Przepustowość: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Przepustowość''' to [[parametr]] określający ilość obiektów, wyrobów, pracowników, maszyn, środków transportu, zadań, itp. przechodzących w danej jednostce czasu przez pewien określony element systemu ([[Produkcja|produkcyjnego]], transportowego, itp.). Prawie w każdym przedsiębiorstwie (głównie produkcyjnym) występuje pojęcie wąskiego gardła, które uniemożliwia w stu procentach wykorzystanie potencjału produkcyjnego firmy. Harmonogramowanie jednomaszynowe (one-machine scheduling), jest dobrym rozwiązaniem aby, zachować stałą marszrutę (routing) zadań, sekwencyjność ciągu technologicznego (linia bez rozgałęzień i cykli) przy istniejącej maszynie wyraźnie determinującej ogólną [[wydajność]] systemu ([[wąskie gardło]]). Kolejnym przykładem metody minimalizacji wpływu różnych ograniczeń na moce produkcyjne jest skorzystanie z usług [[Outsourcing|outsourcingowych]]. Analiza [[Wąskie gardło|wąskich gardeł]] nie opiera się jednak tylko na ich identyfikacji i eliminacji, innym bardzo ważnym aspektem są też wpływy barier na poziom kosztów produkcji. Wąskie gardła widoczne w sferze publicznej występują głównie w transporcie lotniczym oraz drogowym.<ref>Koliński A. Tomkowiak A. 2010 s. 1</ref> | '''Przepustowość''' to [[parametr]] określający ilość obiektów, wyrobów, pracowników, maszyn, środków transportu, zadań, itp. przechodzących w danej jednostce czasu przez pewien określony element systemu ([[Produkcja|produkcyjnego]], transportowego, itp.). Prawie w każdym przedsiębiorstwie (głównie produkcyjnym) występuje pojęcie wąskiego gardła, które uniemożliwia w stu procentach wykorzystanie potencjału produkcyjnego firmy. Harmonogramowanie jednomaszynowe (one-machine scheduling), jest dobrym rozwiązaniem aby, zachować stałą marszrutę (routing) zadań, sekwencyjność ciągu technologicznego (linia bez rozgałęzień i cykli) przy istniejącej maszynie wyraźnie determinującej ogólną [[wydajność]] systemu ([[wąskie gardło]]). Kolejnym przykładem metody minimalizacji wpływu różnych ograniczeń na moce produkcyjne jest skorzystanie z usług [[Outsourcing|outsourcingowych]]. Analiza [[Wąskie gardło|wąskich gardeł]] nie opiera się jednak tylko na ich identyfikacji i eliminacji, innym bardzo ważnym aspektem są też wpływy barier na poziom kosztów produkcji. Wąskie gardła widoczne w sferze publicznej występują głównie w transporcie lotniczym oraz drogowym.<ref>Koliński A. Tomkowiak A. 2010 s. 1</ref> | ||
Linia 25: | Linia 23: | ||
Przepustowość sieci transportowej to uogólnienie, formalnie odnosi się do poszczególnych elementów sieci transportowej. Dla sieci drogowo- ulicznej są to skrzyżowania oraz odcinki dróg i ulic. Dla odcinków w sieci transportowej można zidentyfikować elementy przeciążone oraz następujące formy kongestii: | Przepustowość sieci transportowej to uogólnienie, formalnie odnosi się do poszczególnych elementów sieci transportowej. Dla sieci drogowo- ulicznej są to skrzyżowania oraz odcinki dróg i ulic. Dla odcinków w sieci transportowej można zidentyfikować elementy przeciążone oraz następujące formy kongestii: | ||
* pojedyncza interakcja (single interaction) | * pojedyncza interakcja (single interaction) | ||
* wielokrotne interakcje (multiple interaction) | * wielokrotne interakcje (multiple interaction) | ||
* bottleneck ("wąskie gardło”) | * bottleneck ("wąskie gardło”) | ||
* triggerneck– powstaje, gdy "wąskie gardło” powoduje utrudnienia ruchu na odcinkach sieci przecinających się z fragmentem infrastruktury, na której występuje zator | * triggerneck– powstaje, gdy "wąskie gardło” powoduje utrudnienia ruchu na odcinkach sieci przecinających się z fragmentem infrastruktury, na której występuje zator | ||
