Zarządzanie różnorodnością: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 22: Linia 22:
W zarządzaniu różnorodnością ważnym aspektem jest słowo "''dyskryminacja''". Jak zauważa Małgorzata Durska „W zarządzaniu różnorodnością '''nie chodzi jednak o dawanie preferencji czy wyrównywanie szans indywidualnym członkom jakiejś grupy''' (choć to przy okazji), '''lecz o uznanie, że szeroko rozumiana różnorodność podnosi jakość całej organizacji'''.” oraz „Zarządzanie różnorodnością to zatem wykorzystywanie różnorodnych doświadczeń, różnorodnej wiedzy, umiejętności, predyspozycji i wrażliwości (czysto zawodowych, lecz również kulturowych) w całej organizacji lub w całej organizacji lub firmie” (M. Durska 2009, s. 8).
W zarządzaniu różnorodnością ważnym aspektem jest słowo "''dyskryminacja''". Jak zauważa Małgorzata Durska „W zarządzaniu różnorodnością '''nie chodzi jednak o dawanie preferencji czy wyrównywanie szans indywidualnym członkom jakiejś grupy''' (choć to przy okazji), '''lecz o uznanie, że szeroko rozumiana różnorodność podnosi jakość całej organizacji'''.” oraz „Zarządzanie różnorodnością to zatem wykorzystywanie różnorodnych doświadczeń, różnorodnej wiedzy, umiejętności, predyspozycji i wrażliwości (czysto zawodowych, lecz również kulturowych) w całej organizacji lub w całej organizacji lub firmie” (M. Durska 2009, s. 8).


Jak wylicza Anna Rogozińska-Pawełczyk różnorodność to wszystkie cechy, którymi ludzie się różnią. Można je podzielić na:  
Jak wylicza Anna Rogozińska-Pawełczyk różnorodność to wszystkie cechy, którymi ludzie się różnią. Można je podzielić na:
Aspekty widoczne: płeć, wiek, pochodzenie, (nie)pełnosprawność.  
Aspekty widoczne: płeć, wiek, pochodzenie, (nie)pełnosprawność.
Aspekty niewidoczne: umiejętności, wykształcenie, orientacja seksualna.  
Aspekty niewidoczne: umiejętności, wykształcenie, orientacja seksualna.
Uczona rozpatruje trzy wymiary tożsamości (A. Rogozińska-Pawełczyk 2016, s. 23):
Uczona rozpatruje trzy wymiary tożsamości (A. Rogozińska-Pawełczyk 2016, s. 23):
* Tożsamość pierwotna – rasa, wiek itp.
* Tożsamość pierwotna – rasa, wiek itp.
Linia 34: Linia 34:


==Cele zarządzania różnorodnością==
==Cele zarządzania różnorodnością==
Najważniejszym celem zarządzania różnorodnością jest „zbudowanie kultury organizacji, która zapewni rzeczywiste uznanie różnic między pracownikami i pozwoli firmie w pełni korzystać z wszystkiego, co pracownicy mogą jej zaoferować i tym samym zwiększyć zyski” (M. Rawłuszko 2008, s. 24. Marta Rawłuszko wskazuje też takie cele jak(M. Rawłuszko 2008, s. 24-25):  
Najważniejszym celem zarządzania różnorodnością jest „zbudowanie kultury organizacji, która zapewni rzeczywiste uznanie różnic między pracownikami i pozwoli firmie w pełni korzystać z wszystkiego, co pracownicy mogą jej zaoferować i tym samym zwiększyć zyski” (M. Rawłuszko 2008, s. 24. Marta Rawłuszko wskazuje też takie cele jak(M. Rawłuszko 2008, s. 24-25):
* brak dyskryminacji i wykluczenia
* brak dyskryminacji i wykluczenia
* stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi
* stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi
Linia 44: Linia 44:
==Korzyści zarządzania różnorodnością==
==Korzyści zarządzania różnorodnością==
Halina Brdulak wymienia takie korzyści z zarządzania różnorodnością jak (H. Brdulak 2009, s. 2):
Halina Brdulak wymienia takie korzyści z zarządzania różnorodnością jak (H. Brdulak 2009, s. 2):
* "umacnianie wartości kultury wewnątrzorganizacyjnej  
* "umacnianie wartości kultury wewnątrzorganizacyjnej
* wzmacnianie dobrej opinii (reputacji) korporacji  
* wzmacnianie dobrej opinii (reputacji) korporacji
* pomoc w przyciąganiu i utrzymaniu utalentowanych pracowników  
* pomoc w przyciąganiu i utrzymaniu utalentowanych pracowników
* polepszenie motywacji i efektywności istniejącej kadry  
* polepszenie motywacji i efektywności istniejącej kadry
* zwiększanie innowacyjności i kreatywności pracowników."
* zwiększanie innowacyjności i kreatywności pracowników."
Bogusława Urbaniak dodatkowo podzieliła korzyści zarządzania różnorodnością na dwie grupy (B. Urbaniak 2014, s.72):
Bogusława Urbaniak dodatkowo podzieliła korzyści zarządzania różnorodnością na dwie grupy (B. Urbaniak 2014, s.72):
Linia 55: Linia 55:
==Modelowe ujęcie zarządzania różnorodnością zasobów ludzkich w organizacji==
==Modelowe ujęcie zarządzania różnorodnością zasobów ludzkich w organizacji==
Uczona Bogusława Urbaniak wyszczególnia trzy modele zarządzania różnorodnością zasobów ludzkich (B. Urbaniak, s. 67-68):
Uczona Bogusława Urbaniak wyszczególnia trzy modele zarządzania różnorodnością zasobów ludzkich (B. Urbaniak, s. 67-68):
* Model adaptacyjny: działania wymuszone koniecznością przestrzegania prawa antydyskryminacyjnego oraz stosowania polityki równych szans.  
* Model adaptacyjny: działania wymuszone koniecznością przestrzegania prawa antydyskryminacyjnego oraz stosowania polityki równych szans.
* Model konsolidacyjny: działania wykorzystywane na potrzeby budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy. Kultura przedsiębiorstwa jest oparta na wartości, jaką jest różnorodność.  
* Model konsolidacyjny: działania wykorzystywane na potrzeby budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy. Kultura przedsiębiorstwa jest oparta na wartości, jaką jest różnorodność.
* Model biznesowy: zarządzanie różnorodnością może być podstawą modelu biznesowego. Jest w stanie zagwarantować sukces, ponieważ różnorodność jest traktowana jako przewaga konkurencyjna.
* Model biznesowy: zarządzanie różnorodnością może być podstawą modelu biznesowego. Jest w stanie zagwarantować sukces, ponieważ różnorodność jest traktowana jako przewaga konkurencyjna.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Brdulak H. (2009), [https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KGS/publikacje/Documents/Rocznik_2009.pdf ''Zarządzanie różnorodnością: kluczowe pojęcia''], "Kobieta i biznes", 1-4/2009
<noautolinks>
* Durska M. (2009), [https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KGS/publikacje/Documents/Rocznik_2009.pdf ''Zarządzanie różnorodnością: kluczowe pojęcia''], "Kobieta i biznes", 1-4/2009
* Brdulak H. (2009), ''Zarządzanie różnorodnością: kluczowe pojęcia'', "Kobieta i biznes", 1-4/2009
* Durska M. (2009), ''Zarządzanie różnorodnością: kluczowe pojęcia'', "Kobieta i biznes", 1-4/2009
* Fazlagić J. (2014), ''Zarządzanie różnorodnością a zarządzanie wiedzą'', "e-mentor", nr (1)53
* Fazlagić J. (2014), ''Zarządzanie różnorodnością a zarządzanie wiedzą'', "e-mentor", nr (1)53
* Odpowiedzialny Biznes (2022), [https://odpowiedzialnybiznes.pl/karta-roznorodnosci/czym-jest-karta/ ''Karta różnorodności'']
* Odpowiedzialny Biznes (2022), [https://odpowiedzialnybiznes.pl/karta-roznorodnosci/czym-jest-karta/ ''Karta różnorodności'']
* Rawłuszko M. (2007), [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/12562/Firma%20R%c3%b3wnych%20Szans.%20Przewodnik%20dobrych%20praktyk..pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Polityka równych szans a zarządzanie różnorodnością''], "Przewodnik dobrych praktyk. Firma Równych Szans", Gender Index, UNDP, EQUAL, 2007”
* Rawłuszko M. (2007), [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/12562/Firma%20R%c3%b3wnych%20Szans.%20Przewodnik%20dobrych%20praktyk..pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Polityka równych szans a zarządzanie różnorodnością''], "Przewodnik dobrych praktyk. Firma Równych Szans", Gender Index, UNDP, EQUAL, 2007”
* Rawłuszko M. (2008), [http://phavi.portal.umcs.pl/at/attachments/2014/0213/085636-podrecznik-trenerski.pdf ''Zarządzanie różnorodnością a przeciwdziałanie dyskryminacji: dylematy''], "Podręcznik trenerski zarządzanie Firmą Równych Szans"
* Rawłuszko M. (2008), [http://phavi.portal.umcs.pl/at/attachments/2014/0213/085636-podrecznik-trenerski.pdf ''Zarządzanie różnorodnością a przeciwdziałanie dyskryminacji: dylematy''], "Podręcznik trenerski zarządzanie Firmą Równych Szans"
* Rogozińska-Pawełczyk A. (2016), [http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVII-2-3.pdf ''Zarządzanie różnorodnością w polskich organizacjach''], "W stronę różnorodności – nowe wyzwania w zarządzaniu organizacją i potencjałem społecznym", tom XVII, zeszyt 2, część III  
* Rogozińska-Pawełczyk A. (2016), [http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVII-2-3.pdf ''Zarządzanie różnorodnością w polskich organizacjach''], "W stronę różnorodności – nowe wyzwania w zarządzaniu organizacją i potencjałem społecznym", tom XVII, zeszyt 2, część III
* Urbaniak B. (2014), ''Zarządzanie różnorodnością zasobów ludzkich w organizacji'', "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 2014 3-4(98-99) Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość ZZL w Polsce (The past, present, and future of HRM in Poland)
* Urbaniak B. (2014), ''Zarządzanie różnorodnością zasobów ludzkich w organizacji'', "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 2014 3-4(98-99) Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość ZZL w Polsce (The past, present, and future of HRM in Poland)
</noautolinks>


