Jakość transportu kolejowego: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
==Oczekiwania klienta== | ==Oczekiwania klienta== | ||
Podróżni wybierając [[transport]] kolejowy oczekują od [[przewoźnik]]a by podróż była szybka, komfortowa. Często pasażerowie domagają się dodatkowych usług, które zwiększyłyby atrakcyjność podróży. Podróżni zwracają uwagę na to, czy są dostępne usługi gastronomiczne, bagażowe, handlowe, itp. W dzisiejszych czasach modne stały się [[karta płatnicza|karty płatnicze]], dlatego też podróżny zwraca uwagę, czy istnieje taka forma płatności. | Podróżni wybierając [[transport]] kolejowy oczekują od [[przewoźnik]]a by podróż była szybka, komfortowa. Często pasażerowie domagają się dodatkowych usług, które zwiększyłyby atrakcyjność podróży. Podróżni zwracają uwagę na to, czy są dostępne [[usługi]] gastronomiczne, bagażowe, handlowe, itp. W dzisiejszych czasach modne stały się [[karta płatnicza|karty płatnicze]], dlatego też podróżny zwraca uwagę, czy istnieje taka [[forma płatności]]. | ||
Pasażerowie wybierając [[transport]] kolejowy (pasażerski) oczekują: | Pasażerowie wybierając [[transport]] kolejowy (pasażerski) oczekują: | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* A. Panasiuk, ''[[Jakość usług turystycznych]]'', Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2007 | * A. Panasiuk, ''[[Jakość usług turystycznych]]'', Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2007 | ||
* A. Mężyk, S. Zamkowska, ''Nowa jakość podróży szansą dla kolei'', 2003 | * A. Mężyk, S. Zamkowska, ''Nowa [[jakość]] podróży szansą dla kolei'', 2003 | ||
* Kwaśnikowski, J., Gramza, G., & Gill, A. (2009). ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-PWA7-0041-0018 Ocena ilościowa wpływu opóźnień pociągu na jakość kolejowych pasażerskich usług przewozowych]''. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, 97-111. | * Kwaśnikowski, J., Gramza, G., & Gill, A. (2009). ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-PWA7-0041-0018 Ocena ilościowa wpływu opóźnień pociągu na jakość kolejowych pasażerskich usług przewozowych]''. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, 97-111. | ||
Wersja z 23:56, 19 maj 2020
Jakość transportu kolejowego |
---|
Polecane artykuły |
Długość linii kolejowych na świecie ocenia się na 1,2 mln km. Najgęstszą siecią dysponują dobrze rozwinięte państwa Europy Zachodniej, Środkowej i Japonia, małą - państwa duże terytorialnie USA, Kanada, Australia. W krajach słabo rozwiniętych sieć kolejowa jest fragmentaryczna, łączy głównie obszary wydobywcze z portami morskimi, niektóre kraje słabo rozwinięte nie posiadają kolei np. Laos, Jemen, Oman, Niger, Czad, Somalia.
Oczekiwania klienta
Podróżni wybierając transport kolejowy oczekują od przewoźnika by podróż była szybka, komfortowa. Często pasażerowie domagają się dodatkowych usług, które zwiększyłyby atrakcyjność podróży. Podróżni zwracają uwagę na to, czy są dostępne usługi gastronomiczne, bagażowe, handlowe, itp. W dzisiejszych czasach modne stały się karty płatnicze, dlatego też podróżny zwraca uwagę, czy istnieje taka forma płatności.
Pasażerowie wybierając transport kolejowy (pasażerski) oczekują:
- bezpieczeństwa podróży, także osobistego,
- komfortu, estetyka pociągu, dworca, przystanków,
- krótkiego czas podróży i stworzenie odpowiednich warunków pasażerowi do pracy i odpoczynku,
- dobrego łańcucha komunikacyjnego, współpracy z innymi przewoźnikami i środkami transportu,
- możliwości uzyskania informacji przez internet, nośniki elektroniczne, bezpłatną infolinia,
- możliwości uzyskania informacji o rozkładzie jazdy pociągów oraz autobusów, transportu miejskiego,
- odpowiedniej częstotliwości kursów (przewozy regionalne, aglomeracyjne),
- różnych form zapłaty za bilet,
- dodatkowych usług towarzyszących (gastronomicznych, bagażowych, itp.).
W krajach europejskich często spotyka się usługi, które sprawiają że pociągi pod względem jakości są lepsze od innych rodzajów transportu. Kolej wprowadza coraz to nowsze systemy i umożliwia zaspakajanie różnorodnych potrzeb podróżnych np. Intercity Pulman - Wielka Brytania, pociągi wycieczkowe Loisirail - Francja oferują specjalne programy rozrywkowe powiązane z historią regionu, geografią. Udogodnieniem i korzyścią dla pasażerów są sieci hoteli zlokalizowane blisko dworców, np. DB AG Niemcy.
Bibliografia
- A. Panasiuk, Jakość usług turystycznych, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2007
- A. Mężyk, S. Zamkowska, Nowa jakość podróży szansą dla kolei, 2003
- Kwaśnikowski, J., Gramza, G., & Gill, A. (2009). Ocena ilościowa wpływu opóźnień pociągu na jakość kolejowych pasażerskich usług przewozowych. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, 97-111.
Autor: Joanna Drozd