Proces decyzyjny w Unii europejskiej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 22: Linia 22:
Decyzje [[Rada Europy|Rady]] i [[Komisja Europejska|Komisji]], nakładające na osoby prawne lub fizyczne [[zobowiązania]] pieniężne, stanowią [[tytuł egzekucyjny]]. Jego wykonanie następuje bez jakiejkolwiek aprobaty lub innej kontroli - poza sprawdzeniem autentyczności tytułu przez władzę państwową wyznaczoną w tym celu przez [[rząd]] państwa członkowskiego.  
Decyzje [[Rada Europy|Rady]] i [[Komisja Europejska|Komisji]], nakładające na osoby prawne lub fizyczne [[zobowiązania]] pieniężne, stanowią [[tytuł egzekucyjny]]. Jego wykonanie następuje bez jakiejkolwiek aprobaty lub innej kontroli - poza sprawdzeniem autentyczności tytułu przez władzę państwową wyznaczoną w tym celu przez [[rząd]] państwa członkowskiego.  


Wykonanie przymusowe może być zawieszone tylko na podstawie decyzji [[Trybunał Sprawiedliwości|Trybunału Sprawiedliwości]] Unii Europejskiej. W przypadku sprzeczności uchwał organów UE z prawem narodowym priorytet maja uchwały tych organów.
Wykonanie przymusowe może być zawieszone tylko na podstawie decyzji [[Trybunał Sprawiedliwości|Trybunału Sprawiedliwości]] Unii Europejskiej. W przypadku sprzeczności uchwał organów UE z prawem narodowym [[priorytet]] maja uchwały tych organów.


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 04:49, 21 maj 2020

Proces decyzyjny w Unii europejskiej
Polecane artykuły


Organy Unii Europejskiej mogą wydawać pięć rodzajów uchwał a jedną z nich są decyzje. Decyzje obowiązują określonych adresatów WE oraz Euratomu, decyzje indywidualne zaś obowiązywały adresatów EWWiS.

Adresaci decyzji

Adresatami mogą być państwa członkowskie, jak również osoby prawne i fizyczne. Obowiązują one automatycznie na terytorium państw członkowskich i nie wymagają żadnych wewnętrznych przepisów wykonawczych dla uzyskania mocy wiążącej.

Decyzje Rady i Komisji, nakładające na osoby prawne lub fizyczne zobowiązania pieniężne, stanowią tytuł egzekucyjny. Jego wykonanie następuje bez jakiejkolwiek aprobaty lub innej kontroli - poza sprawdzeniem autentyczności tytułu przez władzę państwową wyznaczoną w tym celu przez rząd państwa członkowskiego.

Wykonanie przymusowe może być zawieszone tylko na podstawie decyzji Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W przypadku sprzeczności uchwał organów UE z prawem narodowym priorytet maja uchwały tych organów.

Bibliografia

  • A. Marszałek, Integracja Europejska, PWE, Warszawa 2004
  • Z. Doliwa - Klepacki, Integracja Europejska, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości, Białystok 2003

Autor: Mateusz Folwarski