Trening umiejętności społecznych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Metoda Myers-Briggs]]</li>
<li>[[Doradca zawodowy]]</li>
<li>[[Umiejętności sprawnego negocjatora]]</li>
<li>[[Mentor]]</li>
<li>[[Trening asertywności]]</li>
<li>[[Inteligencja emocjonalna]]</li>
<li>[[Empatia]]</li>
<li>[[Counselling]]</li>
<li>[[Mentoring]]</li>
</ul>
}}
'''[[Trening]] [[umiejętności]] społecznych''' jest to forma zajęć kształtująca [[kompetencje]], polegająca na odgrywaniu ról w warunkach laboratoryjnych pod dowództwem wykwalifikowanego trenera. Wśród wielu publikacji naukowych jako kluczowe umiejętności społeczne poddawane treningowi znajdziemy takie jak: [[asertywność]], współ[[działanie]] i umiejętność współpracy, właściwe stosowanie otwartości, nagradzanie i wzmacnianie, umiejętności komunikacyjne: komunikację niewerbalną i werbalną (umiejętność słuchania, rozpoczynanie, prowadzenie i kończenie rozmowy, zadawanie pytań, wyrażanie próśb, zbieranie informacji, udzielanie informacji zwrotnych, wydawanie poleceń, prowadzenie dyskusji, negocjowanie i przekonywanie innych), umiejętność postępowania w sytuacjach konfliktowych i rozwiązywania konfliktów, empatię, autoprezentację i kształtowanie własnego wizerunku <ref name="Bandach M. 2013">Bandach M. (2013), ''Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych''</ref>.
'''[[Trening]] [[umiejętności]] społecznych''' jest to forma zajęć kształtująca [[kompetencje]], polegająca na odgrywaniu ról w warunkach laboratoryjnych pod dowództwem wykwalifikowanego trenera. Wśród wielu publikacji naukowych jako kluczowe umiejętności społeczne poddawane treningowi znajdziemy takie jak: [[asertywność]], współ[[działanie]] i umiejętność współpracy, właściwe stosowanie otwartości, nagradzanie i wzmacnianie, umiejętności komunikacyjne: komunikację niewerbalną i werbalną (umiejętność słuchania, rozpoczynanie, prowadzenie i kończenie rozmowy, zadawanie pytań, wyrażanie próśb, zbieranie informacji, udzielanie informacji zwrotnych, wydawanie poleceń, prowadzenie dyskusji, negocjowanie i przekonywanie innych), umiejętność postępowania w sytuacjach konfliktowych i rozwiązywania konfliktów, empatię, autoprezentację i kształtowanie własnego wizerunku <ref name="Bandach M. 2013">Bandach M. (2013), ''Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych''</ref>.
==TL;DR==
Trening umiejętności społecznych polega na odgrywaniu ról w warunkach laboratoryjnych pod nadzorem trenera. Celem treningu jest poprawa zachowań społecznych i zdobycie umiejętności społecznych. W treningu wykorzystuje się różne role, a techniki obejmują trening percepcji społecznej, empatii, analizy sytuacji społecznych oraz komunikacji niewerbalnej i werbalnej.


==Cele przeprowadzania==
==Cele przeprowadzania==
Podstawowym celem treningu umiejętności społecznych jest '''''poprawienie zachowań społecznych'''''. Kolejnym '''ważnym''' celem jest ''naprawianie i zmienianie nieprawidłowych nawyków oraz substytucja ich nawykami odpowiednimi do sytuacji''. Następnym celem jest ''zdobycie umiejętności, kompetencji i wiedzy społecznej''. Natomiast '''najważniejszym celem treningu umiejętności społecznych jest przełożenie tych wyuczonych i wyćwiczonych zachowań i zastosowanie ich w rzeczywistości'''<ref>Kucharczyk I., Dłużniewska A. (2017),''Samoświadomość emocji i [[percepcja]] własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania''</ref>.
Podstawowym celem treningu umiejętności społecznych jest '''poprawienie zachowań społecznych'''. Kolejnym '''ważnym''' celem jest ''naprawianie i zmienianie nieprawidłowych nawyków oraz substytucja ich nawykami odpowiednimi do sytuacji''. Następnym celem jest ''zdobycie umiejętności, kompetencji i wiedzy społecznej''. Natomiast '''najważniejszym celem treningu umiejętności społecznych jest przełożenie tych wyuczonych i wyćwiczonych zachowań i zastosowanie ich w rzeczywistości'''<ref>Kucharczyk I., Dłużniewska A. (2017),''Samoświadomość emocji i [[percepcja]] własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania''</ref>.
<google>t</google>


==Warunki przeprowadzenia Treningu==  
==Warunki przeprowadzenia Treningu==
Są niezbędne do spełnienia, aby trening był skuteczny, a równocześnie, aby osoba stała się dobrze wyszkoloną w zakresie danej umiejętności <ref name="Bandach M. 2013"/>:'''
Są niezbędne do spełnienia, aby trening był skuteczny, a równocześnie, aby osoba stała się dobrze wyszkoloną w zakresie danej umiejętności <ref name="Bandach M. 2013"/>:'''
# jednostka musi poznać i zrozumieć cel szkolenia oraz jaki jest jego sens,
# jednostka musi poznać i zrozumieć cel szkolenia oraz jaki jest jego sens,
Linia 25: Linia 13:
# jednostka musi mieć dostęp do informacji zwrotnych na temat tego, jak dobrze wykonuje daną aktywność,
# jednostka musi mieć dostęp do informacji zwrotnych na temat tego, jak dobrze wykonuje daną aktywność,
# jednostka musi utrwalić zdobytą umiejętność, używać jej w miarę możliwości jak najczęściej, aż stanie się w pełni zautomatyzowaną, naturalną czynnością oraz chodzącą w parze z innymi zachowaniami;
# jednostka musi utrwalić zdobytą umiejętność, używać jej w miarę możliwości jak najczęściej, aż stanie się w pełni zautomatyzowaną, naturalną czynnością oraz chodzącą w parze z innymi zachowaniami;
<google>n</google>


==Rola w treningu umiejętności społecznych==
==Rola w treningu umiejętności społecznych==
Linia 35: Linia 25:
==Techniki służące do przeprowadzania treningu umiejętności społecznych==
==Techniki służące do przeprowadzania treningu umiejętności społecznych==
Do przeprowadzenia treningu umiejętności społecznych możemy zastosować 5 technik. Są nimi:
Do przeprowadzenia treningu umiejętności społecznych możemy zastosować 5 technik. Są nimi:
* '''trening percepcji społecznej''' polega on na udoskonalaniu [[zdolności]] trafnego postrzegania i interpretacji komunikatów niewerbalnych, postrzeganiu stanów emocjonalnych i postaw interpersonalnych oraz udoskonaleniu kompetencji rozpoznawania braku integralności w przekazie niewerbalnym innego człowieka i wnioskowania o ich założeniu.  
* '''trening percepcji społecznej''' - polega on na udoskonalaniu [[zdolności]] trafnego postrzegania i interpretacji komunikatów niewerbalnych, postrzeganiu stanów emocjonalnych i postaw interpersonalnych oraz udoskonaleniu kompetencji rozpoznawania braku integralności w przekazie niewerbalnym innego człowieka i wnioskowania o ich założeniu.
* '''trening podejmowania roli innych ludzi''' polega na poszerzaniu wiedzy z zakresu empatii poznawczej, czyli zauważania, rozumienia oraz liczenie się z punktem widzenia drugiej osoby.
* '''trening podejmowania roli innych ludzi''' - polega na poszerzaniu wiedzy z zakresu empatii poznawczej, czyli zauważania, rozumienia oraz liczenie się z punktem widzenia drugiej osoby.
* '''trening analizowania sytuacji społecznej''' koncentruje się na analizowaniu kłopotliwych oraz trudnych sytuacji interpersonalnych pod kątem rozpoznawania zamierzeń ich partycypantów, zasad społecznych, które obowiązują w pewnych sytuacjach społecznych i sekwencji działań które dają możliwość osiągnięcie postawionych celów.
* '''trening analizowania sytuacji społecznej''' - koncentruje się na analizowaniu kłopotliwych oraz trudnych sytuacji interpersonalnych pod kątem rozpoznawania zamierzeń ich partycypantów, zasad społecznych, które obowiązują w pewnych sytuacjach społecznych i sekwencji działań które dają możliwość osiągnięcie postawionych celów.
* '''trening nadawania komunikatów niewerbalnych'''-polega na poprawie umiejętności dzielenia się informacjami, przede wszystkim o postawach interpersonalnych, takimi jak dominacja, życzliwość dzięki wykorzystaniu mimiki, tonu głosu, gestów, postawy ciała oraz odległości przestrzeni osobistej.
* '''trening nadawania komunikatów niewerbalnych'''-polega na poprawie umiejętności dzielenia się informacjami, przede wszystkim o postawach interpersonalnych, takimi jak dominacja, życzliwość dzięki wykorzystaniu mimiki, tonu głosu, gestów, postawy ciała oraz odległości przestrzeni osobistej.
* '''trening komunikacji werbalnej oraz trening autoprezentacji'''-przede wszystkim sprowadza on do nauki inicjowania, podtrzymywania i kończenia interakcji oraz do zapoznania się uczestników zajęć zasadami rozmowy, wystąpień publicznych czy prowadzenia zebrań.
* '''trening komunikacji werbalnej oraz trening autoprezentacji'''-przede wszystkim sprowadza on do nauki inicjowania, podtrzymywania i kończenia interakcji oraz do zapoznania się uczestników zajęć zasadami rozmowy, wystąpień publicznych czy prowadzenia zebrań.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Metoda Myers-Briggs]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Doradca zawodowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Umiejętności sprawnego negocjatora]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Mentor]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Trening asertywności]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inteligencja emocjonalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Empatia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Counselling]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Mentoring]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
<references/>
<references />


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bandach M. (2013), [http://jem.pb.edu.pl/data/magazine/article/309/1.6_bandach.pdf ''Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych''], "[[Ekonomia]] i [[Zarządzanie]]", Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, s. 87-93.
<noautolinks>
* Kucharczyk I., Dłużniewska A. (2017), [https://books.google.pl/books?id=94deDwAAQBAJ&lpg=PA1&hl=pl&pg=PA1#v=onepage&q&f=false ''Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania''], Wydawnictwo Naukowe FREL, Warszawa  
* Bandach M. (2013), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-f95f622c-51d2-4a7f-b928-7a6315dd96f1/c/Bandach.pdf Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych]'', Economics and Management, nr 4
* Martowska K. (2012), [https://books.google.pl/books?id=dl6kYKgrjNIC&lpg=PA26&dq=trening%20umiej%C4%99tno%C5%9Bci%20spo%C5%82ecznych&hl=pl&pg=PA25#v=onepage&q=trening%20umiej%C4%99tno%C5%9Bci%20spo%C5%82ecznych&f=false ''Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych''], Wydawnictwo Liberi Libri
* Kucharczyk I., Dłużniewska A. (2017), ''Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania'', Wydawnictwo Naukowe FREL, Warszawa
 
* Martowska K. (2012), ''Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych'', Wydawnictwo Liberi Libri
</noautolinks>
[[Kategoria:Psychologia]]
[[Kategoria:Psychologia]]
{{a|Blanka Bojarska, Marcelina Drobot, Oliwia Skowron}}
{{a|Blanka Bojarska, Marcelina Drobot, Oliwia Skowron}}
{{#metamaster:description|Trening umiejętności społecznych - asertywność, współpraca, komunikacja i rozwiązywanie konfliktów. Zajęcia prowadzone przez trenera. Skuteczna interakcja społeczna.}}

Aktualna wersja na dzień 00:03, 20 gru 2023

Trening umiejętności społecznych jest to forma zajęć kształtująca kompetencje, polegająca na odgrywaniu ról w warunkach laboratoryjnych pod dowództwem wykwalifikowanego trenera. Wśród wielu publikacji naukowych jako kluczowe umiejętności społeczne poddawane treningowi znajdziemy takie jak: asertywność, współdziałanie i umiejętność współpracy, właściwe stosowanie otwartości, nagradzanie i wzmacnianie, umiejętności komunikacyjne: komunikację niewerbalną i werbalną (umiejętność słuchania, rozpoczynanie, prowadzenie i kończenie rozmowy, zadawanie pytań, wyrażanie próśb, zbieranie informacji, udzielanie informacji zwrotnych, wydawanie poleceń, prowadzenie dyskusji, negocjowanie i przekonywanie innych), umiejętność postępowania w sytuacjach konfliktowych i rozwiązywania konfliktów, empatię, autoprezentację i kształtowanie własnego wizerunku [1].

TL;DR

Trening umiejętności społecznych polega na odgrywaniu ról w warunkach laboratoryjnych pod nadzorem trenera. Celem treningu jest poprawa zachowań społecznych i zdobycie umiejętności społecznych. W treningu wykorzystuje się różne role, a techniki obejmują trening percepcji społecznej, empatii, analizy sytuacji społecznych oraz komunikacji niewerbalnej i werbalnej.

Cele przeprowadzania

Podstawowym celem treningu umiejętności społecznych jest poprawienie zachowań społecznych. Kolejnym ważnym celem jest naprawianie i zmienianie nieprawidłowych nawyków oraz substytucja ich nawykami odpowiednimi do sytuacji. Następnym celem jest zdobycie umiejętności, kompetencji i wiedzy społecznej. Natomiast najważniejszym celem treningu umiejętności społecznych jest przełożenie tych wyuczonych i wyćwiczonych zachowań i zastosowanie ich w rzeczywistości[2].