* gridlock – sytuacja, gdy na skutek wcześniejszego zatłoczenia (zwykle typu bottleneck lub triggerneck) dochodzi do zatrzymania ruchu w części sieci określonego obszaru miasta | * gridlock – sytuacja, gdy na skutek wcześniejszego zatłoczenia (zwykle typu bottleneck lub triggerneck) dochodzi do zatrzymania ruchu w części sieci określonego obszaru miasta | ||
* powszechne zatłoczenie (general density) | * powszechne zatłoczenie (general density) | ||
Wszystkie wymienione formy kongestii występują w sieciach transportowych aglomeracji miejskich, i są przedmiotem badań i analiz w kierunku ich likwidacji lub zmniejszenia ich uciążliwości. Coraz częściej do modelowania ruchu drogowego wykorzystuje się różne systemy. Przykładem jest [[system]] komórkowy opracowany przez K. Nagela i M. Schreckenberga. Cechą charakterystyczną takiego automatu komórkowego jest przedstawienie ciągłego w czasie i przestrzeni ruchu pojazdu za pomocą krokowego algorytmu. Uzyskuje się to dzięki podziałowi drogi na odcinki o jednakowej długości (7,5 m) i stałemu krokowi czasowemu (1 s).<ref>M. Smoczyński 2016 s. 680</ref> | Wszystkie wymienione formy kongestii występują w sieciach transportowych aglomeracji miejskich, i są przedmiotem badań i analiz w kierunku ich likwidacji lub zmniejszenia ich uciążliwości. Coraz częściej do modelowania ruchu drogowego wykorzystuje się różne systemy. Przykładem jest [[system]] komórkowy opracowany przez K. Nagela i M. Schreckenberga. Cechą charakterystyczną takiego automatu komórkowego jest przedstawienie ciągłego w czasie i przestrzeni ruchu pojazdu za pomocą krokowego algorytmu. Uzyskuje się to dzięki podziałowi drogi na odcinki o jednakowej długości (7,5 m) i stałemu krokowi czasowemu (1 s).<ref>M. Smoczyński 2016 s. 680</ref> | ||
Linia 42: | Linia 40: | ||
* eksploatacją i utrzymaniem technicznym infrastruktury, * kontrolą graniczną i celną, | * eksploatacją i utrzymaniem technicznym infrastruktury, * kontrolą graniczną i celną, | ||
* kontrolą bezpieczeństwa, | * kontrolą bezpieczeństwa, | ||
* ochroną przed aktami terroru i bezprawnej ingerencji. | * ochroną przed aktami terroru i bezprawnej ingerencji. | ||
Realizacja wszystkich tych procesów determinuje przepustowość portu lotniczego, a zmienne w czasie rozłożenie potoków ruchu statków powietrznych, pasażerów, bagażu i ładunku wpływa na punktualność transportu lotniczego. | Realizacja wszystkich tych procesów determinuje przepustowość portu lotniczego, a zmienne w czasie rozłożenie potoków ruchu statków powietrznych, pasażerów, bagażu i ładunku wpływa na punktualność transportu lotniczego. | ||
Zadeklarowanie "dużej” przepustowości spowoduje zaplanowanie w sezonowym rozkładzie lotów "dużej” liczby operacji lotniczych, co będzie dawało potencjalnie duży [[przychód]] zarządzającego portem lotniczym z tytułu wnoszonych opłat lotniskowych. Ale będzie też generowało większe [[koszty]] z tytułu utrzymania infrastruktury technicznej i potencjalnych strat z tytułu opóźnień wykonywania operacji lotniczych. Zadeklarowanie małej przepustowości przyniesie skutek odwrotny. [[Przychody]] będą mniejsze, ale również mniejsze będą koszty z tytułu utrzymania infrastruktury technicznej i potencjalnych strat wynikłych z opóźnień wykonywania operacji lotniczych, zatem [[zysk]] zarządzającego portem lotniczym jest zależny od liczby wykonanych operacji oraz kosztów utrzymania i potencjalnych strat z tytułu np. opóźnień operacji lotniczych.