Port lotniczy

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 11:27, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Port lotniczy
Polecane artykuły

Port lotniczy to lotnisko przeznaczone do użytku publicznego, które służy do realizowania lotów handlowo – usługowych. Port lotniczy jest zasadniczym elementem infrastruktury transportu lotniczego. Obejmuje wydzielony obszar razem z przynależnymi do niego budynkami i urządzeniami służącymi do wykonywania przylotów i odlotów statków powietrznych (Ustawa Prawo lotnicze 2002, s. 2).

Port lotniczy składa się z co najmniej jednego pasa startowego, dróg łącznikowych do pasów startowych, płyty postojowej, budynku terminalu, w skład którego wchodzą poczekalnia, bagażownia, strefa odprawy, strefa sklepów wolnocłowych oraz zarząd lotniska. Niektóre lotniska posiadają też terminal cargo towarowy, bądź pocztowy.

W porcie lotniczym wyróżniamy dwie strefy:

  • Strefa landside – ogólnodostępna. Jej główną częścią jest terminal lotniska z otaczającymi elementami infrastrukturalnymi. Z części otwartej, strefy odlotów i przylotów mogą korzystać pasażerowie, a także osoby towarzyszące, odprowadzające i oczekujące na przylatujących podróżnych.
  • Strefa airside – operacyjna. Na tym terenie położone jest lądowisko oraz przestrzeń powietrzna. Dostęp do tej strefy mają tylko osoby upoważnione, czyli pracownicy lotniska i linii powietrznych oraz pasażerowie posiadający ważny bilet lotniczy.

System identyfikacji portów lotniczych

System identyfikacji portów lotniczych, tzw. schemat czteroliniowych kodów lokalizacyjnych, nazywanych wskaźnikiem lokalizacji opracowany przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO) . Kod ICAO pozwala na przypisanie lotniska do danego regionu świata (E. Zielińska 2019, s. 359):

  • pierwsza litera kodu oznacza jeden z 20 regionów świata, określa na jakim kontynencie lub jego fragmencie mieści się port lotniczy, np. E – Europa,
  • drugi znak kodu wyznacza państwo, w którym jest dany port lotniczy, np. P – polskie lotnisko,
  • ostatnie dwa litery informują o nazwie lotniska, np. kod WA - Warszawa – Okęcie.

Klasyfikacja portów lotniczych

Podział portów ze względu na obsługiwany obszar:

  • porty krajowe – przeznaczone do obsługi ruchu lotniczego krajowego,
  • porty międzynarodowe

Porty lotnicze ze względu na określenie ruchu jaki obsługują (E. Zielińska 2019, s. 360):

  • międzynarodowe huby lotnicze – węzłowe lotniska przesiadkowe. Porty lotnicze typu hub znajdują się w aglomeracjach o dużym natężeniu ruchu pasażerów. Obsługują dalekodystansowe loty, a także umożliwiają dotarcie do portu przesiadkowego z portów regionalnych, gdzie pasażerowie uzyskują połączenia na inne loty międzynarodowe.
  • centralne porty krajowe
  • lotniska regionalne – są punktami rozpoczęcia lub zakończenia lotu dla pasażera. Oferują ograniczoną liczbę połączeń krajowych i międzynarodowych

Największe porty lotnicze na świecie

Miejsce Port lotniczy Państwo Liczba pasażerów w 2018
1 Atlanta - Hartsfield-Jackson International USA 107 394 029
2 Pekin - Capital International ChRL 100 983 290
3 Dubaj - International Airport ZEA 89 149 387
4 Los Angeles - International Airport USA 87 534 384
5 Tokio - Haneda Airport Japonia 87 131 973
6 Chicago - O'Hare International USA 83 339 186
7 Londyn - Heathrow GB 80 126 320
8 Hong Kong - International Airport ChRL 74 517 402
9 Shanghai - Pudong International ChRL 74 006 331
10 Paryż - Charles de Gaulle Airport Francja 72 229 723

(S. Janssen 2019, s. 819)

Polskie porty lotnicze

Lp Nazwa portu Kody Liczba pasażerów w 2018 Wzrost w stosunku do 2017
1 Warszawa – Okęcie EPWA 17 737 231 12,8%
2 Kraków – Balice EPKK 6 759 683 16%
3 Gdańsk im. L. Wałęsy EPGD 4 966 949 7,9%
4 Katowice – Pyrzowice EPKT 4 825 845 24,5%
5 Wrocław – Strachowice EPWR 3 293 948 17,4%
6 Warszawa / Modlin EPMO 3 080 699 5,1%
7 Poznań – Ławica EPPO 2 465 418 33,8%
8 Rzeszów – Jasionka EPRZ 769 47 11,2%
9 Szczecin – Goleniów EPSC 598 663 3,5%
10 Lublin EPLB 454 103 5,8%
11 Bydgoszcz – Szwederowo EPBY 398 066 25%
12 Łódź – Lublinek EPLL 217 426 4,8%
13 Olsztyn- Mazury EPRA 117 102 15,6%
14 Zielona Góra – Babimost EPZG 21 269 24,2%
15 Radom – Sadków EPRA 0 -

(A. Pomykała 2019, s. 19)

Bibliografia

  • Barcik, J. Czech, P. (2010). Rynek usług portów lotniczych w Polsce, "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej", nr 1834
  • Cisowski T. (2019). Transport lotniczy w obsłudze ruchu turystycznego, "Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe", nr 6
  • Hoszman A. (2019). Biznes lotniczy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa
  • Janssen S. (red) (2019). The World Almanac and Book of Facts 2020, Simon and Schuster
  • Pomykała A. (2019). Porty lotnicze w Polsce i ich obsługa transportowa, ] "TTS Technika Transportu Szynowego", nr 4
  • Rucińska D. (red) (2012). Polski rynek usług transportowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Rucińska D., Ruciński A., Tłoczyński D. (2012). Transport lotniczy. Ekonomika i organizacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
  • Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze. Dz.U. nr 130, poz. 1112
  • Wojewódzka-Król K., Załoga E. (red) (2016).Transport, Wydawnictwo PWN, Warszawa
  • Zielińska E. (2019). Struktura i działalność wybranych portów lotniczych w Polsce, "Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe", nr 6
Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.

Autor: Grzegorz Wylegała