Samoocena: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
''' Samoocena''' - to uogólniona postawa w stosunku do samego siebie, która wpływa na nastrój, oraz wywiera wpływ na cechy | |||
''' Samoocena''' | |||
psychologiczno-fizyczne. | psychologiczno-fizyczne. | ||
Linia 28: | Linia 13: | ||
* samoakceptacja (postawa optymistyczna nacechowana wiarą, nadzieją, szacunkiem do samego siebie) | * samoakceptacja (postawa optymistyczna nacechowana wiarą, nadzieją, szacunkiem do samego siebie) | ||
* samoodtrącenie (jest to postawa, w której człowiek ma poczucie własnej winy, krzywdy, osoba taka nie widzi swoich sukcesów, przecenia porażki, dąży do poniżenia siebie a czasami wręcz się nienawidzi) | * samoodtrącenie (jest to postawa, w której człowiek ma poczucie własnej winy, krzywdy, osoba taka nie widzi swoich sukcesów, przecenia porażki, dąży do poniżenia siebie a czasami wręcz się nienawidzi) | ||
<google>n</google> | |||
==Aspekty samooceny== | ==Aspekty samooceny== | ||
Samoocena może być wyrażona w dwóch aspektach - wysokości i pewności. Tak, więc samoocena może być: | |||
Samoocena może być wyrażona w dwóch aspektach | |||
* zawyżona i pewna (osoby pewne siebie, bez zaburzeń własnej osobowości) | * zawyżona i pewna (osoby pewne siebie, bez zaburzeń własnej osobowości) | ||
* zawyżona i niepewna (osoby z pozoru pewne, lecz łatwo mieniące swoje poglądy na swój temat) | * zawyżona i niepewna (osoby z pozoru pewne, lecz łatwo mieniące swoje poglądy na swój temat) | ||
Linia 50: | Linia 36: | ||
Często zdarza się sytuacja, w której osoba posiadająca wiele kompleksów stara się 'zagłuszyć' je poniżając i obrażając innych. [[Niska samoocena]] wpływa na to, że dostrzega się w otoczeniu więcej złych cech. Sprawia, że człowiek staje się krytyczny względem innych i złośliwy. Najlepiej obrazuje to [[zasada]] lustra - osoba pozytywnie nastawiona przyciąga więcej życzliwych ludzi, natomiast człowiek o negatywnym nastawieniu przyciąga do siebie problematyczne osoby.(B. Andrzejewska 2014, s. 5-6) | Często zdarza się sytuacja, w której osoba posiadająca wiele kompleksów stara się 'zagłuszyć' je poniżając i obrażając innych. [[Niska samoocena]] wpływa na to, że dostrzega się w otoczeniu więcej złych cech. Sprawia, że człowiek staje się krytyczny względem innych i złośliwy. Najlepiej obrazuje to [[zasada]] lustra - osoba pozytywnie nastawiona przyciąga więcej życzliwych ludzi, natomiast człowiek o negatywnym nastawieniu przyciąga do siebie problematyczne osoby.(B. Andrzejewska 2014, s. 5-6) | ||
"Zaburzenia poczucia własnej wartości powstaje zazwyczaj na podstawie komunikatów podważających wartość dziecka, jakie dostaje ono od osób znaczących (np. rodziców, opiekunów). Początkowo np. dziecko jest uważane za cenne samo w sobie, dlatego że jest i dostaje komunikaty od otoczenia stosowne do takiego sposobu jego postrzegania. Z czasem jednak dziecko orientuję się, że wartość jego jako człowieka zależy w głównej mierze od czynników zewnętrznych lub od konkretnych działań, czy [[umiejętności]]. Tak wychowane dziecko stara się sprostać wymaganiom, jakie stawia przed nim życie. | "Zaburzenia poczucia własnej wartości powstaje zazwyczaj na podstawie komunikatów podważających wartość dziecka, jakie dostaje ono od osób znaczących (np. rodziców, opiekunów). Początkowo np. dziecko jest uważane za cenne samo w sobie, dlatego że jest i dostaje komunikaty od otoczenia stosowne do takiego sposobu jego postrzegania. Z czasem jednak dziecko orientuję się, że wartość jego jako człowieka zależy w głównej mierze od czynników zewnętrznych lub od konkretnych działań, czy [[umiejętności]]. Tak wychowane dziecko stara się sprostać wymaganiom, jakie stawia przed nim życie". | ||
==Ćwiczenia== | ==Ćwiczenia== | ||
Linia 66: | Linia 52: | ||
* Krok 3 - refleksja nad tym, czy jest jakiś plus w całej tej sytuacji oraz co można docenić w związku z występowaniem tych obaw. | * Krok 3 - refleksja nad tym, czy jest jakiś plus w całej tej sytuacji oraz co można docenić w związku z występowaniem tych obaw. | ||
Zbliżenie się do strachu przed zmianami pozwoli go zaakceptować i doda odwagi do działania.(M. Robbins 2012, s. 125) | Zbliżenie się do strachu przed zmianami pozwoli go zaakceptować i doda odwagi do działania.(M. Robbins 2012, s. 125) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Pewność siebie]]}} — {{i5link|a=[[Wielka piątka]]}} — {{i5link|a=[[Inteligencja emocjonalna]]}} — {{i5link|a=[[Pozytywne myślenie]]}} — {{i5link|a=[[Podstawowy błąd atrybucji]]}} — {{i5link|a=[[Mentor]]}} — {{i5link|a=[[Makiawelizm]]}} — {{i5link|a=[[Dysonans poznawczy]]}} — {{i5link|a=[[Empatia]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Andrzejewska B. (2015), ''Samoakceptacja'', | * Andrzejewska B. (2015), ''Samoakceptacja'', Self-Publisher | ||
* Fila Jankowska A.(2009), ''Samoocena autentyczna, co ukrywamy przed sobą'', SWPS, Warszawa | * Fila-Jankowska A. (2009), ''Samoocena autentyczna, co ukrywamy przed sobą'', SWPS, Warszawa | ||
* Łaguna M.(2012),[https://www.kul.pl/files/118/publikacje_artyk/Laguna_2012_PJZ.pdf | * Łaguna M. (2012), ''[https://www.kul.pl/files/118/publikacje_artyk/Laguna_2012_PJZ.pdf Satysfakcja z życia i satysfakcja z pracy a motywacja do podejmowania szkoleń: Doniesienie z badań]'', Psychologia Jakości Życia, tom 11, nr 2 | ||
* Oleś P.(2012),[https://www.kul.pl/files/714/Recenzja_1.55.2012.pdf | * Oleś P. (2012), ''[https://www.kul.pl/files/714/Recenzja_1.55.2012.pdf Psychologia człowieka]'', Przegląd psychologiczny, Tom 55, nr 1 | ||
* Robbins M.(2012), ''Bądź sobą. Autentyczność jest w cenie.'' | * Reber A. (2002), ''Słownik psychologii'', Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa | ||
* Robbins M. (2012), ''Bądź sobą. Autentyczność jest w cenie.'' Helion, Gliwice | |||
* Trzebiński J.(2012), | * Trzebiński J. (2012), ''Poziom samooceny'', Przegląd psychologiczny, Tom 55, nr 4 | ||
* Turska-Kawa A., Wojtasik W.(2010)[https://www.journals.us.edu.pl/index.php/PP/article/viewFile/4134/2799 | * Turska-Kawa A., Wojtasik W. (2010), ''[https://www.journals.us.edu.pl/index.php/PP/article/viewFile/4134/2799 Postawy wyborcze, a samoocena]'', Unikat2, Katowice | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Marcin Szarek, Agnieszka Kępa}} | {{a|Marcin Szarek, Agnieszka Kępa}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Ocena pracowników]] | ||
{{#metamaster:description|Czy masz wysoką czy niską samoocenę? Dowiedz się więcej o tym pojęciu i jak je zmierzyć. Przekonaj się, jak jest diagnozowana i jakie są jej skutki. Zapraszamy.}} | {{#metamaster:description|Czy masz wysoką czy niską samoocenę? Dowiedz się więcej o tym pojęciu i jak je zmierzyć. Przekonaj się, jak jest diagnozowana i jakie są jej skutki. Zapraszamy.}} |
Aktualna wersja na dzień 19:44, 17 gru 2023
Samoocena - to uogólniona postawa w stosunku do samego siebie, która wpływa na nastrój, oraz wywiera wpływ na cechy psychologiczno-fizyczne.
