Badania naukowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Badania naukowe''' - ‘wyspecjalizowanych pracowników, instytucji i organizacji naukowych, prowadzona metodycznie, zgodnie z procedurami dochodzenia do twierdzeń, odkryć i wynalazków, ich weryfikacji i kontroli, przyjętymi w danej dyscyplinie i danej epoce historycznej ([[metodologia]] nauk); podstawowy składnik nauki w aspekcie dynamicznym, czynnościowym.’<ref>Kryszewski W. (2018). </ref>
|list1=
<ul>
<li>[[Badania społeczne]]</li>
<li>[[Badania podstawowe]]</li>
<li>[[Metodologia badań]]</li>
<li>[[Problem badawczy]]</li>
<li>[[Hipoteza]]</li>
<li>[[Procedura]]</li>
<li>[[Badania empiryczne]]</li>
<li>[[Pytanie badawcze]]</li>
<li>[[Badanie pilotażowe]]</li>
</ul>
}}
 
<b>Badania naukowe</b> – ‘wyspecjalizowanych pracowników, instytucji i organizacji naukowych, prowadzona metodycznie, zgodnie z procedurami dochodzenia do twierdzeń, odkryć i wynalazków, ich weryfikacji i kontroli, przyjętymi w danej dyscyplinie i danej epoce historycznej ([[metodologia]] nauk); podstawowy składnik nauki w aspekcie dynamicznym, czynnościowym.’<ref>Kryszewski W. (2018). [https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/badania-naukowe;3946184.html ''Badania naukowe''], Encyklopedia PWN</ref>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 20: Linia 5:


==Rozumienie badań naukowych==
==Rozumienie badań naukowych==
 
Według J. Pietera badania naukowe możemy rozpatrywać w dwóch znaczeniach (J. Pieter, 1967, s. 159-160):
Według J. Pietera badania naukowe możemy rozpatrywać w dwóch znaczeniach. (J. Pieter, 1967, s. 159-160) <ref>Pieter J. (1967). ''Ogólna metodologia pracy naukowej'', Ossolineum, Wrocław, s. 159-160</ref>
* Badanie naukowe w znaczeniu szerokim - ogół czynności, występujących podczas opracowywania pracy naukowej, lecz bez jej pisania, poprawiania i oceniania. Począwszy od podjęcia pracy i zidentyfikowania problemu badawczego do opracowania materiałów naukowych.
* Badanie naukowe w znaczeniu szerokim - ogół czynności, występujących podczas opracowywania pracy naukowej, lecz bez jej pisania, poprawiania i oceniania. Począwszy od podjęcia pracy i zidentyfikowania problemu badawczego do opracowania materiałów naukowych.
* Badanie naukowe w znaczeniu pośrednim - praktyczne zastosowanie metod roboczych np. gromadzenie materiału oraz opracowanie go.
* Badanie naukowe w znaczeniu pośrednim - praktyczne zastosowanie metod roboczych np. gromadzenie materiału oraz opracowanie go.
* Badanie naukowe w znaczeniu wąskim tzw. badanie właściwe. Podczas którego stosujemy działania z zakresu metod roboczych i dzięki nim zyskujemy tzw. [[materiał]] naukowy.
* Badanie naukowe w znaczeniu wąskim - tzw. badanie właściwe. Podczas którego stosujemy działania z zakresu metod roboczych i dzięki nim zyskujemy tzw. [[materiał]] naukowy.
<google>t</google>


==Rodzaje badań naukowych==
==Rodzaje badań naukowych==
Mirosław Krajewski przedstawił podział badań naukowych ze względu na cztery (M. Krajewski, 2010, s. 19)<ref>Krajewski M. (2010). [http://www.krajewskimiroslaw.pl/_media/docs/4i.%20METODOLOGIA%20NAUK.pdf ''O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego, uwagi podstawowe''], s. 19</ref>
Mirosław Krajewski przedstawił podział badań naukowych ze względu na cztery aspekty (M. Krajewski, 2010, s. 19):
<br/>
 
<br/>
Podział ze względu na [[cele]] badań:
Podział ze względu na [[cele]] badań:
* Opisowe
* Opisowe
* Wyjaśniające
* Wyjaśniające
<br/>
 
Podział ze względu na założenia ontologiczne
Podział ze względu na założenia ontologiczne
* Badania empiryczne
* Badania empiryczne
* [[Badania ilościowe]]- przyjmują postać liczb, surowe [[dane]]
* [[Badania ilościowe]] - przyjmują postać liczb, surowe [[dane]]
* [[Badania jakościowe]]- akcent położony jest na znaczenia i procesy, których nie poddaje się pomiarom<ref>Paluchowski W. J. (2010) [http://cw.kul.lublin.pl/Content/20832/RocznikiPsychologiczne_13_2010_Nr1_s7-22.pdf ''Spór metodologiczny czy spór koncepcji - Badania ilościowe vs jakościowe.''], "Roczniki psychologiczne" nr 1, s. 7-22</ref>
* [[Badania jakościowe]] - akcent położony jest na znaczenia i procesy, których nie poddaje się pomiarom<ref>Paluchowski W. J. (2010), s. 7-22</ref>


<br/>
Podział ze względu na problemy badawcze
Podział ze względu na problemy badawcze
* Badania teoretyczne o charakterze metodologicznym,
* Badania teoretyczne o charakterze metodologicznym,
Linia 46: Linia 27:
* Badania teoretyczno-praktyczne,
* Badania teoretyczno-praktyczne,
* Badania praktyczne
* Badania praktyczne
<br/>
 
Podział ze względu na czas i przestrzeń
Podział ze względu na czas i przestrzeń
* Badania historyczne,
* Badania historyczne,
* [[Badania porównawcze]]
* [[Badania porównawcze]]
<br/>
 
Metody badań naukowych
Metody badań naukowych
* Metody jakościowe
* Metody jakościowe
* Metody ilościowe
* Metody ilościowe
* Metody sondażowe
* Metody sondażowe
<google>n</google>


==Etapy i elementy procesu badawczego==
==Etapy i elementy procesu badawczego==
Jerzy Apanowicz w swoich dziełach wymienia kolejne etapy i elementy procesu badawczego: (J. Apanowicz, 2002, str. 95)<ref>Apanowicz J. (2002). ''Metodologia ogólna'', Bernardinum, Gdynia, s. 95</ref>
Jerzy Apanowicz w swoich dziełach wymienia kolejne etapy i elementy procesu badawczego: (J. Apanowicz, 2002, s. 95)<ref>Apanowicz J. (2002). ''Metodologia ogólna'', Bernardinum, Gdynia, s. 95</ref>
<br/>
 
<br/>
'''Etapy procesu badawczego:'''
<b>Etapy procesu badawczego:</b>
* stwierdzenie braków lub odczucie trudności natury teoretycznej względnie praktycznej w poznaniu naukowym,
* stwierdzenie braków lub odczucie trudności natury teoretycznej względnie praktycznej w poznaniu naukowym,
* tworzenie sytuacji problemowej,
* tworzenie sytuacji problemowej,
Linia 72: Linia 54:
* pisarskie opracowanie uzyskanych i przyjętych z badań wyników do stanu odbioru pracy przez zainteresowanych (w przypadku pracy kwalifikacyjnej przez promotora), a następnie jej opublikowanie,
* pisarskie opracowanie uzyskanych i przyjętych z badań wyników do stanu odbioru pracy przez zainteresowanych (w przypadku pracy kwalifikacyjnej przez promotora), a następnie jej opublikowanie,
* niekiedy krytyczne ustosunkowanie się do przebiegu własnych badań i do uzyskanych wyników.
* niekiedy krytyczne ustosunkowanie się do przebiegu własnych badań i do uzyskanych wyników.
<br/>
 
<b>Elementy procesu badawczego</b> (J. Apanowicz, 2005, 49)<ref>Apanowicz J. (2005). ''Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie, prace habilitacyjne.'', Difin, Warszawa, s. 49</ref>
'''Elementy procesu badawczego''' (J. Apanowicz, 2005, 49)<ref>Apanowicz J. (2005). ''Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie, prace habilitacyjne.'', Difin, Warszawa, s. 49</ref>
* założenia teoretyczne,
* założenia teoretyczne,
* problemy badawcze,
* problemy badawcze,
Linia 84: Linia 66:


==Hipoteza i teza badawcza==
==Hipoteza i teza badawcza==
W badaniach często możemy się spotkać z układem teza-[[hipoteza]]. Teza to coś, co udowadniamy, a hipoteza jest sprawdzana. Teza to zdania prawdziwe, a nie prawdopodobne. Często jest rozumiana jako główna myśl pracy. Z kolei hipoteza to tylko przypuszczenie, wypowiedź, która jest niepewna. Jej celem jest wyjaśnienie określonych zdarzeń lub faktów. (A. M. Jeszka, 2013, str. 32-33)<ref>Jeszka A. (2013). [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.pan-om-yid-2013-iid-158-art-000000000003/c/OIK_51582013.pdf ''Problemy badawcze i hipotezy w naukach o zarządzaniu''], "[[Organizacja]] i [[Kierowanie]]", nr 5(158), s. 31-39</ref>
W badaniach często możemy się spotkać z układem teza-[[hipoteza]]. Teza to coś, co udowadniamy, a hipoteza jest sprawdzana. Teza to zdania prawdziwe, a nie prawdopodobne. Często jest rozumiana jako główna myśl pracy. Z kolei hipoteza to tylko przypuszczenie, wypowiedź, która jest niepewna. Jej celem jest wyjaśnienie określonych zdarzeń lub faktów (A. M. Jeszka, 2013, s. 32-33)<ref>Jeszka A. (2013), s. 31-39</ref>


==Cele badań naukowych==
==Cele badań naukowych==
W Roczniku Nauk Rolniczych znajdziemy przykładowe opisanie pojęcia celu badań naukowych tj., że cel badań to nie tylko poznanie, ale i ocena rzeczywistości oraz wysnucie wniosków. Ogólnie przyjmuje się, że cel badań naukowych to odnajdywanie prawidłowości, które stale występują w zjawiskach przez nas badanych, a następnie doprowadzenie na ich podstawie do wniosków ogólnych. (B. Klepacki, 2009, s. 41-42)<ref>Klepacki B. (2009). [http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/RNR_2009_T96_z2_s38.pdf ''Wybrane zagadnienia związane z metodologią badań naukowych''], "Rocznik Nauk Rolniczych", nr 3, s. 38-46</ref>
W Roczniku Nauk Rolniczych znajdziemy przykładowe opisanie pojęcia celu badań naukowych tj., że cel badań to nie tylko poznanie, ale i ocena rzeczywistości oraz wysnucie wniosków. Ogólnie przyjmuje się, że cel badań naukowych to odnajdywanie prawidłowości, które stale występują w zjawiskach przez nas badanych, a następnie doprowadzenie na ich podstawie do wniosków ogólnych (B. Klepacki, 2009, s. 41-42)<ref>Klepacki B. (2009), s. 38-46</ref>
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Badania społeczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badania podstawowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metodologia badań]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Problem badawczy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Hipoteza]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procedura]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badania empiryczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Pytanie badawcze]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badanie pilotażowe]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 94: Linia 78:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Apanowicz J. (2002), ''[https://wsaib.pl/images/files/E-Publikacje/MO.pdf Metodologia ogólna]'', Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia
* Apanowicz J. (2002), ''Metodologia ogólna'', Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia
* Apanowicz J. (2005), ''Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej'', Wydawnictwo Difin, Warszawa
* Apanowicz J. (2005), ''Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej'', Wydawnictwo Difin, Warszawa
* Jeszka A. (2013). [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.pan-om-yid-2013-iid-158-art-000000000003/c/OIK_51582013.pdf ''Problemy badawcze i hipotezy w naukach o zarządzaniu''], "Organizacja i Kierowanie", nr 5(158), s. 31-39
* Jeszka A. (2013), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.pan-om-yid-2013-iid-158-art-000000000003/c/OIK_51582013.pdf Problemy badawcze i hipotezy w naukach o zarządzaniu]'', Organizacja i Kierowanie, nr 5(158)
* Klepacki B. (2009), ''Wybrane zagadnienia związane z metodologią badań naukowych'', Roczniki Nauk Rolniczych, seria G, t. 96, Warszawa
* Klepacki B. (2009), ''Wybrane zagadnienia związane z metodologią badań naukowych'', Roczniki Nauk Rolniczych, seria G, t. 96
* Krajewski M. (2010). ''O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego, uwagi podstawowe'', s. 19
* Krajewski M. (2010), ''O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego'', Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock
* Kryszewski W. (2018). [https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/badania-naukowe;3946184.html ''Badania naukowe''], Encyklopedia PWN
* Paluchowski W. (2010), ''[https://dlibra.kul.pl/Content/20832/RocznikiPsychologiczne_13_2010_Nr1_s7-22.pdf Spór metodologiczny czy spór koncepcji - badania ilościowe vs jakościowe]'', Roczniki Psychologiczne, tom 13
* Paluchowski W. J. (2010) [http://cw.kul.lublin.pl/Content/20832/RocznikiPsychologiczne_13_2010_Nr1_s7-22.pdf ''Spór metodologiczny czy spór koncepcji - Badania ilościowe vs jakościowe.''], "Roczniki psychologiczne" nr 1, s. 7-22
* Pieter J. (1967), ''Ogólna metodologia pracy naukowej'', Ossolineum, Wrocław
* Pieter J. (1967). ''Ogólna metodologia pracy naukowej'', Ossolineum, Wrocław, s. 159-160
* Strona internetowa: ''[https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/badania-naukowe;3946184.html Badania naukowe]'', Encyklopedia PWN online
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Daria Musiał}}
{{a|Daria Musiał}}
[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]]
[[Kategoria:Rodzaje badań]]


