Postępowanie sądowoadministracyjne i administracyjne: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Postępowanie administracyjne'''- regulowany przez [[prawo]] procesowe ciąg czynności procesowych podejmowanych przez organy administracji publicznej i inne podmioty postępowania w celu rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej w formie decyzji administracyjnej, jak i ciąg czynności podjętych w celu weryfikacji decyzji administracyjnych. | '''Postępowanie administracyjne'''- regulowany przez [[prawo]] procesowe ciąg czynności procesowych podejmowanych przez [[organy administracji publicznej]] i inne podmioty postępowania w celu rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej w formie decyzji administracyjnej, jak i ciąg czynności podjętych w celu weryfikacji decyzji administracyjnych. | ||
'''''Wyróżniamy dwa rodzaje postępowania administracyjnego:''''' | '''''Wyróżniamy dwa rodzaje postępowania administracyjnego:''''' | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
'''''W postępowaniu głównym oraz w postępowaniach nadzwyczajnych wyróżniamy trzy stadia:''''' | '''''W postępowaniu głównym oraz w postępowaniach nadzwyczajnych wyróżniamy trzy stadia:''''' | ||
# Stadium wstępne (obejmuje czynności wszczęcia postępowania oraz czynności procesowe mające na celu zbadanie dopuszczalności wszczęcia postępowania), | # Stadium wstępne (obejmuje czynności wszczęcia postępowania oraz czynności procesowe mające na celu zbadanie dopuszczalności wszczęcia postępowania), | ||
# Stadium postępowania wyjaśniającego (obejmuje ciąg czynności procesowych, których celem jest ustalenie stanu faktycznego sprawy, dającego podstawę do zastosowania normy prawa materialnego), | # Stadium postępowania wyjaśniającego (obejmuje ciąg czynności procesowych, których celem jest ustalenie stanu faktycznego sprawy, dającego podstawę do zastosowania [[normy]] prawa materialnego), | ||
# Stadium podjęcia decyzji (rozstrzygającej sprawę indywidualną konkretnej osoby, czyli sprawę będącą przedmiotem postępowania). | # Stadium podjęcia decyzji (rozstrzygającej sprawę indywidualną konkretnej osoby, czyli sprawę będącą przedmiotem postępowania). | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
'''''Zasady ogólne postępowania administracyjnego''''' - są to pewne przewodnie normy tego postępowania, uznane za takie przez ustawodawcę i wyodrębnione w rozdziale 2, w art. 6-16 działu I Kodeksu postępowania administracyjnego. "Wśród zasad ogólnych wyróżnia się zasady przesądzające o modelu danego postępowania (np. oficjalność - dyspozycyjność, orzekanie na podstawie prawdy obiektywnej - orzekanie na podstawie prawdy formalnej, swobodna ocena dowodów - legalna ocena dowodów, pisemność - ustność, dwuinstancyjność - jednoinstancyjność) oraz zasady będące wytycznymi działania dla organów, przed którymi toczy się dane postępowanie. | '''''Zasady ogólne postępowania administracyjnego''''' - są to pewne przewodnie normy tego postępowania, uznane za takie przez ustawodawcę i wyodrębnione w rozdziale 2, w art. 6-16 działu I Kodeksu postępowania administracyjnego. "Wśród zasad ogólnych wyróżnia się zasady przesądzające o modelu danego postępowania (np. oficjalność - [[dyspozycyjność]], orzekanie na podstawie prawdy obiektywnej - orzekanie na podstawie prawdy formalnej, swobodna [[ocena]] dowodów - legalna ocena dowodów, pisemność - ustność, dwuinstancyjność - jednoinstancyjność) oraz zasady będące wytycznymi działania dla organów, przed którymi toczy się [[dane]] postępowanie. | ||
'''''Funkcje zasad ogólnych przejawiają się w czterech płaszczyznach:''''' | '''''Funkcje zasad ogólnych przejawiają się w czterech płaszczyznach:''''' | ||
Linia 48: | Linia 48: | ||
'''''Wyróżniamy trzy rodzaje postępowania sądowoadministracyjnego:''''' | '''''Wyróżniamy trzy rodzaje postępowania sądowoadministracyjnego:''''' | ||
