ISO: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Geneza normalizacji systemów jakości]]</li>
<li>[[Instytut Logistyki i Magazynowania]]</li>
<li>[[System zarządzania środowiskowego]]</li>
<li>[[CASCO]]</li>
<li>[[Ekobilans]]</li>
<li>[[Certyfikacja systemów]]</li>
<li>[[OHSAS 18001]]</li>
<li>[[Normy]]</li>
<li>[[Unifikacja]]</li>
</ul>
}}
'''ISO''' (ang. ''International Organization for Standarization''), czyli Międzynarodowa [[Organizacja]] Normalizacyjna, jest globalną organizacją pozarządową z siedzibą w Genewie (Szwajcaria). Zajmuje się określaniem standardów dla produktów, usług i systemów zarządzania, które odgrywają zasadniczą rolę w ułatwianiu prowadzenia handlu zagranicznego i międzynarodowej współpracy (T. Borys, P. Rogala, 2012).
'''ISO''' (ang. ''International Organization for Standarization''), czyli Międzynarodowa [[Organizacja]] Normalizacyjna, jest globalną organizacją pozarządową z siedzibą w Genewie (Szwajcaria). Zajmuje się określaniem standardów dla produktów, usług i systemów zarządzania, które odgrywają zasadniczą rolę w ułatwianiu prowadzenia handlu zagranicznego i międzynarodowej współpracy (T. Borys, P. Rogala, 2012).


Linia 22: Linia 7:
* pomoc w prowadzeniu działań związanych z ochroną zdrowia i życia czy środowiska,
* pomoc w prowadzeniu działań związanych z ochroną zdrowia i życia czy środowiska,
* umożliwianie łatwiejszej komunikacji w prowadzeniu interesów w skali globalnej poprzez ujednolicanie stosowanych pojęć, oznaczeń, symboli.
* umożliwianie łatwiejszej komunikacji w prowadzeniu interesów w skali globalnej poprzez ujednolicanie stosowanych pojęć, oznaczeń, symboli.
<google>t</google>


Przykładem działań Organizacji jest określenie standardowych wymiarów papieru (A4), który stosowany jest na całym świecie czy wprowadzenie uniwersalnych oznaczeń dla krajów i walut (Polska - PL, złoty - PLN) (J. Ejdys, 2011).
Przykładem działań Organizacji jest określenie standardowych wymiarów papieru (A4), który stosowany jest na całym świecie czy wprowadzenie uniwersalnych oznaczeń dla krajów i walut (Polska - PL, złoty - PLN) (J. Ejdys, 2011).
Linia 43: Linia 27:
* serii 27000, które skupiają się na systemie zarządzania bezpieczeństwem informacji,
* serii 27000, które skupiają się na systemie zarządzania bezpieczeństwem informacji,
* serii 28000, związane z systemami zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu dostaw.
* serii 28000, związane z systemami zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu dostaw.
<google>n</google>


