Konsumpcyjna teoria przedsiębiorstwa
Konsumpcyjna teoria przedsiębiorstwa |
---|
Polecane artykuły |
Konsumpcyjna teoria przedsiębiorstwa - na stałe wprowadzona do literatury przedmiotu przez amerykańskiego ekonomistę Harolda Demsetza zakłada, że przedsiębiorstwo staje się substytutem gospodarstwa domowego.
Z punktu widzenia konsumpcyjnej teorii przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwem staje się każde gospodarstwo domowe świadomie się specjalizujące w wykonywaniu jakiejś czynności lub produkowaniu produktów, sprzedawaniu ich, tym samym współtworząc o rozwijając rynek. Sednem teorii konsumpcyjnej jest stwierdzenie, że przedsiębiorstwo jako nowa instytucja gospodarcza zabiera część funkcji nie rynkowi, ale gospodarstwu domowemu.
Specjalizacja konsumentów kreuje cztery główne mechanizmy regulacyjne gospodarki:
- gospodarstwa domowe - regulujące się przez potrzeby,
- przedsiębiorstwa - regulują się wewnętrznie przez decyzje
- rynek - lokowane są na nim nadwyżki ze specjalizacji, narzędziem regulacji jest tu cena,
- państwo - reguluje gospodarkę nakazami.
W ujęciu konsumpcyjnym przedsiębiorstwa specjalizacja powoduje wzrost skali produkcji, stwarza warunki do konkurowania oraz powoduje duży wzrost wydajności pracy i wzrost gospodarczy.
Główni przedstawiciele teorii
- Demsetz (1983, 1988, 1991, 1995),
- Becker (1964),
- Smith (1954),
- Dreze (1991),
- Benassy (1982),
- Janoś-Kresło, Mróz (2006)
Przykłady przedsiębiorstw ilustrujących teorię
- Nestlé,
- H.J. Heinz,
- Unilever,
- Dr Irena Eris,
- Itaka,
- Morliny.
Bibliografia
- Adam Noga, Teorie przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2009
- Tomasz Gruszecki, Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
Autor: Małgorzata Krypel