Kryteria jakości produktów: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
Kryteria jakości produktów - określone cechy jakościowe lub ich zespoły występujące w strukturze danego produktu, które pozwalają na jego ocenę jakościową. [[Ocena]] ta z uwagi na podmiot, który jej dokonuje, może być przeprowadzana z różnych punktów widzenia, np. projektowego, technicznego, konsumenckiego itp. W zależności od tego, czy dany [[wyrób]] mamy zaprojektować, wytworzyć czy użytkować, będzie położony akcent na inne cechy lub zespoły cech jakościowych [Duda I. 1995, s. 79].
|list1=
<ul>
<li>[[Podatność ekonomiczna]]</li>
<li>[[Towaroznawstwo przemysłowe]]</li>
<li>[[Badania porównawcze]]</li>
<li>[[Parametry jakości]]</li>
<li>[[Metoda rangowania]]</li>
<li>[[Metoda XYZ]]</li>
<li>[[Ocena organoleptyczna]]</li>
<li>[[Ocena punktowa]]</li>
<li>[[Odorymetria]]</li>
</ul>
}}


==TL;DR==
Kryteria jakości produktów to cechy oceniające jakość produktu. Powinny być jednoznaczne, wzajemnie się dopełniać, a zestaw nie powinien być zbyt duży. Istnieją różne grupy kryteriów, takie jak przedmiotowe, wytwórcze, użytkowe, doznaniowe i ekonomiczne. Kryteria jakości mogą być maksyment, miniment lub optyment. Mogą być mierzone, porównywane lub oceniane. Istnieje wiele typów kryteriów, takich jak predestynacyjne, energetyczne, finansowe, materiałowe, geometryczne, czasowe, fenomeniczne, zmysłowe i odczuciowe. Kryteria jakości można podzielić na zasadnicze, zwyczajne i dopełniające. Można je dobierać doraźnie lub systematycznie.


Kryteria jakości produktów – określone cechy jakościowe lub ich zespoły występujące w strukturze danego produktu, które pozwalają na jego ocenę jakościową. [[Ocena]] ta z uwagi na podmiot, który jej dokonuje, może być przeprowadzana z różnych punktów widzenia, np. projektowego, technicznego, konsumenckiego itp. W zależności od tego, czy dany [[wyrób]] mamy zaprojektować, wytworzyć czy użytkować, będzie położony akcent na inne cechy lub zespoły cech jakościowych [Duda I. 1995, s. 79].
====
== ==  
Kryteria jakości (kryterium jakości to jeden z istotnych przymiotów jakości wyrobów jako składowe do określenia stanu zbiorczego jakości przedmiotu analizy) powinny spełniać następujące podstawowe wymagania:
Kryteria jakości (kryterium jakości to jeden z istotnych przymiotów jakości wyrobów jako składowe do określenia stanu zbiorczego jakości przedmiotu analizy) powinny spełniać następujące podstawowe wymagania:
* powinny być przymiotami jednoznacznymi o zwartych nazwach,
* powinny być przymiotami jednoznacznymi o zwartych nazwach,
Linia 23: Linia 11:
* liczebność zestawu kryteriów jakości nie powinna być mniejsza niż trzy,
* liczebność zestawu kryteriów jakości nie powinna być mniejsza niż trzy,
* niewłaściwa jest nadmiernie duża liczebność zestawu kryteriów, gdyż zmniejsza operatywność analizy jakości,
* niewłaściwa jest nadmiernie duża liczebność zestawu kryteriów, gdyż zmniejsza operatywność analizy jakości,
* zależnie od potrzeb w zestawie powinny się znajdować kryteria uwzględniające: przeznaczenie obiektu lub procesu, efekty wykonawcze, wymagania użytkowe, względy ekonomiczne i doznaniowe reprezentowane przez poszczególne znamiona jakości.
* zależnie od potrzeb w zestawie powinny się znajdować kryteria uwzględniające: przeznaczenie obiektu lub procesu, efekty wykonawcze, wymagania użytkowe, względy ekonomiczne i doznaniowe - reprezentowane przez poszczególne znamiona jakości.


