Pracownik administracyjny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
mNie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
'''Pracownik administracyjny''' (często określany jako pracownik biurowy) – osoba w firmie, która zajmuje się koordynacją, zarządzaniem i organizacją codziennej pracy biura. Wykonuje bardzo szeroki zakres działań. Głównie, musi on dbać o prawidłowy obieg pism i dokumentów, a także zajmować się ich segregacją i archiwizacją. W  zależności od firmy, zakres obowiązków pracownika administracyjnego może się  nieznacznie różnić. Jednak, tak szeroki zakres obowiązków wymaga odpowiedzialności, skrupulatności i dobrej organizacji czasu. W każdy dzień mierzy on się z nowymi wyzwaniami. Efektywny pracownik administracyjny w kontakcie z obywatelem musi też być gotowy i zdolny do elastycznego działania<ref>Cichoń S, Padlowska A. (2016) [https://wz.pcz.pl/znwz/files/Zarz-dzanie-personelem-w-administracji-publicznej--koncepcja-jako-ciowa.pdf ''Zarządzanie personelem w administracji publicznej - koncepcja jakościowa''], "Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej", nr 24, s. 212–220</ref>.
'''[[Pracownik]] administracyjny''' (często określany jako [[pracownik biurowy]]) – osoba w firmie, która zajmuje się koordynacją, zarządzaniem i organizacją codziennej pracy biura. Wykonuje bardzo szeroki [[zakres]] działań. Głównie, musi on dbać o prawidłowy obieg pism i dokumentów, a także zajmować się ich segregacją i archiwizacją. W  zależności od firmy, [[zakres obowiązków]] pracownika administracyjnego może się  nieznacznie różnić. Jednak, tak szeroki zakres obowiązków wymaga odpowiedzialności, skrupulatności i dobrej organizacji czasu. W każdy dzień mierzy on się z nowymi wyzwaniami. Efektywny pracownik administracyjny w kontakcie z obywatelem musi też być gotowy i zdolny do elastycznego działania<ref>Cichoń S, Padlowska A. (2016) [https://wz.pcz.pl/znwz/files/Zarz-dzanie-personelem-w-administracji-publicznej--koncepcja-jako-ciowa.pdf ''Zarządzanie personelem w administracji publicznej - koncepcja jakościowa''], "Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej", nr 24, s. 212–220</ref>.
Wraz ze wzrostem doświadczenia pracownik biurowy może awansować na stanowiska specjalisty ds. administracji, Office Manager’a a nawet na kierownika lub dyrektora działu administracyjnego. Ścieżka rozwoju zawodowego zależy głównie od  doświadczenia, umiejętności oraz dużej determinacji w dążeniu do wyznaczonego celu.  
Wraz ze wzrostem doświadczenia pracownik biurowy może awansować na stanowiska specjalisty ds. administracji, Office Manager’a a nawet na kierownika lub dyrektora działu administracyjnego. Ścieżka rozwoju zawodowego zależy głównie od  doświadczenia, [[umiejętności]] oraz dużej determinacji w dążeniu do wyznaczonego celu.  
 
==Obowiązki pracownika administracyjnego==
==Obowiązki pracownika administracyjnego==
'''Do zadań pracownika administracyjnego należą:'''
'''Do zadań pracownika administracyjnego należą:'''
Linia 10: Linia 10:
* Ewidencjonowanie czasu pracy i zatrudnienia
* Ewidencjonowanie czasu pracy i zatrudnienia
* Prowadzenie kalendarza spotkań
* Prowadzenie kalendarza spotkań
* Organizowanie  delegacji i wyjazdów służbowych
* [[Organizowanie]] delegacji i wyjazdów służbowych
* Przewodzenie korespondencji z partnerami krajowymi i zagranicznymi
* [[Przewodzenie]] korespondencji z partnerami krajowymi i zagranicznymi
* Współpracowanie z biurem rachunkowym (przygotowywanie dokumentów finansowych)
* Współpracowanie z biurem rachunkowym (przygotowywanie dokumentów finansowych)
* Dostarczanie niezbędnych narzędzi do pracy  w biurze
* Dostarczanie niezbędnych narzędzi do pracy  w biurze
* Dbanie o e-marketing w przedsiębiorstwie
* Dbanie o e-[[marketing]] w przedsiębiorstwie
* Obsługiwanie sprzętów biurowych
* Obsługiwanie sprzętów biurowych
* Przygotowywanie ofert dla potencjalnych klientów
* Przygotowywanie ofert dla potencjalnych klientów
Linia 21: Linia 21:


