Techniki badawcze: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
'''[[Technika]] badawcza''' to określone sposoby i umiejętność wykorzystania wybranych metod badawczych, czynności, operacji, które wpływają na poznanie właściwości [[przedmiot badań|przedmiotu badań]] <ref>Nachmias D., Frankfort-Nachmias C. 2001, s.28</ref>. Do technik badawczych można zaliczyć wszystkie dostępne narzędzia, środki, [[umiejętności]] i procedury stosowane w celu empirycznego zbadania założeń metodologicznych w pracy naukowej<ref>Krzykała F. 2001, s. 40-41</ref>. | '''[[Technika]] badawcza''' to określone sposoby i umiejętność wykorzystania wybranych metod badawczych, czynności, operacji, które wpływają na poznanie właściwości [[przedmiot badań|przedmiotu badań]] <ref>Nachmias D., Frankfort-Nachmias C. 2001, s.28</ref>. Do technik badawczych można zaliczyć wszystkie dostępne narzędzia, środki, [[umiejętności]] i procedury stosowane w celu empirycznego zbadania założeń metodologicznych w pracy naukowej<ref>Krzykała F. 2001, s. 40-41</ref>. | ||
Wykorzystywane w badaniach naukowych techniki są podporządkowane odpowiednim metodom badawczym, a przy tym zostały formalnie skonkretyzowane, uregulowane wypracowanymi przez lata dyrektywami. Najczęściej stosowane techniki są adekwatnie dobrane do zrealizowania celów badawczych. | Wykorzystywane w badaniach naukowych techniki są podporządkowane odpowiednim metodom badawczym, a przy tym zostały formalnie skonkretyzowane, uregulowane wypracowanymi przez lata dyrektywami. Najczęściej stosowane techniki są adekwatnie dobrane do zrealizowania celów badawczych. | ||
==Rodzaje technik badawczych== | ==Rodzaje technik badawczych== | ||
Linia 32: | Linia 32: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references/> | <references /> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Apanowicz J. (2002), [https://wsaib.pl/images/files/E-Publikacje/MO.pdf | <noautolinks> | ||
* Kaszyńska A. (2010), ''Jak napisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplomową lub magisterską'', Wydawnictwo Złote Myśli, Gliwice | * Apanowicz J. (2002), ''[https://wsaib.pl/images/files/E-Publikacje/MO.pdf Metodologia ogólna]'', Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia | ||
* Krajewski M. (2006), | * Kaszyńska A. (2010), ''Jak napisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplomową lub magisterską'', Wydawnictwo Złote Myśli, Gliwice | ||
* Krzykała F. (2001), '' | * Krajewski M. (2006), ''Badania pedagogiczne'', Wydawnictwo Wyższej Szkoły im. Pawła Włodkowica, Płock | ||
* Mazur P. (2017), [http://pwsz.chelm.pl/uczelnia/wydawnictwa/jak_pisac_monografie_szkoly.pdf ''Jak napisać monografię szkoły?''], Chełm | * Krzykała F. (2001), ''Metodologia badań i technik badawczych socjologii gospodarczej'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań | ||
* Nachmias D., Frankfort-Nachmias C. (2001), '' | * Mazur P. (2017), [http://pwsz.chelm.pl/uczelnia/wydawnictwa/jak_pisac_monografie_szkoly.pdf ''Jak napisać monografię szkoły?''], Chełm | ||
* Nowak S. (2011), '' | * Nachmias D., Frankfort-Nachmias C. (2001), ''Metody badawcze w naukach społecznych'', Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań | ||
* Pilch T. (2001), ''Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe'', Wydawnictwo żak, Warszawa | * Nowak S. (2011), ''Metodologia badań społecznych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Sztumski J. (2005), ''Wstęp do metod i technik badań społecznych'', Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice | * Pilch T. (2001), ''Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe'', Wydawnictwo żak, Warszawa | ||
* Sztumski J. (2005), ''Wstęp do metod i technik badań społecznych'', Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Mateusz Mordarski}} | {{a|Mateusz Mordarski}} |
Wersja z 17:13, 28 paź 2023
Techniki badawcze |
---|
Polecane artykuły |
Technika badawcza to określone sposoby i umiejętność wykorzystania wybranych metod badawczych, czynności, operacji, które wpływają na poznanie właściwości przedmiotu badań [1]. Do technik badawczych można zaliczyć wszystkie dostępne narzędzia, środki, umiejętności i procedury stosowane w celu empirycznego zbadania założeń metodologicznych w pracy naukowej[2].
Wykorzystywane w badaniach naukowych techniki są podporządkowane odpowiednim metodom badawczym, a przy tym zostały formalnie skonkretyzowane, uregulowane wypracowanymi przez lata dyrektywami. Najczęściej stosowane techniki są adekwatnie dobrane do zrealizowania celów badawczych.
Rodzaje technik badawczych
Czynności związane z różnorodnymi sposobami przygotowania i przeprowadzenia badań naukowych[3] najczęściej dzielone są ze względu na rodzaj metody. Do najczęściej wybieranych przez badaczy technik należą[4][5]:
- ankieta, czyli technika polegająca najczęściej na samodzielnym wypełnieniu przez respondentów standaryzowanych kwestionariuszy w obecności ankietera lub bez niego. Reprezentatywna grupa badanych odpowiada na jasne, konkretne i ściśle określone pytania badawcze, dotyczące wąskiego tematu. Jest ważnym elementem badań, których wynikiem ma być analiza wybranych cech, faktów. Rodzaje ankiet: audytoryjna, indywidualna, pocztowa;
- wywiad, podobnie jak ankieta służy poznaniu faktów, opinii, postaw wybranej grupy. Najważniejszą różnicę stanowi sposób zadawania pytań – najczęściej ma charakter indywidualnej rozmowy badacza z respondentem. Zadawane pytania nie muszą być standardowe, mogą odbiegać od przygotowanego wcześniej scenariusza, o ile nawiązują do tematu badania. Rodzaje wywiadu: sformalizowany, swobodny;
- obserwacja to najbardziej wszechstronna technika badawcza, pozwalająca na zgromadzenie niezwykle dużej ilości materiału w sposób bardzo naturalny. Może mieć charakter bezpośredni, pośredni, jawny lub ukryty. Gromadzenie materiałów może przebiegać nieszablonowo (swobodne notatki, opisy, fotografie, nagrania, itp.) lub szablonowo (arkusz obserwacji, dziennik obserwacji). Rodzaje obserwacji: uczestnicząca, postronna;
- analiza dokumentów to gromadzenie opisowych informacji na wybrany temat, pozwalające na poznanie opinii o przedmiocie badania. Występują dwa rodzaje dokumentów poddawanych analizie: kronikarskie, czyli takie, które przedstawiają konkretne sytuacje, są opisem faktów i wydarzeń; opiniodawcze (pamiętniki, listy, wypracowania). Rodzaje analizy: ilościowa i jakościowa;
- analiza treści, czyli ustalenie i opisanie językowej strony tekstów, które podlegają badaniu z pomocą wskaźników statystycznych. Dają możliwość uzyskania jednoznacznych i porównywalnych w czasie wyników. Rodzaje analizy: ilościowa, jakościowa, elementarna, przyczynowa, krytyczna;
- eksperyment – ta technika ściśle łączy się z obserwacją, bowiem grupę badanych w warunkach laboratoryjnych lub naukowych poddaje się wpływowi określonych bodźców i analizuje się ich reakcje na ten wpływ. Eksperyment pozwala na weryfikację związków przyczynowo-skutkowych w badanych procesach. Rodzaje eksperymentu: jednej grupy, grup równoległych, grup rotacyjnych;
- techniki socjometryczne pozwalają na opisanie i zdefiniowanie stosunków międzyludzkich panujących w grupach społecznych. Techniką socjometryczną jest przede wszystkim porównanie;
- techniki statystyczne pozwalają na opracowanie zebranego materiału, jako techniki pomocnicze w metodzie monografii, sondażu diagnostycznego czy metodzie studium przypadku. Rodzaje technik statystycznych: rozumowanie statystyczne, indukcja i dedukcja naukowa, formułowanie aksjomatów.
Wybrane techniki zastosowane w pracy naukowej powinny pomóc poznać opracowywany temat w sposób możliwie najszerszy i najdoskonalszy. Należy jednak pamiętać, że muszą być koniecznie dostosowane do badanej treści, gdyż mają zasadniczy wpływ na formułowane w pracy wnioski.
Przypisy
Bibliografia
- Apanowicz J. (2002), Metodologia ogólna, Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia
- Kaszyńska A. (2010), Jak napisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplomową lub magisterską, Wydawnictwo Złote Myśli, Gliwice
- Krajewski M. (2006), Badania pedagogiczne, Wydawnictwo Wyższej Szkoły im. Pawła Włodkowica, Płock
- Krzykała F. (2001), Metodologia badań i technik badawczych socjologii gospodarczej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań
- Mazur P. (2017), Jak napisać monografię szkoły?, Chełm
- Nachmias D., Frankfort-Nachmias C. (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań
- Nowak S. (2011), Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Pilch T. (2001), Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo żak, Warszawa
- Sztumski J. (2005), Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice
Autor: Mateusz Mordarski