Z punktu widzenia podstawowych aspektów analizy jakości wyróżnia się następujące grupy znaczeniowe kryteriów:  
Z punktu widzenia podstawowych aspektów analizy jakości wyróżnia się następujące grupy znaczeniowe kryteriów:
* przedmiotową ujmującą kryteria jakości wynikające z przeznaczenia przedmiotu analizy lub jego właściwości (np. nośnik pojazdu, obrabialność materiału),
* przedmiotową - ujmującą kryteria jakości wynikające z przeznaczenia przedmiotu analizy lub jego właściwości (np. nośnik pojazdu, obrabialność materiału),
* wytwórczą ujmującą kryteria wynikające z warunków wykonawstwa lub realizacji procesu wytwórczego ([[dokładność]] wymiarów obrobionego przedmiotu),
* wytwórczą - ujmującą kryteria wynikające z warunków wykonawstwa lub realizacji procesu wytwórczego ([[dokładność]] wymiarów obrobionego przedmiotu),
* użytkową ujmującą kryteria wynikające z osiągów obiektu lub efektów procesu użytkowania ([[niezawodność]] działania, zużycie paliwa),
* użytkową - ujmującą kryteria wynikające z osiągów obiektu lub efektów procesu użytkowania ([[niezawodność]] działania, zużycie paliwa),
* doznaniową - ujmującą kryteria wynikające z efektów doznaniowych spowodowanych oddziaływaniem przedmiotu analizy (estetyka wyglądu, wydzielana woń),
* doznaniową - ujmującą kryteria wynikające z efektów doznaniowych spowodowanych oddziaływaniem przedmiotu analizy (estetyka wyglądu, wydzielana woń),
* ekonomiczną - ujmującą kryteria wynikające z korzyści ekonomicznych osiąganych przez odpowiednie postępowanie lub ze specyfiki przedmiotu ([[koszt]] nabycia, koszt eksploatacji).
* ekonomiczną - ujmującą kryteria wynikające z korzyści ekonomicznych osiąganych przez odpowiednie postępowanie lub ze specyfiki przedmiotu ([[koszt]] nabycia, koszt eksploatacji).


<google>text</google>
<google>n</google>


Poszczególne grupy znaczeniowe kryteriów jakości są reprezentowane przez kryteria szczególne, które nazwano znamionami jakości [Borkowski S. 2004, s. 20-21].
Poszczególne grupy znaczeniowe kryteriów jakości są reprezentowane przez kryteria szczególne, które nazwano znamionami jakości [Borkowski S. 2004, s. 20-21].


Wśród rodzajów kryteriów wyróżnia się (wg oddziaływania na [[jakość]]) [Kolman R. 2013, s. 215]:
Wśród rodzajów kryteriów wyróżnia się (wg oddziaływania na [[jakość]]) [Kolman R. 2013, s. 215]:
* maksyment (walor, stymulanta) czyli wielkość korzystna dla dużych wartości albo niemierzalna cecha korzystna,
* maksyment - (walor, stymulanta) czyli wielkość korzystna dla dużych wartości albo niemierzalna cecha korzystna,
* miniment (mankament, destymulanta) to wielkość korzystna dla małych wartości, albo cecha niekorzystna,
* miniment - (mankament, destymulanta) to wielkość korzystna dla małych wartości, albo cecha niekorzystna,
* optyment - (medyment), czyli wielkość korzystna dla pośrednich wartości przedziału zmienności [Kolman R. 2003, s. 55].
* optyment - (medyment), czyli wielkość korzystna dla pośrednich wartości przedziału zmienności [Kolman R. 2003, s. 55].


Ze względu na sposób wyznaczania ilościowego poziomu ich stanu wyróżnia się trzy odmiany kryteriów jakości:
Ze względu na sposób wyznaczania ilościowego poziomu ich stanu wyróżnia się trzy odmiany kryteriów jakości:
* mierzalne- są to wielkości mierzone powszechnie stosowanymi metodami pomiarowymi (różne wielkości fizykalne), albo też są przeliczalne i mogą być podawane w sztukach lub jednostkach pieniężnych,
* mierzalne - są to wielkości mierzone powszechnie stosowanymi metodami pomiarowymi (różne wielkości fizykalne), albo też są przeliczalne i mogą być podawane w sztukach lub jednostkach pieniężnych,
* porównywalne- są to cechy o stanach określonych przez porównywanie z odpowiednim wzorcem stanu (np. zgodność parametrów znamionowych, kompletność montażu maszyn), przy czym [[wzorzec]] może wskazywać stany stopniowane albo alternatywne (tak, nie),
* porównywalne - są to cechy o stanach określonych przez porównywanie z odpowiednim wzorcem stanu (np. zgodność parametrów znamionowych, kompletność montażu maszyn), przy czym [[wzorzec]] może wskazywać stany stopniowane albo alternatywne (tak, nie),
* ocenialne są to cechy stopniowane na wyczuciem według uznania oceniającego (np. stan lakieru, smak potrawy).
* ocenialne - są to cechy stopniowane na wyczuciem według uznania oceniającego (np. stan lakieru, smak potrawy).


Wśród typów kryteriów jakości wyróżnia się kryteria:
Wśród typów kryteriów jakości wyróżnia się kryteria:
* predestynacyjne określające przystosowanie przedmiotu analizy do realizacji zadań wynikających z przeznaczenia, wytwarzania lub użytkowania (np. [[sprawność]] maszyny, poprawność działania podnośnika),
* predestynacyjne - określające przystosowanie przedmiotu analizy do realizacji zadań wynikających z przeznaczenia, wytwarzania lub użytkowania (np. [[sprawność]] maszyny, poprawność działania podnośnika),
* energetyczne określające stan wielkości występujących w kinematyce, dynamice, termice, elektryce itp. (prędkość, ciśnienie),
* energetyczne - określające stan wielkości występujących w kinematyce, dynamice, termice, elektryce itp. (prędkość, ciśnienie),
* finansowe określające stan finansowy przedmiotu analizy (np. koszt lub [[zysk]]),
* finansowe - określające stan finansowy przedmiotu analizy (np. koszt lub [[zysk]]),
* materiałowe określające stan właściwości materiałów (np. twardość, rozszerzalność),
* materiałowe - określające stan właściwości materiałów (np. twardość, rozszerzalność),
* geometryczne określające przymioty wyrażone miarami liniowymi i kątowymi oraz ich pochodnymi (np. pole powierzchni, objętość),
* geometryczne - określające przymioty wyrażone miarami liniowymi i kątowymi oraz ich pochodnymi (np. pole powierzchni, objętość),
* czasowe- określające przymioty wyrażone czasem (np. trwałość, terminowość),
* czasowe - określające przymioty wyrażone czasem (np. trwałość, terminowość),
* fenomeniczne określające stan przymiotów nie dających się zaliczyć do żadnego z poprzednich typów (np. przyczepność, wilgotność),
* fenomeniczne - określające stan przymiotów nie dających się zaliczyć do żadnego z poprzednich typów (np. przyczepność, wilgotność),
* zmysłowe określające wrażliwość zmysłów, obiektów ożywionych lub stan bodźców przyjmowanych zmysłami (np. smak, zapach),
* zmysłowe - określające wrażliwość zmysłów, obiektów ożywionych lub stan bodźców przyjmowanych zmysłami (np. smak, zapach),
* odczuciowe określające wrażliwość odczuć obiektów ożywionych lub stan bodźców powodujących te odczucia (np. przyjemność, lęk).
* odczuciowe - określające wrażliwość odczuć obiektów ożywionych lub stan bodźców powodujących te odczucia (np. przyjemność, lęk).


Mając na względzie stopień ważności kryteriów jakości, można je podzielić na:
Mając na względzie stopień ważności kryteriów jakości, można je podzielić na:
* zasadnicze (bardzo ważne, podstawowe albo ważnościowe, tzn. takie, które mogą być wykorzystane do różnicowania ważności innych kryteriów jakości, jak np. trafność, [[korzyść]] lub używalność),
* zasadnicze - (bardzo ważne, podstawowe albo ważnościowe, tzn. takie, które mogą być wykorzystane do różnicowania ważności innych kryteriów jakości, jak np. trafność, [[korzyść]] lub używalność),
* zwyczajne (ważne, szczegółowe),
* zwyczajne (ważne, szczegółowe),
* dopełniające (istotne) [Borkowski S. 2004, s. 20-21].
* dopełniające (istotne) [Borkowski S. 2004, s. 20-21].


Dobór kryteriów jakości może być dokonywany:
Dobór kryteriów jakości może być dokonywany:
* doraźnie na [[potrzeby]] bieżące,
* doraźnie - na [[potrzeby]] bieżące,
* systematycznie do analiz powtarzanych okresowo [Kolman R., Krukowski K. 1997, s. 139-140].  
* systematycznie - do analiz powtarzanych okresowo [Kolman R., Krukowski K. 1997, s. 139-140].
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Podatność ekonomiczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Towaroznawstwo przemysłowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badania porównawcze]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Parametry jakości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metoda rangowania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metoda XYZ]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ocena organoleptyczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ocena punktowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Odorymetria]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Duda I., Słownik pojęć towaroznawczych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1995
<noautolinks>
* Borkowski S., Mierzenie poziomu jakości, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu, Sosnowiec 2004
* Borkowski S. (2004), ''Mierzenie poziomu jakości'', Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu, Sosnowiec
* Kolman R., Różne odmiany jakości i ich praktyczne wykorzystanie, Wydawnictwo PLACET, Warszawa 2003
* Duda I. (red.) (1995), ''Słownik pojęć towaroznawczych'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
* Kolman R., Zastosowanie inżynierii jakości. Poradnik, AJG, Bydgoszcz 2003
* Kolman R. (2003), ''Zastosowanie inżynierii jakości. Poradnik'', AJG, Bydgoszcz
* Kolman R., Krukowski K., Nowoczesny [[system]] jakości. Poradnik dla przedsiębiorcy, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 1997
* Kolman R. (2013), ''Różne odmiany jakości i ich praktyczne wykorzystanie'', Placet, Warszawa
* Kolman R., Krukowski K. (1997), ''Nowoczesny system jakości. Poradnik dla przedsiębiorcy'', Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz
</noautolinks>


{{a|Klaudia Nowak }}
{{a|Klaudia Nowak }}
[[Kategoria:Towaroznawstwo]]
[[Kategoria:Towaroznawstwo przemysłowe]]
 
{{#metamaster:description|Kryteria jakości produktów - cechy i zespoły cech, które umożliwiają ocenę jakości danego produktu. W zależności od perspektywy, ocena może być projektowa, techniczna, konsumencka itp.}}

Aktualna wersja na dzień 00:10, 7 gru 2023

Kryteria jakości produktów - określone cechy jakościowe lub ich zespoły występujące w strukturze danego produktu, które pozwalają na jego ocenę jakościową. Ocena ta z uwagi na podmiot, który jej dokonuje, może być przeprowadzana z różnych punktów widzenia, np. projektowego, technicznego, konsumenckiego itp. W zależności od tego, czy dany wyrób mamy zaprojektować, wytworzyć czy użytkować, będzie położony akcent na inne cechy lub zespoły cech jakościowych [Duda I. 1995, s. 79].

TL;DR

Kryteria jakości produktów to cechy oceniające jakość produktu. Powinny być jednoznaczne, wzajemnie się dopełniać, a zestaw nie powinien być zbyt duży. Istnieją różne grupy kryteriów, takie jak przedmiotowe, wytwórcze, użytkowe, doznaniowe i ekonomiczne. Kryteria jakości mogą być maksyment, miniment lub optyment. Mogą być mierzone, porównywane lub oceniane. Istnieje wiele typów kryteriów, takich jak predestynacyjne, energetyczne, finansowe, materiałowe, geometryczne, czasowe, fenomeniczne, zmysłowe i odczuciowe. Kryteria jakości można podzielić na zasadnicze, zwyczajne i dopełniające. Można je dobierać doraźnie lub systematycznie.

==

Kryteria jakości (kryterium jakości to jeden z istotnych przymiotów jakości wyrobów jako składowe do określenia stanu zbiorczego jakości przedmiotu analizy) powinny spełniać następujące podstawowe wymagania:

  • powinny być przymiotami jednoznacznymi o zwartych nazwach,
  • nie mogą być przymiotami tożsamościowymi lub bliskoznacznymi,
  • w przyjętych zestawie kryteria powinny się w miarę możliwości wzajemnie dopełniać,
  • liczebność zestawu kryteriów jakości nie powinna być mniejsza niż trzy,
  • niewłaściwa jest nadmiernie duża liczebność zestawu kryteriów, gdyż zmniejsza operatywność analizy jakości,
  • zależnie od potrzeb w zestawie powinny się znajdować kryteria uwzględniające: przeznaczenie obiektu lub procesu, efekty wykonawcze, wymagania użytkowe, względy ekonomiczne i doznaniowe - reprezentowane przez poszczególne znamiona jakości.

Z punktu widzenia podstawowych aspektów analizy jakości wyróżnia się następujące grupy znaczeniowe kryteriów:

  • przedmiotową - ujmującą kryteria jakości wynikające z przeznaczenia przedmiotu analizy lub jego właściwości (np. nośnik pojazdu, obrabialność materiału),
  • wytwórczą - ujmującą kryteria wynikające z warunków wykonawstwa lub realizacji procesu wytwórczego (dokładność wymiarów obrobionego przedmiotu),
  • użytkową - ujmującą kryteria wynikające z osiągów obiektu lub efektów procesu użytkowania (niezawodność działania, zużycie paliwa),
  • doznaniową - ujmującą kryteria wynikające z efektów doznaniowych spowodowanych oddziaływaniem przedmiotu analizy (estetyka wyglądu, wydzielana woń),
  • ekonomiczną - ujmującą kryteria wynikające z korzyści ekonomicznych osiąganych przez odpowiednie postępowanie lub ze specyfiki przedmiotu (koszt nabycia, koszt eksploatacji).

Poszczególne grupy znaczeniowe kryteriów jakości są reprezentowane przez kryteria szczególne, które nazwano znamionami jakości [Borkowski S. 2004, s. 20-21].

Wśród rodzajów kryteriów wyróżnia się (wg oddziaływania na jakość) [Kolman R. 2013, s. 215]:

  • maksyment - (walor, stymulanta) czyli wielkość korzystna dla dużych wartości albo niemierzalna cecha korzystna,
  • miniment - (mankament, destymulanta) to wielkość korzystna dla małych wartości, albo cecha niekorzystna,
  • optyment - (medyment), czyli wielkość korzystna dla pośrednich wartości przedziału zmienności [Kolman R. 2003, s. 55].

Ze względu na sposób wyznaczania ilościowego poziomu ich stanu wyróżnia się trzy odmiany kryteriów jakości:

  • mierzalne - są to wielkości mierzone powszechnie stosowanymi metodami pomiarowymi (różne wielkości fizykalne), albo też są przeliczalne i mogą być podawane w sztukach lub jednostkach pieniężnych,
  • porównywalne - są to cechy o stanach określonych przez porównywanie z odpowiednim wzorcem stanu (np. zgodność parametrów znamionowych, kompletność montażu maszyn), przy czym wzorzec może wskazywać stany stopniowane albo alternatywne (tak, nie),
  • ocenialne - są to cechy stopniowane na wyczuciem według uznania oceniającego (np. stan lakieru, smak potrawy).

Wśród typów kryteriów jakości wyróżnia się kryteria:

  • predestynacyjne - określające przystosowanie przedmiotu analizy do realizacji zadań wynikających z przeznaczenia, wytwarzania lub użytkowania (np. sprawność maszyny, poprawność działania podnośnika),
  • energetyczne - określające stan wielkości występujących w kinematyce, dynamice, termice, elektryce itp. (prędkość, ciśnienie),
  • finansowe - określające stan finansowy przedmiotu analizy (np. koszt lub zysk),
  • materiałowe - określające stan właściwości materiałów (np. twardość, rozszerzalność),
  • geometryczne - określające przymioty wyrażone miarami liniowymi i kątowymi oraz ich pochodnymi (np. pole powierzchni, objętość),
  • czasowe - określające przymioty wyrażone czasem (np. trwałość, terminowość),
  • fenomeniczne - określające stan przymiotów nie dających się zaliczyć do żadnego z poprzednich typów (np. przyczepność, wilgotność),
  • zmysłowe - określające wrażliwość zmysłów, obiektów ożywionych lub stan bodźców przyjmowanych zmysłami (np. smak, zapach),
  • odczuciowe - określające wrażliwość odczuć obiektów ożywionych lub stan bodźców powodujących te odczucia (np. przyjemność, lęk).

Mając na względzie stopień ważności kryteriów jakości, można je podzielić na:

  • zasadnicze - (bardzo ważne, podstawowe albo ważnościowe, tzn. takie, które mogą być wykorzystane do różnicowania ważności innych kryteriów jakości, jak np. trafność, korzyść lub używalność),
  • zwyczajne (ważne, szczegółowe),
  • dopełniające (istotne) [Borkowski S. 2004, s. 20-21].

Dobór kryteriów jakości może być dokonywany:

  • doraźnie - na potrzeby bieżące,
  • systematycznie - do analiz powtarzanych okresowo [Kolman R., Krukowski K. 1997, s. 139-140].


Kryteria jakości produktówartykuły polecane
Podatność ekonomicznaTowaroznawstwo przemysłoweBadania porównawczeParametry jakościMetoda rangowaniaMetoda XYZOcena organoleptycznaOcena punktowaOdorymetria

Bibliografia

  • Borkowski S. (2004), Mierzenie poziomu jakości, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu, Sosnowiec
  • Duda I. (red.) (1995), Słownik pojęć towaroznawczych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
  • Kolman R. (2003), Zastosowanie inżynierii jakości. Poradnik, AJG, Bydgoszcz
  • Kolman R. (2013), Różne odmiany jakości i ich praktyczne wykorzystanie, Placet, Warszawa
  • Kolman R., Krukowski K. (1997), Nowoczesny system jakości. Poradnik dla przedsiębiorcy, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz


Autor: Klaudia Nowak