Zielona karta: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Zielona Karta''' (Międzynarodowa Karta Ubezpieczenia Samochodowego) to [[ubezpieczenie]] OC za granicą ważne przez minimum 15 dni. Jak podają ''Ubezpieczenia bez tajemnic'' pod red. S.Puszkiewicza, '''jest to [[umowa]] ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej''', którą zobowiązany jest zawrzeć posiadacz pojazdu wyjeżdżający poza granicę Rzeczpospolitej Polskiej. | '''Zielona Karta''' (Międzynarodowa Karta Ubezpieczenia Samochodowego) to [[ubezpieczenie]] OC za granicą ważne przez minimum 15 dni. Jak podają ''Ubezpieczenia bez tajemnic'' pod red. S.Puszkiewicza, '''jest to [[umowa]] ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej''', którą zobowiązany jest zawrzeć posiadacz pojazdu wyjeżdżający poza granicę Rzeczpospolitej Polskiej. | ||
Zapewnia ona swobodę przekraczania granic. Ubezpieczenie to chroni od materialnych następstw szkód, jakie może on wyrządzić ruchem swojego pojazdu (S. Puszkiewicz 1996, s. 98). | Zapewnia ona swobodę przekraczania granic. Ubezpieczenie to chroni od materialnych następstw szkód, jakie może on wyrządzić ruchem swojego pojazdu (S. Puszkiewicz 1996, s. 98). | ||
W przypadku, gdy zostanie wyrządzona [[szkoda]] obywatelowi obcego państwa na terenie tego państwa, uprawniony zakład ubezpieczeń wypłaca poszkodowanemu [[odszkodowanie]] na podstawie miejscowych przepisów prawa. Zielona karta jest dokumentem ubezpieczenia w zielonym kolorze | W przypadku, gdy zostanie wyrządzona [[szkoda]] obywatelowi obcego państwa na terenie tego państwa, uprawniony zakład ubezpieczeń wypłaca poszkodowanemu [[odszkodowanie]] na podstawie miejscowych przepisów prawa. Zielona karta jest dokumentem ubezpieczenia w zielonym kolorze | ||
(W. Górski 1995, s. 104). | (W. Górski 1995, s. 104). | ||
Linia 30: | Linia 28: | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
[[System]] ten funkcjonuje w Europie od 1953 roku. Wzorowany jest na utworzonym w latach 30. XX wieku Poolu Nordyckim. | [[System]] ten funkcjonuje w Europie od 1953 roku. Wzorowany jest na utworzonym w latach 30. XX wieku Poolu Nordyckim. | ||
Podstawowe '''[[cele]] i założenia systemu określiła [[Rekomendacja]] Genewska nr 5 z 1949 roku'''. | Podstawowe '''[[cele]] i założenia systemu określiła [[Rekomendacja]] Genewska nr 5 z 1949 roku'''. | ||
:System oparty jest na sieci Biur Narodowych, będących organizacjami non profit. Biura te mają własną i niezależną strukturę finansową. '''Biuro ma wyłączne [[uprawnienia]] do wystawiania dokumentów ubezpieczeniowych''', upoważniając swoich członków do ich wydawania, jednocześnie przyjmując na siebie [[obowiązek]] gwaranta za wszystkie wystawione Zielone Karty swoich członków (S.Rogowski i in. 2006, s. 129). | :System oparty jest na sieci Biur Narodowych, będących organizacjami non profit. Biura te mają własną i niezależną strukturę finansową. '''Biuro ma wyłączne [[uprawnienia]] do wystawiania dokumentów ubezpieczeniowych''', upoważniając swoich członków do ich wydawania, jednocześnie przyjmując na siebie [[obowiązek]] gwaranta za wszystkie wystawione Zielone Karty swoich członków (S.Rogowski i in. 2006, s. 129). | ||
Linia 42: | Linia 40: | ||
''Towarzystwa ubezpieczeniowe'' dystrybuują certyfikaty i ponoszą [[ryzyko]] ubezpieczeniowe z nim związane, natomiast gwarantem i wystawcą certyfikatu Zielonej Karty jest ''Biuro Narodowe'' (S.Rogowski i in. 2006, s. 132). | ''Towarzystwa ubezpieczeniowe'' dystrybuują certyfikaty i ponoszą [[ryzyko]] ubezpieczeniowe z nim związane, natomiast gwarantem i wystawcą certyfikatu Zielonej Karty jest ''Biuro Narodowe'' (S.Rogowski i in. 2006, s. 132). | ||
Nad przestrzeganiem zasad obowiązkowego ubezpieczenia w komunikacji międzynarodowej czuwają urzędy celne. '''Dbają one o to, aby:''' | Nad przestrzeganiem zasad obowiązkowego ubezpieczenia w komunikacji międzynarodowej czuwają urzędy celne. '''Dbają one o to, aby:''' | ||
* nie dopuścić do przekroczenia granicy RP pojazdu nie posiadającego stosownego dokumentu ubezpieczenia, a także | * nie dopuścić do przekroczenia granicy RP pojazdu nie posiadającego stosownego dokumentu ubezpieczenia, a także | ||
* czuwają nad tym, aby polskie pojazdy nie opuszczały granicy bez obowiązującego ubezpieczenia (W. Górski 1995, s. 105). | * czuwają nad tym, aby polskie pojazdy nie opuszczały granicy bez obowiązującego ubezpieczenia (W. Górski 1995, s. 105). | ||
Linia 110: | Linia 108: | ||
| Macedonia|| NATIONAL INSURANCE BUREAU | | Macedonia|| NATIONAL INSURANCE BUREAU | ||
|- | |- | ||
| Maroko|| BUREAU CENTRAL MAROCAIN DE SOCIETES D'ASSURANCES | | Maroko|| BUREAU CENTRAL MAROCAIN DE SOCIETES D'ASSURANCES | ||
|- | |- | ||
| Norwegia|| TRAFIKKFORSIKRINGSFORENINGEN | | Norwegia|| TRAFIKKFORSIKRINGSFORENINGEN | ||
Linia 145: | Linia 143: | ||
|} | |} | ||
Jak podaje oficjalna strona Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych - ''W ramach Systemu Zielonej Karty funkcjonuje '''Porozumienie Wielostronne''', zgodnie z którym kierowcy pojazdów zarejestrowanych w państwach, Biura Narodowe których są Sygnatariuszami Porozumienia mogą poruszać się po terytoriach tych państw bez konieczności posiadania Zielonej Karty. W ich przypadku domniemywa się [[posiadanie]] ważnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zawartego w kraju, w którym pojazd został zarejestrowany o czym świadczy ważna tablica rejestracyjna pojazdu''. | Jak podaje oficjalna strona Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych - ''W ramach Systemu Zielonej Karty funkcjonuje '''Porozumienie Wielostronne''', zgodnie z którym kierowcy pojazdów zarejestrowanych w państwach, Biura Narodowe których są Sygnatariuszami Porozumienia mogą poruszać się po terytoriach tych państw bez konieczności posiadania Zielonej Karty. W ich przypadku domniemywa się [[posiadanie]] ważnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zawartego w kraju, w którym pojazd został zarejestrowany o czym świadczy ważna tablica rejestracyjna pojazdu''. | ||
Do Systemu obowiązuje [[otwarty dostęp]], a decyzję o przyjęciu członków podejmuje Walne Zgromadzenie Rady Biur. | Do Systemu obowiązuje [[otwarty dostęp]], a decyzję o przyjęciu członków podejmuje Walne Zgromadzenie Rady Biur. | ||
Początkowo na okres 4 lat członek otrzymuje status przejściowy, następnie może uzyskać status członka pełnego (S.Rogowski i in. 2006, s. 133). | Początkowo na okres 4 lat członek otrzymuje status przejściowy, następnie może uzyskać status członka pełnego (S.Rogowski i in. 2006, s. 133). | ||
Linia 155: | Linia 153: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Górski W. (1995) ''Ubezpieczenia w transporcie i komunikacji'', Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., Zielona Góra | * Górski W. (1995) ''Ubezpieczenia w transporcie i komunikacji'', Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., Zielona Góra | ||
* Jędrzychowska A. (2016), [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-a2aa3418-66ca-4a3d-a4da-c5fe4199e64d ''Szkody osobowe w wypadkach komunikacyjnych z udziałem cudzoziemców''], Studia Ekonomiczne, Vol. 301 | * Jędrzychowska A. (2016), [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-a2aa3418-66ca-4a3d-a4da-c5fe4199e64d ''Szkody osobowe w wypadkach komunikacyjnych z udziałem cudzoziemców''], Studia Ekonomiczne, Vol. 301 | ||
* Ludwichowska K. (2004), | * Ludwichowska K. (2004), ''Dostosowanie polskiego prawa do europejskich standardów w zakresie ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych'', Zeszyty Prawnicze, Vol. 4 | ||
* Pajewska-Kwaśny R. (2009), [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000165026740 ''Rynek ubezpieczeń na Białorusi, Ukrainie i w Rosji w kontekście funkcjonowania systemu Zielonej Karty''], Studia i Prace Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Nr 7 | * Pajewska-Kwaśny R. (2009), [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000165026740 ''Rynek ubezpieczeń na Białorusi, Ukrainie i w Rosji w kontekście funkcjonowania systemu Zielonej Karty''], Studia i Prace Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Nr 7 | ||
* Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych [https://www.pbuk.pl/system-zielonej-karty/o-systemie ''System Zielonej Karty''] | * Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych [https://www.pbuk.pl/system-zielonej-karty/o-systemie ''System Zielonej Karty''] | ||
* Puszkiewicz S. (red.) (1996) ''Ubezpieczenia bez tajemnic'', Wydawnictwo Copyright by TWIGGER S.A., Warszawa | * Puszkiewicz S. (red.) (1996) ''Ubezpieczenia bez tajemnic'', Wydawnictwo Copyright by TWIGGER S.A., Warszawa | ||
* Rogowski S. (red.) (2006) ''Ubezpieczenia komunikacyjne'', Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa | * Rogowski S. (red.) (2006) ''Ubezpieczenia komunikacyjne'', Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Dominika Świerczek}} | {{a|Dominika Świerczek}} |
Wersja z 14:27, 28 paź 2023
Zielona karta |
---|
Polecane artykuły |
Zielona Karta (Międzynarodowa Karta Ubezpieczenia Samochodowego) to ubezpieczenie OC za granicą ważne przez minimum 15 dni. Jak podają Ubezpieczenia bez tajemnic pod red. S.Puszkiewicza, jest to umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, którą zobowiązany jest zawrzeć posiadacz pojazdu wyjeżdżający poza granicę Rzeczpospolitej Polskiej.
Zapewnia ona swobodę przekraczania granic. Ubezpieczenie to chroni od materialnych następstw szkód, jakie może on wyrządzić ruchem swojego pojazdu (S. Puszkiewicz 1996, s. 98). W przypadku, gdy zostanie wyrządzona szkoda obywatelowi obcego państwa na terenie tego państwa, uprawniony zakład ubezpieczeń wypłaca poszkodowanemu odszkodowanie na podstawie miejscowych przepisów prawa. Zielona karta jest dokumentem ubezpieczenia w zielonym kolorze (W. Górski 1995, s. 104).
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkody wynikające w związku z ruchem pojazdów mechanicznych jest obowiązkowe w większości krajów Europy.
TL;DR
Zielona Karta to ubezpieczenie OC za granicą, obowiązkowe w większości krajów Europy. Jest to umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, którą posiadacz pojazdu musi zawrzeć, wyjeżdżając poza Polskę. Zielona Karta zapewnia odszkodowanie za szkody wyrządzone ruchem pojazdu na terenie obcego państwa. System Zielonej Karty funkcjonuje w Europie od 1953 roku i opiera się na sieci Biur Narodowych. Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych jest członkiem tego systemu od 1953 roku.
Geneza Zielonej Karty
System ten funkcjonuje w Europie od 1953 roku. Wzorowany jest na utworzonym w latach 30. XX wieku Poolu Nordyckim. Podstawowe cele i założenia systemu określiła Rekomendacja Genewska nr 5 z 1949 roku.
- System oparty jest na sieci Biur Narodowych, będących organizacjami non profit. Biura te mają własną i niezależną strukturę finansową. Biuro ma wyłączne uprawnienia do wystawiania dokumentów ubezpieczeniowych, upoważniając swoich członków do ich wydawania, jednocześnie przyjmując na siebie obowiązek gwaranta za wszystkie wystawione Zielone Karty swoich członków (S.Rogowski i in. 2006, s. 129).
Regulacje prawne
Podstawy działania Systemu stanowi Rekomendacja Genewska ONZ z dnia 25 stycznia 1949 r. określająca główne cele jego funkcjonowania, która wraz z Postanowieniem nr 43 z 5 czerwca 1952 r. Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ stanowią podstawę historyczną funkcjonującego obecnie Systemu (S.Rogowski i in. 2006, s. 130).
Towarzystwa ubezpieczeniowe dystrybuują certyfikaty i ponoszą ryzyko ubezpieczeniowe z nim związane, natomiast gwarantem i wystawcą certyfikatu Zielonej Karty jest Biuro Narodowe (S.Rogowski i in. 2006, s. 132).
Nad przestrzeganiem zasad obowiązkowego ubezpieczenia w komunikacji międzynarodowej czuwają urzędy celne. Dbają one o to, aby:
- nie dopuścić do przekroczenia granicy RP pojazdu nie posiadającego stosownego dokumentu ubezpieczenia, a także
- czuwają nad tym, aby polskie pojazdy nie opuszczały granicy bez obowiązującego ubezpieczenia (W. Górski 1995, s. 105).
System Zielonej Karty nie jest organizacją polityczną i międzypaństwową. Jest organizacją autonomiczną zrzeszającą rynki ubezpieczeniowe" - mówi Mariusz Wichtowski.
Zakres terytorialny
PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE | NAZWA BIURA NARODOWEGO |
---|---|
Albania | BSHS BYROJA SHIQPTARE E SIGURIMIT |
Azerbejdżan | Compulsory Insurance Bureau |
Andora | OFICINA ANDORRANA D’ENTITATS D’ASSEGURANÇA D’AUTOMOBILES |
Austria | VERBAND DER VERSICHERUNGSUNTERNEHMEN ÖSTERREICHS |
Belgia | BUREAU BELGE DES ASSUREURS AUTOMOBILES |
Białoruś | BELARUSIAN TRANSPORT INSURANCE BUREAU |
Bośnia i Hercegowina | BIRO ZELENE KARTE U BOSNI I HERCEGOVINI |
Bułgaria | NATIONAL BUREAU OF BULGARIAN MOTOR INSURERS |
Chorwacja | HRVATSKI URED ZA OSIGURANJE, Croatian Insurance Bureau |
Cypr | MOTOR INSURERS’ FUND |
Czarnogóra | NATIONAL BUREAU OF MONTENEGRO MOTOR INSURERS |
Czechy | ČESKÁ KANCELÁŘ POJISTITELŮ |
Dania | DANSK FORENING FOR INTERNATIONAL MOTORKORETOJSFORSIKRING |
Estonia | EESTI LIIKLUSKINDLUSTUSE FOND |
Finlandia | LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS |
Francja | BUREAU CENTRAL FRANÇAIS |
Grecja | MOTOR INSURERS' BUREAU-GREECE |
Hiszpania | OFICINA ESPANOLA DE ASEGURADORES DE AUTOMOVILES |
Holandia | NEDERLANDS BUREAU DER MOTORRIJTUIGVERZEKERAARS |
Iran | Green Card Bureau of Iran c/o BIMEH MARKAZI IRAN |
Irlandia | MOTOR INSURERS' BUREAU OF IRELAND |
Islandia | ALPJODLEGAR BIFREIDATRYGGINGAR A ISLANDI |
Izrael | Israel Insurance Association, THE GREEN CARD BUREAU |
Litwa | MOTOR INSURERS’ BUREAU OF THE REPUBLIC OF LITHUANIA |
Luksemburg | BUREAU LUXEMBOURGEOIS DES ASSUREURS |
Łotwa | LATVIJAS TRANSPORTLIDZEKLU APDROŠINĀTĀJU BIROJS |
Malta | MALTA GREEN CARD BUREAU |
Macedonia | NATIONAL INSURANCE BUREAU |
Maroko | BUREAU CENTRAL MAROCAIN DE SOCIETES D'ASSURANCES |
Norwegia | TRAFIKKFORSIKRINGSFORENINGEN |
Polska | POLSKIE BIURO UBEZPIECZYCIELI KOMUNIKACYJNYCH |
Portugalia | GABINETE PORTUGUES DE CARTA VERDE-GPCV |
Rosja | RUSSIAN ASSOCIATION OF MOTOR INSURERS |
Rumunia | BIROUL ASIGURATORILOR DE AUTOVEHICULE DIN ROMANIA (BAAR) |
Serbia | UDRUZENJE OSIGURAVACA SRBIJE |
Słowacja | SLOVENSKÁ KANCELÁRIA POIST'OVATEL'OV |
Słowenia | SLOVENSKO ZAVAROVALNO ZDRUŽENJE, GIZ |
Szwajcaria | SWISS NATIONAL BUREAU OF INSURANCE (NBI) |
Szwecja | TRAFIKFÖRSÄKRINGSFÖRENINGEN |
Tunezja | BUREAU UNIFIÉ AUTOMOBILE TUNISIEN |
Turcja | TURKISH MOTOR INSURANCE BUREAU |
Ukraina | MOTOR (TRANSPORT) INSURANCE BUREAU |
Węgry | HUNGARIAN MOTOR INSURANCE BUREAU |
Wielka Brytania | MOTOR INSURERS' BUREAU - UK |
Włochy | UFFICIO CENTRALE ITALIANO, (UCI) Soc. Cons. a r.l |
Jak podaje oficjalna strona Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych - W ramach Systemu Zielonej Karty funkcjonuje Porozumienie Wielostronne, zgodnie z którym kierowcy pojazdów zarejestrowanych w państwach, Biura Narodowe których są Sygnatariuszami Porozumienia mogą poruszać się po terytoriach tych państw bez konieczności posiadania Zielonej Karty. W ich przypadku domniemywa się posiadanie ważnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zawartego w kraju, w którym pojazd został zarejestrowany o czym świadczy ważna tablica rejestracyjna pojazdu.
Do Systemu obowiązuje otwarty dostęp, a decyzję o przyjęciu członków podejmuje Walne Zgromadzenie Rady Biur.
Początkowo na okres 4 lat członek otrzymuje status przejściowy, następnie może uzyskać status członka pełnego (S.Rogowski i in. 2006, s. 133).
System Zielonej Karty w Polsce
Polska została sygnatariuszem tego systemu w 1953 roku. W Warszawie powstało tzw. Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych, które zrzeszyło obowiązkowo polskie zakłady ubezpieczeń prowadzące ubezpieczenia AOC w ruchu krajowym i międzynarodowym. Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych należy do Porozumienia Wielostronnego.
Bibliografia
- Górski W. (1995) Ubezpieczenia w transporcie i komunikacji, Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., Zielona Góra
- Jędrzychowska A. (2016), Szkody osobowe w wypadkach komunikacyjnych z udziałem cudzoziemców, Studia Ekonomiczne, Vol. 301
- Ludwichowska K. (2004), Dostosowanie polskiego prawa do europejskich standardów w zakresie ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, Zeszyty Prawnicze, Vol. 4
- Pajewska-Kwaśny R. (2009), Rynek ubezpieczeń na Białorusi, Ukrainie i w Rosji w kontekście funkcjonowania systemu Zielonej Karty, Studia i Prace Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Nr 7
- Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych System Zielonej Karty
- Puszkiewicz S. (red.) (1996) Ubezpieczenia bez tajemnic, Wydawnictwo Copyright by TWIGGER S.A., Warszawa
- Rogowski S. (red.) (2006) Ubezpieczenia komunikacyjne, Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa
Autor: Dominika Świerczek