Unikanie opodatkowania: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Unikanie podatków''' jest tak stare jak same [[Podatek|podatki]]. Polega na sztucznej redukcji odpowiedzialności podatkowej do takiego poziomu, gdzie są one najniższe. Wiąże się z tym zaniżanie dochodu publicznego. Zjawisko to różni się od siebie w różnych krajach w zależności od obowiązującego w danym państwie prawa podatkowego. Ciężko jest odróżnić legalne, a nielegalne unikanie płacenia podatków dlatego zostały sformułowane cztery podstawowe kryteria mające być pomocne w tym względzie: | '''Unikanie podatków''' jest tak stare jak same [[Podatek|podatki]]. Polega na sztucznej redukcji odpowiedzialności podatkowej do takiego poziomu, gdzie są one najniższe. Wiąże się z tym zaniżanie dochodu publicznego. Zjawisko to różni się od siebie w różnych krajach w zależności od obowiązującego w danym państwie prawa podatkowego. Ciężko jest odróżnić legalne, a nielegalne unikanie płacenia podatków dlatego zostały sformułowane cztery podstawowe kryteria mające być pomocne w tym względzie: | ||
* rozmiary korzyści osiągniętych poprzez uchylanie się od opodatkowania, | * rozmiary korzyści osiągniętych poprzez uchylanie się od opodatkowania, | ||
Linia 20: | Linia 5: | ||
* [[ocena]] odpowiednich władz. | * [[ocena]] odpowiednich władz. | ||
Często gdy w "grę" wchodzą duże pieniądze mamy do czynienia z profesjonalnym doradztwem. W związku z tym w wielu krajach trwa nieustanna walka pomiędzy osobami unikającymi płacenia podatków a organami odpowiedzialnymi za ich ściąganie. A więc ustawodawstwo musi być tak skonstruowane, aby z jednej strony umożliwiało walkę z tym procederem, a z drugiej strony nie wyrządziło szkód wśród osób rzetelnie wywiązujących się ze swoich [[Zobowiązania|zobowiązań]] podatkowych. | Często gdy w "grę" wchodzą duże pieniądze mamy do czynienia z profesjonalnym doradztwem. W związku z tym w wielu krajach trwa nieustanna walka pomiędzy osobami unikającymi płacenia podatków a organami odpowiedzialnymi za ich ściąganie. A więc ustawodawstwo musi być tak skonstruowane, aby z jednej strony umożliwiało walkę z tym procederem, a z drugiej strony nie wyrządziło szkód wśród osób rzetelnie wywiązujących się ze swoich [[Zobowiązania|zobowiązań]] podatkowych. | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Artykuł omawia różnice między unikaniem a uchylaniem się od opodatkowania. Unikanie polega na zmniejszaniu odpowiedzialności podatkowej w legalny sposób, wykorzystując przepisy podatkowe. Uchylanie się od opodatkowania to natomiast unikanie zapłaty podatku poprzez oszustwa i ukrywanie informacji. W artykule przedstawione są metody unikania opodatkowania, takie jak wykorzystanie przepisów podatkowych, przywileje podatkowe dla inwestorów lub umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Weryfikacja uniknięcia opodatkowania jest dokonywana na podstawie klauzuli zawartej w ustawie o Ordynacji podatkowej. Klauzula określa kryteria oceny, czy unikanie opodatkowania było sztuczne. Artykuł podkreśla, że unikanie podatków może być zarówno legalne, jak i nieetyczne, w zależności od wykorzystanych metod i intencji podatnika. | Artykuł omawia różnice między unikaniem a uchylaniem się od opodatkowania. Unikanie polega na zmniejszaniu odpowiedzialności podatkowej w legalny sposób, wykorzystując przepisy podatkowe. Uchylanie się od opodatkowania to natomiast unikanie zapłaty podatku poprzez oszustwa i ukrywanie informacji. W artykule przedstawione są metody unikania opodatkowania, takie jak wykorzystanie przepisów podatkowych, przywileje podatkowe dla inwestorów lub umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Weryfikacja uniknięcia opodatkowania jest dokonywana na podstawie klauzuli zawartej w ustawie o Ordynacji podatkowej. Klauzula określa kryteria oceny, czy unikanie opodatkowania było sztuczne. Artykuł podkreśla, że unikanie podatków może być zarówno legalne, jak i nieetyczne, w zależności od wykorzystanych metod i intencji podatnika. | ||
== Unikanie opodatkowania a uchylanie się od opodatkowania == | ==Unikanie opodatkowania a uchylanie się od opodatkowania== | ||
Uchylanie się od opodatkowania to uchylanie się przed zapłaceniem kwoty podatku wynikającej z prawa podatkowego. W przypadku unikania opodatkowania [[podatnik]] dąży do uniknięcia powstania obowiązku podatkowego, wykorzystując przy tym swoją znajomość prawa. [[Działanie]] to nie jest niezgodne z prawem. Często jednak jest stosowane poprzez zatajenia informacji księgowych, co jest oszustwem. Jeśli chodzi o uchylanie się od opodatkowania to celem jest całkowita [[likwidacja]] obowiązku podatkowego, poprzez ukrywanie obowiązku podatkowego przed organem podatkowym | Uchylanie się od opodatkowania to uchylanie się przed zapłaceniem kwoty podatku wynikającej z prawa podatkowego. W przypadku unikania opodatkowania [[podatnik]] dąży do uniknięcia powstania obowiązku podatkowego, wykorzystując przy tym swoją znajomość prawa. [[Działanie]] to nie jest niezgodne z prawem. Często jednak jest stosowane poprzez zatajenia informacji księgowych, co jest oszustwem. Jeśli chodzi o uchylanie się od opodatkowania to celem jest całkowita [[likwidacja]] obowiązku podatkowego, poprzez ukrywanie obowiązku podatkowego przed organem podatkowym<ref> Żabska M. (2013) </ref> | ||
<google>n</google> | |||
==Metody służące unikaniu opodatkowania== | ==Metody służące unikaniu opodatkowania== | ||
Linia 40: | Linia 26: | ||
Najlepszym sposobem unikania podatków we własnym kraju wydaje się [[przeniesienie]] działalności lub kapitału do innego kraju- [[Raj podatkowy|raju podatkowego]], dzięki czemu władze podatkowe nie mają o nich żadnych informacji. | Najlepszym sposobem unikania podatków we własnym kraju wydaje się [[przeniesienie]] działalności lub kapitału do innego kraju- [[Raj podatkowy|raju podatkowego]], dzięki czemu władze podatkowe nie mają o nich żadnych informacji. | ||
== Weryfikacja uniknięcia opodatkowania | ==Weryfikacja uniknięcia opodatkowania== | ||
[[Ustawa]] o Ordynacji podatkowej zawiera klauzulę o uniknięciu opodatkowania. Klauzula ta mówi, że "Szef Krajowej Administracji Skarbowej przy ocenie sposobu działania i weryfikacji czy był on sztuczny, czyli gdyby kierował się celem innym niż osiągnięcie korzyści, bierze pod uwagę występowanie: | [[Ustawa]] o Ordynacji podatkowej zawiera klauzulę o uniknięciu opodatkowania. Klauzula ta mówi, że "Szef Krajowej Administracji Skarbowej przy ocenie sposobu działania i weryfikacji czy był on sztuczny, czyli gdyby kierował się celem innym niż osiągnięcie korzyści, bierze pod uwagę występowanie: | ||
* Nieuzasadnionego dzielenia operacji | * Nieuzasadnionego dzielenia operacji | ||
Linia 48: | Linia 34: | ||
* Ryzyka ekonomicznego lub gospodarczego przewyższającego spodziewane korzyści inne niż podatkowe w takim stopniu, że należy uznać, że działający rozsądnie podmiot nie wybrałby tego sposobu działania" <ref> Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - [[Ordynacja podatkowa]] </ref> | * Ryzyka ekonomicznego lub gospodarczego przewyższającego spodziewane korzyści inne niż podatkowe w takim stopniu, że należy uznać, że działający rozsądnie podmiot nie wybrałby tego sposobu działania" <ref> Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - [[Ordynacja podatkowa]] </ref> | ||
== Klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania nie stosuje się | ==Klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania nie stosuje się== | ||
* "Jeżeli [[korzyść]] podatkowa lub suma korzyści podatkowych zyskanych przez podmiot z tytułu czynności w okresie rozliczeniowym jest mniejsza niż 100000 zł, a w przypadku podatków, które nie są rozliczane okresowo | * "Jeżeli [[korzyść]] podatkowa lub suma korzyści podatkowych zyskanych przez podmiot z tytułu czynności w okresie rozliczeniowym jest mniejsza niż 100000 zł, a w przypadku podatków, które nie są rozliczane okresowo - jeżeli korzyść podatkowa z tytułu czynności nie przekracza 100000 zł | ||
* W przypadku podmiotu, który pozyskał opinię zabezpieczającą | * W przypadku podmiotu, który pozyskał opinię zabezpieczającą - w zakresie objętym opinią, do dnia doręczenia uchylenia lub zmiany opinii zabezpieczającej | ||
* Do podmiotu, którego wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej nie został załatwiony w terminie | * Do podmiotu, którego wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej nie został załatwiony w terminie | ||
* Do podatku od [[towarów]] i usług oraz do opłat i niepodatkowych [[należności]] budżetowych | * Do podatku od [[towarów]] i usług oraz do opłat i niepodatkowych [[należności]] budżetowych | ||
Linia 57: | Linia 43: | ||
==Podsumowanie== | ==Podsumowanie== | ||
Unikanie podatków rodzi nieprzyjemne skojarzenia, a mianowicie uważane jest za zachowanie nieetyczne i nierespektujące [[prawo]]. Jednak termin ten powinien mieć bardziej neutralnych charakter, gdyż z jednej strony unikanie opodatkowania może mieć miejsce w ramach litery prawa, a z drugiej strony być jednocześnie niezgodne z duchem prawa. | Unikanie podatków rodzi nieprzyjemne skojarzenia, a mianowicie uważane jest za zachowanie nieetyczne i nierespektujące [[prawo]]. Jednak termin ten powinien mieć bardziej neutralnych charakter, gdyż z jednej strony unikanie opodatkowania może mieć miejsce w ramach litery prawa, a z drugiej strony być jednocześnie niezgodne z duchem prawa. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rezydencja podatkowa]]}} — {{i5link|a=[[Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania]]}} — {{i5link|a=[[Podwójne opodatkowanie]]}} — {{i5link|a=[[Malwersacja]]}} — {{i5link|a=[[Konstytucja biznesu]]}} — {{i5link|a=[[Oszustwo]]}} — {{i5link|a=[[Optymalizacja podatkowa]]}} — {{i5link|a=[[Bezpodstawne wzbogacenie]]}} — {{i5link|a=[[Podatek dochodowy od firm]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 63: | Linia 51: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Głuchowski J. (1996) ''Oazy podatkowe'', Warszawa | * Głuchowski J. (1996), ''Oazy podatkowe'', Warszawa | ||
* Kurzac M. (2017) ''Unikanie opodatkowania a uchylanie się od opodatkowania | * Kurzac M. (2017), ''Unikanie opodatkowania a uchylanie się od opodatkowania - o kryteriach rozróżniających'', Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | ||
* Leoński W. (2013) | * Leoński W. (2013), ''Zjawisko uchylania się od opodatkowania w grupach społeczno-zawodowych'', Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych | ||
* Lipowska T. (2004) ''Raje podatkowe a unikanie opodatkowania'', Warszawa | * Lipowska T. (2004), ''Raje podatkowe a unikanie opodatkowania'', Warszawa | ||
* Lipowski T. (2002) ''Raje podatkowe | * Lipowski T. (2002), ''Raje podatkowe: charakterystyka i sposoby wykorzystywania'', Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk | ||
* ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19971370926 Dz.U. 1997 nr 137 poz. 926] | * ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19971370926 Dz.U. 1997 nr 137 poz. 926] | ||
* Żabska M. (2013) | * Żabska M. (2013), ''Optymalizacja podatkowa a oszustwa podatkowe'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki, Ubezpieczenia, 61 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 16:50, 19 gru 2023
Unikanie podatków jest tak stare jak same podatki. Polega na sztucznej redukcji odpowiedzialności podatkowej do takiego poziomu, gdzie są one najniższe. Wiąże się z tym zaniżanie dochodu publicznego. Zjawisko to różni się od siebie w różnych krajach w zależności od obowiązującego w danym państwie prawa podatkowego. Ciężko jest odróżnić legalne, a nielegalne unikanie płacenia podatków dlatego zostały sformułowane cztery podstawowe kryteria mające być pomocne w tym względzie:
- rozmiary korzyści osiągniętych poprzez uchylanie się od opodatkowania,
- fikcyjnych charakter działalności,
- przyczyny działalności,
- ocena odpowiednich władz.
Często gdy w "grę" wchodzą duże pieniądze mamy do czynienia z profesjonalnym doradztwem. W związku z tym w wielu krajach trwa nieustanna walka pomiędzy osobami unikającymi płacenia podatków a organami odpowiedzialnymi za ich ściąganie. A więc ustawodawstwo musi być tak skonstruowane, aby z jednej strony umożliwiało walkę z tym procederem, a z drugiej strony nie wyrządziło szkód wśród osób rzetelnie wywiązujących się ze swoich zobowiązań podatkowych.
TL;DR
Artykuł omawia różnice między unikaniem a uchylaniem się od opodatkowania. Unikanie polega na zmniejszaniu odpowiedzialności podatkowej w legalny sposób, wykorzystując przepisy podatkowe. Uchylanie się od opodatkowania to natomiast unikanie zapłaty podatku poprzez oszustwa i ukrywanie informacji. W artykule przedstawione są metody unikania opodatkowania, takie jak wykorzystanie przepisów podatkowych, przywileje podatkowe dla inwestorów lub umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Weryfikacja uniknięcia opodatkowania jest dokonywana na podstawie klauzuli zawartej w ustawie o Ordynacji podatkowej. Klauzula określa kryteria oceny, czy unikanie opodatkowania było sztuczne. Artykuł podkreśla, że unikanie podatków może być zarówno legalne, jak i nieetyczne, w zależności od wykorzystanych metod i intencji podatnika.
