Domena internetowa

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 22:12, 20 lis 2023 autorstwa Zybex (dyskusja | edycje) (cleanup bibliografii i rotten links)

Domena internetowa (z ang. Internet domain) jest to element adresu DNS (Domain Name System), który umożliwia znalezienie zasobów w Internecie takich jak serwer poczty e-mail czy strona WWW. Domena umożliwia przetłumaczenie adresu IP (Internet Protocol adress) pożądanej usługi na nazwę łatwiejszą do zapamiętania przez człowieka. Domena składa się z nazwy wybranej przez osobę posiadającą ją (nazwa firmy, nazwisko, słowo określone przez założyciela itp.) oraz rozszerzenia (.com, .pl, .gov itp.).

Domena internetowa to adres lokalizujący daną stronę internetową w sieci Internet. Powinna ona pełnić funkcje marketingowe oraz informacyjne (Kobis P. 2007).

Subdomena (inaczej nazywana domeną drugiego poziomu lub poddomeną) jest adresem przynależącym do domeny właściwej. Nie ma ograniczeń dla jednej domeny w kwestii ilości subdomen dla niej. Z takiej opcji korzystają firmy, które chcą utworzyć odrębne strony internetowe dla każdej ze swoich placówek.

TL;DR

Domena internetowa to adres, który umożliwia znalezienie zasobów w Internecie. Składa się z nazwy i rozszerzenia. Subdomena to adres przynależący do domeny właściwej. Istnieją różne rodzaje domen funkcjonalnych, takie jak com, net, org, biz, info. Rejestracja domeny wymaga wyboru dostawcy, sprawdzenia dostępności nazwy i opłacenia usługi. Operacje wykonywane na domenach to parkowanie, przekierowanie, transfer i cesja.

Budowa domeny internetowej

Tworzenie domeny wymaga przestrzegania nastepujących zasad (Dutko M. 2010):

  • adres domenowy nie może przekraczać 255 znaków,
  • subdomeny (elementy oddzielone kropkami) nie mogą być dłuższe niż 63 znaki,
  • oprócz liter a-z oraz znaków diakrytycznych, adres domeny internetowej może zawierać cyfry 0-9, a także znak łącznika "-",
  • WWW stosowane na początku każdego adresu domeny internetowej nie jest jej częścią. Jest to nazwa hosta, czyli komputera powiązanego z domeną. Nie jest to składnik obligatoryjny, lecz zwyczajowy. W jego miejscu może zostać użyta dowolna nazwa,
  • łącznik "-" nie może znajdować się na początku domeny,
  • prefiks https://, który pojawia się przed nazwą hosta www nie jest częścią domeny. Jest to oznaczenie protokołu internetowego, które identyfikuje użycie usługi WWW.

Rodzaje domeny

Domeny funkcjonalne, które pozwalają nakreślić zarys tematyczny lub geograficzny związanych z nimi serwisów. Nazywane są również domenami globalnymi. Do najbardziej znanych domen funkcjonalnych należą (Dutko M. 2009):

  • com - zarezerwowana dla firm komercyjnych,
  • net - stworzona dla firm, osób i instytucji związanych ściśle z Internetem,
  • org - instytucje i organizacje,
  • biz - instytucje finansowe oraz organizacje komercyjne,
  • info - serwisy informacyjne.

Prawo do korzystania z niektórych domen funkcjonalnych jest ograniczone do określonych podmiotów. Muszą one spełniać specyficzne wymagania, aby dostać możliwość rejestracji swoich witryn. Należą do nich (Dutko M. 2010:

  • gov - domena stworzona tylko i wyłącznie, dla jednostek rządowych. Organizacją odpowiedzialną w Polsce za przydzielenie subdomeny gov.pl jest Instytut Podstawowych Problemów Polskiej Akademii Nauk,
  • edu - zezwolenie na użycie takiego rodzaju domeny mają placówki edukacyjne i naukowe,
  • art - tematyka takich stron nie może służyć celom komercyjnym oraz powinna być związana z działalnością artystyczną.

