Firma przewozowa
Firma przewozowa |
---|
Polecane artykuły |
Firma przewozowa - jest to firma, która świadczy usługi transportowe pomiędzy danymi lokalizacjami, za określoną cennikiem kwotę. W Polsce przewozy międzyaglomeracyjne realizowane są za pomocą wielu środków transportu. Wybór konkretnego środka podróży jest w głównej mierze uwarunkowany naszą lokalizacją geograficzną, planowanym czasem podróży oraz ceną jaką firma przewozowa żąda za daną podróż. (A. Abramowicz 2016, str. 13)
Podział firm przewozowych ze względu na używany środek transportu
Firmy przewozowe możemy przyporządkować do następujących sektorów transportu pasażerskiego (M. Kozłowska 2017, s. 25):
- Transport drogowy - firmy oferujące przewozy autobusowe są najbardziej rozwinięte w tym sektorze transportowym,
- Transport kolejowy - firmy które oferują transport kolejowy mogą liczyć na wsparcie od Państwa,
- Transport morski - na terenie Polski występuje bardzo mała liczba przewoźników mających ten rodzaj transportu w swojej ofercie,
- Transport lotniczy - bardzo prężnie rozwijający się sektor transportu pasażerskiego.
Kryteria jakim kieruje się konsument w trakcie wyboru firmy przewozowej
W dzisiejszych czasach to klienci kreują rynek przewozowy. Firmy walczą o klientów, a Ci mogą przebierać spośród nieograniczonej liczby przewoźników w sektorze transportowym (A. Abramowicz 2016, str. 19-20):
- Komfort podróży - jest niewątpliwie jednym z najważniejszych czynników decydujących o wyborze danego środka transportu. Przewoźnicy autobusowi nieustannie chwalą się poprawą komfortu podróży swoimi autobusami, informują między innymi o podnoszeniu standardów wyposażenia, zapewniając każdemu podróżnemu dostęp do gniazdka (220 V), bezpłatne WiFi czy bezpłatną butelkę wody. Pomimo wszystkich wymienionych udogodnień w aspekcie komfortu wygrywa podróżowanie pociągiem, gdzie do dyspozycji mamy o wiele więcej miejsca, dostęp do wagonów barowych czy sypialnych na dłuższych trasach, natomiast udogodnienia jak gniazdka czy darmowe WiFi nie są niczym wyjątkowym w pociągach.
- Cena podróży - jest kolejnym istotnym kryterium przy podejmowaniu decyzji jak dostać się do miejsca docelowego. Podróżowanie autobusem jest definitywnie najtańsze w większości rozpatrywanych przypadków. Bilety kolejowe są nieznacznie droższe, lecz podróżnym przysługują w tym rodzaju transportu ulgi ustawowe sięgające w niektórych przypadkach 100% ceny biletu. Bilety lotnicze są zdecydowanie najdroższe, a kupowane na ostatnią chwilę bywają do kilkuset procent droższe niż ich cena bazowa.
- Czas podróży - dla osób podróżujących służbowo odgrywa bardzo istotną rolę, natomiast dla przeciętnych podróżnych jest istotny, ale nie tak jak cena. Podróżni bardzo często rezygnują z podróży szybszym środkiem transportu, jeśli przyjdzie im zapłacić zbyt wysoką cenę. W tym zestawieniu autobus i pociąg często uzyskują podobne rezultaty, natomiast na dużych odległościach, podróż samolotem znacząco skraca czas podróży.
Komunikacja z klientem jako klucz do sukcesu firmy przewozowej
Jak najszersze dotarcie z informacją do klienta jest podstawą dobrze zrealizowanej usługi. Jak pokazują badania, około 20% domniemanych podróżnych rezygnuje z zakupu biletu z powodu braku odpowiednich informacji. Podróżny powinien być odpowiednio informowany na bieżąco o wszelkiego rodzaju problemach i zmianach przed podróżą, w jej trakcie jak i po zakończeniu. Każdy pasażer powinien zostać prawidłowo poinformowany o wszelkiego rodzaju obostrzeniach przed zakupem biletu lub przed rozpoczęciem podróży np (A. Mężyk 2004, s. 24):
- o maksymalnej wielkość i wadze bagażu,
- wysokości kar za niezastosowanie się do regulaminu przewoźnika w czasie podróży,
- wysokości wszelkich dodatkowych opłat.
Oraz o przywilejach jakie mu przysługują np (A. Mężyk 2004, s. 24):
- możliwość zarezerwowania miejsca,
- możliwość zakupu biletu z ulgą.
Bibliografia
- Abramowicz A. 2016. Konkurencja na rynku pasażerskich przewozów międzyaglomeracyjnych w Polsce, "Autobusy - Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe", nr 5
- Barcik J. 2010. Sytuacja Transportu Kolejowego w Polsce na przełomie Ostatnich Lat, "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej", nr 68
- Droździel P. 2011. Analiza kosztów napraw pojazdów w firmie transportowej, "Autobusy - Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe", nr 12
- Dyr T. 2009. Czynniki Rozwoju Rynku Regionalnych Przewozów Pasażerskich, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom
- Kozłowska M. 2017. Transport pasażerski w Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, "Autobusy - Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe", nr 7
- Łukasik Z. 2016. Rozwiązania procesu planowania przewozów w obsłudze międzynarodowej transportu samochodowego, "Autobusy - Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe", nr 12
- Mężyk A. 2004. Podnoszenie jakości usług w przewozach pasażerskich, "TTS Technika Transportu Szynowego", nr 3
Autor: Bartłomiej Matoga