==Wymagane umiejętności==
==Wymagane umiejętności==
Podejmując pracę na stanowisku pracownika administracyjnego należy posiadać odpowiednie kompetencje. Większość ofert pracy wymaga posiadanie '''wykształcenia wyższego'''. Na najlepszej pozycji są osoby, które ukończyły studia na kierunkach administracja, zarządzanie, ekonomia oraz prawo. Jednak wielu pracodawców zatrudnia zainteresowanych już w trakcie studiów. Wymagane jest wtedy ukończenie kursów związanych z administracją. Jeśli chodzi o umiejętności, na powyższym stanowisku obowiązkowa jest znajomość obsługi komputera (pakiet MS Office), urządzeń biurowych a także wiedza na temat tworzenia i analizy oficjalnych pism oraz szeroko rozwinięte zdolności analityczne. Bardzo ważna jest znajomość regulaminu organizacyjnego jednostki w której pracuje, gdyż regulaminy organizacyjne niewątpliwie należą do aktów prawnych regulujących pracę w administracji<ref>Ziółkowska A, Gronkiewicz A. (2014) [https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/5658/1/Ziolkowska_Organizacja_pracy_biurowej_w_administracji.pdf ''Organizacja pracy biurowej w administracji. Zagadnienia prawne''], Forma Studio s.c., Katowice</ref>. Pracownik administracyjny pracujący w międzynarodowych firmach musi odznaczać się też biegłą znajomością języka angielskiego i/lub innego wymaganego w przedsiębiorstwie, ponieważ to on najczęściej ma pierwszy kontakt z klientem. Jest on zobligowany do ciągłego poszerzania wiedzy na temat procesów administracyjnych, księgowych czy logistycznych. Nastawienie pracowników na rozwój, ich motywacja do uczenia się i aktualizowania wiedzy zawodowej to decydujące czynniki sprawcze<ref>Moczydłowska J. (2011), [http://www.moczydlowska.pl/files/Doskonalenie-wiedzy-jako-element-zk-w-administracji-AON.pdf ''Doskonalenie wiedzy zawodowej jako element zarządzania kompetencjami w sektorze administracji publicznej''], "Kooperacje organizacji publicznych", s. 533-544</ref> na powyższym stanowisku. Pracownik nie może charakteryzować się brakiem umiejętności organizacyjnych, ponieważ wpływa to na funkcjonowanie i płynność zadań w całej firmie. W tym zawodzie bardzo przydatne są kompetencje miękkie. Pracownik administracyjny musi wykazywać się '''komunikatywnością''', '''pracowitością''', '''sumiennością''' i '''odpowiedzialnością'''. Warto posiadać też umiejętność pracy w zespole, ponieważ nie pracuje sam i bardzo często ma kontakt z współpracownikami, a także wcześniej wspomnianymi klientami i kontrahentami. Należy mieć również na uwadze fakt, iż w pracy w biurze częstym wymogiem jest odpowiedni '''dress code'''. W krajach anglojęzycznych pracowników biurowych określa się mianem „white collar” od noszonego białego kołnierzyka.
Podejmując pracę na stanowisku pracownika administracyjnego należy posiadać odpowiednie [[kompetencje]]. Większość ofert pracy wymaga [[posiadanie]] '''wykształcenia wyższego'''. Na najlepszej pozycji są osoby, które ukończyły studia na kierunkach [[administracja]], [[zarządzanie]], [[ekonomia]] oraz [[prawo]]. Jednak wielu pracodawców zatrudnia zainteresowanych już w trakcie studiów. Wymagane jest wtedy ukończenie kursów związanych z administracją. Jeśli chodzi o umiejętności, na powyższym stanowisku obowiązkowa jest znajomość obsługi komputera ([[pakiet]] MS Office), urządzeń biurowych a także [[wiedza]] na temat tworzenia i analizy oficjalnych pism oraz szeroko rozwinięte [[zdolności]] analityczne. Bardzo ważna jest znajomość regulaminu organizacyjnego jednostki w której pracuje, gdyż regulaminy organizacyjne niewątpliwie należą do aktów prawnych regulujących pracę w administracji<ref>Ziółkowska A, Gronkiewicz A. (2014) [https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/5658/1/Ziolkowska_Organizacja_pracy_biurowej_w_administracji.pdf ''Organizacja pracy biurowej w administracji. Zagadnienia prawne''], Forma Studio s.c., Katowice</ref>. Pracownik administracyjny pracujący w międzynarodowych firmach musi odznaczać się też biegłą znajomością języka angielskiego i/lub innego wymaganego w przedsiębiorstwie, ponieważ to on najczęściej ma pierwszy kontakt z klientem. Jest on zobligowany do ciągłego poszerzania wiedzy na temat procesów administracyjnych, księgowych czy logistycznych. Nastawienie pracowników na [[rozwój]], ich [[motywacja]] do uczenia się i aktualizowania wiedzy zawodowej to decydujące czynniki sprawcze<ref>Moczydłowska J. (2011), [http://www.moczydlowska.pl/files/Doskonalenie-wiedzy-jako-element-zk-w-administracji-AON.pdf ''Doskonalenie wiedzy zawodowej jako element zarządzania kompetencjami w sektorze administracji publicznej''], "Kooperacje organizacji publicznych", s. 533-544</ref> na powyższym stanowisku. Pracownik nie może charakteryzować się brakiem umiejętności organizacyjnych, ponieważ wpływa to na funkcjonowanie i płynność zadań w całej firmie. W tym zawodzie bardzo przydatne są [[kompetencje miękkie]]. Pracownik administracyjny musi wykazywać się '''komunikatywnością''', '''pracowitością''', '''sumiennością''' i '''odpowiedzialnością'''. Warto posiadać też umiejętność pracy w zespole, ponieważ nie pracuje sam i bardzo często ma kontakt z współpracownikami, a także wcześniej wspomnianymi klientami i kontrahentami. Należy mieć również na uwadze fakt, iż w pracy w biurze częstym wymogiem jest odpowiedni '''dress code'''. W krajach anglojęzycznych pracowników biurowych określa się mianem „white collar” od noszonego białego kołnierzyka.


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 29: Linia 29:
* Cichoń S, Padlowska A. (2016), [https://wz.pcz.pl/znwz/files/Zarz-dzanie-personelem-w-administracji-publicznej--koncepcja-jako-ciowa.pdf ''Zarządzanie personelem w administracji publicznej - koncepcja jakościowa''], "Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej", nr 24, s. 212–220
* Cichoń S, Padlowska A. (2016), [https://wz.pcz.pl/znwz/files/Zarz-dzanie-personelem-w-administracji-publicznej--koncepcja-jako-ciowa.pdf ''Zarządzanie personelem w administracji publicznej - koncepcja jakościowa''], "Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej", nr 24, s. 212–220
* Moczydłowska J. (2011), [http://www.moczydlowska.pl/files/Doskonalenie-wiedzy-jako-element-zk-w-administracji-AON.pdf ''Doskonalenie wiedzy zawodowej jako element zarządzania kompetencjami w sektorze administracji publicznej''], "Kooperacje organizacji publicznych", s. 533-544
* Moczydłowska J. (2011), [http://www.moczydlowska.pl/files/Doskonalenie-wiedzy-jako-element-zk-w-administracji-AON.pdf ''Doskonalenie wiedzy zawodowej jako element zarządzania kompetencjami w sektorze administracji publicznej''], "Kooperacje organizacji publicznych", s. 533-544
* Wieczorek, Z. (2014), ''Pracownik administracyjno-biurowy: organizacja pracy, zagrożenia i szkolenia BHP.'', Wiedza i Praktyka, Warszawa.
* Wieczorek, Z. (2014), ''Pracownik administracyjno-biurowy: [[organizacja]] pracy, [[zagrożenia]] i szkolenia BHP.'', Wiedza i Praktyka, Warszawa.
* Ziółkowska A, Gronkiewicz A. (2014), [https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/5658/1/Ziolkowska_Organizacja_pracy_biurowej_w_administracji.pdf ''Organizacja pracy biurowej w administracji. Zagadnienia prawne''], Forma Studio s.c., Katowice
* Ziółkowska A, Gronkiewicz A. (2014), [https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/5658/1/Ziolkowska_Organizacja_pracy_biurowej_w_administracji.pdf ''Organizacja pracy biurowej w administracji. Zagadnienia prawne''], Forma Studio s.c., Katowice



Wersja z 07:39, 25 lut 2022

Pracownik administracyjny (często określany jako pracownik biurowy) – osoba w firmie, która zajmuje się koordynacją, zarządzaniem i organizacją codziennej pracy biura. Wykonuje bardzo szeroki zakres działań. Głównie, musi on dbać o prawidłowy obieg pism i dokumentów, a także zajmować się ich segregacją i archiwizacją. W zależności od firmy, zakres obowiązków pracownika administracyjnego może się nieznacznie różnić. Jednak, tak szeroki zakres obowiązków wymaga odpowiedzialności, skrupulatności i dobrej organizacji czasu. W każdy dzień mierzy on się z nowymi wyzwaniami. Efektywny pracownik administracyjny w kontakcie z obywatelem musi też być gotowy i zdolny do elastycznego działania[1]. Wraz ze wzrostem doświadczenia pracownik biurowy może awansować na stanowiska specjalisty ds. administracji, Office Manager’a a nawet na kierownika lub dyrektora działu administracyjnego. Ścieżka rozwoju zawodowego zależy głównie od doświadczenia, umiejętności oraz dużej determinacji w dążeniu do wyznaczonego celu.