==Historia==
==Historia==
Linia 58: Linia 44:
* występowanie w imieniu Polski za granicą w działaniach międzynarodowych komitetów normalizacyjnych,
* występowanie w imieniu Polski za granicą w działaniach międzynarodowych komitetów normalizacyjnych,
* autoryzowanie i odwoływanie dokumentów normalizacyjnych.
* autoryzowanie i odwoływanie dokumentów normalizacyjnych.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Geneza normalizacji systemów jakości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Instytut Logistyki i Magazynowania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System zarządzania środowiskowego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[CASCO]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ekobilans]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Certyfikacja systemów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[OHSAS 18001]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Normy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Unifikacja]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Linia 63: Linia 51:
* Borys T., Rogala P. (2012), ''Systemy zarządzania jakością i środowiskiem'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
* Borys T., Rogala P. (2012), ''Systemy zarządzania jakością i środowiskiem'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
* Ejdys J. (2011), ''Model doskonalenia znormalizowanych systemów zarządzania oparty na wiedzy'', Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok
* Ejdys J. (2011), ''Model doskonalenia znormalizowanych systemów zarządzania oparty na wiedzy'', Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok
* Ejdys J., Kobylińska U., Lulewicz-Sas A. (2012), ''[https://pbc.biaman.pl/Content/27654/Zintegrowane_systemy_zarz%C4%85dzania_jako%C5%9Bci%C4%85_%C5%9Brodowiskiem_i_bezpiecze%C5%84stwem_pracy.pdf Zintegrowane systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy''], Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej
* Ejdys J., Kobylińska U., Lulewicz-Sas A. (2012), ''[https://depot.ceon.pl/handle/123456789/7641 Zintegrowane systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy]'', Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok
* Górnicz M. (2017), ''[https://portal.uw.edu.pl/documents/7732735/0/SN+38+M.+Ma%C5%82achowicz%2C%20S.Grucza%2C%20Polskie+i+europejskie+nurty+terminologiczne.pdf#page=297 Międzynarodowa normalizacja terminologii: "terminologiczny" komitet Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej ISO (TC 37) oraz jego polski odpowiednik]'', Wydawnictwo Naukowe Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej Uniwersytet Warszawski, Warszawa
* Górnicz M. (2017), ''[https://portal.uw.edu.pl/documents/7732735/0/SN+38+M.+Ma%C5%82achowicz%2C%20S.Grucza%2C%20Polskie+i+europejskie+nurty+terminologiczne.pdf#page=297 Międzynarodowa normalizacja terminologii: terminologiczny komitet Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej ISO (TC 37) oraz jego polski odpowiednik]'', Wydawnictwo Naukowe Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej Uniwersytet Warszawski, Warszawa
* ''[https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/about%20ISO/annual_reports/en/annual_report_2017_en.pdf ISO Annual Report 2017'']
* ISO (2017), ''[https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/about%20ISO/annual_reports/en/annual_report_2017_en.pdf ISO Annual Report 2017]''
* ''[https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/store/en/PUB100007.pdf ISO in brief'']
* ISO (2019), ''[https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/store/en/PUB100007.pdf ISO in brief]''
* Iwasiewicz A. (1999), ''Zarządzanie jakością'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Iwasiewicz A. (1999), ''Zarządzanie jakością'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Jazdon A. (2001), ''Doskonalenie zarządzania jakością'', Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz
* Jazdon A. (2001), ''Doskonalenie zarządzania jakością'', Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz
* Karaszewski R. (2001), ''TQM - teoria i praktyka'', Dom Organizatora, Toruń
* Karaszewski R. (2001), ''TQM - teoria i praktyka'', Dom Organizatora, Toruń
* Matuszak-Flejszman A. (2010), ''Determinanty doskonalenia systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami normy ISO 14001'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań
* Matuszak-Flejszman A. (2010), ''Determinanty doskonalenia systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami normy ISO 14001'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań
* Plis Z. (1985), ''Normy w gospodarce narodowej'', Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
* Plis Z. (1985), ''Normy w gospodarce narodowej'', PWN, Warszawa
* Senczyk D. (2014), ''Zintegrowane systemy zarządzania w przedsiębiorstwie na wybranych przykładach'', Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja dla Bezpieczeństwa nr 7
* Senczyk D. (2014), ''Zintegrowane systemy zarządzania w przedsiębiorstwie na wybranych przykładach'', Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja dla Bezpieczeństwa nr 7
* Strona internetowa: ''[https://www.pkn.pl/ Oficjalna witryna internetowa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego]''
* Strona internetowa: ''[https://www.pkn.pl/ Oficjalna witryna internetowa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego]''

Aktualna wersja na dzień 00:03, 10 sty 2024

ISO (ang. International Organization for Standarization), czyli Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, jest globalną organizacją pozarządową z siedzibą w Genewie (Szwajcaria). Zajmuje się określaniem standardów dla produktów, usług i systemów zarządzania, które odgrywają zasadniczą rolę w ułatwianiu prowadzenia handlu zagranicznego i międzynarodowej współpracy (T. Borys, P. Rogala, 2012).

Powszechnie używany skrót ISO nie wiąże się z nazwą w języku angielskim, lecz z greckim słowem isos, czyli równy. Ma to symbolizować jednolitość, jaką wprowadza się na świecie poprzez wdrażanie standardów ISO, niezależnie od kraju i języka. Wśród podstawowych celów prowadzonej przez Organizację działalności można wymienić (M. Górnicz, 2017):

  • chęć zapewnienia kompatybilności produktów wytwarzanych w różnych krajach,
  • udoskonalanie metod i technik produkcyjnych,
  • pomoc w prowadzeniu działań związanych z ochroną zdrowia i życia czy środowiska,
  • umożliwianie łatwiejszej komunikacji w prowadzeniu interesów w skali globalnej poprzez ujednolicanie stosowanych pojęć, oznaczeń, symboli.

Przykładem działań Organizacji jest określenie standardowych wymiarów papieru (A4), który stosowany jest na całym świecie czy wprowadzenie uniwersalnych oznaczeń dla krajów i walut (Polska - PL, złoty - PLN) (J. Ejdys, 2011).

TL;DR

ISO (Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna) to globalna organizacja zajmująca się tworzeniem standardów dla produktów, usług i systemów zarządzania. Jej celem jest ułatwienie handlu zagranicznego i międzynarodowej współpracy. ISO opracowuje normy, które mają uniwersalne zastosowanie we wszystkich sektorach i mogą być stosowane przez organizacje rządowe i pozarządowe. Przedsiębiorstwa najczęściej wdrażają normy dotyczące jakości, środowiska, bezpieczeństwa pracy, bezpieczeństwa informacji i łańcucha dostaw. ISO powstało w 1947 roku i obecnie zrzesza jednostki z 162 krajów. W Polsce działalnością normalizacyjną zajmuje się Polski Komitet Normalizacyjny.

