Prawo lotnicze: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Prawo lotnicze''' jest to dział prawa, którego przepisy regulują kwestie związane z lotnictwem cywilnym. Przepisy te zawarte są w Ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze. Regulacje Prawa lotniczego stosuje się do polskiego lotnictwa cywilnego oraz obcego lotnictwa cywilnego w zakresie ustalonym przez to prawo. (art. 1 § 2 Prawo lotnicze) | '''[[Prawo]] lotnicze''' jest to dział prawa, którego przepisy regulują kwestie związane z lotnictwem cywilnym. Przepisy te zawarte są w Ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze. Regulacje Prawa lotniczego stosuje się do polskiego lotnictwa cywilnego oraz obcego lotnictwa cywilnego w zakresie ustalonym przez to prawo. (art. 1 § 2 Prawo lotnicze) | ||
Ustawa Prawo lotnicze dokonuje wdrożenia dyrektyw Wspólnot Europejskich. Wspólnotowe prawo lotnicze umożliwia realizację celów Wspólnoty, do których należy m.in. ustanowienie wspólnego rynku oraz prowadzenie wspólnych polityk, w tym polityki w zakresie transportu. (Szymajda I. str. 83) | [[Ustawa]] Prawo lotnicze dokonuje wdrożenia dyrektyw Wspólnot Europejskich. Wspólnotowe prawo lotnicze umożliwia realizację celów Wspólnoty, do których należy m.in. ustanowienie wspólnego rynku oraz prowadzenie wspólnych polityk, w tym polityki w zakresie transportu. (Szymajda I. str. 83) | ||
'''Prezes Urzędu''' jest organem administracji rządowej właściwym w sprawach lotnictwa cywilnego. Jest powoływany przez Prezes Rady Ministrów. | '''Prezes Urzędu''' jest organem administracji rządowej właściwym w sprawach lotnictwa cywilnego. Jest powoływany przez [[Prezes Rady Ministrów]]. | ||
Do zadań Prezesa Urzędu należy: (art. 21 ust.2) | Do zadań Prezesa Urzędu należy: (art. 21 ust.2) | ||
* nadzór nad eksploatacją statków powietrznych | * [[nadzór]] nad eksploatacją statków powietrznych | ||
* sprawdzanie zdatności sprzętu do lotów | * sprawdzanie zdatności sprzętu do lotów | ||
* sprawdzanie kwalifikacji personelu lotniczego | * sprawdzanie kwalifikacji personelu lotniczego | ||
* prowadzenie rejestrów m.in. statków powietrznych, lotnisk | * prowadzenie rejestrów m.in. statków powietrznych, lotnisk | ||
* kontrolowanie przestrzegania przepisów w zakresie lotnictwa cywilnego | * [[kontrolowanie]] przestrzegania przepisów w zakresie lotnictwa cywilnego | ||
* wydawanie decyzji administracyjnych | * wydawanie decyzji administracyjnych | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Linia 39: | Linia 39: | ||
==Statek powietrzny== | ==Statek powietrzny== | ||
Według ustawy Prawo lotnicze "'''statkiem powietrznym''' jest urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza odbitego od podłoża." (art. 2 pkt 1) Zgodnie z ustawą jego użytkownikiem jest właściciel lub inna osoba wpisana do rejestru statków powietrznych. | Według ustawy Prawo lotnicze "'''statkiem powietrznym''' jest urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza odbitego od podłoża." (art. 2 pkt 1) Zgodnie z ustawą jego użytkownikiem jest [[właściciel]] lub inna osoba wpisana do rejestru statków powietrznych. | ||
Zgodnie z art. 6 "w czasie lotu w polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wszystkie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba że prawo to stanowi inaczej." | Zgodnie z art. 6 "w czasie lotu w polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wszystkie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba że prawo to stanowi inaczej." | ||
Linia 56: | Linia 56: | ||
Częścią lotniczą lotniska jest obszar trwale przeznaczony do startów i lądowań statków powietrznych oraz do związanego z tym ruchu statków powietrznych, wraz z urządzeniami służącymi do jego obsługi. (art. 2 pkt 6) | Częścią lotniczą lotniska jest obszar trwale przeznaczony do startów i lądowań statków powietrznych oraz do związanego z tym ruchu statków powietrznych, wraz z urządzeniami służącymi do jego obsługi. (art. 2 pkt 6) | ||
Rodzaj lotnisk ze względu na dostępność dla użytkowników: | Rodzaj lotnisk ze względu na [[dostępność]] dla użytkowników: | ||
* lotnisko użytku publicznego, | * lotnisko użytku publicznego, | ||
* lotnisko użytku wyłącznego | * lotnisko użytku wyłącznego | ||
Linia 65: | Linia 65: | ||
==Organizacje międzynarodowe powiązane z lotnictwem == | ==Organizacje międzynarodowe powiązane z lotnictwem == | ||
# Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) | # [[Organizacja]] Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) | ||
# Europejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego (ECAC) | # Europejska [[Konferencja]] Lotnictwa Cywilnego (ECAC) | ||
# Europejska Organizacja do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) | # Europejska Organizacja do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) | ||
# Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). | # Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). | ||
Linia 76: | Linia 76: | ||
* Szymajda I. (2002). ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/Szymajda.pdf Prawo lotnicze Unii Europejskiej – charakterystyka systemu]'', Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego | * Szymajda I. (2002). ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/Szymajda.pdf Prawo lotnicze Unii Europejskiej – charakterystyka systemu]'', Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego | ||
*''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20021301112/U/D20021112Lj.pdf Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze.]'', Dz.U. 2002 nr 130 poz. 1112 | *''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20021301112/U/D20021112Lj.pdf Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze.]'', Dz.U. 2002 nr 130 poz. 1112 | ||
* Wojewódzka-Król K., Załoga E. (2016). ''Transport'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Wojewódzka-Król K., Załoga E. (2016). ''[[Transport]]'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
{{a|Agata Wadowska}} | {{a|Agata Wadowska}} | ||
[[Kategoria:Prawo]] | [[Kategoria:Prawo]] | ||
{{msg:law}} | {{msg:law}} |
Wersja z 04:12, 21 maj 2020
Prawo lotnicze |
---|
Polecane artykuły |
Prawo lotnicze jest to dział prawa, którego przepisy regulują kwestie związane z lotnictwem cywilnym. Przepisy te zawarte są w Ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze. Regulacje Prawa lotniczego stosuje się do polskiego lotnictwa cywilnego oraz obcego lotnictwa cywilnego w zakresie ustalonym przez to prawo. (art. 1 § 2 Prawo lotnicze)
Ustawa Prawo lotnicze dokonuje wdrożenia dyrektyw Wspólnot Europejskich. Wspólnotowe prawo lotnicze umożliwia realizację celów Wspólnoty, do których należy m.in. ustanowienie wspólnego rynku oraz prowadzenie wspólnych polityk, w tym polityki w zakresie transportu. (Szymajda I. str. 83)
Prezes Urzędu jest organem administracji rządowej właściwym w sprawach lotnictwa cywilnego. Jest powoływany przez Prezes Rady Ministrów. Do zadań Prezesa Urzędu należy: (art. 21 ust.2)
- nadzór nad eksploatacją statków powietrznych
- sprawdzanie zdatności sprzętu do lotów
- sprawdzanie kwalifikacji personelu lotniczego
- prowadzenie rejestrów m.in. statków powietrznych, lotnisk
- kontrolowanie przestrzegania przepisów w zakresie lotnictwa cywilnego
- wydawanie decyzji administracyjnych
Lotnictwo cywilne
Lotnictwo cywilne obejmuje wszystkie rodzaje lotnictwa, z wyjątkiem lotnictwa państwowego, (art. 1 § 3 Prawo lotnicze)
Lotnictwo cywilne obejmuje:
- Lotnictwo komunikacyjne,
- Lotnictwo sportowe,
- Lotnictwo gospodarczo-usługowe.
Statek powietrzny
Według ustawy Prawo lotnicze "statkiem powietrznym jest urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza odbitego od podłoża." (art. 2 pkt 1) Zgodnie z ustawą jego użytkownikiem jest właściciel lub inna osoba wpisana do rejestru statków powietrznych. Zgodnie z art. 6 "w czasie lotu w polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wszystkie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba że prawo to stanowi inaczej."
Wykonywać loty w przestrzeni powietrznej mogą wyłącznie cywilne statki powietrzne: (art. 31)
- wpisane do polskiego lub obcego rejestru cywilnych statków powietrznych,
- mające wymagane znaki rozpoznawcze,
- posiadające zdatność do lotów, potwierdzoną odpowiednimi dokumentami.
Rejestry statków powietrznych
Rejestr cywilnych statków powietrznych jest prowadzony przez Prezesa Urzędu. Rejestr ten jest jawny. Prezes Urzędu dokonuje wpisu w drodze decyzji administracyjnej. Natomiast wypis z rejestru jest wydawany na wniosek zainteresowanych. (art. 34) Rejestr wojskowych statków powietrznych prowadzi Minister Obrony Narodowej z kolei rejestr statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego jest prowadzony przez Ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Zdatność statków powietrznych do lotu jest sprawdzana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego – EASA. (art. 46)
Lotnisko
"Lotniskiem jest wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni w całości lub w części przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i naziemnego lub nawodnego ruchu statków powietrznych, wraz ze znajdującymi się w jego granicach obiektami i urządzeniami budowlanymi o charakterze trwałym, wpisany do rejestru lotnisk" (art. 2 pkt 4) Częścią lotniczą lotniska jest obszar trwale przeznaczony do startów i lądowań statków powietrznych oraz do związanego z tym ruchu statków powietrznych, wraz z urządzeniami służącymi do jego obsługi. (art. 2 pkt 6)
Rodzaj lotnisk ze względu na dostępność dla użytkowników:
- lotnisko użytku publicznego,
- lotnisko użytku wyłącznego
"Lotniskiem użytku publicznego jest lotnisko otwarte dla wszystkich statków powietrznych w terminach i godzinach ustalonych przez zarządzającego tym lotniskiem i podanych do publicznej wiadomości." (art. 54 § 2)
"Lotniskiem użytku wyłącznego jest lotnisko wykorzystywane przez zarządzającego tym lotniskiem, użytkowników lotniska wymienionych w dokumentacji rejestracyjnej tego lotniska oraz za zgodą zarządzającego lotniskiem – przez innych użytkowników lotniska." (art. 54 § 3)
Organizacje międzynarodowe powiązane z lotnictwem
- Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO)
- Europejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego (ECAC)
- Europejska Organizacja do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL)
- Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
Bibliografia
- Gregorski M. (2017). Regulacje dotyczące bezzałogowych statków powietrznych w prawie Unii Europejskiej w kontekście międzynarodowym., Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego
- Piątek B., Zarzycki B. (2012). Bezzałogowe środki lotnicze i ich zastosowanie., Problemy Techniki Uzbrojenia
- Szymajda I. (2002). Ochrona praw pasażerów lotniczych w prawie Wspólnoty Europejskiej
- Szymajda I. (2002). Prawo lotnicze Unii Europejskiej – charakterystyka systemu, Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego
- Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze., Dz.U. 2002 nr 130 poz. 1112
- Wojewódzka-Król K., Załoga E. (2016). Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Autor: Agata Wadowska
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |