Portal społecznościowy

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 10:27, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Portal społecznościowy
Polecane artykuły


Portal społecznościowy inaczej zwany serwisem społecznościowym, to witryna będąca internetowym miejscem spotkań ludzi poszukujących nowych znajomości, w których uczestnicy wymieniają się wszelkimi informacjami na podstawie swoich indywidualnych profili, wykorzystując do tego celu specjalny interfejs. Serwisy społecznościowe umożliwiają zaprezentowanie szerokiemu gronu internautów siebie oraz sieci swoich kontaktów z innymi ludźmi. Wspólną cechą wszystkich portali społecznościowych jest możliwość tworzenia konta użytkownika i jego profilu, który zawiera dane osobowe. Każda zarejestrowana osoba może wyszukiwać znajomych i przyjaciół, tworząc ich listę, wysyłać wiadomości i korzystać z forum[1].

Historia

Przełom XX i XXI wieku, to czas pokazywania światu jaką potęgą jest Internet. Portale społecznościowe za pośrednictwem których użytkownicy mogą odkryć nowe znajomości, odszukać miłość życia, podzielić się własnymi umiejętnościami i zainteresowaniami powstały w Stanach Zjednoczonych na początku XXI wieku. W kraju, z którego pochodzą, nowatorskie serwisy zrobiły wielką furorę. W Polsce więc, co nie jest wielkim zaskoczeniem, duża część portali społecznościowych to klony portali amerykańskich, odpowiednio przystosowane do rynku polskiego[2].

Główne modele pozyskiwania dochodów przez serwisy społecznościowe

Wśród modeli pozyskiwania dochodów wyróżniamy:

  • Model oparcia źródeł dochodu o zysk z emisji reklam lub ogłoszeń
  • Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży produktów wirtualnych
  • Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży abonamentów członkostwa
  • Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży usług Premium
  • Model oparcia źródeł dochodu o zysk z uczestnictwa serwisu w innym serwisie
  • Model aplikacyjny - Aplikacje  dla serwisów społecznościowych

Rodzaje portali społecznościowych

Można wyróżnić następujące główne rodzaje portali społecznościowych:

  • ogólne (np. Facebook, Grono.net),
  • skierowane do konkretnych grup społecznych (np. byłych uczniów – polskim przykładem takiego portalu jest nk.pl),
  • skierowane na dzielenie się konkretnymi treściami (YouTube, Flickr, Fotka. pl),
  • łączące grupy zamknięte, do których można dostać się przez zaproszenie od innego użytkownika (np. kiedyś Grono.net),
  • dające internautom możliwość prowadzenia własnych profili – stron (np. Friends.pl, Myspace.com),
  • przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania (np. Filmweb.pl, Biblionetka.pl, Nuta.pl, Opiniuj.pl, Dood.pl, Yelp.com),
  • branżowe,
  • tematyczne[3]

Funkcje portali społecznościowych

Według M. Szczepankiewicza "wyróżnia się podstawowe funkcje portali społecznościowych :

  • biznesowa – odnosi się głównie do biznesowych społeczności internetowych, które funkcjonują jako spotkania on-line, tworząc coś w rodzaju niszowych społeczności internetowych. Dzięki takim społecznościom możliwe jest nawiązywanie kontaktów w grupie interesującej się szczególnie biznesem. Funkcja biznesowa jest spełniona kiedy do grupy należą osoby mające wspólne zainteresowania i podobne cele. Mogą oni tworzyć własne filmy, blogi, fora dyskusyjne, dzięki którym użytkownik także staje się wydawcą. Członkowie mają możliwość rozwoju zawodowego, a także rozbudowania kontaktów zawodowych, dzięki tworzeniu interaktywnych miejsc spotkań informacyjnych"
  • komunikacyjna – na portalach społecznościowych powstają różnego rodzaju komunikatory, dzięki którym bez problemu można porozumiewać się nie tylko z jedną konkretną osobą, ale także z grupą osób (jednocześnie). Ideą portali społecznościowych jest wymiana informacji, a także wiedzy na różne tematy. Nie można bowiem zapominać, że serwisy te tworzone są nie tylko z myślą o młodzieży i dzieciach. Portale społecznościowe cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony firm. Jest to komunikacja na zasadzie klient-firma. Możliwa jest tutaj wymiana wszelakich opinii na dowolne tematy związane z przynależnością do grupy społecznościowej (w tym wypadku związane z biznesem);
  • informacyjna – wiele portali społecznościowych może być dobrym rozwiązaniem dla zapominalskich ludzi. Na części serwisów znajdują się „kalendarze” informujące o dacie urodzin, imienin czy różnego rodzaju rocznic, naszych przyjaciół, znajomych czy też członków rodziny. Zapisywane są również ważne i ciekawe wydarzenia, zaproszenia na imprezy, koncerty, o których nie warto zapomnieć. W profilach firm, znajdują się informacje o działalności, produktach czy promocjach;
  • poznawcza – serwisy społecznościowe oferują możliwości nawiązywania nowych internetowych znajomości. Zakładając profil na danym portalu społecznościowym umieszczamy krótki opis siebie, swojego hobby, aktualnie wykonywanego zajęcia. W ten sposób pokazujemy innym użytkownikom, że jesteśmy nastawieni na pozyskiwanie nowych znajomości. Na takich portalach można uzyskać bardzo cenne porady i ciekawe opinie na interesujący tematy;
  • rozrywkowa – portal społecznościowy jest jednym ze sposobów na spędzenie wolnego czasu. Na wielu portalach znajdują się darmowe gry, dostępne po zalogowaniu na własne konto. Niektóre z nich rozwijają umiejętności np. strategiczne, inne natomiast służą stricte celom rozrywkowym. Dzięki wielu opcjom użytkownicy mogą także rozwijać swoje zainteresowania, tworzyć aplikacje mobilne lub korzystać z tych już istniejących, dodawać i tworzyć własne filmy, a także uczestniczyć w forach dyskusyjnych i wymieniać się opiniami na interesujące tematy;
  • reklamowa – firmy marketingowo wykorzystują portale społecznościowe, chcą w ten sposób zainteresować i wpłynąć na potencjalnego klienta. Użytkownicy serwisów społecznościowych informowani są na bieżąco o wszelkich nowościach, natomiast na forach dyskusyjnych firmy mogą obserwować dyskusje na temat produktów, czy usług. Przynależność do takiego portalu, to reklama niskim kosztem, a także idealny marketing dla firmy. Zamieszczenie jednego filmiku na youtube.com to koszt około 40 dolarów i 1 godzina pracy - dziesiątki milionów potencjalnych widzów stanowią wartość bezcenną;[4]


Portale społecznościowe związane z rynkiem pracy

Tendencje do tworzenia portali społecznościowych widać także na rynku pracy, na którym zwracają uwagę GoldenLine.pl czy Profeo.pl.

  • Portal GoldenLine.pl to serwis społecznościowy skupiony na rozwoju kariery i życia zawodowego, pomaga nawiązywać znajomości biznesowe, zaistnieć w branży i monitorować rynek pracy. Jest serwisem, który łączy profesjonalistów o bardzo różnych zainteresowaniach, stanowiskach oraz celach zawodowych.
  • Profeo to wyjątkowy portal społecznościowy dla ludzi, którzy lubią się rozwijać i dbać o swoją karierę, to serwis stworzony z myślą o profesjonalistach różnych branż, serwis dla ludzi ambitnych, którzy chcą znaleźć lepszą pracę lub nawiązywać nowe ciekawe kontakty. Na tym portalu użytkownik może znaleźć największą w polskim Internecie bazę ofert pracy i bazę ofert szkoleniowych. Dlatego warto w taki sposób przygotować swój profil, aby mógł być zauważony przez przeszukujących portal pracodawców[5].

Bibliografia

Przypisy

  1. E. Niewiadomska 2011, s.1-2
  2. M. Szczepankiewicz 2011, s.2
  3. E. Niewiadomska 2011, s.3
  4. M. Szczepankiewicz 2011, s.4
  5. U.M. Grześkowiak 2011, s.5

Autor: Daniel Baster