Drugim rodzajem domen są domeny krajowe, które są przydzielane krajom oraz jednostkom autonomicznym terytorialnie. Muszą one składać się z dwóch liter. Przykładami takich domen są (Dutko M. 2009):

  • pl - Polska,
  • nl - Holandia,
  • ua - Ukraina,
  • us - Stany Zjednoczone.

Rejestracja domeny

Aby domena została poprawnie zarejestrowana należy podjąć odpowienie kroki:

  1. Wybór dostawcy domeny - na tym kroku najważniejszymi kryteriami są bezawaryjność serwerów dostawcy, dostępność serwisu oraz cena.
  2. Sprawdzenie dostępności nazwy, którą zainteresowany jest użytkownik.
  3. Wybór domeny - dostawca domeny proponuje użytkownikowi dostępne dla danego kraju i działalności rozszerzenia.
  4. Sprawdzenie warunków rejestracji - użytkownik powinien dokładnie przeczytać regulamin, aby sprawdzić wszystkie warunki regulaminu dostawcy domeny.
  5. Opłacenie nabytej usługi.

Operacje wykonywane na domenach

Parkowanie domeny jest to czynność, którą użytkownik może wykonać po zakupie domeny i rezerwacji adresu internetowego, lecz przed umieszczeniem na niej strony WWW. Jest to utrzymanie domeny na serwerach wybranego usługodawcy. W takiej sytuacji po wybraniu adresu witryny użytkownik widzi okno informacyjne stworzone przez dostawcę domeny.

Przekierowanie to powiązanie adresu internetowego z kontem, którego użytkownik używa do tworzenia i przechowywania strony WWW. Funkcjonalność ta używana jest, gdy administrator strony założył ją na serwerze jednego dostawcy, a domena zarejestrowana jest pod innym adresem.

Transfer domeny jest to zmiana usługodawcy, u którego właściciel zarejestrował swoją domenę. Polega to na wygenerowaniu kodu authinfo (korzystając z domen polskich) lub kodu Auth-Code (przy użyciu domen globalnych) u rejestratora domeny, która jest aktualnie używana przez właściciela strony, a następnie wypełnieniu odpowiedniego formularza u dostawcy. Wybierając nowego dostawcę domeny, użytkownik musi podać uzyskany wcześniej kod.

Cesja domeny jest to dobrowolne zrzeczenie się praw do posiadanej domeny na rzecz innej firmy lub osoby. Jest to ostatni etap sprzedaży domeny. Polega na zmianie danych właściciela domeny w panelu administracyjnym domeny na stronie dostawcy, podpisaniu wniosków przez nowego posiadacza domeny oraz wysłaniu linku weryfikacyjnego dla obydwóch stron umowy w celu zmiany właściciela i administratora domeny.


Domena internetowaartykuły polecane
DarknetAutoryzacjaPOP3Certyfikat SSLPozycjonowanie stronAutentykacjaAutomatyczna indeksacjaWyszukiwarka internetowaTLS

Bibliografia

  • Dutko M. (2014), Domeny Internetowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Dutko M. Karciarz M. (2010)., Informacja w internecie Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 55
  • Kobis P. (2007)., Marketing z Google Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 31
  • Król K. (2017), Domena internetowa w promocji gospodarstw agroturystycznych, Turyzm, nr 27
  • Król K., Zdonek D., Gorzelany J. (2017), Wartość informacyjna domeny internetowej, Marketing i Rynek, nr 3
  • Królewski J., Sala P. (red.) (2016), E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Zdonek D. (2012), Rozwój E-usług na rynku domen internetowych, Zeszyty Naukowe Politechniki Ślaskiej, nr 61
  • Zelek M. (2012), Sprzedaż przez Internet. Aspekty prawne, Difin, Warszawa


Autor: Wojciech Chajdaś