Technika wyznaczania trajektorii strategicznej
Z Encyklopedia Zarządzania
Technika wyznaczania trajektorii strategicznej |
---|
Polecane artykuły |
Trajektoria strategiczna przedstawia przebieg pozycji przedsiębiorstwa w czasie. Pozycja ta jest wyrażona przez parametry ilościowe i jakościowe w zakresie podstawowych funkcji przedsiębiorstwa z uwzględnieniem wpływu otoczenia zewnętrznego (A. Stabyła 2000 s. 365)
W przypadku oceny ilościowej pozycji strategicznej porównujemy rzeczywiste wielkości jakie osiąga firma z wartościami wzorcowymi.
Parametry ilościowe to np.:
- Udział w rynku
- Zysk/strata
- Majątek firmy
- Współczynniki ROA, ROE
- Parametry jakościowe to np.:
- Pozycja firny w gospodarce państwa
- Zdolności kadry zarządzającej
- Ogólne szanse rozwojowe
Pozycję jaką zajmuje firma można ustalić na podstawie tabeli wzorców. Wykorzystujemy do tego wzorcową skale uniwersalną. Firma jest oceniana według określonych kategorii., które pozwalają na ustalenie jej pozycji.
Przykładem skali uniwersalnej może być np.
Pozycja strategiczna firmy | Punktacja |
P1- pozycja bardzo dobra | 81-100 |
P2- pozycja dobra | 66-80 |
P3- pozycja średnia | 50-65 |
P4-pozycja słaba | 30-49 |
P5- pozycja bardzo słaba | mniej niż 30 |
Bibliografia
- Stabryła A.: Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce, PWN, Warszawa-Kraków 2002
Autor: Marta Kosińska