Prawo lotnicze
Prawo lotnicze |
---|
Polecane artykuły |
Prawo lotnicze jest to dział prawa, którego przepisy regulują kwestie związane z lotnictwem cywilnym. Przepisy te zawarte są w Ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze. Regulacje Prawa lotniczego stosuje się do polskiego lotnictwa cywilnego oraz obcego lotnictwa cywilnego w zakresie ustalonym przez to prawo. (art. 1 § 2 Prawo lotnicze)
Ustawa Prawo lotnicze dokonuje wdrożenia dyrektyw Wspólnot Europejskich. Wspólnotowe prawo lotnicze umożliwia realizację celów Wspólnoty, do których należy m.in. ustanowienie wspólnego rynku oraz prowadzenie wspólnych polityk, w tym polityki w zakresie transportu. (Szymajda I. str. 83)
Prezes Urzędu jest organem administracji rządowej właściwym w sprawach lotnictwa cywilnego. Jest powoływany przez Prezes Rady Ministrów. Do zadań Prezesa Urzędu należy: (art. 21 ust.2)
- nadzór nad eksploatacją statków powietrznych
- sprawdzanie zdatności sprzętu do lotów
- sprawdzanie kwalifikacji personelu lotniczego
- prowadzenie rejestrów m.in. statków powietrznych, lotnisk
- kontrolowanie przestrzegania przepisów w zakresie lotnictwa cywilnego
- wydawanie decyzji administracyjnych
TL;DR
Prawo lotnicze reguluje kwestie związane z lotnictwem cywilnym w Polsce. Prezes Urzędu ds. Lotnictwa Cywilnego jest odpowiedzialny za nadzór nad eksploatacją statków powietrznych i kontrolę przestrzegania przepisów. Lotnictwo cywilne obejmuje lotnictwo komunikacyjne, sportowe i gospodarczo-usługowe. Statkiem powietrznym jest urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze. Rejestry statków powietrznych są prowadzone przez Prezesa Urzędu, Ministra Obrony Narodowej i Ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Lotnisko może być użytku publicznego lub wyłącznego. Organizacje międzynarodowe powiązane z lotnictwem to m.in. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego i Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego.
Lotnictwo cywilne
Lotnictwo cywilne obejmuje wszystkie rodzaje lotnictwa, z wyjątkiem lotnictwa państwowego, (art. 1 § 3 Prawo lotnicze)
Lotnictwo cywilne obejmuje:
- Lotnictwo komunikacyjne,
- Lotnictwo sportowe,
- Lotnictwo gospodarczo-usługowe.
Statek powietrzny
Według ustawy Prawo lotnicze "statkiem powietrznym jest urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza odbitego od podłoża." (art. 2 pkt 1) Zgodnie z ustawą jego użytkownikiem jest właściciel lub inna osoba wpisana do rejestru statków powietrznych. Zgodnie z art. 6 "w czasie lotu w polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wszystkie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba że prawo to stanowi inaczej."
Wykonywać loty w przestrzeni powietrznej mogą wyłącznie cywilne statki powietrzne: (art. 31)
- wpisane do polskiego lub obcego rejestru cywilnych statków powietrznych,
- mające wymagane znaki rozpoznawcze,
- posiadające zdatność do lotów, potwierdzoną odpowiednimi dokumentami.
Rejestry statków powietrznych
Rejestr cywilnych statków powietrznych jest prowadzony przez Prezesa Urzędu. Rejestr ten jest jawny. Prezes Urzędu dokonuje wpisu w drodze decyzji administracyjnej. Natomiast wypis z rejestru jest wydawany na wniosek zainteresowanych. (art. 34) Rejestr wojskowych statków powietrznych prowadzi Minister Obrony Narodowej z kolei rejestr statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego jest prowadzony przez Ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Zdatność statków powietrznych do lotu jest sprawdzana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego – EASA. (art. 46)
Lotnisko
"Lotniskiem jest wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni w całości lub w części przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i naziemnego lub nawodnego ruchu statków powietrznych, wraz ze znajdującymi się w jego granicach obiektami i urządzeniami budowlanymi o charakterze trwałym, wpisany do rejestru lotnisk" (art. 2 pkt 4) Częścią lotniczą lotniska jest obszar trwale przeznaczony do startów i lądowań statków powietrznych oraz do związanego z tym ruchu statków powietrznych, wraz z urządzeniami służącymi do jego obsługi. (art. 2 pkt 6)
Rodzaj lotnisk ze względu na dostępność dla użytkowników:
- lotnisko użytku publicznego,
- lotnisko użytku wyłącznego
"Lotniskiem użytku publicznego jest lotnisko otwarte dla wszystkich statków powietrznych w terminach i godzinach ustalonych przez zarządzającego tym lotniskiem i podanych do publicznej wiadomości." (art. 54 § 2)
"Lotniskiem użytku wyłącznego jest lotnisko wykorzystywane przez zarządzającego tym lotniskiem, użytkowników lotniska wymienionych w dokumentacji rejestracyjnej tego lotniska oraz za zgodą zarządzającego lotniskiem – przez innych użytkowników lotniska." (art. 54 § 3)
Organizacje międzynarodowe powiązane z lotnictwem
- Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO)
- Europejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego (ECAC)
- Europejska Organizacja do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL)
- Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
Bibliografia
- Gregorski M. (2017). Regulacje dotyczące bezzałogowych statków powietrznych w prawie Unii Europejskiej w kontekście międzynarodowym., Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego
- Piątek B., Zarzycki B. (2012). Bezzałogowe środki lotnicze i ich zastosowanie., Problemy Techniki Uzbrojenia
- Szymajda I. (2002). Ochrona praw pasażerów lotniczych w prawie Wspólnoty Europejskiej
- Szymajda I. (2002). Prawo lotnicze Unii Europejskiej – charakterystyka systemu, Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego
- Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze., Dz.U. 2002 nr 130 poz. 1112
- Wojewódzka-Król K., Załoga E. (2016). Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Autor: Agata Wadowska
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |