Dyskusja: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 96: | Linia 96: | ||
{{a|Yuliia Ivanitska}} | {{a|Yuliia Ivanitska}} | ||
{{#metamaster:description|Dyskusja to proces wymiany zdań na określony temat, mający na celu dochodzenie do wniosków i rozwiązania problemu.}} |
Wersja z 20:17, 10 paź 2023
Dyskusja |
---|
Polecane artykuły |
Dyskusja (jest to termin pochodzenia łacińskiego: discutere - rozbić, rozłożyć [1]) - jest to ustna lub pisemna wymiana zdań na określony temat, która ma na celu dochodzenie do wspólnych wniosków [2]. Dyskusja jest działaniem prowadzonym w grupie dwóch i więcej osób i zmierzającym do rozwiązania jakiegoś problemu [3].
Jest to proces w którym przedstawia się tezy wspierane kompetentnymi argumentami i pozwala innym ludziom sprawdzić swoje tezy, lub przedstawić kontrargumenty [4].
Dyskusja jest jedną z form zapobiegania nieporozumieniom i uczenia się, bo w trakcie jej prowadzanie możemy lepiej zrozumieć poruszony problem i określić istniejące niezgodności. Proces dyskusji powoduje zmiany w podejściu, informuje, tworzy forum dla reprezentowania poglądów i przekazuje podstawową wiedzę, niezbędną do podjęcia decyzji [5].
Cechy dyskusji
Istotnymi cechami dyskusji są [6]:
- skuteczność argumentacji
- precyzyjność
- kultura zachowania
- kultura słowa.
Także możemy wymienić takie cechy dyskusji [7]:
- panowanie nad emocjami
- powstrzymywanie się od interwencji
- istnienie czynnika współpartnerstwa
- dążenie do przekonania rozmówcy.
Cele dyskusji
Istnieje dużo różnych celów dyskusji i wśród nich możemy wymienić następujące [8]:
- rozwiązanie jakiegoś problemu
- nauczenie kogoś czegoś lub przekonanie go do czegoś
- ćwiczenie się umiejętności dialektycznej
- wykazanie się swoją wiedzą lub sprawnością.
Rodzaje dyskusji
Możemy wymienić takie rodzaje dyskusji [9]:
- Ze względu na liczbę uczestników i formę prowadzenia dyskusje dzielimy na:
- Dyskusja spontaniczna – jest to wymiana zdań na określony temat, który interesuje wszystkich uczestników rozmowy.
- Dyskusja zorganizowana – jest ona prowadzona w dużej grupie osób i ma parlamentarny charakter, co znaczy, że prowadzi rozmowę jedna osoba, która jest upoważniona do udzielenia głosu innym uczestnikom.
- Dyskusja przed zespołem rozstrzygającym – jest to rodzaj dyskusji, gdy w trakcie jej prowadzenia dwie lub więcej osób wykazują swoje zdanie na określony temat przed arbitrem, który decyduje o przyznaniu racji jednej ze stron.
- Ze względu na stanowisko, jakie zajmują wobec siebie uczestnicy możemy wyróżnić takie dyskusje:
- Dyskusja wojownicza - jest to rodzaj dyskusji, gdy dyskutanci mają przynajmniej dwa różnych zdania na określony temat. Strony dyskusji są negatywnie nastawione wobec siebie i nie zgadzają się w poglądach.
- Dyskusja budująca lub pogłębiająca – jest to rodzaj dyskusji, w którym chodzi o znalezienie wspólnego zdania, żeby rozwinąć temat.
- Ze względu na cel wyróżniamy takie rodzaje dyskusji:
- Dyskusja teoretyczna - jest to dyskusja, która ma na celu wykrycia prawdy w określonym pytaniu, jej przedmiotem są twierdzenia naukowe, filozoficzne, religijne itp.
- Dyskusja teoretyczna z konsekwencjami praktycznymi- jest to połączenie dyskusji teoretycznej z praktyczną.
- Dyskusja praktyczna – jest to dyskusja, która dąży do wykonania pewnych działań.
- Dyskusja ćwiczebna –jest to dyskusja przeprowadzona w celach szkoleniowych.
- Rozgrywka osobista – jest to dyskusja, celem której jest zdobycie zwycięstwa osobistego nad innymi uczestnikami.
Techniki dyskusji w zespole
Techniki dyskusji w zespołach [10]:
- dyskusja w małych grupach (face-to-face)
- dyskusja 66
- dyskusja panelowa
- dyskusja panelu przerywanego
- burza mózgów
- wykład
- sympozjum
- słuchający komitet
- odgrywanie ról
Warunki konieczne do zaistnienia dyskusji
Warunkami racjonalnej dyskusji są warunki następujące [11] :
- strony muszą mieć jakiś wzajemny interes
- poglądy stron muszą być rożne
- strony muszą wzajemnie wierzyć, że działają konstruktywnie
- strony muszą być zdolne do zmiany swoich poglądów.
Przypisy
- ↑ Szwed Cz. 2002
- ↑ Doroszewski W. 1958
- ↑ Marciszewski W. 1994,s.92
- ↑ Gronbeck B. i in. 2001,s.339
- ↑ Mette Kjaer A. 2009, s.69
- ↑ Skudrzykowa A i in.2000, s.27
- ↑ Wilkoń A. 2002, s. 232,235
- ↑ Marciszewski W. 1994, s.25
- ↑ Pszczołowski T. 1998
- ↑ Mikułowski-Pomorski J. 2002, s.120-131
- ↑ Sękowski P. 2017, s.74
Bibliografia
- Doroszewski W.(1958), Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa.
- Gronbeck B., German K., Ehninger D., Monroe A., (2001), Zasady komunikacji werbalnej, Zysk i S-ka, Poznań.
- Marciszewski W. (1994), Sztuka dyskutowania, Fundacja na rzecz Informatyki, Logiki i Matematyki, Warszawa.
- Mette Kjaer A.(2009), Rządzenie , Sic , Warszawa.
- Mikułowski-Pomorski J., Karwińska A., Pacholski M. (2002), Typy działań socjotechnicznych a funkcjonowanie organizacji, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków.
- Odrowąż E. (2012), Dyskusja-metoda skutecznego porozumiewania się, "Nauczanie przedmiotów przyrodniczych kształtujące postawy i umiejętności badawcze uczniów", Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
- Pszczołowski T. (1998) , Umiejętność przekonywania i dyskusji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk.
- Sękowski P. (2017), Logiczna analiza struktury i prawomocności argumentu tu quoque, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
- Skudrzykowa, A., Urban K., (2000) , Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Spółka Wydawniczo-Księgarska, Warszawa.
- Szmeja M.(2010), Pamięć zbiorowa w publicznym dyskursie. Dyskusja internetowa sąsiadujących z sobą grup regionalnych , "Studia Humanistyczne. Tom 8", AGH, Kraków.
- Szwed Cz. (2002), Znaczenie gestów w negocjacjach, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Bielsko-Biała.
- Wilkoń A. (2002), Spójność i struktura tekstu, Uniwersitas, Kraków.
- Żmijewska-Kwiręg S.(2010), Dyskusje i debaty, "Żywa lekcja samorządności", Ceo, Warszawa
Autor: Yuliia Ivanitska