Przedmiot badań: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 22: | Linia 22: | ||
Przedmiot badań ma przypisane określone cechy, które determinują jego charakter i kształtują go w określonych realiach, w których występuje. „Przedmiotem badawczym można uczynić wszystko to, co stanowi w problemie badawczym” <ref>Apanowicz J. 2005, s. 72</ref>. Można go poznać poprzez przeprowadzenie '''naukowego procesu poznania''' z wykorzystaniem dostępnych metod i narzędzi badawczych. | Przedmiot badań ma przypisane określone cechy, które determinują jego charakter i kształtują go w określonych realiach, w których występuje. „Przedmiotem badawczym można uczynić wszystko to, co stanowi w problemie badawczym” <ref>Apanowicz J. 2005, s. 72</ref>. Można go poznać poprzez przeprowadzenie '''naukowego procesu poznania''' z wykorzystaniem dostępnych metod i narzędzi badawczych. | ||
Określenie i wyznaczenie przedmiotu badań jest niezwykle ważną częścią całego '''procesu badawczego''' bez zależności od dziedziny, jakiej badania dotyczą <ref>Chodubski A. J. 2008, s. 130</ref>. Przedmiot badań winien być zdefiniowany w każdej pracy dotyczącej [[badania naukowe|badań naukowych]], a jego uświadomienie i wskazanie powinno być podstawą powstania planu badawczego. | Określenie i wyznaczenie przedmiotu badań jest niezwykle ważną częścią całego '''procesu badawczego''' bez zależności od dziedziny, jakiej badania dotyczą <ref>Chodubski A. J. 2008, s. 130</ref>. Przedmiot badań winien być zdefiniowany w każdej pracy dotyczącej [[badania naukowe|badań naukowych]], a jego uświadomienie i wskazanie powinno być podstawą powstania planu badawczego. | ||
Przedmiot badawczy jest zatem immanentnym elementem każdej '''pracy badawczej''' – jego brak świadczyć może o tym, że badacz nie ma pojęcia o czym pisze i co bada, a wykorzystane przez niego narzędzia mogą nie być adekwatnymi do problematyki badawczej jaką się zajmuje <ref>Kwiecińska M. 2016, s. 141</ref>. Brak wyraźnie określone przedmiotu badań odbiera pracy naukowy charakter, nawet jeżeli ma ona jasno określone cele i jest poświęcona wąskiemu tematowi. | Przedmiot badawczy jest zatem immanentnym elementem każdej '''pracy badawczej''' – jego brak świadczyć może o tym, że badacz nie ma pojęcia o czym pisze i co bada, a wykorzystane przez niego narzędzia mogą nie być adekwatnymi do problematyki badawczej jaką się zajmuje <ref>Kwiecińska M. 2016, s. 141</ref>. Brak wyraźnie określone przedmiotu badań odbiera pracy naukowy charakter, nawet jeżeli ma ona jasno określone [[cele]] i jest poświęcona wąskiemu tematowi. | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
W odniesieniu do nakreślonego przedmiotu można zdefiniować [[pytanie badawcze|pytania badawcze]], które ułatwią jego przedstawienie w toku pracy. Charakterystyczne cechy przedmiotu badawczego wyznaczają jego granice, przedstawiają właściwości i obrazują '''relacje z rzeczywistością'''. Przeprowadzenie analizy danego przedmiotu jest zdeterminowane usytuowaniem go w czasie, w przestrzeni, w rzeczywistości, bowiem czynniki te mają wpływ na jego realny kształt oraz na wyobrażenie badacza o przedmiocie [[obserwacja|obserwacji]]. | W odniesieniu do nakreślonego przedmiotu można zdefiniować [[pytanie badawcze|pytania badawcze]], które ułatwią jego przedstawienie w toku pracy. Charakterystyczne cechy przedmiotu badawczego wyznaczają jego granice, przedstawiają właściwości i obrazują '''relacje z rzeczywistością'''. Przeprowadzenie analizy danego przedmiotu jest zdeterminowane usytuowaniem go w czasie, w przestrzeni, w rzeczywistości, bowiem czynniki te mają wpływ na jego realny kształt oraz na wyobrażenie badacza o przedmiocie [[obserwacja|obserwacji]]. | ||
Przedmiot badań z racji swojej złożoności może być obiektem opisu wszystkich istniejących [[dziedzina nauki|dziedzin naukowych]]. Każda z nauk przedstawia konkretny przedmiot badań ze swojej perspektywy, w oparciu o wybrany zakres problematyczny, pod kątem określonych zagadnień. Wynika z tego, że jeden konkretny przedmiot badań może stanowić przedmiot zainteresowania różnych (czasem skrajnie) '''dziedzin'''. Warto podkreślić, ze ilość perspektyw, spojrzeń na konkretny przedmiot wpływa na zakres wiedzy o nim samym – im większe zainteresowanie wzbudza wśród naukowców, tym większy zasób wiedzy na jego temat można posiąść <ref>Maszke A. W. 2008, s. 91-92</ref>. | Przedmiot badań z racji swojej złożoności może być obiektem opisu wszystkich istniejących [[dziedzina nauki|dziedzin naukowych]]. Każda z nauk przedstawia konkretny przedmiot badań ze swojej perspektywy, w oparciu o wybrany [[zakres]] problematyczny, pod kątem określonych zagadnień. Wynika z tego, że jeden konkretny przedmiot badań może stanowić przedmiot zainteresowania różnych (czasem skrajnie) '''dziedzin'''. Warto podkreślić, ze ilość perspektyw, spojrzeń na konkretny przedmiot wpływa na zakres wiedzy o nim samym – im większe zainteresowanie wzbudza wśród naukowców, tym większy [[zasób]] wiedzy na jego temat można posiąść <ref>Maszke A. W. 2008, s. 91-92</ref>. | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 34: | Linia 34: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Apanowicz J. (2002), ''Metodologia ogólna'', Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej Bernardinum, Gdynia, | * Apanowicz J. (2002), ''[[Metodologia]] ogólna'', Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej Bernardinum, Gdynia, | ||
* Apanowicz J. (2005), ''Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej'', Wydawnictwo Difin, Warszawa, | * Apanowicz J. (2005), ''Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej'', Wydawnictwo Difin, Warszawa, | ||
* Burnewicz J. (2007), [https://www.google.pl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#safe=off&q=burnewicz%20metodologia ''Metodologia badań ekonomicznych. Konspekt wykładu dla doktorantów Wydziały Ekonomicznego i Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego''], Gdańsk, | * Burnewicz J. (2007), [https://www.google.pl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#safe=off&q=burnewicz%20metodologia ''Metodologia badań ekonomicznych. Konspekt wykładu dla doktorantów Wydziały Ekonomicznego i Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego''], Gdańsk, | ||
Linia 41: | Linia 41: | ||
* Kwiecińska M. (2016), [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-00248242-d96f-43fd-84dc-74baff45ae8a/c/przedmiot_badan_w_naukach.pdf ''Przedmiot badań w naukach o obronności''], „Obronność. Zeszyty Naukowe” nr 3 (19)/2016, Warszawa, | * Kwiecińska M. (2016), [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-00248242-d96f-43fd-84dc-74baff45ae8a/c/przedmiot_badan_w_naukach.pdf ''Przedmiot badań w naukach o obronności''], „Obronność. Zeszyty Naukowe” nr 3 (19)/2016, Warszawa, | ||
* Maszke A.W. (2008), ''Metody i techniki badań pedagogicznych'', Wydawnictwo uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, | * Maszke A.W. (2008), ''Metody i techniki badań pedagogicznych'', Wydawnictwo uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, | ||
* Nowak S. (2011), ''Metodologia badań społecznych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, | * Nowak S. (2011), ''[[Metodologia badań]] społecznych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, | ||
* Skorny Z. (1984), ''Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki: przewodnik metodyczny dla studiujących nauczycieli'', Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, | * Skorny Z. (1984), ''Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki: przewodnik metodyczny dla studiujących nauczycieli'', Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, | ||
* Sztumski J. (1999), ''Wstęp do metod i technik nadań społecznych'', Wydawnictwo Śląsk, Katowice, | * Sztumski J. (1999), ''Wstęp do metod i technik nadań społecznych'', Wydawnictwo Śląsk, Katowice, |
Wersja z 06:06, 21 maj 2020
Przedmiot badań |
---|
Polecane artykuły |
Przedmiot badań to bardzo szeroko rozumiana rzeczywistość społeczna, na którą składają się „twory materialne/obiekty – jak nazwa wskazuje podmioty, przedmioty, instytucje, struktury, rzeczy, które są namacalne; twory idealne/zjawiska – stosunki, procesy, relacje, związki, zależności, które mają charakter niematerialny”[1]. Wszystkie te elementy otaczające człowieka można poddać badaniom w różnych aspektach. Pod określeniem przedmiot badawczy skrywają się obiekty i przedmioty w dosłownym sensie i znaczeniu, ale także zdarzenia i zjawiska jakim ulegają w otaczającym je świecie, a które badacz chce poznać szczegółowo. Przedmiotem badań może być także: „określony zbiór zjawisk, przedmiotów lub osób”[2].
Przedmiot badań to[3]:
- ściśle powiązany z rzeczywistością fragment,
- możliwy do empirycznego doświadczenia,
- obiekt zainteresowania wybranej przez badacza dziedziny naukowej.
Przedmiot badań ma przypisane określone cechy, które determinują jego charakter i kształtują go w określonych realiach, w których występuje. „Przedmiotem badawczym można uczynić wszystko to, co stanowi w problemie badawczym” [4]. Można go poznać poprzez przeprowadzenie naukowego procesu poznania z wykorzystaniem dostępnych metod i narzędzi badawczych. Określenie i wyznaczenie przedmiotu badań jest niezwykle ważną częścią całego procesu badawczego bez zależności od dziedziny, jakiej badania dotyczą [5]. Przedmiot badań winien być zdefiniowany w każdej pracy dotyczącej badań naukowych, a jego uświadomienie i wskazanie powinno być podstawą powstania planu badawczego. Przedmiot badawczy jest zatem immanentnym elementem każdej pracy badawczej – jego brak świadczyć może o tym, że badacz nie ma pojęcia o czym pisze i co bada, a wykorzystane przez niego narzędzia mogą nie być adekwatnymi do problematyki badawczej jaką się zajmuje [6]. Brak wyraźnie określone przedmiotu badań odbiera pracy naukowy charakter, nawet jeżeli ma ona jasno określone cele i jest poświęcona wąskiemu tematowi.
Istota przedmiotu badań
W odniesieniu do nakreślonego przedmiotu można zdefiniować pytania badawcze, które ułatwią jego przedstawienie w toku pracy. Charakterystyczne cechy przedmiotu badawczego wyznaczają jego granice, przedstawiają właściwości i obrazują relacje z rzeczywistością. Przeprowadzenie analizy danego przedmiotu jest zdeterminowane usytuowaniem go w czasie, w przestrzeni, w rzeczywistości, bowiem czynniki te mają wpływ na jego realny kształt oraz na wyobrażenie badacza o przedmiocie obserwacji.
Przedmiot badań z racji swojej złożoności może być obiektem opisu wszystkich istniejących dziedzin naukowych. Każda z nauk przedstawia konkretny przedmiot badań ze swojej perspektywy, w oparciu o wybrany zakres problematyczny, pod kątem określonych zagadnień. Wynika z tego, że jeden konkretny przedmiot badań może stanowić przedmiot zainteresowania różnych (czasem skrajnie) dziedzin. Warto podkreślić, ze ilość perspektyw, spojrzeń na konkretny przedmiot wpływa na zakres wiedzy o nim samym – im większe zainteresowanie wzbudza wśród naukowców, tym większy zasób wiedzy na jego temat można posiąść [7].
Przypisy
Bibliografia
- Apanowicz J. (2002), Metodologia ogólna, Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej Bernardinum, Gdynia,
- Apanowicz J. (2005), Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa,
- Burnewicz J. (2007), Metodologia badań ekonomicznych. Konspekt wykładu dla doktorantów Wydziały Ekonomicznego i Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk,
- Chodubski A.J. (2008), Wstęp do metodologii badań politologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk,
- Chotkowski J. (2011), Metodologiczne problemy empirycznych badań ekonomicznych, "Roczniki Nauk Rolniczych", seria G, t. 98, z. 2, Bonin,
- Kwiecińska M. (2016), Przedmiot badań w naukach o obronności, „Obronność. Zeszyty Naukowe” nr 3 (19)/2016, Warszawa,
- Maszke A.W. (2008), Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów,
- Nowak S. (2011), Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,
- Skorny Z. (1984), Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki: przewodnik metodyczny dla studiujących nauczycieli, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa,
- Sztumski J. (1999), Wstęp do metod i technik nadań społecznych, Wydawnictwo Śląsk, Katowice,
- Wawrzusiszyn A., Grzyb J. (red.) (2015), Bezpieczeństwo i edukacja w zmieniającej się rzeczywistości, Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Ełk.
Autor: Mateusz Mordarski