Kolportaż: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 46 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Kolportaż''' (fr. ''colportage'' 'kolportaż' i ''colporteur'' 'kolporter' od ''colporter'' 'kolportować' z łac. ''comportare'' 'znosić, gromadzić'; od ''com-'' 'współ-' i ''portare'' 'nosić') – dystrybucja, głównie prasy i materiałów informacyjnych, reklamowych, ulotek, periodyków, a także książek itp. Kolportaż stanowi formę dystrybucji pośredniczącej między wydawcą a nabywcą. W odniesieniu do reklam, kolportaż jest procesem polegającym na kolportowaniu danych materiałów, czyli dostarczaniu ich do określonych i wyznaczonych miejsc, zaś w przypadku prasy i periodyków – do kiosków.
'''Kolportaż''' (z języka łacińskiego: comportare znosić, gromadzić) - to inaczej dystrybucja, ewentualnie pośrednictwo pomiędzy wydawcami a odbiorcami, punktami sprzedaży. Samo słowo kolportaż jest bardzo ogólne i posiada wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim w odniesieniu do konkretnego kontekstu (Słownik SJP 2022).


Kolportaż jest formą reklamy bezpośredniej, wykorzystującej usługi roznoszenia materiałów reklamowych przez doręczycieli - kolporterów. Mogą nimi być pracownicy firm wyspecjalizowanych w tego typu usługach lub firm kurierskich, personel firmy, osoby zatrudnione wyłącznie do roznoszenia materiałów reklamowych oraz listonosze (w tym przypadku zleca się Poczcie Polskiej wykonanie usługi polegającej na rozniesieniu, anonimowych przesyłek na określonym terenie. Kolportaż jest szeroko stosowany nie tylko wobec nabywców indywidualnych, ale również instytucjonalnych. Za pośrednictwem kolportażu dostarcza się adresatom materiały reklamowe w formie listów reklamowych, katalogów, prospektów; ulotek i broszur, cenników; konkretnych. ofert, a także próbek produktów oraz gadżetów (upominków) reklamowych.
==TL;DR==
Ponieważ liczba, przesyłek dostarczanych do adresatów jest coraz większa, konieczne jest ich wyróżnianie. Sprzyja temu projektowanie atrakcyjnych graficznie i estetycznych materiałów reklamowych.
Kolportaż to dystrybucja i pośrednictwo między wydawcami a odbiorcami. Obejmuje rozprowadzanie prasy, książek, ulotek, gadżetów i muzyki. Ulotki i gazetki reklamowe są ważnym narzędziem komunikacji marketingowej, ale ich znaczenie maleje. Kolportaż można podzielić na różne formy, takie jak kolportaż adresowy, bezadresowy, do przechodniów, do skrzynek pocztowych itp. Działania w zakresie komunikacji marketingowej powinny informować potencjalnych nabywców o produktach i skłaniać do zakupu. Kolporter to osoba zajmująca się dystrybucją materiałów drukowanych. Słowo kolportaż ma wiele różnych znaczeń.


== Kategorie kolportażu ==
==Co to jest kolportaż?==
Rozróżnia się dwie kategorie kolportażu:
'''Kolportaż, czy też kolportowanie''' - to rozprowadzanie wśród potencjalnych odbiorców prasy, książek, ulotek, gadżetów firmowych, a nawet muzyki. Znaczenie kolportażu odnosi się zatem nie tylko do sprzedaży prasy, książek, ale również i reklam. Generalnie - jest to zatem pośrednictwo pomiędzy wydawcą dzieła a jego sprzedawcą. W kontekście komunikacji marketingowej - kolportaż jest usługą w kontekście m.in. przygotowania materiałów reklamowych (w tym przede wszystkim w zakresie opracowania ulotek, a także innych materiałów o charakterze reklamowym oraz kolportażu tych materiałów. Kolportaż można podzielić na (P. Buła (red.) 2010, s.47):
* '''Wydawniczy''' – występujący w branży wydawniczej – obejmuje dystrybucję książek, prasy, czasopism, gazet codziennych, itp.
* adresowy,
* '''Reklamowy''' – występujący w branży reklamowej – obejmuje dystrybucję materiałów reklamowych, promocyjnych i informacyjnych, takich jak gazetki reklamowe/promocyjne, zrywki, plakaty, ulotki. Ten rodzaj kolportażu polega na roznoszeniu materiałów drukowanych w ściśle określone miejsca (domy prywatne, organizacje, przedsiębiorstwa) lub wręczaniu ich przechodniom (docelowa grupa potencjalnych nabywców).
* bezadresowy.


== Kolportaż materiałów reklamowych ==
==Ulotki i gazetki reklamowe==
Jego forma zależy od celu, miejsca i formy dystrybucji. Można wyróżnić:
Ulotki, a także gazetki reklamowe kolportowane w kontekście komunikacji marketingowej, zaliczane są do tzw. '''reklamy BTL''' (Below the line), która charakteryzuje się znacznie niższymi kosztami prowadzenia w porównaniu z tzw. '''reklamą ATL''' (Above the line) oraz bardziej spersonalizowanym działaniem, które jest skierowane w większym stopniu na potencjalną grupę docelową. Wykorzystanie przez podmioty ulotek oraz gazetek o charakterze reklamowym wpływa niewątpliwie na podejmowanie określonych decyzji zakupowych przez różnorodnych konsumentów do których powyższe nośniki reklamy trafiają, natomiast konsumenci traktują ulotki oraz gazetki jako pomocne w kontekście podejmowania decyzji zakupowych (A. Kamińska, P. Kopczyński 2015, s. 51-59).
* Kolportaż do skrzynek pocztowych
* Kolportaż do rąk przechodniów
* Kolportaż pod konkretny adres (dystrybucja adresowa)
* Kolportaż do punktów usługowych
* Kolportaż do stojaków na ulotki (najcześciej broszury informacyjne)
* Kolportaż plakatów (rozklejanie plakatów, także w formie zrywek).


== Formy kolportażu ==
Podkreślić należy, że papierowe gazetki współcześnie istotnym i jednocześnie skutecznym narzędziem komunikacji, jednak z biegiem czasu, a także wraz ze zmniejszaniem się liczby osób, które z tzw. pokolenia "offline", ich znaczenie będzie coraz mniejsze.
Rozróżnia się dwie foemy kolportażu:
* '''bezadresowa''' – polega na rozsyłaniu lub roznoszeniu ulotek reklamowych do skrzynek pocztowych lub pozostawionych „pod drzwiami” w wybranym regionie lub rozdawaniu ich losowo wybranym przechodniom na ulicy itp. Przesyłki bezadresowe często natychmiast wyrzucane do kosza, nawet bez zapoznania się z ich zawartością;
* '''adresowa''' – polega na rozsyłaniu lub roznoszeniu ulotek do określonych osób mieszkających, pod wskazanymi adresami lub zatrudnionych w konkretnych instytucjach [4]. Przesyłki adresowe kieruje się najczęściej do adresatów zainteresowanych tematyką przesyłki, np.. dotychczasowych klientów. Na wzrost zainteresowania wpływa również imienne zaadresowanie oraz często indywidualna forma listu dołączonego do przesyłki. W związku z tym są one znacznie częściej otwierane i czytane. Formą kolportażu drogą pocztową wysyłane są często całe pakiety reklamowe. Pakiet wysyłany pocztą może składać się z koperty, listu, broszury lub ulotki reklamowej karty z zamówieniem, zaadresowanej i opłaconej koperty zwrotnej (lub tylko niektórych z tych elementów). List spełnia rolę sprzedawcy; powinien zatem być osobisty i napisany potocznym językiem. Broszura (ulotka) służy przedstawieniu produktu i sposobu korzystania z niego. Karta zamówienia jest podsumowaniem oferty i ułatwia adresatowi udzielenie pożądanej przez firmę odpowiedzi.  


== Kolportaż w dystrybucji dedykowanej ==
Kolportaż gazetek, ulotek o charakterze reklamowym podzielić można na poszczególne podkategorie, które uzależnione są w głównej mierze od celu, ewentualnie miejsca oraz formy dystrybucji. Do form tego rodzaju kolportażu zaliczyć należy przede wszystkim: kolportaż pod określony, konkretny adres (dystrybucja o charakterze adresowym), kolportaż do rąk przypadkowo napotkanych przechodniów, kolportaż do skrzynek pocztowych wskazanego obszaru określonego miasta, kolportaż do punktów usługowych, kolportaż różnorodnych plakatów (dotyczy to m.in. rozklejania plakatów, także w formie zrywek), kolportaż do rozmieszczonych uprzednio stojaków na ulotki (to przede wszystkim broszury o charakterze informacyjnym).
Ten sposób dystrybucji materiałów reklamowych opiera się na dostarczaniu ich wybranej grupie odbiorców, dzięki czemu działania reklamowe bardziej efektywne.


=== Kryteria doboru nadawców w kolportażu dedykowanym ===
<google>n</google>
Do najważniejszych kryteriów doboru grupy docelowej należy:
* wiek, 
* płeć, 
* zamożność, 
* liczba osób w gospodarstwie domowym, 
* wykształcenie.


=== Etapy kolportażu w dystrybucji dedykowanej ===
==Komunikacja marketingowa==
W dystrybucji dedykowanej kolportażu rozróżnia się poszczególne etapy:
W kontekście kolportażu, podkreślić należy, że '''działania w zakresie komunikacji marketingowej''' powinny w odpowiedni sposób kreować świadomość danego klienta, zwracać uwagę klientów na określony produkt, informować potencjalnych nabywców o oferowanym towarze, nakłaniać do ewentualnego zakupu, pokazywać ewentualne korzyści, które płyną z nabycia danego towaru, informować, jak i gdzie można nabyć określony produkt (P. Buła (red.) 2010, s.43).
* wyznaczenie celów kampanii,
* ustalenie budżetu i kosztów dystrybucji,
* wybór materiałów reklamowych,  
* oszacowanie nośności punktów klienta,  
* opracowanie specyfikacji konkretnej branży,  
* oszacowanie możliwości dotarcia na wyznaczonych obszarach,  
* rozplanowanie logistyczne,  
* odbiór materiałów z magazynu/ drukarni,  
* logistyka transportu,  
* kontrola i analiza jakości dostarczenia.


=== Zalety kolportażu w dystrybucji dedykowanej ===
==Zawód kolporter==
Zaletami są:
Analizując definicję kolportażu podkreślić należy, że słowo '''kolporter''' definiowane jest jako zawód, który polega na pracy przy dystrybuowaniu różnorodnych materiałów, w tym przede wszystkim materiałów drukowanych. Kolporter zajmuje się kolportowaniem, a zatem dostarczaniem gazet, ewentualnie innych materiałów w ściśle określone miejsca (Słownik SJP 2022). W historii, termin kolporter stosowało się względem drobnych sprzedawców, dostarczających towary do domostw i targowisk. Zaznaczyć trzeba, że działalność kolporterską już w średniowieczu rozpoczęli drobni sprzedawcy, którzy przez wieki wędrowali po Europie po kolejnych targach oraz domostwach w odwiedzanych przez siebie miejscowościach oferując potencjalnym klientom towary, które nosili ze sobą. Z języka francuskiego słowo porter oznacza "nosić" towary zawieszone na szyi (w języku francuskim słowo col oznacza "szyja") (Wikipedia 2022).
* wysoka selektywność związana z docieraniem do ściśle określonych odbiorców
* wysoki stopień elastyczności umożliwiający dostosowanie materiałów reklamowych do każdego odbiorcy z osobna
* możliwość imiennego adresowania przesyłek
* możliwość szybkiego pomiaru efektów np. poprzez, dołączanie kuponów-zamówień
* możliwość manipulowania zasięgiem, ilością, czasem, miejscem i intensywnością dostarczania materiałów reklamowych.


=== Wady kolportażu w dystrybucji dedykowanej ===
Reasumując podkreślić należy, że słowo kolportaż jest określeniem ogólnym, jednocześnie posiadających wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim w odniesieniu do konkretnego kontekstu. Sumując kwestie definicyjne zaznaczyć można, że kolportaż można określić jako pośrednictwo pomiędzy wydawcą określonego dzieła a jego sprzedawcą.
Wadami są:
* wysoki koszt wyprodukowania i rozesłania materiałów reklamowych
* niechęć: odbiorców związana z otrzymywaniem zbyt dużej ilości przesyłek reklamowych
* częste wyrzucanie przesyłek reklamowych bez zapoznania się z ich treścią (jako nieprzydatnych)
* konieczność posiadany listy adresowej odbiorców (zwłaszcza w przypadku specyficznych produktów)
* ograniczony zakres odbiorców.


