Dyskusja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}
'''Dyskusja''' (jest to termin pochodzenia łacińskiego: ''discutere'' - rozbić, rozłożyć <ref>Szwed Cz. 2002</ref>) - jest to ustna lub pisemna [[wymiana]] zdań na określony temat, która ma na celu dochodzenie do wspólnych wniosków <ref>Doroszewski W. 1958</ref>. Dyskusja jest działaniem prowadzonym w grupie dwóch  
'''Dyskusja''' (jest to termin pochodzenia łacińskiego: ''discutere'' - rozbić, rozłożyć <ref>Szwed Cz. 2002</ref>) - jest to ustna lub pisemna [[wymiana]] zdań na określony temat, która ma na celu dochodzenie do wspólnych wniosków <ref>Doroszewski W. 1958</ref>. Dyskusja jest działaniem prowadzonym w grupie dwóch
i więcej osób i zmierzającym do rozwiązania jakiegoś problemu <ref>Marciszewski W. 1994,s.92</ref>.
i więcej osób i zmierzającym do rozwiązania jakiegoś problemu <ref>Marciszewski W. 1994,s.92</ref>.


Jest to [[proces]] w którym przedstawia się tezy wspierane kompetentnymi argumentami i pozwala innym ludziom sprawdzić swoje tezy, lub przedstawić kontrargumenty <ref>Gronbeck B. i in. 2001,s.339</ref>.  
Jest to [[proces]] w którym przedstawia się tezy wspierane kompetentnymi argumentami i pozwala innym ludziom sprawdzić swoje tezy, lub przedstawić kontrargumenty <ref>Gronbeck B. i in. 2001,s.339</ref>.


Dyskusja jest jedną z form zapobiegania nieporozumieniom i uczenia się, bo w trakcie jej prowadzanie możemy lepiej zrozumieć poruszony problem i określić istniejące niezgodności. Proces dyskusji powoduje zmiany w podejściu, informuje, tworzy forum dla reprezentowania poglądów i przekazuje podstawową wiedzę, niezbędną do podjęcia decyzji <ref>Mette Kjaer A. 2009, s.69</ref>.
Dyskusja jest jedną z form zapobiegania nieporozumieniom i uczenia się, bo w trakcie jej prowadzanie możemy lepiej zrozumieć poruszony problem i określić istniejące niezgodności. Proces dyskusji powoduje zmiany w podejściu, informuje, tworzy forum dla reprezentowania poglądów i przekazuje podstawową wiedzę, niezbędną do podjęcia decyzji <ref>Mette Kjaer A. 2009, s.69</ref>.


==Cechy dyskusji==
==Cechy dyskusji==
Istotnymi cechami dyskusji są <ref>Skudrzykowa A i in.2000, s.27</ref>:  
Istotnymi cechami dyskusji są <ref>Skudrzykowa A i in.2000, s.27</ref>:
* [[skuteczność]] argumentacji
* [[skuteczność]] argumentacji
* precyzyjność
* precyzyjność
* kultura zachowania
* kultura zachowania
* kultura słowa.  
* kultura słowa.
<google>t</google>
<google>t</google>
Także możemy wymienić takie cechy dyskusji <ref>Wilkoń A. 2002, s. 232,235</ref>:
Także możemy wymienić takie cechy dyskusji <ref>Wilkoń A. 2002, s. 232,235</ref>:
* panowanie nad emocjami  
* panowanie nad emocjami
* powstrzymywanie się od interwencji
* powstrzymywanie się od interwencji
* istnienie czynnika współpartnerstwa  
* istnienie czynnika współpartnerstwa
* dążenie do przekonania rozmówcy.
* dążenie do przekonania rozmówcy.


