Kreatywna rachunkowość: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 27: | Linia 27: | ||
Pierwsza [[grupa]] powyższych zagadnień związana jest z naturalną cechą pomiaru, ostatnia dotyczy zjawisk niezgodnych z prawem, czyli [[oszustwo księgowe|oszust księgowych]], zatem jedynie grupy druga i trzecia powiązane są bezpośrednio z rachunkowością kreatywną. | Pierwsza [[grupa]] powyższych zagadnień związana jest z naturalną cechą pomiaru, ostatnia dotyczy zjawisk niezgodnych z prawem, czyli [[oszustwo księgowe|oszust księgowych]], zatem jedynie grupy druga i trzecia powiązane są bezpośrednio z rachunkowością kreatywną. | ||
<google>ban728t</google> | |||
==Cele kreatywnej rachunkowości== | ==Cele kreatywnej rachunkowości== | ||
Podstawowymi celami kreatywnej rachunkowości są: | Podstawowymi celami kreatywnej rachunkowości są: | ||
Linia 58: | Linia 58: | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Gierusz B., Martyniuk T. (2007). ''Kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa w sprawozdaniu finansowym'' "Rachunkowość w teorii i praktyce” Tom III: "Sprawozdawczość i analiza finansowa” Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu | * Gierusz B., Martyniuk T. (2007). ''Kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa w sprawozdaniu finansowym'' "Rachunkowość w teorii i praktyce” Tom III: "Sprawozdawczość i analiza finansowa” Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu | ||
* Maćkowiak E. (2015) ''[https://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/74-2015/FRFU-74-t2-143.pdf Rachunkowość kreatywna a rachunkowość agresywna | * Maćkowiak E. (2015) ''[https://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/74-2015/FRFU-74-t2-143.pdf Rachunkowość kreatywna a rachunkowość agresywna - próba poprawy wyniku finansowego jednostki gospodarczej]'' Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 855 | ||
* Maślankowski K. (2004). ''Rachunkowość kreatywna a wartość informacyjna sprawozdań finansowych'' "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości” nr 81 | * Maślankowski K. (2004). ''Rachunkowość kreatywna a wartość informacyjna sprawozdań finansowych'' "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości” nr 81 | ||
* Schneider K. (2008). ''Kreatywne i agresywne aspekty rachunkowości'' Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, nr 44 | * Schneider K. (2008). ''Kreatywne i agresywne aspekty rachunkowości'' Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, nr 44 | ||
Linia 65: | Linia 65: | ||
* Wąsowski W. (2010) ''Kreatywna rachunkowość. Fałszowanie sprawozdań finansowych. '' Difin, Warszawa | * Wąsowski W. (2010) ''Kreatywna rachunkowość. Fałszowanie sprawozdań finansowych. '' Difin, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
[[Kategoria:Rachunkowość]] | [[Kategoria:Rachunkowość]] | ||
{{a|Agnieszka Miszczyszyn, Ilona Durał}} | {{a|Agnieszka Miszczyszyn, Ilona Durał}} | ||
{{#metamaster:description|Kreatywna rachunkowość - wykorzystanie wolności w tworzeniu sprawozdań finansowych, brak standardów i reguł. Uznawanie, wycena, ujawnianie i prezentacja informacji.}} | {{#metamaster:description|Kreatywna rachunkowość - wykorzystanie wolności w tworzeniu sprawozdań finansowych, brak standardów i reguł. Uznawanie, wycena, ujawnianie i prezentacja informacji.}} |
Wersja z 10:35, 2 lis 2023
Kreatywna rachunkowość |
---|
Polecane artykuły |
Kreatywna rachunkowość to takie wykorzystanie zakresu wolności osób, które sporządzają sprawozdania finansowych, który wynika z braku odpowiednich wzorców, standardów, reguł i procedur, będących podstawą przy podejmowaniu decyzji dotyczących procesu tworzenia informacji prezentowanych w sprawozdaniach finansowych przedsiębiorstw, a mianowicie uznawania, wyceny, ujawniania i prezentacji informacji.
TL;DR
Kreatywna rachunkowość to wykorzystanie swobody wyboru w tworzeniu sprawozdań finansowych. Może dotyczyć kreatywności, manipulowania wskaźnikami, ukrywania ryzyka i osiągania premii. Jest różna od rachunkowości agresywnej i oszukańczej, które mają negatywne skutki i są niezgodne z prawem.
Zjawiska w kreatywnej rachunkowości
Rachunkowość kreatywna może dotyczyć czterech grup zjawisk:
- kreatywności, która jest pojmowana jako element twórczy wykorzystywany przy tworzeniu sprawozdań finansowych. Szczególnie uwzględniane jest to przy podejmowaniu decyzji co do wyboru sposobu liczenia, który pozwoli ująć w sprawozdaniu informacje jak najbardziej wiarygodne,
- zastosowania takich technik aby dokonany pomiar był zgodny z interesem producenta informacji oraz unikania skutków regulacji, które obowiązują w rachunkowości,
- uwzględnienia w sprawozdaniach finansowych takich pozycji, które nie podlegały wcześniej regulacjom, co niesie ze sobą zmiany w stosowanych praktykach pomiaru,
- działań, które związane są z oszustwami np. nie ujmowanie w sprawozdaniach niektórych pozycji, prezentowanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym.
Pierwsza grupa powyższych zagadnień związana jest z naturalną cechą pomiaru, ostatnia dotyczy zjawisk niezgodnych z prawem, czyli oszust księgowych, zatem jedynie grupy druga i trzecia powiązane są bezpośrednio z rachunkowością kreatywną.
Cele kreatywnej rachunkowości
Podstawowymi celami kreatywnej rachunkowości są:
- zmniejszanie strat lub zwiększanie zysku,
- manipulowanie wskaźnikami, które są używane podczas analizy finansowej,
- przekonanie innych o swojej wiarygodności np. partnerów handlowych, pożyczkodawców, kredytodawców,
- ukrywanie ryzyka finansowego,
- sterowanie osiągnięciami menedżerów aby możliwe było osiąganie premii za wyniki,
- unikanie negatywnych skutków które mogą wyniknąć z przeprowadzonej bezpośrednio lub pośrednio kontroli przez akcjonariuszy,
- umożliwienie uzyskania kapitału, który w innym sposób byłby niedostępny.
Rachunkowość kreatywna a agresywna i oszukańcza
W języku potocznym, w odniesieniu do rachunkowość kreatywnej, coraz częściej można spotkać się z określeniami "agresywna” i "oszukańcza”, stosowanymi zamiennie i traktowanymi jako synonimy lub pojęcia bliskoznaczne. Jest to postępowanie błędnie, gdyż wszystkie trzy określenia wykorzystywane są w odmiennych aspektach rachunkowości i służą osiąganiu różnych cel.
Rachunkowość kreatywna dopuszcza pewną swobodę wyboru w zakresie dokonywania ewidencji i obejmuje działania pozostające w obrębie prawa. Korzystając zatem z narzędzi rachunkowości oraz nieograniczonej regulacjami prawnymi swobody, możliwe przedstawienie sytuacji finansowej i majątkowej przedsiębiorstwa w sprawozdaniach finansowych na różne sposoby, pozostające w zgodzie z koncepcją rzetelnego i prawdziwego obrazu. [Gierusz, Martyniuk, 2006, s. 66] Jest to negatywny aspekt rachunkowości kreatywnej, klasyfikujący ją już do rachunkowości agresywnej.
W odróżnieniu od rachunkowości kreatywnej, która wykorzystując możliwości płynące z nieograniczonych prawem swobód, prezentuje wiarygodny i rzeczywisty obraz jednostki, rachunkowość agresywna jest celową manipulacją danymi finansowymi i wprowadzeniem w błąd odbiorców informacji.
Najczęściej praktyce rachunkowości agresywnej oddają się osoby dzierżące stanowiska kierownicze, które w celu poprawy swoich wyników upiększają lub zniekształcają prezentowany obraz sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Ukierunkowują one rachunkowość na sztuczne zawyżanie zysków, ukrywanie ryzyka finansowego oraz unikanie ograniczeń podczas zaciągania pożyczek, a także manipulację wskaźnikami finansowymi stosowanymi w analizach na potrzeby rynku, potencjalnych inwestorów bądź kredytodawców.
Rachunkowość kreatywna wykorzystuje prawa wyboru polityki rachunkowości w ramach obowiązującego prawa, zgodnie z koncepcją rzetelnego i jasnego obrazu, w celu przedstawienia wizerunku przedsiębiorstwa zgodnego z założeniami postawionymi sobie przez zarządzających.
Rachunkowość agresywna wykorzystuje prawa wyboru polityki rachunkowości, których swoboda nie jest w żaden sposób ograniczona, w sposób prowadzący do manipulacji danymi finansowymi oraz mający na celu wprowadzenie w błąd odbiorców informacji zawartych w zniekształconym sprawozdaniu finansowym.
Rachunkowość oszukańcza oznacza natomiast celowe oszustwo księgowe, tj. działanie niezgodne z prawem, obejmujące manipulacje danymi finansowymi, mające na celu osiągnięcie pewnych korzyści.
Bibliografia
- Gierusz B., Martyniuk T. (2007). Kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa w sprawozdaniu finansowym "Rachunkowość w teorii i praktyce” Tom III: "Sprawozdawczość i analiza finansowa” Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu
- Maćkowiak E. (2015) Rachunkowość kreatywna a rachunkowość agresywna - próba poprawy wyniku finansowego jednostki gospodarczej Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 855
- Maślankowski K. (2004). Rachunkowość kreatywna a wartość informacyjna sprawozdań finansowych "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości” nr 81
- Schneider K. (2008). Kreatywne i agresywne aspekty rachunkowości Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, nr 44
- Schneider K. (2015). Przestępczość ekonomiczno-finansowa a kreatywne aspekty księgowości Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 390
- Surdykowska S. (2004). Rachunkowość kreatywna a MSR/MSSF Wydawnictwo Polska Szkoła Rachunkowości, SGH Warszawa
- Wąsowski W. (2010) Kreatywna rachunkowość. Fałszowanie sprawozdań finansowych. Difin, Warszawa
Autor: Agnieszka Miszczyszyn, Ilona Durał