Dyskusja: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Dyskusja''' (jest to termin pochodzenia łacińskiego: ''discutere'' - rozbić, rozłożyć <ref>Szwed Cz. 2002</ref>) - jest to ustna lub pisemna [[wymiana]] zdań na określony temat, która ma na celu dochodzenie do wspólnych wniosków <ref>Doroszewski W. 1958</ref>. Dyskusja jest działaniem prowadzonym w grupie dwóch | '''Dyskusja''' (jest to termin pochodzenia łacińskiego: ''discutere'' - rozbić, rozłożyć <ref>Szwed Cz. 2002</ref>) - jest to ustna lub pisemna [[wymiana]] zdań na określony temat, która ma na celu dochodzenie do wspólnych wniosków <ref>Doroszewski W. 1958</ref>. Dyskusja jest działaniem prowadzonym w grupie dwóch | ||
i więcej osób i zmierzającym do rozwiązania jakiegoś problemu <ref>Marciszewski W. 1994,s.92</ref>. | i więcej osób i zmierzającym do rozwiązania jakiegoś problemu <ref>Marciszewski W. 1994,s.92</ref>. | ||
Jest to [[proces]] w którym przedstawia się tezy wspierane kompetentnymi argumentami i pozwala innym ludziom sprawdzić swoje tezy, lub przedstawić kontrargumenty <ref>Gronbeck B. i in. 2001,s.339</ref>. | Jest to [[proces]] w którym przedstawia się tezy wspierane kompetentnymi argumentami i pozwala innym ludziom sprawdzić swoje tezy, lub przedstawić kontrargumenty <ref>Gronbeck B. i in. 2001,s.339</ref>. | ||
Dyskusja jest jedną z form zapobiegania nieporozumieniom i uczenia się, bo w trakcie jej prowadzanie możemy lepiej zrozumieć poruszony problem i określić istniejące niezgodności. Proces dyskusji powoduje zmiany w podejściu, informuje, tworzy forum dla reprezentowania poglądów i przekazuje podstawową wiedzę, niezbędną do podjęcia decyzji <ref>Mette Kjaer A. 2009, s.69</ref>. | Dyskusja jest jedną z form zapobiegania nieporozumieniom i uczenia się, bo w trakcie jej prowadzanie możemy lepiej zrozumieć poruszony problem i określić istniejące niezgodności. Proces dyskusji powoduje zmiany w podejściu, informuje, tworzy forum dla reprezentowania poglądów i przekazuje podstawową wiedzę, niezbędną do podjęcia decyzji <ref>Mette Kjaer A. 2009, s.69</ref>. | ||
==Cechy dyskusji== | ==Cechy dyskusji== | ||
Istotnymi cechami dyskusji są <ref>Skudrzykowa A i in.2000, s.27</ref>: | Istotnymi cechami dyskusji są <ref>Skudrzykowa A i in.2000, s.27</ref>: | ||
* [[skuteczność]] argumentacji | * [[skuteczność]] argumentacji | ||
* precyzyjność | * precyzyjność | ||
* kultura zachowania | * kultura zachowania | ||
* kultura słowa. | * kultura słowa. | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Także możemy wymienić takie cechy dyskusji <ref>Wilkoń A. 2002, s. 232,235</ref>: | Także możemy wymienić takie cechy dyskusji <ref>Wilkoń A. 2002, s. 232,235</ref>: | ||
* panowanie nad emocjami | * panowanie nad emocjami | ||
* powstrzymywanie się od interwencji | * powstrzymywanie się od interwencji | ||
* istnienie czynnika współpartnerstwa | * istnienie czynnika współpartnerstwa | ||
* dążenie do przekonania rozmówcy. | * dążenie do przekonania rozmówcy. | ||
Linia 44: | Linia 44: | ||
* Ze względu na liczbę uczestników i formę prowadzenia dyskusje dzielimy na: | * Ze względu na liczbę uczestników i formę prowadzenia dyskusje dzielimy na: | ||
# '''Dyskusja spontaniczna''' – jest to wymiana zdań na określony temat, który interesuje wszystkich uczestników rozmowy. | # '''Dyskusja spontaniczna''' – jest to wymiana zdań na określony temat, który interesuje wszystkich uczestników rozmowy. | ||
# '''Dyskusja zorganizowana''' – jest ona prowadzona w dużej grupie osób i ma parlamentarny charakter, co znaczy, że prowadzi rozmowę jedna osoba, która jest upoważniona do udzielenia głosu innym uczestnikom. | # '''Dyskusja zorganizowana''' – jest ona prowadzona w dużej grupie osób i ma parlamentarny charakter, co znaczy, że prowadzi rozmowę jedna osoba, która jest upoważniona do udzielenia głosu innym uczestnikom. | ||
# '''Dyskusja przed zespołem rozstrzygającym''' – jest to rodzaj dyskusji, gdy w trakcie jej prowadzenia dwie lub więcej osób wykazują swoje zdanie na określony temat przed arbitrem, który decyduje o przyznaniu racji jednej ze stron. | # '''Dyskusja przed zespołem rozstrzygającym''' – jest to rodzaj dyskusji, gdy w trakcie jej prowadzenia dwie lub więcej osób wykazują swoje zdanie na określony temat przed arbitrem, który decyduje o przyznaniu racji jednej ze stron. | ||
* Ze względu na stanowisko, jakie zajmują wobec siebie uczestnicy możemy wyróżnić takie dyskusje: | * Ze względu na stanowisko, jakie zajmują wobec siebie uczestnicy możemy wyróżnić takie dyskusje: | ||
# '''Dyskusja wojownicza''' - jest to rodzaj dyskusji, gdy dyskutanci mają przynajmniej dwa różnych zdania na określony temat. Strony dyskusji są negatywnie nastawione wobec siebie i nie zgadzają się w poglądach. | # '''Dyskusja wojownicza''' - jest to rodzaj dyskusji, gdy dyskutanci mają przynajmniej dwa różnych zdania na określony temat. Strony dyskusji są negatywnie nastawione wobec siebie i nie zgadzają się w poglądach. | ||
# '''Dyskusja budująca lub pogłębiająca''' – jest to rodzaj dyskusji, w którym chodzi o znalezienie wspólnego zdania, żeby rozwinąć temat. | # '''Dyskusja budująca lub pogłębiająca''' – jest to rodzaj dyskusji, w którym chodzi o znalezienie wspólnego zdania, żeby rozwinąć temat. | ||
* Ze względu na cel wyróżniamy takie rodzaje dyskusji: | * Ze względu na cel wyróżniamy takie rodzaje dyskusji: | ||
# '''Dyskusja teoretyczna''' - jest to dyskusja, która ma na celu wykrycia prawdy w określonym pytaniu, jej przedmiotem są twierdzenia naukowe, filozoficzne, religijne itp. | # '''Dyskusja teoretyczna''' - jest to dyskusja, która ma na celu wykrycia prawdy w określonym pytaniu, jej przedmiotem są twierdzenia naukowe, filozoficzne, religijne itp. | ||
# '''Dyskusja teoretyczna z konsekwencjami praktycznymi'''- jest to połączenie dyskusji teoretycznej z praktyczną. | # '''Dyskusja teoretyczna z konsekwencjami praktycznymi'''- jest to połączenie dyskusji teoretycznej z praktyczną. | ||
Linia 56: | Linia 56: | ||
# '''Rozgrywka osobista''' – jest to dyskusja, celem której jest zdobycie zwycięstwa osobistego nad innymi uczestnikami. | # '''Rozgrywka osobista''' – jest to dyskusja, celem której jest zdobycie zwycięstwa osobistego nad innymi uczestnikami. | ||
== Techniki dyskusji w zespole== | == Techniki dyskusji w zespole== | ||
Techniki dyskusji w zespołach <ref>Mikułowski-Pomorski J. 2002, s.120-131</ref>: | Techniki dyskusji w zespołach <ref>Mikułowski-Pomorski J. 2002, s.120-131</ref>: | ||
* dyskusja w małych grupach (face-to-face) | * dyskusja w małych grupach (face-to-face) | ||
Linia 69: | Linia 69: | ||
==Warunki konieczne do zaistnienia dyskusji== | ==Warunki konieczne do zaistnienia dyskusji== | ||