Linia 44: Linia 44:
* Ze względu na liczbę uczestników i formę prowadzenia dyskusje dzielimy na:
* Ze względu na liczbę uczestników i formę prowadzenia dyskusje dzielimy na:
# '''Dyskusja spontaniczna''' – jest to wymiana zdań na określony temat, który interesuje wszystkich uczestników rozmowy.
# '''Dyskusja spontaniczna''' – jest to wymiana zdań na określony temat, który interesuje wszystkich uczestników rozmowy.
# '''Dyskusja zorganizowana''' – jest ona prowadzona w dużej grupie osób i ma parlamentarny charakter, co znaczy, że prowadzi rozmowę jedna osoba, która jest upoważniona do udzielenia głosu innym uczestnikom.  
# '''Dyskusja zorganizowana''' – jest ona prowadzona w dużej grupie osób i ma parlamentarny charakter, co znaczy, że prowadzi rozmowę jedna osoba, która jest upoważniona do udzielenia głosu innym uczestnikom.
# '''Dyskusja przed zespołem rozstrzygającym''' – jest to rodzaj dyskusji, gdy w trakcie jej prowadzenia dwie lub więcej osób wykazują swoje zdanie na określony temat przed arbitrem, który decyduje o przyznaniu racji jednej ze stron.
# '''Dyskusja przed zespołem rozstrzygającym''' – jest to rodzaj dyskusji, gdy w trakcie jej prowadzenia dwie lub więcej osób wykazują swoje zdanie na określony temat przed arbitrem, który decyduje o przyznaniu racji jednej ze stron.
* Ze względu na stanowisko, jakie zajmują wobec siebie uczestnicy możemy wyróżnić takie dyskusje:  
* Ze względu na stanowisko, jakie zajmują wobec siebie uczestnicy możemy wyróżnić takie dyskusje:
# '''Dyskusja wojownicza''' - jest to rodzaj dyskusji, gdy dyskutanci mają przynajmniej dwa różnych zdania na określony temat. Strony dyskusji są negatywnie nastawione wobec siebie i nie zgadzają się w poglądach.  
# '''Dyskusja wojownicza''' - jest to rodzaj dyskusji, gdy dyskutanci mają przynajmniej dwa różnych zdania na określony temat. Strony dyskusji są negatywnie nastawione wobec siebie i nie zgadzają się w poglądach.
# '''Dyskusja budująca lub pogłębiająca''' – jest to rodzaj dyskusji, w którym chodzi o znalezienie wspólnego zdania, żeby rozwinąć temat.
# '''Dyskusja budująca lub pogłębiająca''' – jest to rodzaj dyskusji, w którym chodzi o znalezienie wspólnego zdania, żeby rozwinąć temat.
* Ze względu na cel  wyróżniamy takie rodzaje dyskusji:  
* Ze względu na cel  wyróżniamy takie rodzaje dyskusji:
# '''Dyskusja teoretyczna''' - jest to dyskusja, która ma na celu wykrycia prawdy w określonym pytaniu, jej przedmiotem są twierdzenia naukowe, filozoficzne, religijne itp.
# '''Dyskusja teoretyczna''' - jest to dyskusja, która ma na celu wykrycia prawdy w określonym pytaniu, jej przedmiotem są twierdzenia naukowe, filozoficzne, religijne itp.
# '''Dyskusja teoretyczna z konsekwencjami praktycznymi'''- jest to połączenie dyskusji teoretycznej z praktyczną.
# '''Dyskusja teoretyczna z konsekwencjami praktycznymi'''- jest to połączenie dyskusji teoretycznej z praktyczną.
Linia 56: Linia 56:
# '''Rozgrywka osobista''' – jest to dyskusja, celem której jest zdobycie zwycięstwa osobistego nad innymi uczestnikami.
# '''Rozgrywka osobista''' – jest to dyskusja, celem której jest zdobycie zwycięstwa osobistego nad innymi uczestnikami.


== Techniki dyskusji w zespole==  
== Techniki dyskusji w zespole==
Techniki dyskusji w zespołach <ref>Mikułowski-Pomorski J. 2002, s.120-131</ref>:
Techniki dyskusji w zespołach <ref>Mikułowski-Pomorski J. 2002, s.120-131</ref>:
* dyskusja w małych grupach (face-to-face)
* dyskusja w małych grupach (face-to-face)
Linia 69: Linia 69:


==Warunki konieczne do zaistnienia dyskusji==
==Warunki konieczne do zaistnienia dyskusji==
Warunkami racjonalnej dyskusji są warunki następujące <ref>Sękowski P. 2017, s.74</ref> :  
Warunkami racjonalnej dyskusji są warunki następujące <ref>Sękowski P. 2017, s.74</ref> :
# strony muszą mieć jakiś wzajemny interes
# strony muszą mieć jakiś wzajemny interes
# poglądy stron muszą być rożne
# poglądy stron muszą być rożne
# strony muszą wzajemnie wierzyć, że działają konstruktywnie
# strony muszą wzajemnie wierzyć, że działają konstruktywnie
# strony muszą być zdolne do zmiany swoich poglądów.
# strony muszą być zdolne do zmiany swoich poglądów.


==Przypisy==  
==Przypisy==
<references />
<references />


==Bibliografia==  
==Bibliografia==
* Doroszewski W.(1958), ''Słownik języka polskiego'', PWN, Warszawa.
<noautolinks>
* Gronbeck B., German K., Ehninger D., Monroe A., (2001), ''Zasady komunikacji werbalnej'', [[Zysk]] i S-ka, Poznań.
* Doroszewski W.(1958), ''Słownik języka polskiego'', PWN, Warszawa
* Marciszewski W. (1994),  ''Sztuka dyskutowania'', [[Fundacja]] na rzecz Informatyki, Logiki i Matematyki, Warszawa.
* Gronbeck B., German K., Ehninger D., Monroe A., (2001), ''Zasady komunikacji werbalnej'', Zysk i S-ka, Poznań
* Mette Kjaer A.(2009), ''Rządzenie'' , Sic , Warszawa.
* Marciszewski W. (1994),  ''Sztuka dyskutowania'', Fundacja na rzecz Informatyki, Logiki i Matematyki, Warszawa
* Mikułowski-Pomorski J., Karwińska A., Pacholski M. (2002), ''Typy działań socjotechnicznych a funkcjonowanie organizacji'',  Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków.
* Mette Kjaer A.(2009), ''Rządzenie'' , Sic , Warszawa
* Odrowąż E. (2012), [http://www.zdch.uj.edu.pl/documents/87419401/94513464/5_Dyskusja_metoda_skutecznego_porozumiewania_sie.pdf ''Dyskusja-metoda skutecznego porozumiewania się''], "Nauczanie przedmiotów przyrodniczych kształtujące postawy i umiejętności badawcze uczniów", Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
* Mikułowski-Pomorski J., Karwińska A., Pacholski M. (2002), ''Typy działań socjotechnicznych a funkcjonowanie organizacji'',  Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
* Pszczołowski T. (1998) , ''Umiejętność przekonywania i dyskusji'', Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk.
* Odrowąż E. (2012), [http://www.zdch.uj.edu.pl/documents/87419401/94513464/5_Dyskusja_metoda_skutecznego_porozumiewania_sie.pdf ''Dyskusja-metoda skutecznego porozumiewania się''], "Nauczanie przedmiotów przyrodniczych kształtujące postawy i umiejętności badawcze uczniów", Uniwersytet Jagielloński, Kraków
* Sękowski P. (2017), ''Logiczna analiza struktury i prawomocności argumentu tu quoque'', Uniwersytet Łódzki, Łódź.
* Pszczołowski T. (1998) , ''Umiejętność przekonywania i dyskusji'', Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk
* Skudrzykowa, A., Urban K., (2000) , ''Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej'', [[Spółka]] Wydawniczo-Księgarska, Warszawa.
* Sękowski P. (2017), ''Logiczna analiza struktury i prawomocności argumentu tu quoque'', Uniwersytet Łódzki, Łódź
* Szmeja M.(2010), [http://journals.bg.agh.edu.pl/STUDIA/2010/SH_2010_06.pdf ''Pamięć zbiorowa w publicznym dyskursie. Dyskusja internetowa sąsiadujących z sobą grup regionalnych''] , "Studia Humanistyczne. Tom 8", AGH, Kraków.
* Skudrzykowa, A., Urban K., (2000) , ''Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej'', Spółka Wydawniczo-Księgarska, Warszawa
* Szwed Cz. (2002), '' Znaczenie gestów w negocjacjach'', Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Bielsko-Biała.
* Szmeja M.(2010), [http://journals.bg.agh.edu.pl/STUDIA/2010/SH_2010_06.pdf ''Pamięć zbiorowa w publicznym dyskursie. Dyskusja internetowa sąsiadujących z sobą grup regionalnych''] , "Studia Humanistyczne. Tom 8", AGH, Kraków
* Wilkoń A. (2002), ''Spójność i struktura tekstu'', Uniwersitas, Kraków.
* Szwed Cz. (2002), '' Znaczenie gestów w negocjacjach'', Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Bielsko-Biała
* Żmijewska-Kwiręg S.(2010), [http://www.spglinojeck.pl/projekt_gim/uczn/Dyskusje_i_debaty.pdf ''Dyskusje i debaty''], "Żywa lekcja samorządności", Ceo, Warszawa  
* Wilkoń A. (2002), ''Spójność i struktura tekstu'', Uniwersitas, Kraków
* Żmijewska-Kwiręg S.(2010), [http://www.spglinojeck.pl/projekt_gim/uczn/Dyskusje_i_debaty.pdf ''Dyskusje i debaty''], "Żywa lekcja samorządności", Ceo, Warszawa
</noautolinks>


[[Kategoria:Socjologia]]
[[Kategoria:Socjologia]]

Wersja z 18:41, 28 paź 2023

Dyskusja
Polecane artykuły

Dyskusja (jest to termin pochodzenia łacińskiego: discutere - rozbić, rozłożyć [1]) - jest to ustna lub pisemna wymiana zdań na określony temat, która ma na celu dochodzenie do wspólnych wniosków [2]. Dyskusja jest działaniem prowadzonym w grupie dwóch i więcej osób i zmierzającym do rozwiązania jakiegoś problemu [3].

Jest to proces w którym przedstawia się tezy wspierane kompetentnymi argumentami i pozwala innym ludziom sprawdzić swoje tezy, lub przedstawić kontrargumenty [4].

Dyskusja jest jedną z form zapobiegania nieporozumieniom i uczenia się, bo w trakcie jej prowadzanie możemy lepiej zrozumieć poruszony problem i określić istniejące niezgodności. Proces dyskusji powoduje zmiany w podejściu, informuje, tworzy forum dla reprezentowania poglądów i przekazuje podstawową wiedzę, niezbędną do podjęcia decyzji [5].

Cechy dyskusji

Istotnymi cechami dyskusji są [6]:

  • skuteczność argumentacji
  • precyzyjność
  • kultura zachowania
  • kultura słowa.

Także możemy wymienić takie cechy dyskusji [7]:

  • panowanie nad emocjami
  • powstrzymywanie się od interwencji
  • istnienie czynnika współpartnerstwa
  • dążenie do przekonania rozmówcy.

Cele dyskusji

Istnieje dużo różnych celów dyskusji i wśród nich możemy wymienić następujące [8]:

  • rozwiązanie jakiegoś problemu
  • nauczenie kogoś czegoś lub przekonanie go do czegoś
  • ćwiczenie się umiejętności dialektycznej
  • wykazanie się swoją wiedzą lub sprawnością.

Rodzaje dyskusji

Możemy wymienić takie rodzaje dyskusji [9]:

  • Ze względu na liczbę uczestników i formę prowadzenia dyskusje dzielimy na:
  1. Dyskusja spontaniczna – jest to wymiana zdań na określony temat, który interesuje wszystkich uczestników rozmowy.
  2. Dyskusja zorganizowana – jest ona prowadzona w dużej grupie osób i ma parlamentarny charakter, co znaczy, że prowadzi rozmowę jedna osoba, która jest upoważniona do udzielenia głosu innym uczestnikom.
  3. Dyskusja przed zespołem rozstrzygającym – jest to rodzaj dyskusji, gdy w trakcie jej prowadzenia dwie lub więcej osób wykazują swoje zdanie na określony temat przed arbitrem, który decyduje o przyznaniu racji jednej ze stron.
  • Ze względu na stanowisko, jakie zajmują wobec siebie uczestnicy możemy wyróżnić takie dyskusje:
  1. Dyskusja wojownicza - jest to rodzaj dyskusji, gdy dyskutanci mają przynajmniej dwa różnych zdania na określony temat. Strony dyskusji są negatywnie nastawione wobec siebie i nie zgadzają się w poglądach.
  2. Dyskusja budująca lub pogłębiająca – jest to rodzaj dyskusji, w którym chodzi o znalezienie wspólnego zdania, żeby rozwinąć temat.
  • Ze względu na cel wyróżniamy takie rodzaje dyskusji:
  1. Dyskusja teoretyczna - jest to dyskusja, która ma na celu wykrycia prawdy w określonym pytaniu, jej przedmiotem są twierdzenia naukowe, filozoficzne, religijne itp.
  2. Dyskusja teoretyczna z konsekwencjami praktycznymi- jest to połączenie dyskusji teoretycznej z praktyczną.
  3. Dyskusja praktyczna – jest to dyskusja, która dąży do wykonania pewnych działań.
  4. Dyskusja ćwiczebna –jest to dyskusja przeprowadzona w celach szkoleniowych.
  5. Rozgrywka osobista – jest to dyskusja, celem której jest zdobycie zwycięstwa osobistego nad innymi uczestnikami.

Techniki dyskusji w zespole

Techniki dyskusji w zespołach [10]:

  • dyskusja w małych grupach (face-to-face)
  • dyskusja 66
  • dyskusja panelowa
  • dyskusja panelu przerywanego
  • burza mózgów
  • wykład
  • sympozjum
  • słuchający komitet
  • odgrywanie ról

Warunki konieczne do zaistnienia dyskusji

Warunkami racjonalnej dyskusji są warunki następujące [11] :

  1. strony muszą mieć jakiś wzajemny interes
  2. poglądy stron muszą być rożne
  3. strony muszą wzajemnie wierzyć, że działają konstruktywnie
  4. strony muszą być zdolne do zmiany swoich poglądów.

Przypisy

  1. Szwed Cz. 2002
  2. Doroszewski W. 1958
  3. Marciszewski W. 1994,s.92
  4. Gronbeck B. i in. 2001,s.339
  5. Mette Kjaer A. 2009, s.69
  6. Skudrzykowa A i in.2000, s.27
  7. Wilkoń A. 2002, s. 232,235
  8. Marciszewski W. 1994, s.25
  9. Pszczołowski T. 1998
  10. Mikułowski-Pomorski J. 2002, s.120-131
  11. Sękowski P. 2017, s.74

Bibliografia

  • Doroszewski W.(1958), Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa
  • Gronbeck B., German K., Ehninger D., Monroe A., (2001), Zasady komunikacji werbalnej, Zysk i S-ka, Poznań
  • Marciszewski W. (1994),  Sztuka dyskutowania, Fundacja na rzecz Informatyki, Logiki i Matematyki, Warszawa
  • Mette Kjaer A.(2009), Rządzenie , Sic , Warszawa
  • Mikułowski-Pomorski J., Karwińska A., Pacholski M. (2002), Typy działań socjotechnicznych a funkcjonowanie organizacji, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
  • Odrowąż E. (2012), Dyskusja-metoda skutecznego porozumiewania się, "Nauczanie przedmiotów przyrodniczych kształtujące postawy i umiejętności badawcze uczniów", Uniwersytet Jagielloński, Kraków
  • Pszczołowski T. (1998) , Umiejętność przekonywania i dyskusji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk
  • Sękowski P. (2017), Logiczna analiza struktury i prawomocności argumentu tu quoque, Uniwersytet Łódzki, Łódź
  • Skudrzykowa, A., Urban K., (2000) , Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Spółka Wydawniczo-Księgarska, Warszawa
  • Szmeja M.(2010), Pamięć zbiorowa w publicznym dyskursie. Dyskusja internetowa sąsiadujących z sobą grup regionalnych , "Studia Humanistyczne. Tom 8", AGH, Kraków
  • Szwed Cz. (2002),  Znaczenie gestów w negocjacjach, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Bielsko-Biała
  • Wilkoń A. (2002), Spójność i struktura tekstu, Uniwersitas, Kraków
  • Żmijewska-Kwiręg S.(2010), Dyskusje i debaty, "Żywa lekcja samorządności", Ceo, Warszawa


Autor: Yuliia Ivanitska