Obowiązki pracownika administracyjnego

Do zadań pracownika administracyjnego należą:

  • Sporządzanie oficjalnych pism (raporty, sprawozdania)
  • Stała obsługa sekretariatu
  • Prowadzenie rejestru pism, telefonów wychodzących i przychodzących
  • Nadzorowanie prawidłowego obiegu dokumentów
  • Ewidencjonowanie czasu pracy i zatrudnienia
  • Prowadzenie kalendarza spotkań
  • Organizowanie delegacji i wyjazdów służbowych
  • Przewodzenie korespondencji z partnerami krajowymi i zagranicznymi
  • Współpracowanie z biurem rachunkowym (przygotowywanie dokumentów finansowych)
  • Dostarczanie niezbędnych narzędzi do pracy w biurze
  • Dbanie o e-marketing w przedsiębiorstwie
  • Obsługiwanie sprzętów biurowych
  • Przygotowywanie ofert dla potencjalnych klientów
  • Uzupełnianie baz danych

Wymagane umiejętności

Podejmując pracę na stanowisku pracownika administracyjnego należy posiadać odpowiednie kompetencje. Większość ofert pracy wymaga posiadanie wykształcenia wyższego. Na najlepszej pozycji są osoby, które ukończyły studia na kierunkach administracja, zarządzanie, ekonomia oraz prawo. Jednak wielu pracodawców zatrudnia zainteresowanych już w trakcie studiów. Wymagane jest wtedy ukończenie kursów związanych z administracją. Jeśli chodzi o umiejętności, na powyższym stanowisku obowiązkowa jest znajomość obsługi komputera (pakiet MS Office), urządzeń biurowych a także wiedza na temat tworzenia i analizy oficjalnych pism oraz szeroko rozwinięte zdolności analityczne. Bardzo ważna jest znajomość regulaminu organizacyjnego jednostki w której pracuje, gdyż regulaminy organizacyjne niewątpliwie należą do aktów prawnych regulujących pracę w administracji[2]. Pracownik administracyjny pracujący w międzynarodowych firmach musi odznaczać się też biegłą znajomością języka angielskiego i/lub innego wymaganego w przedsiębiorstwie, ponieważ to on najczęściej ma pierwszy kontakt z klientem. Jest on zobligowany do ciągłego poszerzania wiedzy na temat procesów administracyjnych, księgowych czy logistycznych. Nastawienie pracowników na rozwój, ich motywacja do uczenia się i aktualizowania wiedzy zawodowej to decydujące czynniki sprawcze[3] na powyższym stanowisku. Pracownik nie może charakteryzować się brakiem umiejętności organizacyjnych, ponieważ wpływa to na funkcjonowanie i płynność zadań w całej firmie. W tym zawodzie bardzo przydatne są kompetencje miękkie. Pracownik administracyjny musi wykazywać się komunikatywnością, pracowitością, sumiennością i odpowiedzialnością. Warto posiadać też umiejętność pracy w zespole, ponieważ nie pracuje sam i bardzo często ma kontakt z współpracownikami, a także wcześniej wspomnianymi klientami i kontrahentami. Należy mieć również na uwadze fakt, iż w pracy w biurze częstym wymogiem jest odpowiedni dress code. W krajach anglojęzycznych pracowników biurowych określa się mianem „white collar” od noszonego białego kołnierzyka.

Przypisy

  1. Cichoń S, Padlowska A. (2016) Zarządzanie personelem w administracji publicznej - koncepcja jakościowa, "Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej", nr 24, s. 212–220
  2. Ziółkowska A, Gronkiewicz A. (2014) Organizacja pracy biurowej w administracji. Zagadnienia prawne, Forma Studio s.c., Katowice
  3. Moczydłowska J. (2011), Doskonalenie wiedzy zawodowej jako element zarządzania kompetencjami w sektorze administracji publicznej, "Kooperacje organizacji publicznych", s. 533-544

Bibliografia

Autor: Natalia Rokitowska