Warunkami racjonalnej dyskusji są warunki następujące <ref>Sękowski P. 2017, s.74</ref> : | Warunkami racjonalnej dyskusji są warunki następujące <ref>Sękowski P. 2017, s.74</ref> : | ||
# strony muszą mieć jakiś wzajemny interes | # strony muszą mieć jakiś wzajemny interes | ||
# poglądy stron muszą być rożne | # poglądy stron muszą być rożne | ||
# strony muszą wzajemnie wierzyć, że działają konstruktywnie | # strony muszą wzajemnie wierzyć, że działają konstruktywnie | ||
# strony muszą być zdolne do zmiany swoich poglądów. | # strony muszą być zdolne do zmiany swoich poglądów. | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references /> | <references /> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Doroszewski W.(1958), ''Słownik języka polskiego'', PWN, Warszawa | <noautolinks> | ||
* Gronbeck B., German K., Ehninger D., Monroe A., (2001), ''Zasady komunikacji werbalnej'', | * Doroszewski W.(1958), ''Słownik języka polskiego'', PWN, Warszawa | ||
* Marciszewski W. (1994), ''Sztuka dyskutowania'', | * Gronbeck B., German K., Ehninger D., Monroe A., (2001), ''Zasady komunikacji werbalnej'', Zysk i S-ka, Poznań | ||
* Mette Kjaer A.(2009), ''Rządzenie'' , Sic , Warszawa | * Marciszewski W. (1994), ''Sztuka dyskutowania'', Fundacja na rzecz Informatyki, Logiki i Matematyki, Warszawa | ||
* Mikułowski-Pomorski J., Karwińska A., Pacholski M. (2002), ''Typy działań socjotechnicznych a funkcjonowanie organizacji'', Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków | * Mette Kjaer A.(2009), ''Rządzenie'' , Sic , Warszawa | ||
* Odrowąż E. (2012), [http://www.zdch.uj.edu.pl/documents/87419401/94513464/5_Dyskusja_metoda_skutecznego_porozumiewania_sie.pdf ''Dyskusja-metoda skutecznego porozumiewania się''], "Nauczanie przedmiotów przyrodniczych kształtujące postawy i umiejętności badawcze uczniów", Uniwersytet Jagielloński, Kraków | * Mikułowski-Pomorski J., Karwińska A., Pacholski M. (2002), ''Typy działań socjotechnicznych a funkcjonowanie organizacji'', Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków | ||
* Pszczołowski T. (1998) , ''Umiejętność przekonywania i dyskusji'', Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk | * Odrowąż E. (2012), [http://www.zdch.uj.edu.pl/documents/87419401/94513464/5_Dyskusja_metoda_skutecznego_porozumiewania_sie.pdf ''Dyskusja-metoda skutecznego porozumiewania się''], "Nauczanie przedmiotów przyrodniczych kształtujące postawy i umiejętności badawcze uczniów", Uniwersytet Jagielloński, Kraków | ||
* Sękowski P. (2017), ''Logiczna analiza struktury i prawomocności argumentu tu quoque'', Uniwersytet Łódzki, Łódź | * Pszczołowski T. (1998) , ''Umiejętność przekonywania i dyskusji'', Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk | ||
* Skudrzykowa, A., Urban K., (2000) , ''Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej'', | * Sękowski P. (2017), ''Logiczna analiza struktury i prawomocności argumentu tu quoque'', Uniwersytet Łódzki, Łódź | ||
* Szmeja M.(2010), [http://journals.bg.agh.edu.pl/STUDIA/2010/SH_2010_06.pdf ''Pamięć zbiorowa w publicznym dyskursie. Dyskusja internetowa sąsiadujących z sobą grup regionalnych''] , "Studia Humanistyczne. Tom 8", AGH, Kraków | * Skudrzykowa, A., Urban K., (2000) , ''Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej'', Spółka Wydawniczo-Księgarska, Warszawa | ||
