Handel: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 55: | Linia 55: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Jaszczyński M. (2016), ''[ | * Jaszczyński M. (2016), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-3335ee5a-6b41-485a-b50a-d8a31eaa2f82/c/28_ZNACZENIE_HANDLU.pdf Znaczenie handlu zagranicznego w rozwoju gospodarczym]'', Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku, Nauki Ekonomiczne, t. XXIII | ||
* Sławińska M. (red.) (2008), ''Kompedium wiedzy o handlu'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 11-22 | * Sławińska M. (red.) (2008), ''Kompedium wiedzy o handlu'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 11-22 | ||
* Sławińska M. (red.) (2016), ''[ | * Sławińska M. (red.) (2016), ''[https://www.wbc.poznan.pl/Content/388137/PDF/Handel.pdf Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania]'', Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań | ||
* Szpaderski A. (1968), ''[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/18575/1/007%20ANDRZEJ%20SZPADERSKI.pdf O pojęciu handlu, Ruch Prawniczy]'', Ekonomiczny i Socjologiczny 30, z. 4, s. 79-95 | * Szpaderski A. (1968), ''[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/18575/1/007%20ANDRZEJ%20SZPADERSKI.pdf O pojęciu handlu, Ruch Prawniczy]'', Ekonomiczny i Socjologiczny 30, z. 4, s. 79-95 | ||
* Szulce H., Chwałek J., Ciechomski W. (2014), ''Ekonomika handlu. Podręcznik'', WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 7-11 | * Szulce H., Chwałek J., Ciechomski W. (2014), ''Ekonomika handlu. Podręcznik'', WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 7-11 |
Wersja z 20:43, 29 paź 2023
Handel |
---|
Polecane artykuły |
Handel – proces gospodarczy polegający na wymianie towarowo-pieniężnej. Proces ten przeprowadzany przez zawodowych pośredników w celu uzyskania zysku. Handel w ujęciu funkcjonalnym jest utożsamiany z działalnością gospodarczą, polegającą na zakupie i sprzedaży towarów (J. Szumilak 2004, s. 18). Natomiast handel w ujęciu instytucjonalnym definiuje się jako wszystkie przedsiębiorstwa handlowe, których działalność polega na zakupie towarów w celu ich odsprzedaży.
Rodzaje handlu
Wyszczególnia się kilka rodzajów handlu, mając na uwadze podział (H. Szulce i in. 2014, s. 7-10):
a) Ze względu na ilości towaru poddawanego wymianie:
- handel hurtowy, który polega na sprzedaży hurtowych ilości danego dobra w celu późniejszej obróbki i odsprzedaży;
- handel detaliczny, polegający na wymianie danego towaru w niewielkich ilościach, najczęściej odbywający się w punktach sprzedaży detalicznej.
b) Ze względu na lokalizację siedziby partnera, z którym dokonuje się wymiany:
- handel wewnętrzny, którego proces przebiega wewnątrz tego samego kraju;
- handel zagraniczny, który odbywa się z partnerem, mającym swą siedzibę na obszarze innego państwa.
Historia handlu
Wykształcenie się takiego procesu gospodarczego stało się możliwe na takim etapie gospodarczym społeczeństwa, kiedy w gospodarstwach domowych zaczęły powstawać nadwyżki produkcji. Początkowo przybierał on formę wymiany barterowej czyli wymiany „towar za towar”. Z czasem dobra, których nadwyżka początkowo powstawała przypadkowo, zaczęły być wytwarzane w celu poddania ich wymianie. Aby usprawnić ten proces, wymyślono pieniądz, który w mniejszej i bardziej poręcznej formie stanowił bardziej trwałą alternatywę dla towarów tradycyjnych, którymi wcześniej była np. sól. Dzięki temu podzielono akt wymiany na proces kupna i sprzedaży (J. Szumilak 2004, s. 27). Rozwój tej formuły był możliwy dzięki uczestnictwu kupców, czyli osób pośredniczących w wymianie, którzy oprócz skalkulowanego wynagrodzenia mieli szanse otrzymania zysku ekonomicznego.
Rola handlu
Zyskanie na znaczeniu handlu w społeczeństwie jest warunkowane przez spełniane przez niego funkcje zarówno na rzecz konsumentów, jak i producentów. Wynikają one z rozbieżności pomiędzy sferą konsumpcji i produkcji. Należą do nich (H. Szulce i in. 2014, s. 8-9):
- różnice pomiędzy momentem konsumpcji i produkcji,
- odmienne miejsca wytwarzania i nabywania produktów,
- różnice pomiędzy ilością towaru jednorazowo oferowaną przez producenta, a tą rzeczywiście konsumowaną,
- silnie zróżnicowane grupy produktów nabywanych przez konsumentów w porównaniu do oferty asortymentowej producenta.
Wyróżnia się podział na funkcje koordynacyjne i organizacyjne (H. Szulce i in. 2014, s. 10-11).
Do funkcji koordynacyjnych należą:
- zbieranie i przekazywanie informacji o popycie,
- ustalanie decyzji związanych z wielkością produkcji i jej rozmieszczeniem na rynku,
- pomoc w nawiązywaniu kontaktów handlowych pomiędzy producentem i konsumentami,
- promocja dotycząca produktów lub firmy,
- składanie ofert, przeprowadzanie negocjacji i przenoszenie prawa własności czyli zawieranie transakcji kupna-sprzedaży.
Pośród funkcji organizacyjnych wyszczególnia się:
- magazynowanie,
- czynności transportowe,
- przekształcanie asortymentu produkcyjnego w handlowy,
- przerób handlowy czyli paczkowanie i sortowanie,
- sprzedaż produktów pośrednikom i konsumentom.
Bibliografia
- Jaszczyński M. (2016), Znaczenie handlu zagranicznego w rozwoju gospodarczym, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku, Nauki Ekonomiczne, t. XXIII
- Sławińska M. (red.) (2008), Kompedium wiedzy o handlu, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 11-22
- Sławińska M. (red.) (2016), Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań
- Szpaderski A. (1968), O pojęciu handlu, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 30, z. 4, s. 79-95
- Szulce H., Chwałek J., Ciechomski W. (2014), Ekonomika handlu. Podręcznik, WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 7-11
- Szumilak J. (red.) (2004) Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, s. 11-29
Autor: Anna Stach