Normy ISO

Normy ISO są dokumentami opracowywanymi przez międzynarodowych ekspertów z danej dziedziny. Zawierają informacje i praktyczne wskazówki, a także dobre praktyki odnośnie wielu różnorodnych aspektów działalności. Wśród korzyści z ich implementacji w przedsiębiorstwie można wskazać między innymi (J. Ejdys, U. Kobylińska, A. Lulewicz-Sas, 2012):

  • poprawę efektywności,
  • wzrost wydajności pracy
  • minimalizację ryzyka
  • bardziej zrównoważony sposób prowadzenia działalności.

Normy mają charakter uniwersalny, mogą być stosowane w podmiotach każdego sektora, niezależnie od wielkości - sprawdzą się zarówno w przedsiębiorstwach mikro, jaki i dużych. Standardy te mogą być również stosowane przez organizacje rządowe i pozarządowe (A. Matuszak-Flejszman, 2010). Obecnie przedsiębiorstwa najczęściej wdrażają normy (D. Senczyk, 2014):

  • serii 9000, określające zasady funkcjonowania w podmiocie systemu zarządzania jakością,
  • serii 14000, definiujące system zarządzania środowiskiem,
  • serii 18000, opisujące działanie systemów bezpieczeństwa i higieny pracy.,
  • serii 27000, które skupiają się na systemie zarządzania bezpieczeństwem informacji,
  • serii 28000, związane z systemami zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu dostaw.

Historia

W drugiej połowie XIX wieku dostrzeżono potrzebę ujednolicania parametrów produktów pomiędzy producentami, co zapoczątkowało etap normalizacji branżowej. Specjalizacja przedsiębiorstw w produkcji określonych wyrobów spowodowała, że zauważono konieczność standaryzacji tych części produktów, które mogły być łączone z wyrobami innych producentów. Innym rodzajem porozumień między producentami były próby określenia cech klas i gatunków towarów masowych. Rozwój norm branżowych, które w zamierzeniu miały usuwać bariery techniczne w handlu, przyspieszony został w drugiej połowie XIX wieku przez rozwój giełd towarowych. Dalszym krokiem w rozwoju tych norm było powstawanie norm zawierających definicje, terminy, oznaczenia i symbole powszechnie stosowane.

Niedobór wykwalifikowanych pracowników, szybki rozwój przemysłu oraz rosnący popyt w początkach XX wieku spowodował konieczność powstania uregulowań krajowych. Pierwsze organizacje normalizacyjne powstały w początkach XX wieku. W 1901 roku powstał jako pierwszy organ normalizacyjny Komitet Normalizacji Mechaniki, przekształcony w 1918 roku w Brytyjską Organizację Normalizacyjną (BSI). Kolejnymi organami narodowymi były Niemiecki Komitet Normalizacyjny w 1917r. (obecnie DIN) oraz Komitet Normalizacyjny w Stanach Zjednoczonych w 1918r [T. Wawak s. 9, 1996]. Pierwszą międzynarodową organizacją normalizacyjną była IEC (International Electrotechnical Commision) - Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna powołana w 1904 roku w związku z szybko rozwijającym się przemysłem elektrotechnicznym. Jej zadania dotyczyły wówczas ujednolicania parametrów wytwarzanej energii elektrycznej, jak i wyrobów z niej korzystających. Obecnie IEC realizuje swoje działania w ścisłej współpracy z ISO.

Organizacje normalizacyjne, wobec rozwoju współpracy międzynarodowej, powołały w roku 1926 w Szwajcarii Międzynarodową Federację Komitetów Normalizacyjnych, której rolą była przede wszystkim wymiana informacji. Jej działanie zostało przerwane przez wybuch II wojny światowej, a w roku 1942 zawieszono działalność Federacji. Na bazie tej organizacji z inicjatywy Komitetu Koordynacyjnego Norm ONZ w roku 1947 powołano nową jednostkę, Międzynarodowa Organizację Normalizacyjną (ISO), której zadaniem było tworzenie norm międzynarodowych, do których miały być dostosowywane normy krajowe. Obecnie ISO zrzesza jednostki ze 162 krajów z całego świata.

W Polsce

W Polsce organizacją działań normalizacyjnych zajmuje się Polski Komitet Normalizacyjny (PKN). Od 1947 roku jednostka ta jest częścią Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej - należy do grona jej założycieli. Jako członek ISO, PKN jest zobowiązany do aktywnego udziału w procesie opracowywania norm, a także do ich wdrażania. Jego główne działania obejmują m.in.:

  • organizację procesów opracowywania i rozpowszechniania norm oraz nadzór nad tymi działaniami,
  • kierowanie rozwojem działalności normalizacyjnej,
  • występowanie w imieniu Polski za granicą w działaniach międzynarodowych komitetów normalizacyjnych,
  • autoryzowanie i odwoływanie dokumentów normalizacyjnych.


ISOartykuły polecane
Geneza normalizacji systemów jakościInstytut Logistyki i MagazynowaniaSystem zarządzania środowiskowegoCASCOEkobilansCertyfikacja systemówOHSAS 18001NormyUnifikacja

Bibliografia


Autor: Sławomir Wawak, Anna Telakowska