR
Prezes zarządu jest na czele zarządu zarządzającego firmą, reprezentuje spółkę, odpowiada za jej rozwój i nadzoruje funkcje firmy. Wymaga się od niego wykształcenia, doświadczenia i szerokich kompetencji. Prezes zarządu odpowiada materialnie za działania na szkodę spółki. Stanowisko prezesa zarządu nie występuje w spółkach osobowych. Przepisy regulują sposób powoływania prezesa zarządu, zakres obowiązków i uprawnień. Członkowie zarządu mają prawo do prowadzenia spraw spółki i jej reprezentowania. Wspólnicy mogą określić obszar kompetencji zarządu w umowie spółki.
Charakterystyka zawodu
Sposób powoływania prezesa zarządu i członków zarządu, zakres obowiązków i uprawień głównie definiuje Kodeks Spółek Handlowych. Spółka musi mieć przynajmniej jednego członka zarządu, jednak KSH nie zobowiązuje spółki do zatrudnienia prezesa zarządu. Na mocy przepisu art. 208 § 8 umowa lub statut spółki może przyznać jednemu członkowi zarządu (prezesowi zarządu) dodatkowe uprawnienia jak np. decydujący głos (gdy wieloosobowy zarząd podejmuje uchwałę zarządu i głosy są równo rozłożone) czy inne uprawnienia dotyczące kierowania pracami zarządu. Aby głos prezesa zarządu miał decydujące znaczenie, konieczny jest taki zapis w umowie spółki. Statut może upoważnić prezesa do zmian porządku obrad posiedzenia zarządu, dodawania lub usuwania określonych punktów porządku obrad, ograniczania czasu wystąpień członków zarządu, zarządzania przerwy, formułowania treści projektów uchwał.[5]
Obowiązki i prawa członków zarządu
Prawa i obowiązki członków zarządu ustanawia przepis art. 201 Kodeksu Spółek Handlowych - w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a w przypadku spółki akcyjnej art. 368 Kodeksu Spółek Handlowych[6] Według tych przepisów zarząd prowadzi sprawy spółki oraz reprezentuje ją na zewnątrz. Ogólną zasadą jednolitą dla tych spółek to zasada domniemania kompetencji zarządu. W przypadku wątpliwości o należności kompetencji w zakresie wskazanym w przepisie, należy przypisać ją zarządowi. KSH kształtuje zarząd spółki jako organ niemal w pełni posiadający władzę wykonawczą. Zgodnie z Kodeksem Spółek Handlowych, wspólnicy mają prawo do powołania lub odwołania zarządu, jednak nie mają prawa wpływać na jego konkretne decyzje, ani zmuszać zarządu do wykonania określonej czynności. Wspólnicy mogą w umowie spółki (statucie) w znacznym stopniu, lecz nie dowolnie, określić obszar kompetencji zarządu. Zarząd może być zobowiązany przed dokonaniem ustalonych w umowie spółki czynności (np. rozporządzaniem majątkiem spółki o określonej wartości) do zasięgania zezwolenia rady nadzorczej. Podjęcie przez zarząd określonych czynności może wymagać wcześniejszej uchwały Zgromadzenia Wspólników (akcjonariuszy). Wszyscy członkowie zarządu mają równe prawo do prowadzenia spraw spółki, a także reprezentowania, które dotyczy wszystkich czynności sądowych i pozasądowych[7] Wspólnicy często decydują się na wewnętrzny podział kompetencji między członkami zarządu w umowie spółki. W spółce z.o.o wewnętrzny podział może wystąpić w regulaminie zarządu, gdzie każdy z członków zarządu odpowiada za konkretne sprawy (np. członek zarządu ds. finansowych, marketingowych, prawniczych). W spółce akcyjnej nie ma rozróżnienia na zakres odpowiedzialności, stosuje się zasadę kolegialnego prowadzenia wszystkich spraw spółki[8]
Prezes zarządu — artykuły polecane |
Likwidator — Związki zawodowe — Notariusz — Rzecznik konsumentów — Komplementariusz — Komisja Rewizyjna — Rada Nadzorcza — Spółka zależna — Administracja niezespolona |
Przypisy
Bibliografia
- Brickley J. (1997), Leadership structure: Separating the CEO and Chairman of the Board, Journal of Corporate Finance, nr 3
- Dobosiewicz Z. (2005), Wprowadzenie do finansów i bankowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Pyzioł W. (2014), Prawo spółek, C.H. Beck, Warszawa
- Strzępka J. (2013), Kodeks spółek handlowych. Komentarze kodeksowe, C.H. Beck, Warszawa
- Sudoł S. (2006), Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Szyszko R. (2011), Prawo spółek handlowych wybrane zagadnienia. Skrypt dla aplikantów radcowskich, OIRP, Warszawa
- Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych. Dz.U. 2000 nr 94 poz. 1037
Autor: Monika Sygut
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |