Przepustowość: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''Przepustowość''' to [[parametr]] określający ilość obiektów, wyrobów, pracowników, maszyn, środków transportu, zadań, itp. przechodzących w danej jednostce czasu przez pewien określony element systemu ([[Produkcja|produkcyjnego]], transportowego, itp.). Prawie w każdym przedsiębiorstwie (głównie produkcyjnym) występuje pojęcie wąskiego gardła, które uniemożliwia w stu procentach wykorzystanie potencjału produkcyjnego firmy. Harmonogramowanie jednomaszynowe (one-machine scheduling), jest dobrym rozwiązaniem aby, zachować stałą marszrutę (routing) zadań, sekwencyjność ciągu technologicznego (linia bez rozgałęzień i cykli) przy istniejącej maszynie wyraźnie determinującej ogólną [[wydajność]] systemu ([[wąskie gardło]]). Kolejnym przykładem metody minimalizacji wpływu różnych ograniczeń na moce produkcyjne jest skorzystanie z usług [[Outsourcing|outsourcingowych]]. Analiza [[Wąskie gardło|wąskich gardeł]] nie opiera się jednak tylko na ich identyfikacji i eliminacji, innym bardzo ważnym aspektem są też wpływy barier na poziom kosztów produkcji. Wąskie gardła widoczne w sferze publicznej występują głównie w transporcie lotniczym oraz drogowym.<ref>Koliński A. Tomkowiak A. 2010 s. 1</ref>
'''Przepustowość''' to [[parametr]] określający ilość obiektów, wyrobów, pracowników, maszyn, środków transportu, zadań, itp. przechodzących w danej jednostce czasu przez pewien określony element systemu ([[Produkcja|produkcyjnego]], transportowego, itp.). Prawie w każdym przedsiębiorstwie (głównie produkcyjnym) występuje pojęcie wąskiego gardła, które uniemożliwia w stu procentach wykorzystanie potencjału produkcyjnego firmy. Harmonogramowanie jednomaszynowe (one-machine scheduling), jest dobrym rozwiązaniem aby, zachować stałą marszrutę (routing) zadań, sekwencyjność ciągu technologicznego (linia bez rozgałęzień i cykli) przy istniejącej maszynie wyraźnie determinującej ogólną [[wydajność]] systemu ([[wąskie gardło]]). Kolejnym przykładem metody minimalizacji wpływu różnych ograniczeń na moce produkcyjne jest skorzystanie z usług [[Outsourcing|outsourcingowych]]. Analiza [[Wąskie gardło|wąskich gardeł]] nie opiera się jednak tylko na ich identyfikacji i eliminacji, innym bardzo ważnym aspektem są też wpływy barier na poziom kosztów produkcji. Wąskie gardła widoczne w sferze publicznej występują głównie w transporcie lotniczym oraz drogowym.<ref>Koliński A. Tomkowiak A. 2010 s. 1</ref>
Linia 25: Linia 23:


Przepustowość sieci transportowej to uogólnienie, formalnie odnosi się do poszczególnych elementów sieci transportowej. Dla sieci drogowo- ulicznej są to skrzyżowania oraz odcinki dróg i ulic. Dla odcinków w sieci transportowej można zidentyfikować elementy przeciążone oraz następujące formy kongestii:
Przepustowość sieci transportowej to uogólnienie, formalnie odnosi się do poszczególnych elementów sieci transportowej. Dla sieci drogowo- ulicznej są to skrzyżowania oraz odcinki dróg i ulic. Dla odcinków w sieci transportowej można zidentyfikować elementy przeciążone oraz następujące formy kongestii:
* pojedyncza interakcja (single interaction)  
* pojedyncza interakcja (single interaction)
* wielokrotne interakcje (multiple interaction)
* wielokrotne interakcje (multiple interaction)
* bottleneck ("wąskie gardło”)
* bottleneck ("wąskie gardło”)
* triggerneck– powstaje, gdy "wąskie gardło” powoduje utrudnienia ruchu na odcinkach sieci przecinających się z fragmentem infrastruktury, na której występuje zator
* triggerneck– powstaje, gdy "wąskie gardło” powoduje utrudnienia ruchu na odcinkach sieci przecinających się z fragmentem infrastruktury, na której występuje zator
* gridlock – sytuacja, gdy na skutek wcześniejszego zatłoczenia (zwykle typu bottleneck lub triggerneck) dochodzi do zatrzymania ruchu w części sieci określonego obszaru miasta
* gridlock – sytuacja, gdy na skutek wcześniejszego zatłoczenia (zwykle typu bottleneck lub triggerneck) dochodzi do zatrzymania ruchu w części sieci określonego obszaru miasta
* powszechne zatłoczenie (general density)  
* powszechne zatłoczenie (general density)


Wszystkie wymienione formy kongestii występują w sieciach transportowych aglomeracji miejskich, i są przedmiotem badań i analiz w kierunku ich likwidacji lub zmniejszenia ich uciążliwości. Coraz częściej do modelowania ruchu drogowego wykorzystuje się różne systemy. Przykładem jest [[system]] komórkowy opracowany przez K. Nagela i M. Schreckenberga. Cechą charakterystyczną takiego automatu komórkowego jest przedstawienie ciągłego w czasie i przestrzeni ruchu pojazdu za pomocą krokowego algorytmu. Uzyskuje się to dzięki podziałowi drogi na odcinki o jednakowej długości (7,5 m) i stałemu krokowi czasowemu (1 s).<ref>M. Smoczyński 2016 s. 680</ref>
Wszystkie wymienione formy kongestii występują w sieciach transportowych aglomeracji miejskich, i są przedmiotem badań i analiz w kierunku ich likwidacji lub zmniejszenia ich uciążliwości. Coraz częściej do modelowania ruchu drogowego wykorzystuje się różne systemy. Przykładem jest [[system]] komórkowy opracowany przez K. Nagela i M. Schreckenberga. Cechą charakterystyczną takiego automatu komórkowego jest przedstawienie ciągłego w czasie i przestrzeni ruchu pojazdu za pomocą krokowego algorytmu. Uzyskuje się to dzięki podziałowi drogi na odcinki o jednakowej długości (7,5 m) i stałemu krokowi czasowemu (1 s).<ref>M. Smoczyński 2016 s. 680</ref>
Linia 42: Linia 40:
* eksploatacją i utrzymaniem technicznym infrastruktury, * kontrolą graniczną i celną,
* eksploatacją i utrzymaniem technicznym infrastruktury, * kontrolą graniczną i celną,
* kontrolą bezpieczeństwa,
* kontrolą bezpieczeństwa,
* ochroną przed aktami terroru i bezprawnej ingerencji.  
* ochroną przed aktami terroru i bezprawnej ingerencji.


Realizacja wszystkich tych procesów determinuje przepustowość portu lotniczego, a zmienne w czasie rozłożenie potoków ruchu statków powietrznych, pasażerów, bagażu i ładunku wpływa na punktualność transportu lotniczego.
Realizacja wszystkich tych procesów determinuje przepustowość portu lotniczego, a zmienne w czasie rozłożenie potoków ruchu statków powietrznych, pasażerów, bagażu i ładunku wpływa na punktualność transportu lotniczego.
Zadeklarowanie "dużej” przepustowości spowoduje zaplanowanie w sezonowym rozkładzie lotów "dużej” liczby operacji lotniczych, co będzie dawało potencjalnie duży [[przychód]] zarządzającego portem lotniczym z tytułu wnoszonych opłat lotniskowych. Ale będzie też generowało większe [[koszty]] z tytułu utrzymania infrastruktury technicznej i potencjalnych strat z tytułu opóźnień wykonywania operacji lotniczych. Zadeklarowanie małej przepustowości przyniesie skutek odwrotny. [[Przychody]] będą mniejsze, ale również mniejsze będą koszty z tytułu utrzymania infrastruktury technicznej i potencjalnych strat wynikłych z opóźnień wykonywania operacji lotniczych, zatem [[zysk]] zarządzającego portem lotniczym jest zależny od liczby wykonanych operacji oraz kosztów utrzymania i potencjalnych strat z tytułu np. opóźnień operacji lotniczych.<ref> J. Skorupski A. Stelmach 2008 s. 2</ref>
Zadeklarowanie "dużej” przepustowości spowoduje zaplanowanie w sezonowym rozkładzie lotów "dużej” liczby operacji lotniczych, co będzie dawało potencjalnie duży [[przychód]] zarządzającego portem lotniczym z tytułu wnoszonych opłat lotniskowych. Ale będzie też generowało większe [[koszty]] z tytułu utrzymania infrastruktury technicznej i potencjalnych strat z tytułu opóźnień wykonywania operacji lotniczych. Zadeklarowanie małej przepustowości przyniesie skutek odwrotny. [[Przychody]] będą mniejsze, ale również mniejsze będą koszty z tytułu utrzymania infrastruktury technicznej i potencjalnych strat wynikłych z opóźnień wykonywania operacji lotniczych, zatem [[zysk]] zarządzającego portem lotniczym jest zależny od liczby wykonanych operacji oraz kosztów utrzymania i potencjalnych strat z tytułu np. opóźnień operacji lotniczych.<ref> J. Skorupski A. Stelmach 2008 s. 2</ref>
==Przypisy==
<references />


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Koroń G. Żochowska R. Sobota A. (2014) ''[https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/318-artykuly-na-plycie-cd-3/6506-artykul Oczekiwana płynność ruchu w gęstych sieciach zatłoczonych- wąskie gardło sieci transportowej aglomeracji]''"[[Logistyka]]" nr:6/2014
<noautolinks>
* Koliński A. Tomkowiak A. (2010) Eliminacja Wąskich gardeł jako narzędzie optymalizacji kosztów produkcji.
* Koliński A. Tomkowiak A. (2010) Eliminacja Wąskich gardeł jako narzędzie optymalizacji kosztów produkcji
* Skorupski J. Stelmach A. (2008) ''[http://www.it.pw.edu.pl/~jsk/publikacje/Deklarowana%20przepustowosc%20portu%20lotniczego%20-%20problemy,%20koncepcje%20rozwiazan.pdf Deklarowana przepustowość portu lotniczego- problemy, koncepcje rozwiązań]''"Utrzymanie ruchu" nr 1/2008
* Koroń G. Żochowska R. Sobota A. (2014) ''[https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/318-artykuly-na-plycie-cd-3/6506-artykul Oczekiwana płynność ruchu w gęstych sieciach zatłoczonych- wąskie gardło sieci transportowej aglomeracji]''"Logistyka" nr:6/2014
* Skorupski J. Stelmach A. (2008) ''Deklarowana przepustowość portu lotniczego- problemy, koncepcje rozwiązań''"Utrzymanie ruchu" nr 1/2008
* Smoczyński M. (2016) ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-5cdfeedb-3c86-48dc-bff2-6965231cd017/c/40_E_SMOCZYNSKI.pdf Przepustowość rond w modelach wykorzystujących automaty komórkowe]''"Logistyka" nr: 6/2016 s. 679-683
* Smoczyński M. (2016) ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-5cdfeedb-3c86-48dc-bff2-6965231cd017/c/40_E_SMOCZYNSKI.pdf Przepustowość rond w modelach wykorzystujących automaty komórkowe]''"Logistyka" nr: 6/2016 s. 679-683
 
</noautolinks>
==Przypisy==
<references/>


{{a|Daniel Baster}}
{{a|Daniel Baster}}

Wersja z 16:00, 28 paź 2023

Przepustowość
Polecane artykuły

Przepustowość to parametr określający ilość obiektów, wyrobów, pracowników, maszyn, środków transportu, zadań, itp. przechodzących w danej jednostce czasu przez pewien określony element systemu (produkcyjnego, transportowego, itp.). Prawie w każdym przedsiębiorstwie (głównie produkcyjnym) występuje pojęcie wąskiego gardła, które uniemożliwia w stu procentach wykorzystanie potencjału produkcyjnego firmy. Harmonogramowanie jednomaszynowe (one-machine scheduling), jest dobrym rozwiązaniem aby, zachować stałą marszrutę (routing) zadań, sekwencyjność ciągu technologicznego (linia bez rozgałęzień i cykli) przy istniejącej maszynie wyraźnie determinującej ogólną wydajność systemu (wąskie gardło). Kolejnym przykładem metody minimalizacji wpływu różnych ograniczeń na moce produkcyjne jest skorzystanie z usług outsourcingowych. Analiza wąskich gardeł nie opiera się jednak tylko na ich identyfikacji i eliminacji, innym bardzo ważnym aspektem są też wpływy barier na poziom kosztów produkcji. Wąskie gardła widoczne w sferze publicznej występują głównie w transporcie lotniczym oraz drogowym.[1]

TL;DR

Artykuł omawia przepustowość w różnych obszarach, takich jak sieć transportowa aglomeracji, port lotniczy i produkcja. Wskazuje na istnienie wąskich gardeł, które ograniczają wykorzystanie potencjału produkcyjnego i wpływają na koszty produkcji. W sieci transportowej aglomeracji występują różne formy kongestii, które są przedmiotem badań i analiz. Przepustowość portu lotniczego zależy od wielu czynników, a jej zadeklarowanie ma wpływ na zarówno przychody, jak i koszty zarządzającego portem.

Wąskie gardło w sieci transportowej aglomeracji

Przepustowość sieci transportowej to uogólnienie, formalnie odnosi się do poszczególnych elementów sieci transportowej. Dla sieci drogowo- ulicznej są to skrzyżowania oraz odcinki dróg i ulic. Dla odcinków w sieci transportowej można zidentyfikować elementy przeciążone oraz następujące formy kongestii:

  • pojedyncza interakcja (single interaction)
  • wielokrotne interakcje (multiple interaction)
  • bottleneck ("wąskie gardło”)
  • triggerneck– powstaje, gdy "wąskie gardło” powoduje utrudnienia ruchu na odcinkach sieci przecinających się z fragmentem infrastruktury, na której występuje zator
  • gridlock – sytuacja, gdy na skutek wcześniejszego zatłoczenia (zwykle typu bottleneck lub triggerneck) dochodzi do zatrzymania ruchu w części sieci określonego obszaru miasta
  • powszechne zatłoczenie (general density)

Wszystkie wymienione formy kongestii występują w sieciach transportowych aglomeracji miejskich, i są przedmiotem badań i analiz w kierunku ich likwidacji lub zmniejszenia ich uciążliwości. Coraz częściej do modelowania ruchu drogowego wykorzystuje się różne systemy. Przykładem jest system komórkowy opracowany przez K. Nagela i M. Schreckenberga. Cechą charakterystyczną takiego automatu komórkowego jest przedstawienie ciągłego w czasie i przestrzeni ruchu pojazdu za pomocą krokowego algorytmu. Uzyskuje się to dzięki podziałowi drogi na odcinki o jednakowej długości (7,5 m) i stałemu krokowi czasowemu (1 s).[2]

Przepustowość portu lotniczego

Przepustowość portu lotniczego jest to maksymalna liczba operacji statków powietrznych w jednostce czasu, prowadzonych w ustalonych warunkach ruchu lotniczego i ciągłej obsłudze pasażerów, ładunków (towarów i poczty). Natomiast przepustowość praktyczna portu lotniczego uwzględnia średni czas opóźnienia będzie odpowiadał poziomowi akceptowalnemu. Przepustowość lotniska jest zależna od wielu czynników zakłócających, w związku z tym jest zmienna w czasie. Jeżeli w porcie lotniczym zostały wprowadzone ograniczenia dopuszczalnej liczby operacji lotniczych wykonywanych w porze nocy, to dostępna przepustowość będzie nierównomiernie rozłożona w cyklu dobowym. Port lotniczy można rozpatrywać jako węzeł sieci lotniczego systemu transportowego, w którym powstają i zanikają potoki ruchu statków powietrznych. Rozpatrując port lotniczy jako system, można stwierdzić, że jest to złożony system techniczny, w którym realizowanych jest wiele procesów związanych w szczególności z:

  • obsługą ruchu statków powietrznych,
  • obsługą naziemną statków powietrznych,
  • obsługą naziemną pasażerów i ich bagażu oraz ładunków przewożonych komunikacją lotniczą,
  • eksploatacją i utrzymaniem technicznym infrastruktury, * kontrolą graniczną i celną,
  • kontrolą bezpieczeństwa,
  • ochroną przed aktami terroru i bezprawnej ingerencji.

Realizacja wszystkich tych procesów determinuje przepustowość portu lotniczego, a zmienne w czasie rozłożenie potoków ruchu statków powietrznych, pasażerów, bagażu i ładunku wpływa na punktualność transportu lotniczego. Zadeklarowanie "dużej” przepustowości spowoduje zaplanowanie w sezonowym rozkładzie lotów "dużej” liczby operacji lotniczych, co będzie dawało potencjalnie duży przychód zarządzającego portem lotniczym z tytułu wnoszonych opłat lotniskowych. Ale będzie też generowało większe koszty z tytułu utrzymania infrastruktury technicznej i potencjalnych strat z tytułu opóźnień wykonywania operacji lotniczych. Zadeklarowanie małej przepustowości przyniesie skutek odwrotny. Przychody będą mniejsze, ale również mniejsze będą koszty z tytułu utrzymania infrastruktury technicznej i potencjalnych strat wynikłych z opóźnień wykonywania operacji lotniczych, zatem zysk zarządzającego portem lotniczym jest zależny od liczby wykonanych operacji oraz kosztów utrzymania i potencjalnych strat z tytułu np. opóźnień operacji lotniczych.[3]

Przypisy

  1. Koliński A. Tomkowiak A. 2010 s. 1
  2. M. Smoczyński 2016 s. 680
  3. J. Skorupski A. Stelmach 2008 s. 2

Bibliografia


Autor: Daniel Baster