<ref> J. Skorupski A. Stelmach 2008 s. 2</ref> | Zadeklarowanie "dużej” przepustowości spowoduje zaplanowanie w sezonowym rozkładzie lotów "dużej” liczby operacji lotniczych, co będzie dawało potencjalnie duży [[przychód]] zarządzającego portem lotniczym z tytułu wnoszonych opłat lotniskowych. Ale będzie też generowało większe [[koszty]] z tytułu utrzymania infrastruktury technicznej i potencjalnych strat z tytułu opóźnień wykonywania operacji lotniczych. Zadeklarowanie małej przepustowości przyniesie skutek odwrotny. [[Przychody]] będą mniejsze, ale również mniejsze będą koszty z tytułu utrzymania infrastruktury technicznej i potencjalnych strat wynikłych z opóźnień wykonywania operacji lotniczych, zatem [[zysk]] zarządzającego portem lotniczym jest zależny od liczby wykonanych operacji oraz kosztów utrzymania i potencjalnych strat z tytułu np. opóźnień operacji lotniczych.<ref> J. Skorupski A. Stelmach 2008 s. 2</ref> | ||
==Przypisy== | |||
<references /> | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Koroń G. Żochowska R. Sobota A. (2014) ''[https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/318-artykuly-na-plycie-cd-3/6506-artykul Oczekiwana płynność ruchu w gęstych sieciach zatłoczonych- wąskie gardło sieci transportowej aglomeracji]''" | <noautolinks> | ||
* Koliński A. Tomkowiak A. (2010) Eliminacja Wąskich gardeł jako narzędzie optymalizacji kosztów produkcji | |||
* Skorupski J. Stelmach A. (2008) '' | * Koroń G. Żochowska R. Sobota A. (2014) ''[https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/318-artykuly-na-plycie-cd-3/6506-artykul Oczekiwana płynność ruchu w gęstych sieciach zatłoczonych- wąskie gardło sieci transportowej aglomeracji]''"Logistyka" nr:6/2014 | ||
* Skorupski J. Stelmach A. (2008) ''Deklarowana przepustowość portu lotniczego- problemy, koncepcje rozwiązań''"Utrzymanie ruchu" nr 1/2008 | |||
* Smoczyński M. (2016) ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-5cdfeedb-3c86-48dc-bff2-6965231cd017/c/40_E_SMOCZYNSKI.pdf Przepustowość rond w modelach wykorzystujących automaty komórkowe]''"Logistyka" nr: 6/2016 s. 679-683 | * Smoczyński M. (2016) ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-5cdfeedb-3c86-48dc-bff2-6965231cd017/c/40_E_SMOCZYNSKI.pdf Przepustowość rond w modelach wykorzystujących automaty komórkowe]''"Logistyka" nr: 6/2016 s. 679-683 | ||
</noautolinks> | |||
< | |||
{{a|Daniel Baster}} | {{a|Daniel Baster}} |
Wersja z 15:00, 28 paź 2023
Przepustowość |
---|
Polecane artykuły |
Przepustowość to parametr określający ilość obiektów, wyrobów, pracowników, maszyn, środków transportu, zadań, itp. przechodzących w danej jednostce czasu przez pewien określony element systemu (produkcyjnego, transportowego, itp.). Prawie w każdym przedsiębiorstwie (głównie produkcyjnym) występuje pojęcie wąskiego gardła, które uniemożliwia w stu procentach wykorzystanie potencjału produkcyjnego firmy. Harmonogramowanie jednomaszynowe (one-machine scheduling), jest dobrym rozwiązaniem aby, zachować stałą marszrutę (routing) zadań, sekwencyjność ciągu technologicznego (linia bez rozgałęzień i cykli) przy istniejącej maszynie wyraźnie determinującej ogólną wydajność systemu (wąskie gardło). Kolejnym przykładem metody minimalizacji wpływu różnych ograniczeń na moce produkcyjne jest skorzystanie z usług outsourcingowych. Analiza wąskich gardeł nie opiera się jednak tylko na ich identyfikacji i eliminacji, innym bardzo ważnym aspektem są też wpływy barier na poziom kosztów produkcji. Wąskie gardła widoczne w sferze publicznej występują głównie w transporcie lotniczym oraz drogowym.[1]
TL;DR
Artykuł omawia przepustowość w różnych obszarach, takich jak sieć transportowa aglomeracji, port lotniczy i produkcja. Wskazuje na istnienie wąskich gardeł, które ograniczają wykorzystanie potencjału produkcyjnego i wpływają na koszty produkcji. W sieci transportowej aglomeracji występują różne formy kongestii, które są przedmiotem badań i analiz. Przepustowość portu lotniczego zależy od wielu czynników, a jej zadeklarowanie ma wpływ na zarówno przychody, jak i koszty zarządzającego portem.
Wąskie gardło w sieci transportowej aglomeracji
Przepustowość sieci transportowej to uogólnienie, formalnie odnosi się do poszczególnych elementów sieci transportowej. Dla sieci drogowo- ulicznej są to skrzyżowania oraz odcinki dróg i ulic. Dla odcinków w sieci transportowej można zidentyfikować elementy przeciążone oraz następujące formy kongestii:
- pojedyncza interakcja (single interaction)
- wielokrotne interakcje (multiple interaction)
- bottleneck ("wąskie gardło”)
- triggerneck– powstaje, gdy "wąskie gardło” powoduje utrudnienia ruchu na odcinkach sieci przecinających się z fragmentem infrastruktury, na której występuje zator
- gridlock – sytuacja, gdy na skutek wcześniejszego zatłoczenia (zwykle typu bottleneck lub triggerneck) dochodzi do zatrzymania ruchu w części sieci określonego obszaru miasta
- powszechne zatłoczenie (general density)
Wszystkie wymienione formy kongestii występują w sieciach transportowych aglomeracji miejskich, i są przedmiotem badań i analiz w kierunku ich likwidacji lub zmniejszenia ich uciążliwości. Coraz częściej do modelowania ruchu drogowego wykorzystuje się różne systemy. Przykładem jest system komórkowy opracowany przez K. Nagela i M. Schreckenberga. Cechą charakterystyczną takiego automatu komórkowego jest przedstawienie ciągłego w czasie i przestrzeni ruchu pojazdu za pomocą krokowego algorytmu. Uzyskuje się to dzięki podziałowi drogi na odcinki o jednakowej długości (7,5 m) i stałemu krokowi czasowemu (1 s).[2]
Przepustowość portu lotniczego
Przepustowość portu lotniczego jest to maksymalna liczba operacji statków powietrznych w jednostce czasu, prowadzonych w ustalonych warunkach ruchu lotniczego i ciągłej obsłudze pasażerów, ładunków (towarów i poczty). Natomiast przepustowość praktyczna portu lotniczego uwzględnia średni czas opóźnienia będzie odpowiadał poziomowi akceptowalnemu. Przepustowość lotniska jest zależna od wielu czynników zakłócających, w związku z tym jest zmienna w czasie. Jeżeli w porcie lotniczym zostały wprowadzone ograniczenia dopuszczalnej liczby operacji lotniczych wykonywanych w porze nocy, to dostępna przepustowość będzie nierównomiernie rozłożona w cyklu dobowym. Port lotniczy można rozpatrywać jako węzeł sieci lotniczego systemu transportowego, w którym powstają i zanikają potoki ruchu statków powietrznych. Rozpatrując port lotniczy jako system, można stwierdzić, że jest to złożony system techniczny, w którym realizowanych jest wiele procesów związanych w szczególności z:
- obsługą ruchu statków powietrznych,
- obsługą naziemną statków powietrznych,
- obsługą naziemną pasażerów i ich bagażu oraz ładunków przewożonych komunikacją lotniczą,
- eksploatacją i utrzymaniem technicznym infrastruktury, * kontrolą graniczną i celną,
- kontrolą bezpieczeństwa,
- ochroną przed aktami terroru i bezprawnej ingerencji.
Realizacja wszystkich tych procesów determinuje przepustowość portu lotniczego, a zmienne w czasie rozłożenie potoków ruchu statków powietrznych, pasażerów, bagażu i ładunku wpływa na punktualność transportu lotniczego. Zadeklarowanie "dużej” przepustowości spowoduje zaplanowanie w sezonowym rozkładzie lotów "dużej” liczby operacji lotniczych, co będzie dawało potencjalnie duży przychód zarządzającego portem lotniczym z tytułu wnoszonych opłat lotniskowych. Ale będzie też generowało większe koszty z tytułu utrzymania infrastruktury technicznej i potencjalnych strat z tytułu opóźnień wykonywania operacji lotniczych. Zadeklarowanie małej przepustowości przyniesie skutek odwrotny. Przychody będą mniejsze, ale również mniejsze będą koszty z tytułu utrzymania infrastruktury technicznej i potencjalnych strat wynikłych z opóźnień wykonywania operacji lotniczych, zatem zysk zarządzającego portem lotniczym jest zależny od liczby wykonanych operacji oraz kosztów utrzymania i potencjalnych strat z tytułu np. opóźnień operacji lotniczych.[3]
Przypisy
Bibliografia
- Koliński A. Tomkowiak A. (2010) Eliminacja Wąskich gardeł jako narzędzie optymalizacji kosztów produkcji
- Koroń G. Żochowska R. Sobota A. (2014) Oczekiwana płynność ruchu w gęstych sieciach zatłoczonych- wąskie gardło sieci transportowej aglomeracji"Logistyka" nr:6/2014
- Skorupski J. Stelmach A. (2008) Deklarowana przepustowość portu lotniczego- problemy, koncepcje rozwiązań"Utrzymanie ruchu" nr 1/2008
- Smoczyński M. (2016) Przepustowość rond w modelach wykorzystujących automaty komórkowe"Logistyka" nr: 6/2016 s. 679-683
Autor: Daniel Baster