{{#metamaster:description|Badania naukowe to metodyczne dochodzenie do twierdzeń, odkryć i wynalazków, prowadzone przez wyspecjalizowanych pracowników i instytucje naukowe.}}
{{#metamaster:description|Badania naukowe to metodyczne dochodzenie do twierdzeń, odkryć i wynalazków, prowadzone przez wyspecjalizowanych pracowników i instytucje naukowe.}}

Aktualna wersja na dzień 00:04, 5 sty 2024

Badania naukowe - ‘wyspecjalizowanych pracowników, instytucji i organizacji naukowych, prowadzona metodycznie, zgodnie z procedurami dochodzenia do twierdzeń, odkryć i wynalazków, ich weryfikacji i kontroli, przyjętymi w danej dyscyplinie i danej epoce historycznej (metodologia nauk); podstawowy składnik nauki w aspekcie dynamicznym, czynnościowym.’[1]

TL;DR

Artykuł omawia różne aspekty badań naukowych, takie jak ich rozumienie, rodzaje, metody, etapy i cele. Wskazuje na różnice między tezą a hipotezą badawczą oraz podział badań ze względu na cele, ontologię, problemy badawcze i czas i przestrzeń. Artykuł podkreśla, że celem badań naukowych jest nie tylko poznanie, ale także ocena rzeczywistości i wysnucie wniosków.

Rozumienie badań naukowych

Według J. Pietera badania naukowe możemy rozpatrywać w dwóch znaczeniach (J. Pieter, 1967, s. 159-160):

  • Badanie naukowe w znaczeniu szerokim - ogół czynności, występujących podczas opracowywania pracy naukowej, lecz bez jej pisania, poprawiania i oceniania. Począwszy od podjęcia pracy i zidentyfikowania problemu badawczego do opracowania materiałów naukowych.
  • Badanie naukowe w znaczeniu pośrednim - praktyczne zastosowanie metod roboczych np. gromadzenie materiału oraz opracowanie go.
  • Badanie naukowe w znaczeniu wąskim - tzw. badanie właściwe. Podczas którego stosujemy działania z zakresu metod roboczych i dzięki nim zyskujemy tzw. materiał naukowy.

Rodzaje badań naukowych

Mirosław Krajewski przedstawił podział badań naukowych ze względu na cztery aspekty (M. Krajewski, 2010, s. 19):

Podział ze względu na cele badań:

  • Opisowe
  • Wyjaśniające

Podział ze względu na założenia ontologiczne

Podział ze względu na problemy badawcze

  • Badania teoretyczne o charakterze metodologicznym,
  • Badania teoretyczne,
  • Badania teoretyczno-praktyczne,
  • Badania praktyczne

Podział ze względu na czas i przestrzeń

Metody badań naukowych

  • Metody jakościowe
  • Metody ilościowe
  • Metody sondażowe

Etapy i elementy procesu badawczego

Jerzy Apanowicz w swoich dziełach wymienia kolejne etapy i elementy procesu badawczego: (J. Apanowicz, 2002, s. 95)[3]

Etapy procesu badawczego:

  • stwierdzenie braków lub odczucie trudności natury teoretycznej względnie praktycznej w poznaniu naukowym,
  • tworzenie sytuacji problemowej,
  • sformułowanie problemu badawczego w rozumieniu jego ustalenia i uzasadnienia oraz przedstawienie zagadnień pochodnych, to znaczy tez lub pytań problemowych (problemów szczegółowych),
  • ocena (krytyka naukowa) podjętego problemu badawczego w świetle dotychczasowych badań i osiągnięć naukowych na podstawie aktywnie przestudiowanej literatury,
  • przyjęcie założeń badawczych, sformułowanie hipotez (y) i ustalenie zmiennych oraz ich wskaźników,
  • wybór i przyjęcie metod, technik oraz narzędzi badawczych,
  • ustalenie możliwych wariantów rozwiązań i uwzględnienie przyszłych konsekwencji wynikających z wyboru rozwiązania ostatecznego (optymalnego),
  • przeprowadzenie badań wstępnych, to znaczy wykonanie czynności pozwalających (powodujących) ostateczne zweryfikowanie problemu, tez i hipotez (y) oraz metody i technik badawczych,
  • przeprowadzenie badań właściwych i na ich podstawie opracowanie szczegółowych danych (syntetycznych zestawień wyników) w celu odrzucenia, korekty lub przyjęcia planowanej struktury (układu) pracy (planowanych rozwiązań treściowych pracy, to znaczy podziału treści pracy na rozdziały i podrozdziały),
  • pisarskie opracowanie uzyskanych i przyjętych z badań wyników do stanu odbioru pracy przez zainteresowanych (w przypadku pracy kwalifikacyjnej przez promotora), a następnie jej opublikowanie,
  • niekiedy krytyczne ustosunkowanie się do przebiegu własnych badań i do uzyskanych wyników.

Elementy procesu badawczego (J. Apanowicz, 2005, 49)[4]

  • założenia teoretyczne,
  • problemy badawcze,
  • przedmiot i cel badań,
  • tezy i hipotezy,
  • metody, techniki i narzędzia badawcze,
  • populacja, zbiory statystyczne jako zmienne i ich wskaźniki (reprezentacyjna próba) do badań empirycznych,
  • określony teren badań,
  • uzyskane z faktycznych badań wyniki, - struktura i treść sprawozdania naukowego.

Hipoteza i teza badawcza

W badaniach często możemy się spotkać z układem teza-hipoteza. Teza to coś, co udowadniamy, a hipoteza jest sprawdzana. Teza to zdania prawdziwe, a nie prawdopodobne. Często jest rozumiana jako główna myśl pracy. Z kolei hipoteza to tylko przypuszczenie, wypowiedź, która jest niepewna. Jej celem jest wyjaśnienie określonych zdarzeń lub faktów (A. M. Jeszka, 2013, s. 32-33)[5]

Cele badań naukowych

W Roczniku Nauk Rolniczych znajdziemy przykładowe opisanie pojęcia celu badań naukowych tj., że cel badań to nie tylko poznanie, ale i ocena rzeczywistości oraz wysnucie wniosków. Ogólnie przyjmuje się, że cel badań naukowych to odnajdywanie prawidłowości, które stale występują w zjawiskach przez nas badanych, a następnie doprowadzenie na ich podstawie do wniosków ogólnych (B. Klepacki, 2009, s. 41-42)[6]


Badania naukoweartykuły polecane
Badania społeczneBadania podstawoweMetodologia badańProblem badawczyHipotezaProceduraBadania empirycznePytanie badawczeBadanie pilotażowe

Przypisy

  1. Kryszewski W. (2018).
  2. Paluchowski W. J. (2010), s. 7-22
  3. Apanowicz J. (2002). Metodologia ogólna, Bernardinum, Gdynia, s. 95
  4. Apanowicz J. (2005). Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie, prace habilitacyjne., Difin, Warszawa, s. 49
  5. Jeszka A. (2013), s. 31-39
  6. Klepacki B. (2009), s. 38-46

Bibliografia

  • Apanowicz J. (2002), Metodologia ogólna, Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia
  • Apanowicz J. (2005), Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa
  • Jeszka A. (2013), Problemy badawcze i hipotezy w naukach o zarządzaniu, Organizacja i Kierowanie, nr 5(158)
  • Klepacki B. (2009), Wybrane zagadnienia związane z metodologią badań naukowych, Roczniki Nauk Rolniczych, seria G, t. 96
  • Krajewski M. (2010), O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock
  • Paluchowski W. (2010), Spór metodologiczny czy spór koncepcji - badania ilościowe vs jakościowe, Roczniki Psychologiczne, tom 13
  • Pieter J. (1967), Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław
  • Strona internetowa: Badania naukowe, Encyklopedia PWN online


Autor: Daria Musiał