* ogólne (rozpoznaje skargi na działanie lub bezczynność organów; skargi na decyzje, postanowienia, na inne akty prawa miejscowego), | * ogólne (rozpoznaje skargi na [[działanie]] lub bezczynność organów; skargi na decyzje, postanowienia, na inne [[akty prawa miejscowego]]), | ||
* odrębne (rozpoznaje się spory o właściwość między jednostkami samorządu terytorialnego i między samorządowymi kolegiami odwoławczymi, a także spory kompetencyjne między organami tych jednostek a organami administracji rządowej), | * odrębne (rozpoznaje się spory o właściwość między jednostkami samorządu terytorialnego i między samorządowymi kolegiami odwoławczymi, a także spory kompetencyjne między organami tych jednostek a organami administracji rządowej), | ||
* pomocnicze (w sprawie nałożenia grzywny, postępowanie w razie zaginięcia lub zniszczenia akt i postępowanie w sprawie wyjaśnienia przepisów prawnych, których stosowanie powoduje rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych. | * pomocnicze (w sprawie nałożenia grzywny, postępowanie w razie zaginięcia lub zniszczenia akt i postępowanie w sprawie wyjaśnienia przepisów prawnych, których stosowanie powoduje rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych. | ||
Linia 81: | Linia 81: | ||
* Może być ono wszczęte jedynie na podstawie złożonej skargi przez skarżącego. | * Może być ono wszczęte jedynie na podstawie złożonej skargi przez skarżącego. | ||
* Osoby uprawnione do wniesienia skargi to: strona postępowania administracyjnego, [[Rzecznik Praw Obywatelskich]] (RPO) i prokurator. | * Osoby uprawnione do wniesienia skargi to: strona postępowania administracyjnego, [[Rzecznik Praw Obywatelskich]] (RPO) i prokurator. | ||
* Skargę należy złożyć na piśmie za pośrednictwem organu administracji, którego działanie lub zaniechanie jest jej przedmiotem, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji. Termin wynosi 6 miesięcy, gdy skargę wnosi prokurator lub [[Rzecznik Praw Obywatelskich]]. | * Skargę należy złożyć na piśmie za pośrednictwem organu administracji, którego działanie lub [[zaniechanie]] jest jej przedmiotem, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji. Termin wynosi 6 miesięcy, gdy skargę wnosi prokurator lub [[Rzecznik Praw Obywatelskich]]. | ||
* Postępowanie to jest dwuinstancyjne, w pierwszej instancji orzekają Wojewódzkie Sądy Administracyjne (WSA), natomiast w drugiej Naczelny Sąd Administracyjny (NSA). | * Postępowanie to jest dwuinstancyjne, w pierwszej instancji orzekają Wojewódzkie Sądy Administracyjne (WSA), natomiast w drugiej [[Naczelny Sąd Administracyjny]] (NSA). | ||
== Bibliografia: == | == Bibliografia: == | ||
Linia 90: | Linia 90: | ||
* Gnela B. (2005), ''Podstawy prawa dla ekonomistów'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, | * Gnela B. (2005), ''Podstawy prawa dla ekonomistów'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, | ||
* Grzegorczyk T. (2001), ''Polskie [[postępowanie karne]]'', Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa, | * Grzegorczyk T. (2001), ''Polskie [[postępowanie karne]]'', Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa, | ||
* Kmiecik R. Z. (2014), ''Postępowanie administracyjne, postępowanie egzekucyjne w administracji i postępowanie sądowoadministracyjne, 3. wydanie'', Wydawnictwo Lex a Wolters Kluwer, Warszawa, | * Kmiecik R. Z. (2014), ''Postępowanie administracyjne, [[postępowanie egzekucyjne]] w administracji i postępowanie sądowoadministracyjne, 3. wydanie'', Wydawnictwo Lex a Wolters Kluwer, Warszawa, | ||
* [http://www.cossw.pl/file/redir.php?id=5603 Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.], Dz.U.1997.78.483, | * [http://www.cossw.pl/file/redir.php?id=5603 Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.], Dz.U.1997.78.483, | ||
* Ochendowski E. (2004), ''Prawo administracyjne'', Wydawnictwo Dom organizatora, Toruń | * Ochendowski E. (2004), ''[[Prawo administracyjne]]'', Wydawnictwo Dom organizatora, Toruń | ||
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19600300168/U/D19600168Lj.pdf Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego], Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168, | * [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19600300168/U/D19600168Lj.pdf Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego], Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168, | ||
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640430296/U/D19640296Lj.pdf Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego], Dz.U. 1964 Nr 43 poz. 296, | * [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640430296/U/D19640296Lj.pdf Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego], Dz.U. 1964 Nr 43 poz. 296, |
Wersja z 03:26, 21 maj 2020
Postępowanie sądowoadministracyjne i administracyjne |
---|
Polecane artykuły |
Postępowanie administracyjne- regulowany przez prawo procesowe ciąg czynności procesowych podejmowanych przez organy administracji publicznej i inne podmioty postępowania w celu rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej w formie decyzji administracyjnej, jak i ciąg czynności podjętych w celu weryfikacji decyzji administracyjnych.
Wyróżniamy dwa rodzaje postępowania administracyjnego:
- ogólne (regulowane przepisami kodeksu postępowania administracyjnego w działach I, II, IV i IX; większość spraw rozstrzygana jest w drodze decyzji administracyjnych, np: sprawy budowlane, geodezyjne, wodne),
- szczególne (regulowane jest w znacznej części przez przepisy kodeksowe lub pozakodeksowe (np. sprawy podatkowe, celne, udzielania patentów), (Kmiecik R. Z. 2014, s. 37)
Wyróżniamy dwa tryby postępowania administracyjnego:
- postępowanie główne (toczy się przed organem I i II instancji)
- nadzwyczajne (weryfikujące poprawność decyzji wydanej w trakcie postępowania głównego)
W postępowaniu głównym oraz w postępowaniach nadzwyczajnych wyróżniamy trzy stadia:
- Stadium wstępne (obejmuje czynności wszczęcia postępowania oraz czynności procesowe mające na celu zbadanie dopuszczalności wszczęcia postępowania),
- Stadium postępowania wyjaśniającego (obejmuje ciąg czynności procesowych, których celem jest ustalenie stanu faktycznego sprawy, dającego podstawę do zastosowania normy prawa materialnego),
- Stadium podjęcia decyzji (rozstrzygającej sprawę indywidualną konkretnej osoby, czyli sprawę będącą przedmiotem postępowania).
Zasady ogólne postępowania administracyjnego - są to pewne przewodnie normy tego postępowania, uznane za takie przez ustawodawcę i wyodrębnione w rozdziale 2, w art. 6-16 działu I Kodeksu postępowania administracyjnego. "Wśród zasad ogólnych wyróżnia się zasady przesądzające o modelu danego postępowania (np. oficjalność - dyspozycyjność, orzekanie na podstawie prawdy obiektywnej - orzekanie na podstawie prawdy formalnej, swobodna ocena dowodów - legalna ocena dowodów, pisemność - ustność, dwuinstancyjność - jednoinstancyjność) oraz zasady będące wytycznymi działania dla organów, przed którymi toczy się dane postępowanie.
Funkcje zasad ogólnych przejawiają się w czterech płaszczyznach:
a) gwarancji procesowych,
b) stosowania prawa,
c) wykładni prawa,
d) tworzenia norm prawnych." (Kmiecik R. Z. 2014, s. 46-48)
Postępowanie sądowoadministracyjne
Postępowanie sądowoadministracyjne– regulowany przez prawo procesowe ciąg czynności procesowych sądu administracyjnego i innych podmiotów tego postępowania, podjętych w celu rozstrzygnięcia sporu o zgodność z prawem działania bądź zaniechania działania przez organ wykonujący administrację publiczną.