{{a|Emilia Myszka}}
{{a|Emilia Myszka}}

Wersja z 17:25, 27 paź 2023

Zarządzanie różnorodnością
Polecane artykuły

Zarządzanie różnorodnością (ang. diversity managment) to strategia „której celem jest tworzenie i utrzymywanie przyjaznego dla zatrudnionych środowiska pracy poprzez szacunek i wrażliwość dla ich różnorodności wynikającej z cech demograficznych, społecznych i innych. W strukturze organizacyjnej za realizację strategii (programu) zarządzania różnorodnością odpowiada zazwyczaj dział zarządzania zasobami ludzkimi” (J. Fazlagić 2014, s. 54).

Od 2012 roku w Polsce funkcjonuje karta różnorodności czyli międzynarodowa inicjatywa pod patronatem Komisji Europejskiej. Karta różnorodności promuje równość i zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy (Odpowiedzialny Biznes 2022)

Marta Rawłuszko podkreśla, że „Zarządzanie różnorodnością służy osiągnięciu konkretnych i wymiernych celów. Główną motywacją do wdrażania rozwiązań z zakresu zarządzania różnorodnością jest osiągnięcie zysku, budowa przewagi konkurencyjnej i osiąganie celów firmy. Dlatego też w języku polskim można spotkać się z tłumaczeniem angielskiego terminu diversity managment jako zarządzanie różnorodnością, ale także jako zarządzanie przez różnorodność” (M. Rawłuszko 2007, s. 28).

W zarządzaniu różnorodnością ważnym aspektem jest słowo "dyskryminacja". Jak zauważa Małgorzata Durska „W zarządzaniu różnorodnością nie chodzi jednak o dawanie preferencji czy wyrównywanie szans indywidualnym członkom jakiejś grupy (choć to przy okazji), lecz o uznanie, że szeroko rozumiana różnorodność podnosi jakość całej organizacji.” oraz „Zarządzanie różnorodnością to zatem wykorzystywanie różnorodnych doświadczeń, różnorodnej wiedzy, umiejętności, predyspozycji i wrażliwości (czysto zawodowych, lecz również kulturowych) w całej organizacji lub w całej organizacji lub firmie” (M. Durska 2009, s. 8).

Jak wylicza Anna Rogozińska-Pawełczyk różnorodność to wszystkie cechy, którymi ludzie się różnią. Można je podzielić na: Aspekty widoczne: płeć, wiek, pochodzenie, (nie)pełnosprawność. Aspekty niewidoczne: umiejętności, wykształcenie, orientacja seksualna. Uczona rozpatruje trzy wymiary tożsamości (A. Rogozińska-Pawełczyk 2016, s. 23):

  • Tożsamość pierwotna – rasa, wiek itp.
  • Tożsamość wtórna – stan cywilny, status rodzinny itd.
  • Tożsamość organizacyjna – stanowisko pracy.

TL;DR

Zarządzanie różnorodnością to strategia mająca na celu stworzenie przyjaznego i różnorodnego środowiska pracy. W Polsce istnieje karta różnorodności, promująca równość i zarządzanie różnorodnością. Zarządzanie różnorodnością polega na wykorzystywaniu różnorodnych doświadczeń i umiejętności pracowników, a nie na preferowaniu jednej grupy. Cele zarządzania różnorodnością to m.in. brak dyskryminacji, stworzenie warunków rozwoju i wpływ na kreatywność pracowników. Korzyści z zarządzania różnorodnością to m.in. umocnienie wartości w organizacji, przyciąganie utalentowanych pracowników i zwiększenie innowacyjności. W zarządzaniu różnorodnością można wyróżnić trzy modele: adaptacyjny, konsolidacyjny i biznesowy.

Cele zarządzania różnorodnością

Najważniejszym celem zarządzania różnorodnością jest „zbudowanie kultury organizacji, która zapewni rzeczywiste uznanie różnic między pracownikami i pozwoli firmie w pełni korzystać z wszystkiego, co pracownicy mogą jej zaoferować i tym samym zwiększyć zyski” (M. Rawłuszko 2008, s. 24. Marta Rawłuszko wskazuje też takie cele jak(M. Rawłuszko 2008, s. 24-25):

  • brak dyskryminacji i wykluczenia
  • stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi
  • wpływ na kreatywność (jeśli pracownicy czują się bezpiecznie w grupie, chętniej podzielą się swoimi pomysłami)
  • poczucie bezpieczeństwa w grupie
  • powiększenie zysku i korzyści
  • podniesienie motywacji, zaangażowania i lojalności pracowników

Korzyści zarządzania różnorodnością

Halina Brdulak wymienia takie korzyści z zarządzania różnorodnością jak (H. Brdulak 2009, s. 2):

  • "umacnianie wartości kultury wewnątrzorganizacyjnej
  • wzmacnianie dobrej opinii (reputacji) korporacji
  • pomoc w przyciąganiu i utrzymaniu utalentowanych pracowników
  • polepszenie motywacji i efektywności istniejącej kadry
  • zwiększanie innowacyjności i kreatywności pracowników."

Bogusława Urbaniak dodatkowo podzieliła korzyści zarządzania różnorodnością na dwie grupy (B. Urbaniak 2014, s.72):

  • Korzyści wewnętrzne: różnorodność zasobów pracy, wzrost motywacji i zaangażowania pracowników, lepsza komunikacja oraz elastyczność, innowacyjność, mniejsza liczba skarg pracowniczych, wsparcie wartości, kultury i polityki i wiele innych
  • Korzyści zewnętrzne: poprawa jakości obsługi klientów, lepsza reputacja, poprawa wizerunku, integracja społeczna, rozwój biznesu itd.

Modelowe ujęcie zarządzania różnorodnością zasobów ludzkich w organizacji

Uczona Bogusława Urbaniak wyszczególnia trzy modele zarządzania różnorodnością zasobów ludzkich (B. Urbaniak, s. 67-68):

  • Model adaptacyjny: działania wymuszone koniecznością przestrzegania prawa antydyskryminacyjnego oraz stosowania polityki równych szans.
  • Model konsolidacyjny: działania wykorzystywane na potrzeby budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy. Kultura przedsiębiorstwa jest oparta na wartości, jaką jest różnorodność.
  • Model biznesowy: zarządzanie różnorodnością może być podstawą modelu biznesowego. Jest w stanie zagwarantować sukces, ponieważ różnorodność jest traktowana jako przewaga konkurencyjna.

Bibliografia

  • Brdulak H. (2009), Zarządzanie różnorodnością: kluczowe pojęcia, "Kobieta i biznes", 1-4/2009
  • Durska M. (2009), Zarządzanie różnorodnością: kluczowe pojęcia, "Kobieta i biznes", 1-4/2009
  • Fazlagić J. (2014), Zarządzanie różnorodnością a zarządzanie wiedzą, "e-mentor", nr (1)53
  • Odpowiedzialny Biznes (2022), Karta różnorodności
  • Rawłuszko M. (2007), Polityka równych szans a zarządzanie różnorodnością, "Przewodnik dobrych praktyk. Firma Równych Szans", Gender Index, UNDP, EQUAL, 2007”
  • Rawłuszko M. (2008), Zarządzanie różnorodnością a przeciwdziałanie dyskryminacji: dylematy, "Podręcznik trenerski zarządzanie Firmą Równych Szans"
  • Rogozińska-Pawełczyk A. (2016), Zarządzanie różnorodnością w polskich organizacjach, "W stronę różnorodności – nowe wyzwania w zarządzaniu organizacją i potencjałem społecznym", tom XVII, zeszyt 2, część III
  • Urbaniak B. (2014), Zarządzanie różnorodnością zasobów ludzkich w organizacji, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 2014 3-4(98-99) Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość ZZL w Polsce (The past, present, and future of HRM in Poland)


Autor: Emilia Myszka