Proces decyzyjny w Unii europejskiej: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 22: | Linia 22: | ||
Decyzje [[Rada Europy|Rady]] i [[Komisja Europejska|Komisji]], nakładające na osoby prawne lub fizyczne [[zobowiązania]] pieniężne, stanowią [[tytuł egzekucyjny]]. Jego wykonanie następuje bez jakiejkolwiek aprobaty lub innej kontroli - poza sprawdzeniem autentyczności tytułu przez władzę państwową wyznaczoną w tym celu przez [[rząd]] państwa członkowskiego. | Decyzje [[Rada Europy|Rady]] i [[Komisja Europejska|Komisji]], nakładające na osoby prawne lub fizyczne [[zobowiązania]] pieniężne, stanowią [[tytuł egzekucyjny]]. Jego wykonanie następuje bez jakiejkolwiek aprobaty lub innej kontroli - poza sprawdzeniem autentyczności tytułu przez władzę państwową wyznaczoną w tym celu przez [[rząd]] państwa członkowskiego. | ||
Wykonanie przymusowe może być zawieszone tylko na podstawie decyzji [[Trybunał Sprawiedliwości|Trybunału Sprawiedliwości]] Unii Europejskiej. W przypadku sprzeczności uchwał organów UE z prawem narodowym priorytet maja uchwały tych organów. | Wykonanie przymusowe może być zawieszone tylko na podstawie decyzji [[Trybunał Sprawiedliwości|Trybunału Sprawiedliwości]] Unii Europejskiej. W przypadku sprzeczności uchwał organów UE z prawem narodowym [[priorytet]] maja uchwały tych organów. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 04:49, 21 maj 2020
Proces decyzyjny w Unii europejskiej |
---|
Polecane artykuły |
Organy Unii Europejskiej mogą wydawać pięć rodzajów uchwał a jedną z nich są decyzje. Decyzje obowiązują określonych adresatów WE oraz Euratomu, decyzje indywidualne zaś obowiązywały adresatów EWWiS.
Adresaci decyzji
Adresatami mogą być państwa członkowskie, jak również osoby prawne i fizyczne. Obowiązują one automatycznie na terytorium państw członkowskich i nie wymagają żadnych wewnętrznych przepisów wykonawczych dla uzyskania mocy wiążącej.
Decyzje Rady i Komisji, nakładające na osoby prawne lub fizyczne zobowiązania pieniężne, stanowią tytuł egzekucyjny. Jego wykonanie następuje bez jakiejkolwiek aprobaty lub innej kontroli - poza sprawdzeniem autentyczności tytułu przez władzę państwową wyznaczoną w tym celu przez rząd państwa członkowskiego.
Wykonanie przymusowe może być zawieszone tylko na podstawie decyzji Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W przypadku sprzeczności uchwał organów UE z prawem narodowym priorytet maja uchwały tych organów.
Bibliografia
- A. Marszałek, Integracja Europejska, PWE, Warszawa 2004
- Z. Doliwa - Klepacki, Integracja Europejska, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości, Białystok 2003
Autor: Mateusz Folwarski