Warunki przeprowadzenia Treningu

Są niezbędne do spełnienia, aby trening był skuteczny, a równocześnie, aby osoba stała się dobrze wyszkoloną w zakresie danej umiejętności [1]:

  1. jednostka musi poznać i zrozumieć cel szkolenia oraz jaki jest jego sens,
  2. jednostka musi posiąść, wyćwiczyć pewne umiejętności behawioralnie (mieć okazję do jej praktycznego ćwiczenia, do zapoznania się z nią),
  3. jednostka musi mieć dostęp do informacji zwrotnych na temat tego, jak dobrze wykonuje daną aktywność,
  4. jednostka musi utrwalić zdobytą umiejętność, używać jej w miarę możliwości jak najczęściej, aż stanie się w pełni zautomatyzowaną, naturalną czynnością oraz chodzącą w parze z innymi zachowaniami;

Rola w treningu umiejętności społecznych

W treningu umiejętności społecznych możemy wymienić cztery podstawowe role: rola edukacyjna, rola kompensacyjna, rola korekcyjna i rola terapeutyczna. Rola edukacyjna polega na tym, że jednostka przyswaja nową wiedzę z zakresu umiejętności społecznych. Jeżeli chodzi o rolę kompensacyjną, to jej założeniem jest pomoc w osiąganiu możliwie jak najwyższego poziomu funkcjonowania społecznego. Uwzględnia się w niej przede wszystkim wszystkie ograniczenia wynikające z wszelkich braków, takich jak: niepełnosprawność ruchowa lub intelektualna. Natomiast rola korekcyjna polega na tym, że zmieniamy swoje zachowanie w odpowiedzi na żądania społeczne. Ostatnia rola - terapeutyczna polega na tym, że trening umiejętności społecznych umożliwia dziecku zrozumienie własnych predyspozycji oraz perspektyw.

Techniki służące do przeprowadzania treningu umiejętności społecznych

Do przeprowadzenia treningu umiejętności społecznych możemy zastosować 5 technik. Są nimi:

  • trening percepcji społecznej - polega on na udoskonalaniu zdolności trafnego postrzegania i interpretacji komunikatów niewerbalnych, postrzeganiu stanów emocjonalnych i postaw interpersonalnych oraz udoskonaleniu kompetencji rozpoznawania braku integralności w przekazie niewerbalnym innego człowieka i wnioskowania o ich założeniu.
  • trening podejmowania roli innych ludzi - polega na poszerzaniu wiedzy z zakresu empatii poznawczej, czyli zauważania, rozumienia oraz liczenie się z punktem widzenia drugiej osoby.
  • trening analizowania sytuacji społecznej - koncentruje się na analizowaniu kłopotliwych oraz trudnych sytuacji interpersonalnych pod kątem rozpoznawania zamierzeń ich partycypantów, zasad społecznych, które obowiązują w pewnych sytuacjach społecznych i sekwencji działań które dają możliwość osiągnięcie postawionych celów.
  • trening nadawania komunikatów niewerbalnych-polega na poprawie umiejętności dzielenia się informacjami, przede wszystkim o postawach interpersonalnych, takimi jak dominacja, życzliwość dzięki wykorzystaniu mimiki, tonu głosu, gestów, postawy ciała oraz odległości przestrzeni osobistej.
  • trening komunikacji werbalnej oraz trening autoprezentacji-przede wszystkim sprowadza on do nauki inicjowania, podtrzymywania i kończenia interakcji oraz do zapoznania się uczestników zajęć zasadami rozmowy, wystąpień publicznych czy prowadzenia zebrań.


Trening umiejętności społecznychartykuły polecane
Metoda Myers-BriggsDoradca zawodowyUmiejętności sprawnego negocjatoraMentorTrening asertywnościInteligencja emocjonalnaEmpatiaCounsellingMentoring

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Bandach M. (2013), Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych
  2. Kucharczyk I., Dłużniewska A. (2017),Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania

Bibliografia

  • Bandach M. (2013), Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych, Economics and Management, nr 4
  • Kucharczyk I., Dłużniewska A. (2017), Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania, Wydawnictwo Naukowe FREL, Warszawa
  • Martowska K. (2012), Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych, Wydawnictwo Liberi Libri

Autor: Blanka Bojarska, Marcelina Drobot, Oliwia Skowron