* Szwed Cz. (2002), '' Znaczenie gestów w negocjacjach'', Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Bielsko-Biała | * Szmeja M.(2010), [http://journals.bg.agh.edu.pl/STUDIA/2010/SH_2010_06.pdf ''Pamięć zbiorowa w publicznym dyskursie. Dyskusja internetowa sąsiadujących z sobą grup regionalnych''] , "Studia Humanistyczne. Tom 8", AGH, Kraków | ||
* Wilkoń A. (2002), ''Spójność i struktura tekstu'', Uniwersitas, Kraków | * Szwed Cz. (2002), '' Znaczenie gestów w negocjacjach'', Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Bielsko-Biała | ||
* Żmijewska-Kwiręg S.(2010), [http://www.spglinojeck.pl/projekt_gim/uczn/Dyskusje_i_debaty.pdf ''Dyskusje i debaty''], "Żywa lekcja samorządności", Ceo, Warszawa | * Wilkoń A. (2002), ''Spójność i struktura tekstu'', Uniwersitas, Kraków | ||
* Żmijewska-Kwiręg S.(2010), [http://www.spglinojeck.pl/projekt_gim/uczn/Dyskusje_i_debaty.pdf ''Dyskusje i debaty''], "Żywa lekcja samorządności", Ceo, Warszawa | |||
</noautolinks> | |||
[[Kategoria:Socjologia]] | [[Kategoria:Socjologia]] |
Wersja z 18:41, 28 paź 2023
Dyskusja |
---|
Polecane artykuły |
Dyskusja (jest to termin pochodzenia łacińskiego: discutere - rozbić, rozłożyć [1]) - jest to ustna lub pisemna wymiana zdań na określony temat, która ma na celu dochodzenie do wspólnych wniosków [2]. Dyskusja jest działaniem prowadzonym w grupie dwóch i więcej osób i zmierzającym do rozwiązania jakiegoś problemu [3].
Jest to proces w którym przedstawia się tezy wspierane kompetentnymi argumentami i pozwala innym ludziom sprawdzić swoje tezy, lub przedstawić kontrargumenty [4].
Dyskusja jest jedną z form zapobiegania nieporozumieniom i uczenia się, bo w trakcie jej prowadzanie możemy lepiej zrozumieć poruszony problem i określić istniejące niezgodności. Proces dyskusji powoduje zmiany w podejściu, informuje, tworzy forum dla reprezentowania poglądów i przekazuje podstawową wiedzę, niezbędną do podjęcia decyzji [5].
Cechy dyskusji
Istotnymi cechami dyskusji są [6]:
- skuteczność argumentacji
- precyzyjność
- kultura zachowania
- kultura słowa.
Także możemy wymienić takie cechy dyskusji [7]:
- panowanie nad emocjami
- powstrzymywanie się od interwencji
- istnienie czynnika współpartnerstwa
- dążenie do przekonania rozmówcy.
Cele dyskusji
Istnieje dużo różnych celów dyskusji i wśród nich możemy wymienić następujące [8]:
- rozwiązanie jakiegoś problemu
- nauczenie kogoś czegoś lub przekonanie go do czegoś
- ćwiczenie się umiejętności dialektycznej
- wykazanie się swoją wiedzą lub sprawnością.
Rodzaje dyskusji
Możemy wymienić takie rodzaje dyskusji [9]:
- Ze względu na liczbę uczestników i formę prowadzenia dyskusje dzielimy na:
- Dyskusja spontaniczna – jest to wymiana zdań na określony temat, który interesuje wszystkich uczestników rozmowy.
- Dyskusja zorganizowana – jest ona prowadzona w dużej grupie osób i ma parlamentarny charakter, co znaczy, że prowadzi rozmowę jedna osoba, która jest upoważniona do udzielenia głosu innym uczestnikom.
- Dyskusja przed zespołem rozstrzygającym – jest to rodzaj dyskusji, gdy w trakcie jej prowadzenia dwie lub więcej osób wykazują swoje zdanie na określony temat przed arbitrem, który decyduje o przyznaniu racji jednej ze stron.
- Ze względu na stanowisko, jakie zajmują wobec siebie uczestnicy możemy wyróżnić takie dyskusje:
- Dyskusja wojownicza - jest to rodzaj dyskusji, gdy dyskutanci mają przynajmniej dwa różnych zdania na określony temat. Strony dyskusji są negatywnie nastawione wobec siebie i nie zgadzają się w poglądach.