Wyróżniamy trzy rodzaje postępowania sądowoadministracyjnego:
- ogólne (rozpoznaje skargi na działanie lub bezczynność organów; skargi na decyzje, postanowienia, na inne akty prawa miejscowego),
- odrębne (rozpoznaje się spory o właściwość między jednostkami samorządu terytorialnego i między samorządowymi kolegiami odwoławczymi, a także spory kompetencyjne między organami tych jednostek a organami administracji rządowej),
- pomocnicze (w sprawie nałożenia grzywny, postępowanie w razie zaginięcia lub zniszczenia akt i postępowanie w sprawie wyjaśnienia przepisów prawnych, których stosowanie powoduje rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych.
Zasady ogólne postępowania sądowoadministracyjnego:
- Zasada dostępu do sądu,
- Zasada dwuinstancyjności,
- Zasada legalności,
- Zasada pisemności,
- Zasada równości stron,
- Zasada udzielania pomocy stronom,
- Zasada jawności,
- Zasada ekonomii procesowej,
- Zasada oficjalności i dyspozycyjności. (Kmiecik Z. R. 2014, s. 314-320)
Zasady postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego:
- Zasada legalności (praworządności),
- Zasada prawdy obiektywnej,
- Zasada uwzględniania z urzędu interesu społecznego i słusznego interesu obywateli,
- Zasada swobodnej oceny dowodów,
- Zasada budowania zaufania uczestników postępowania do władzy publicznej,
- Zasada udzielania informacji prawnej i faktycznej,
- Zasada czynnego udziału w postępowaniu administracyjnym,
- Zasada przekonywania,
- Zasada szybkości i prostoty postępowania,
- Zasada ugodowego załatwiania spraw,
- Zasada formy utrwalania czynności postępowania,
- Zasada dwuinstancyjności postępowania administracyjnego,
- Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnych,
- Zasada trwałości decyzji administracyjnej ostatecznej.
- W tym postępowaniu biorą udział zawsze dwie strony: skarżący i organ administracji.
- Może być ono wszczęte jedynie na podstawie złożonej skargi przez skarżącego.
- Osoby uprawnione do wniesienia skargi to: strona postępowania administracyjnego, Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) i prokurator.
- Skargę należy złożyć na piśmie za pośrednictwem organu administracji, którego działanie lub zaniechanie jest jej przedmiotem, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji. Termin wynosi 6 miesięcy, gdy skargę wnosi prokurator lub Rzecznik Praw Obywatelskich.
- Postępowanie to jest dwuinstancyjne, w pierwszej instancji orzekają Wojewódzkie Sądy Administracyjne (WSA), natomiast w drugiej Naczelny Sąd Administracyjny (NSA).
Bibliografia:
- Adamiak B. (2016), Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne,14. wydanie, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa,
- Dolecki H. (2013), Postępowanie cywilne. Zarys wykładu., Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa,
- Federczyk W. (2013), Postępowanie administracyjne, 3.wydanie, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa,
- Gnela B. (2005), Podstawy prawa dla ekonomistów, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków,
- Grzegorczyk T. (2001), Polskie postępowanie karne, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa,
- Kmiecik R. Z. (2014), Postępowanie administracyjne, postępowanie egzekucyjne w administracji i postępowanie sądowoadministracyjne, 3. wydanie, Wydawnictwo Lex a Wolters Kluwer, Warszawa,
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U.1997.78.483,
- Ochendowski E. (2004), Prawo administracyjne, Wydawnictwo Dom organizatora, Toruń
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168,
- Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego, Dz.U. 1964 Nr 43 poz. 296,
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego, Dz.U. 1997 Nr 89 poz. 555.
Autor: Aleksandra Stachura, Małgorzata Zawartka, Natalia Hulbój
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |