Jednoznaczność informacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
m (Dodanie MetaData Description)
Linia 46: Linia 46:
{{a|Krzysztof Woźniak}}
{{a|Krzysztof Woźniak}}
[[Kategoria:Kryteria oceny informacji]]
[[Kategoria:Kryteria oceny informacji]]
{{#metamaster:description|Jednoznaczność informacji kluczowa dla kierowników organizacji. Dlaczego jest potrzebna dla strategii biznesowych i eliminowania przeszkód?}}

Wersja z 08:48, 11 paź 2023

Jednoznaczność informacji
Polecane artykuły

Jednoznaczność informacji jest istotna dla kierowników organizacji, gdyż pozwala im na szybkie i trafne podejmowanie decyzji. Jednoznaczne informacje są także niezbędne w celu określenia celów i strategii biznesowych, a także w celu identyfikacji i wyeliminowania przeszkód w osiąganiu założonych celów. Poprzez jednoznaczne informacje, kierownicy są w stanie zrozumieć ryzyko i przewidywać prawdopodobne wyniki, co pozwala im na wybór najbardziej optymalnego rozwiązania.

Jednoznaczność określa występowanie możliwości różnych interpretacji danej kategorii informacji. Informacje powinny być zawsze dobrane pod kątem charakterystyki opisywanego problemu i stosowanych metod zarządzania. Wymagana jest jednoznaczność informacji zarówno rzeczowa jak i podmiotowa.

Zapewnienie jednoznaczności informacji

Wyróżnić można następujące sposoby zachowania jednoznaczności informacji:

  • Używanie jasnych i zrozumiałych terminów
  • Używanie odpowiednich jednostek miary
  • Utrzymywanie jednolitego formatu danych
  • Unikanie nadużywania skrótów
  • Używanie standardowych zasad gramatycznych
  • Używanie ustalonych formuł, założeń i definicji.

Skutki braku jednoznaczności informacji

Skutkami posługiwania się niejednoznacznymi inforamacjami w przedsiębiorstwie mogą być:

  • Spowolnienie procesu decyzyjnego
  • Niezgodne wyniki analiz i nieskuteczne działania podejmowane w ich wyniku
  • Nieprawidłowe przypisywanie odpowiedzialności za błędy i rezultaty
  • Niewłaściwe wykorzystywanie zasobów
  • Wyciąganie błędnych wniosków z dostarczonej informacji

Niejednoznaczna informacja może utrudnić podejmowanie decyzji, ponieważ może wywoływać wątpliwości decydenta, a tym samym zmniejszać zaufanie do danych, na których opierają się jego decyzje. Może to także skomplikować proces analityczny, gdyż dane nie są wystarczająco precyzyjne, aby wyciągnąć właściwe wnioski. Może to również spowodować, że decyzje będą oparte na błędnych interpretacjach, co może prowadzić do negatywnych rezultatów i strat finansowych.

Bibliografia

  • Flakiewicz W., Informacyjne systemy zarządzania, Podstawy budowy i funkcjonowania, PWE, Warszawa 1990
  • Informatyka ekonomiczna, pod red. E. Niedzielskiej, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1998
  • Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu, Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999
  • O'Brien J.A., Management Information Systems, A Managerial End User Perspective, Irwin, Homewood Ill, Boston 1990
  • Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005

Autor: Krzysztof Woźniak