- Dyskusja budująca lub pogłębiająca – jest to rodzaj dyskusji, w którym chodzi o znalezienie wspólnego zdania, żeby rozwinąć temat.
- Ze względu na cel wyróżniamy takie rodzaje dyskusji:
- Dyskusja teoretyczna - jest to dyskusja, która ma na celu wykrycia prawdy w określonym pytaniu, jej przedmiotem są twierdzenia naukowe, filozoficzne, religijne itp.
- Dyskusja teoretyczna z konsekwencjami praktycznymi- jest to połączenie dyskusji teoretycznej z praktyczną.
- Dyskusja praktyczna – jest to dyskusja, która dąży do wykonania pewnych działań.
- Dyskusja ćwiczebna –jest to dyskusja przeprowadzona w celach szkoleniowych.
- Rozgrywka osobista – jest to dyskusja, celem której jest zdobycie zwycięstwa osobistego nad innymi uczestnikami.
Techniki dyskusji w zespole
Techniki dyskusji w zespołach [10]:
- dyskusja w małych grupach (face-to-face)
- dyskusja 66
- dyskusja panelowa
- dyskusja panelu przerywanego
- burza mózgów
- wykład
- sympozjum
- słuchający komitet
- odgrywanie ról
Warunki konieczne do zaistnienia dyskusji
Warunkami racjonalnej dyskusji są warunki następujące [11] :
- strony muszą mieć jakiś wzajemny interes
- poglądy stron muszą być rożne
- strony muszą wzajemnie wierzyć, że działają konstruktywnie
- strony muszą być zdolne do zmiany swoich poglądów.
Przypisy
- ↑ Szwed Cz. 2002
- ↑ Doroszewski W. 1958
- ↑ Marciszewski W. 1994,s.92
- ↑ Gronbeck B. i in. 2001,s.339
- ↑ Mette Kjaer A. 2009, s.69
- ↑ Skudrzykowa A i in.2000, s.27
- ↑ Wilkoń A. 2002, s. 232,235
- ↑ Marciszewski W. 1994, s.25
- ↑ Pszczołowski T. 1998
- ↑ Mikułowski-Pomorski J. 2002, s.120-131
- ↑ Sękowski P. 2017, s.74
Bibliografia
- Doroszewski W.(1958), Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa
- Gronbeck B., German K., Ehninger D., Monroe A., (2001), Zasady komunikacji werbalnej, Zysk i S-ka, Poznań
- Marciszewski W. (1994), Sztuka dyskutowania, Fundacja na rzecz Informatyki, Logiki i Matematyki, Warszawa
- Mette Kjaer A.(2009), Rządzenie , Sic , Warszawa
- Mikułowski-Pomorski J., Karwińska A., Pacholski M. (2002), Typy działań socjotechnicznych a funkcjonowanie organizacji, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
- Odrowąż E. (2012), Dyskusja-metoda skutecznego porozumiewania się, "Nauczanie przedmiotów przyrodniczych kształtujące postawy i umiejętności badawcze uczniów", Uniwersytet Jagielloński, Kraków
- Pszczołowski T. (1998) , Umiejętność przekonywania i dyskusji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk
- Sękowski P. (2017), Logiczna analiza struktury i prawomocności argumentu tu quoque, Uniwersytet Łódzki, Łódź
- Skudrzykowa, A., Urban K., (2000) , Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Spółka Wydawniczo-Księgarska, Warszawa
- Szmeja M.(2010), Pamięć zbiorowa w publicznym dyskursie. Dyskusja internetowa sąsiadujących z sobą grup regionalnych , "Studia Humanistyczne. Tom 8", AGH, Kraków
- Szwed Cz. (2002), Znaczenie gestów w negocjacjach, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Bielsko-Biała
- Wilkoń A. (2002), Spójność i struktura tekstu, Uniwersitas, Kraków
- Żmijewska-Kwiręg S.(2010), Dyskusje i debaty, "Żywa lekcja samorządności", Ceo, Warszawa
Autor: Yuliia Ivanitska