Blog: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 68: Linia 68:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Ciechanowicz W. (2010) Blog jako narzędzie edukacji i pokonywania bariery braku zainteresowania mediów "Studia i Materiały CEPL w Rogowie", nr 24
* Ciechanowicz W. (2010), ''Blog jako narzędzie edukacji i pokonywania bariery braku zainteresowania mediów Studia i Materiały CEPL w Rogowie'', nr 24
* Croteau, D., & Hoynes, W. (2013) Acceptance of blog usage: The roles of technology acceptance, social influence and knowledge sharing motivation, ''Information & Management'', vol. 45
* Croteau D., Hoynes W. (2013), ''Acceptance of blog usage: The roles of technology acceptance, social influence and knowledge sharing motivation'', Information & Management, vol, 45
* Nardi B., Schiano D., Gumbrecht M., Swartz L. (2004), ''[https://web.mit.edu/21w.789/www/spring2014/papers/nardiblog.pdf Why we blog]'', Communications of the ACM, vol. 47
* Nardi B., Schiano D., Gumbrecht M., Swartz L. (2004), ''[https://web.mit.edu/21w.789/www/spring2014/papers/nardiblog.pdf Why we blog]'', Communications of the ACM, vol. 47
* Rettberg J. (2012), ''Blogowanie'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Rettberg J. (2012), ''Blogowanie'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Aktualna wersja na dzień 22:10, 14 sty 2024

Blog to strona internetowa zawierająca umieszczone przez autora uporządkowane chronologicznie wpisy na dany temat. Blog na ogół zawiera system archiwacji wpisów, możliwość ich komentowania przez czytelników oraz zestaw linków do stron i blogów polecanych przez autora. Słowo blog powstało poprzez połączenie dwóch angielskich słów "web" ("sieć") oraz "log" ("dziennik") (J Rettberg 2012, s. 35). W odniesieniu do obszaru zainteresowań, blogi mogą dotyczyć różnych dziedzin. Są to nie tylko przemyślenia autora na różne tematy, lecz często również wpisy z praktycznymi poradami i wskazówkami (M Sokół 2008, s. 9).

TL;DR

Artykuł przedstawia definicję bloga oraz jego budowę, w tym elementy takie jak wpisy, blogrolls, komentarze czytelników, kategorie, fotografie, trwałe odnośniki, informacje o autorze, archiwum i powiadomienia o nowych postach. Opisuje różne typy blogów, historię ich powstania oraz ich rolę jako społecznego gatunku literackiego. Przedstawia zalety bloga w porównaniu do standardowej strony internetowej oraz powody, dla których ludzie blogują. Wskazuje również na blogi jako formę reklamy, wykorzystywaną przez firmy i organizacje.

Budowa bloga

Najczęściej występujące elementy w serwisie blogowym (M Sokół 2008, s. 14-15), (A Wiebels, M Głogowska 2007, s. 22-28):

  • tytuł i podtytuł - określają tematykę bloga
  • wpisy - inaczej nazywane postami, są wyświetlane chronologicznie
  • blogrolls - lista innych blogów polecanych przez autora
  • komentarze czytelników - dają możliwość uzyskania opinii dotyczących poszczególnych postów na blogu
  • kategorie - służą do grupowania ogłoszeń, by czytelnicy w łatwy sposób mogli znaleźć interesujący ich wpis
  • fotografie - przechowywane w bibliotece obrazów
  • trwałe odnośniki do wpisów tzw. permanlinks
  • informacje o autorze - by czytelnicy mogli lepiej "poznać" twórcę bloga
  • archiwum - tam przenoszone są ze strony głównej starsze posty; dzięki archiwum w łatwy sposób można wyszukać konkretne wpisy
  • powiadomienia o nowych postach - tzw. feeds, dzięki którym czytelnicy mogą otrzymywać informację o uaktualnieniach na blogu

Typy blogów

Istnieje kilka typów blogów. Wyróżniamy między innymi (M Sokół 2008, s. 9-14):

  • pamiętnik - w którym bloger, w ciekawy sposób, opisuje swój dzień
  • instruktażowy - publikowanie i udzielanie w danej dziedzinie w serwisie blogowym rad i porad czytelnikom
  • informacyjny - przypomina encyklopedię, zawiera listę pojęć oraz ich wyjaśnienia
  • przeglądowy - blogerzy w takim blogu koncentrują się na dowolnie wybranym produkcie lub usłudze, a dzięki komentarzom czytelników otrzymują wartościowe narzędzie analizy rynkowej
  • problemowy - blogerzy omawiają potencjalne problemy związane z podejmowanymi zagadnieniami
  • porównawczy - w takim blogu zestawiane są różne produkty lub opinie
  • w postaci listy - zaletą jest jego zwięzłość, posty są publikowane w postaci listy np. przepisów, diet, powodów itp.
  • wywiad - posty na bloga są publikowane w formie wywiadu ze znaną osobą
  • analityczny - zawiera analiza np. innych blogów oraz sposobów na ich ulepszenie
  • biograficzny - w którym przedstawiana jest osobowość interesująca dla czytelników (niekoniecznie postać historyczna bądź znana gwiazda)
  • naukowy - może być poświęcony najróżniejszym zagadnieniom naukowym
  • krytyczny - w którym prezentowane są w sposób krytyczny np. analizy polityczne
  • dyskusyjny - prowadzony przez blogerów z wyrazistymi poglądami, poprzez ciekawie prowadzoną dyskusję można zgromadzić dużą rzeszę czytelników
  • satyryczny - dla odważnych blogerów, którzy patrzą na świat w okularach satyry

Historia blogów

Przełomowe dzienniki prowadzone online pojawiły się w 1994 r. Jednym z pierwszych blogerów jest Justin Hall. Jego pierwsze wpisy na blogu, znacznie różnią się od tych współczesnych. Hall na początku sam kodował swoje wpisy. Dopiero w 2003 r. zaczął korzystać ze specjalnego oprogramowania blogerskiego. Gdy Justin Hall zaczął systematycznie dodawać wpisy na swoją stronę, nazwa "blog" nie była jeszcze wtedy używana. Funkcjonowała nazwa "dziennik sieciowy" (weblog) (J Rettberg (2008), s. 42-43). W Polsce, blogi zyskały popularność na przełomie 2001 i 2002 roku. Pierwszym serwisem internetowym, na którym możliwe było pisanie swojego bloga był serwis nlog.org, a nieco później powstał serwis blog.pl który obecnie w Polsce cieszy się największą popularnością (M Sokół 2008, s. 9).

Blog jako społeczny gatunek literacki

Zdaniem Jill Walker Retterberg blogi są można określić jako społeczny gatunek literacki. Osoby piszące blogi - blogerzy, publikują treści dla świata, mając nadzieję, że znajdą czytelników, których zainteresuje dana tematyka poruszana we wpisach. Przeinaczając znane powiedzenie, że "każdy będzie miał swoje piętnaście minut", David Weinberger oznajmił, że "w Internecie każdy jest sławny wśród piętnastu osób" (Weinberger 2002, s. 104, J Rettberg 2012, s. 78).

W dzisiejszych czasach blog to nie tylko internetowy pamiętnik. "Z łatwością można znaleźć w sieci blogi będące macierzystymi stronami nawet dużych korporacji (Google Polska) czy nawet dodatkowymi kanałami przekazu ogólnopolskich dziennków (Rzeczpospolita), z drugiej strony: osobistymi dziennikami znanych polityków" (W Ciechanowicz 2010, s. 4).

Zalety bloga

Zalety bloga w stosunku do standardowej strony internetowej (W Ciechanowicz 2010, s. 5):

  • prostota konstrukcji - blogi nie mają złożonego menu, jest to zwykle ciąg notatek uporządkowany chronologicznie od najnowszego wpisu do najstarszego. Zbyt skomplikowane menu może prowadzić do wysokiego wskaźnika odrzuceń
  • zawężenie tematyki, w przeciwieństwie do niektórych stron internetowych (o szerokim zakresie), dzięki której czytelnicy nie trafiają na bloga z przypadku, co może się przyczynić do obniżenia wskaźnika odrzuceń
  • osobistość przekazu - blog ma zwykle (lecz nie jest to reguła) bardziej subiektywny przekaz niż klasyczna strona internetowa, może być nacechowany emocjami, dzięki czemu może wydawać się atrakcyjniejszy dla czytelników

Powody, dla których ludzie blogują

Poprzez przeprowadzenie ankiet, zbadano powody, dlaczego ludzie piszą blogi. Oto 5 z nich (B. Nardi, D. Schiano, M. Gumbrecht, L. Swartz 2004, s. 43):

  • chcą “udokumentować" swoje życie, bądź niektóre ważne momenty
  • chcą dostarczyć opinie, uwagi, komentarze
  • poprzez wpisy na blogu chcą wyrazić swoje emocje i odczucia
  • poprzez pisanie postów chcą wyrazić swoje pomysły
  • chcą utworzyć miejsce do wspólnego wyrażania swoich poglądów - swego rodzaju forum

Blog jako forma reklamy

Obecnie blogi są bardzo popularne, co za tym idzie - wiele firm oraz organizacji poszukuje sposobów, by tę popularność wykorzystać. Blogi są świetną formą reklamy. Dla przykładu, firmy takie jak Nike czy Paramount Picture za pośrednictwem blogów reklamują swoje produkty. Wykorzystują takie sytuacje, gdyż dzięki blogom, mają ułatwione zadanie, by dotrzeć do potencjalnych klientów. Jest to spowodowane tym, że charakter podmiotowy blogów pogrupował kupujących online o podobnych zainteresowaniach oraz gustach, dlatego firmom łatwiej jest dotrzeć do konkretnej grupy docelowej (Croteau, D., & Hoynes, W. 2013 s. 1).


Blogartykuły polecane
Portal społecznościowyWyszukiwarka internetowaSerwis społecznościowyFacebook marketingStoisko targoweReklama w serwisach społecznościowychArtykuł sponsorowanyAdwareReklama prasowa

Bibliografia

  • Ciechanowicz W. (2010), Blog jako narzędzie edukacji i pokonywania bariery braku zainteresowania mediów Studia i Materiały CEPL w Rogowie, nr 24
  • Croteau D., Hoynes W. (2013), Acceptance of blog usage: The roles of technology acceptance, social influence and knowledge sharing motivation, Information & Management, vol, 45
  • Nardi B., Schiano D., Gumbrecht M., Swartz L. (2004), Why we blog, Communications of the ACM, vol. 47
  • Rettberg J. (2012), Blogowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Sokół M. (2008), Blog: więcej niż internetowy pamiętnik, Wydawnictwo Helion, Gliwice
  • Wibbels A., Głogowska M. (2007), Prowadź blog!: przewodnik dla małych firm, Wydawnictwo Helion, Gliwice


Autor: Elżbieta Bąk