Samoocena to postawa wobec własnego "JA". Kiedy jest wysoka to istnieje przekonanie, że jest się wystarczająco wartościowym i dobrym człowiekiem. Nie oznacza to jednak tego, że ktoś uważa się za lepszego od innych. Natomiast kiedy ktoś ma niską samoocenę to odrzuca swoje "JA" i jest z siebie niezadowolony. Jest to cecha względnie stała. Jej poziom może być diagnozowany przy pomocy Skali Samooceny SES Rosenberga.(Turska-Kawa A., Wojtasik W. 2010, s. 103)
Osoba badana skalą SES Rosenberga ocenia jak bardzo zgadza się z dziesięcioma zdaniami typu: "Jestem osobą wartościową przynajmniej w takim stopniu jak inni ludzie", "Mam wiele wartościowych cech", "Jestem pozytywną osobą", itp. Zdania ocenia za pomocą skali ocen w przedziale od 1 do 5 gdzie 1 oznacza "zdecydowanie się nie zgadzam", natomiast 5 oznacza "zdecydowanie się zgadzam". Wskaźnik skali określa się sumując punkty. Maksymalna liczba punktów to 50. Im wyższa wartość, tym wyższa jest samoocena. Natomiast niska końcowa ilość punktów świadczy o niskiej samoocenie badanego.(J Trzebiński 2012, s. 338)
TL;DR
Samoocena to postawa wobec samego siebie, która wpływa na nastrój i cechy psychologiczno-fizyczne. Może być wysoka (poczucie wartości) lub niska (niezadowolenie z siebie). Skala SES Rosenberga pomaga diagnozować poziom samooceny. Samoocena może być wyrażona w aspektach wysokości i pewności. Wysoka samoocena pozwala śmiało wyrażać i zaspokajać potrzeby. Afirmacja i ćwiczenia autentyczności pomagają poprawić samoocenę i zaakceptować siebie. Pokonywanie strachu i obaw jest kluczowe dla rozwoju osobistego.
Postawy samooceny
Psycholodzy wyróżniają dwa rodzaje postaw związanych z samooceną ogólną:
- samoakceptacja (postawa optymistyczna nacechowana wiarą, nadzieją, szacunkiem do samego siebie)
- samoodtrącenie (jest to postawa, w której człowiek ma poczucie własnej winy, krzywdy, osoba taka nie widzi swoich sukcesów, przecenia porażki, dąży do poniżenia siebie a czasami wręcz się nienawidzi)
Aspekty samooceny
Samoocena może być wyrażona w dwóch aspektach - wysokości i pewności. Tak, więc samoocena może być:
- zawyżona i pewna (osoby pewne siebie, bez zaburzeń własnej osobowości)
- zawyżona i niepewna (osoby z pozoru pewne, lecz łatwo mieniące swoje poglądy na swój temat)
- zaniżona i niepewna (osoby z zaburzeniami, często nienawidzą siebie
Jakość dokonywanej samooceny zależy w głównej mierze od wychowania.
Czynniki wpływające na postrzeganie
Na właściwy obraz samego siebie składają się następujące czynniki:
- akceptacja siebie
- poczucie własnej wartości
- poczucie własnych możliwości
Akceptacja siebie (afirmacja) - jest jednym z najważniejszych zagadnień związanych z własnym rozwojem. Stanowi klucz i podstawę do dalszego działania. Wiąże się z akceptowaniem swoich mocnych i słabych stron oraz umiejętnym ich wykorzystywaniu w życiu. Poczucie własnej wartości - jest kluczowe w nawiązywaniu relacji z innymi ludźmi, ponieważ człowiek postrzega inne osoby poprzez pryzmat samego siebie. Jeżeli dana osoba lubi siebie, akceptuje i widzi w sobie dobro to dostrzega je także w otoczeniu i takich właśnie cech szuka u innych.(B. Andrzejewska 2014, s. 4-5)
Często zdarza się sytuacja, w której osoba posiadająca wiele kompleksów stara się 'zagłuszyć' je poniżając i obrażając innych. Niska samoocena wpływa na to, że dostrzega się w otoczeniu więcej złych cech. Sprawia, że człowiek staje się krytyczny względem innych i złośliwy. Najlepiej obrazuje to zasada lustra - osoba pozytywnie nastawiona przyciąga więcej życzliwych ludzi, natomiast człowiek o negatywnym nastawieniu przyciąga do siebie problematyczne osoby.(B. Andrzejewska 2014, s. 5-6)
"Zaburzenia poczucia własnej wartości powstaje zazwyczaj na podstawie komunikatów podważających wartość dziecka, jakie dostaje ono od osób znaczących (np. rodziców, opiekunów). Początkowo np. dziecko jest uważane za cenne samo w sobie, dlatego że jest i dostaje komunikaty od otoczenia stosowne do takiego sposobu jego postrzegania. Z czasem jednak dziecko orientuję się, że wartość jego jako człowieka zależy w głównej mierze od czynników zewnętrznych lub od konkretnych działań, czy umiejętności. Tak wychowane dziecko stara się sprostać wymaganiom, jakie stawia przed nim życie".
Ćwiczenia
Dzięki wysokiej samoocenie człowiek jest w stanie śmiało wyrażać i zaspokajać swoje potrzeby. Taka osoba wie, że ma prawo i zasługuje na szczęście. Punkt widzenia może ulec zmianie - warto więc pracować nad sobą.
Afirmacja, np. poprzez wypisywanie karteczek o swoich pozytywnych cechach, wypowiadanie pozytywnych zdań jest skuteczna i wpływa na poprawę samooceny. Jednak bardzo ważne jest skupienie się na tym, aby nie wypowiadać tych zdań mechanicznie, wyłączając przy tym swoją świadomość. Aby afirmacja była skuteczna trzeba czuć to, o czym się mówi i do tego wszystkiego dołączyć swoje emocje. Pozytywne emocje wpływają na to, że wypowiadane zdania bardziej docierają do człowieka i bardziej się z nimi utożsamia.(B. Andrzejewska 2014, s. 10)
Aby zaakceptować siebie trzeba zastosować 5 zasad autentyczności: poznać siebie, przeobrazić swój strach, wyrazić siebie, być odważnym i cieszyć się z tego, kim się jest. Obawy dotyczące porażki mają wpływ na zdolność do bycia sobą i podejmowania nowych wyzwań. Bardzo ważne jest pracowanie nad pokonywaniem własnego strachu i barier.
Ćwiczenie na oswojenie się ze strachem przed zmianami:
- Krok 1 - na początek należy pomyśleć o czymś, co od dawna chciało się zrobić/powiedzieć, ale powstrzymywał przed tym strach oraz zapisać to.
- Krok 2 - zastanowienie się nad tym, jakie są rzeczywiste obawy przed zrobieniem czegoś oraz skupienie się nad tym odczuciu.
- Krok 3 - refleksja nad tym, czy jest jakiś plus w całej tej sytuacji oraz co można docenić w związku z występowaniem tych obaw.
Zbliżenie się do strachu przed zmianami pozwoli go zaakceptować i doda odwagi do działania.(M. Robbins 2012, s. 125)
Samoocena — artykuły polecane |
Pewność siebie — Wielka piątka — Inteligencja emocjonalna — Pozytywne myślenie — Podstawowy błąd atrybucji — Mentor — Makiawelizm — Dysonans poznawczy — Empatia |
Bibliografia
- Andrzejewska B. (2015), Samoakceptacja, Self-Publisher
- Fila-Jankowska A. (2009), Samoocena autentyczna, co ukrywamy przed sobą, SWPS, Warszawa
- Łaguna M. (2012), Satysfakcja z życia i satysfakcja z pracy a motywacja do podejmowania szkoleń: Doniesienie z badań, Psychologia Jakości Życia, tom 11, nr 2
- Oleś P. (2012), Psychologia człowieka, Przegląd psychologiczny, Tom 55, nr 1
- Reber A. (2002), Słownik psychologii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
- Robbins M. (2012), Bądź sobą. Autentyczność jest w cenie. Helion, Gliwice
- Trzebiński J. (2012), Poziom samooceny, Przegląd psychologiczny, Tom 55, nr 4
- Turska-Kawa A., Wojtasik W. (2010), Postawy wyborcze, a samoocena, Unikat2, Katowice
Autor: Marcin Szarek, Agnieszka Kępa