=== Bibliografia ===
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Reklama radiowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Reklama]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing sportowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia promocji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia reklamowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Materiały reklamowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Reklama biura podróży]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing kultury]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Opakowanie]]}} }}
* ''Wolny, wielojęzyczny wikisłownik'', (2022), https://pl.wiktionary.org/wiki/colporteur
* ''Co to jest kolportaż? Znaczenie kolportażu ulotek'', (2022), https://www.brocool.eu/kolportaz/kolportaz-co-to-znaczy/
* ''Dystrybucja dedykowana ulotek – co to takiego?'', (2020), http://posta.pl/dystrybucja-dedykowana-ulotek-co-to-takiego/
* Nowacki R., (2006), ''Podręcznik Reklama'', Wyd. Difin, Warszawa
* Percy L., Rossiter J.R., Elliot R., (2001), ''Strategic Advertising Management'', Oxford University Press, New York.


==Bibliografia==
<noautolinks>
* Buła P. (red.) (2010), ''Współczesne problemy przedsiębiorczości w małych i średnich przedsiębiorcach'', Krakowska Szkoła Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków
* Kamińska A., Kopczyński P. (2015), ''[https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Zarzadzanie_Teoria_i_Praktyka/Zarzadzanie_Teoria_i_Praktyka-r2015-t-n4_(14)/Zarzadzanie_Teoria_i_Praktyka-r2015-t-n4_(14)-s51-59/Zarzadzanie_Teoria_i_Praktyka-r2015-t-n4_(14)-s51-59.pdf Skuteczność tradycyjnych form komunikacji marketingowej przedsiębiorstw]'', Zarządzanie. Teoria i Praktyka, nr 14
* Strona internetowa: ''[https://sjp.pwn.pl/sjp/kolportaz;2563945.html Kolportaż]'', Słownik języka polskiego PWN online
* Wikipedia.org, ''[https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolporta%C5%BC Kolportaż]''
</noautolinks>


{{a|Anna Malik}}.
[[Kategoria:Dystrybucja]]
{{a|Oliwia Durek}}
 
{{#metamaster:description|Kolportaż - dystrybucja i pośrednictwo pomiędzy wydawcami a odbiorcami. Szerokie znaczenie słowa w zależności od kontekstu. Dowiedz się więcej na stronie encyklopedii.}}

Aktualna wersja na dzień 21:56, 3 sty 2024

Kolportaż (z języka łacińskiego: comportare znosić, gromadzić) - to inaczej dystrybucja, ewentualnie pośrednictwo pomiędzy wydawcami a odbiorcami, punktami sprzedaży. Samo słowo kolportaż jest bardzo ogólne i posiada wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim w odniesieniu do konkretnego kontekstu (Słownik SJP 2022).

TL;DR

Kolportaż to dystrybucja i pośrednictwo między wydawcami a odbiorcami. Obejmuje rozprowadzanie prasy, książek, ulotek, gadżetów i muzyki. Ulotki i gazetki reklamowe są ważnym narzędziem komunikacji marketingowej, ale ich znaczenie maleje. Kolportaż można podzielić na różne formy, takie jak kolportaż adresowy, bezadresowy, do przechodniów, do skrzynek pocztowych itp. Działania w zakresie komunikacji marketingowej powinny informować potencjalnych nabywców o produktach i skłaniać do zakupu. Kolporter to osoba zajmująca się dystrybucją materiałów drukowanych. Słowo kolportaż ma wiele różnych znaczeń.

Co to jest kolportaż?

Kolportaż, czy też kolportowanie - to rozprowadzanie wśród potencjalnych odbiorców prasy, książek, ulotek, gadżetów firmowych, a nawet muzyki. Znaczenie kolportażu odnosi się zatem nie tylko do sprzedaży prasy, książek, ale również i reklam. Generalnie - jest to zatem pośrednictwo pomiędzy wydawcą dzieła a jego sprzedawcą. W kontekście komunikacji marketingowej - kolportaż jest usługą w kontekście m.in. przygotowania materiałów reklamowych (w tym przede wszystkim w zakresie opracowania ulotek, a także innych materiałów o charakterze reklamowym oraz kolportażu tych materiałów. Kolportaż można podzielić na (P. Buła (red.) 2010, s.47):

  • adresowy,
  • bezadresowy.

Ulotki i gazetki reklamowe

Ulotki, a także gazetki reklamowe kolportowane w kontekście komunikacji marketingowej, zaliczane są do tzw. reklamy BTL (Below the line), która charakteryzuje się znacznie niższymi kosztami prowadzenia w porównaniu z tzw. reklamą ATL (Above the line) oraz bardziej spersonalizowanym działaniem, które jest skierowane w większym stopniu na potencjalną grupę docelową. Wykorzystanie przez podmioty ulotek oraz gazetek o charakterze reklamowym wpływa niewątpliwie na podejmowanie określonych decyzji zakupowych przez różnorodnych konsumentów do których powyższe nośniki reklamy trafiają, natomiast konsumenci traktują ulotki oraz gazetki jako pomocne w kontekście podejmowania decyzji zakupowych (A. Kamińska, P. Kopczyński 2015, s. 51-59).

Podkreślić należy, że papierowe gazetki są współcześnie istotnym i jednocześnie skutecznym narzędziem komunikacji, jednak z biegiem czasu, a także wraz ze zmniejszaniem się liczby osób, które z tzw. pokolenia "offline", ich znaczenie będzie coraz mniejsze.

Kolportaż gazetek, ulotek o charakterze reklamowym podzielić można na poszczególne podkategorie, które uzależnione są w głównej mierze od celu, ewentualnie miejsca oraz formy dystrybucji. Do form tego rodzaju kolportażu zaliczyć należy przede wszystkim: kolportaż pod określony, konkretny adres (dystrybucja o charakterze adresowym), kolportaż do rąk przypadkowo napotkanych przechodniów, kolportaż do skrzynek pocztowych wskazanego obszaru określonego miasta, kolportaż do punktów usługowych, kolportaż różnorodnych plakatów (dotyczy to m.in. rozklejania plakatów, także w formie zrywek), kolportaż do rozmieszczonych uprzednio stojaków na ulotki (są to przede wszystkim broszury o charakterze informacyjnym).

Komunikacja marketingowa

W kontekście kolportażu, podkreślić należy, że działania w zakresie komunikacji marketingowej powinny w odpowiedni sposób kreować świadomość danego klienta, zwracać uwagę klientów na określony produkt, informować potencjalnych nabywców o oferowanym towarze, nakłaniać do ewentualnego zakupu, pokazywać ewentualne korzyści, które płyną z nabycia danego towaru, informować, jak i gdzie można nabyć określony produkt (P. Buła (red.) 2010, s.43).

Zawód kolporter

Analizując definicję kolportażu podkreślić należy, że słowo kolporter definiowane jest jako zawód, który polega na pracy przy dystrybuowaniu różnorodnych materiałów, w tym przede wszystkim materiałów drukowanych. Kolporter zajmuje się kolportowaniem, a zatem dostarczaniem gazet, ewentualnie innych materiałów w ściśle określone miejsca (Słownik SJP 2022). W historii, termin kolporter stosowało się względem drobnych sprzedawców, dostarczających towary do domostw i targowisk. Zaznaczyć trzeba, że działalność kolporterską już w średniowieczu rozpoczęli drobni sprzedawcy, którzy przez wieki wędrowali po Europie po kolejnych targach oraz domostwach w odwiedzanych przez siebie miejscowościach oferując potencjalnym klientom towary, które nosili ze sobą. Z języka francuskiego słowo porter oznacza "nosić" towary zawieszone na szyi (w języku francuskim słowo col oznacza "szyja") (Wikipedia 2022).

Reasumując podkreślić należy, że słowo kolportaż jest określeniem ogólnym, jednocześnie posiadających wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim w odniesieniu do konkretnego kontekstu. Sumując kwestie definicyjne zaznaczyć można, że kolportaż można określić jako pośrednictwo pomiędzy wydawcą określonego dzieła a jego sprzedawcą.


Kolportażartykuły polecane
Reklama radiowaReklamaMarketing sportowyStrategia promocjiStrategia reklamowaMateriały reklamoweReklama biura podróżyMarketing kulturyOpakowanie

Bibliografia

Autor: Oliwia Durek