Unikanie opodatkowania a uchylanie się od opodatkowania
Uchylanie się od opodatkowania to uchylanie się przed zapłaceniem kwoty podatku wynikającej z prawa podatkowego. W przypadku unikania opodatkowania podatnik dąży do uniknięcia powstania obowiązku podatkowego, wykorzystując przy tym swoją znajomość prawa. Działanie to nie jest niezgodne z prawem. Często jednak jest stosowane poprzez zatajenia informacji księgowych, co jest oszustwem. Jeśli chodzi o uchylanie się od opodatkowania to celem jest całkowita likwidacja obowiązku podatkowego, poprzez ukrywanie obowiązku podatkowego przed organem podatkowym[1]
Metody służące unikaniu opodatkowania
Oczywiście istnieje wiele środków służących unikaniu opodatkowania, ale za zasadne uważa się wyróżnienie trzech podstawowych:
- wykorzystanie istniejącego prawa podatkowego, które celowo zwalnia od podatku określone dochody,
- wykorzystanie innych przepisów, dzięki którym inwestorzy działający w określonych branżach gospodarki otrzymują pewne przywileje podatkowe,
- wykorzystanie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (treaty shopping).
Jeśli chodzi o dwie pierwsze metody to można ich dokonać poprzez np.:
- wykorzystanie dywidend, dzięki czemu dochód zamieniany jest w kapitał,
- wykorzystanie możliwości przekazania dochodu lub aktywów w ręce osoby, która jest zwolniona od podatku lub ma go ograniczonego,
- gromadzenie kapitału w formie pożyczek,
- płacenie za usługi i towary w formie pożyczek.
Najlepszym sposobem unikania podatków we własnym kraju wydaje się przeniesienie działalności lub kapitału do innego kraju- raju podatkowego, dzięki czemu władze podatkowe nie mają o nich żadnych informacji.
Weryfikacja uniknięcia opodatkowania
Ustawa o Ordynacji podatkowej zawiera klauzulę o uniknięciu opodatkowania. Klauzula ta mówi, że "Szef Krajowej Administracji Skarbowej przy ocenie sposobu działania i weryfikacji czy był on sztuczny, czyli gdyby kierował się celem innym niż osiągnięcie korzyści, bierze pod uwagę występowanie:
- Nieuzasadnionego dzielenia operacji
- Angażowania podmiotów pośredniczących mimo braku uzasadnienia ekonomicznego lub gospodarczego
- Czynników mające doprowadzić do uzyskania stanu identycznego lub zbliżonego do stanu istniejącego przed dokonaniem czynności
- Elementów wzajemnie się znoszących lub kompensujących
- Ryzyka ekonomicznego lub gospodarczego przewyższającego spodziewane korzyści inne niż podatkowe w takim stopniu, że należy uznać, że działający rozsądnie podmiot nie wybrałby tego sposobu działania" [2]
Klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania nie stosuje się
- "Jeżeli korzyść podatkowa lub suma korzyści podatkowych zyskanych przez podmiot z tytułu czynności w okresie rozliczeniowym jest mniejsza niż 100000 zł, a w przypadku podatków, które nie są rozliczane okresowo - jeżeli korzyść podatkowa z tytułu czynności nie przekracza 100000 zł
- W przypadku podmiotu, który pozyskał opinię zabezpieczającą - w zakresie objętym opinią, do dnia doręczenia uchylenia lub zmiany opinii zabezpieczającej
- Do podmiotu, którego wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej nie został załatwiony w terminie
- Do podatku od towarów i usług oraz do opłat i niepodatkowych należności budżetowych
- W przypadku gdy zastosowanie innych przepisów prawa podatkowego pozwala na przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania" [3]
Podsumowanie
Unikanie podatków rodzi nieprzyjemne skojarzenia, a mianowicie uważane jest za zachowanie nieetyczne i nierespektujące prawo. Jednak termin ten powinien mieć bardziej neutralnych charakter, gdyż z jednej strony unikanie opodatkowania może mieć miejsce w ramach litery prawa, a z drugiej strony być jednocześnie niezgodne z duchem prawa.
Unikanie opodatkowania — artykuły polecane |
Rezydencja podatkowa — Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania — Podwójne opodatkowanie — Malwersacja — Konstytucja biznesu — Oszustwo — Optymalizacja podatkowa — Bezpodstawne wzbogacenie — Podatek dochodowy od firm |
Przypisy
- ↑ Żabska M. (2013)
- ↑ Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
- ↑ Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
Bibliografia
- Głuchowski J. (1996), Oazy podatkowe, Warszawa
- Kurzac M. (2017), Unikanie opodatkowania a uchylanie się od opodatkowania - o kryteriach rozróżniających, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Leoński W. (2013), Zjawisko uchylania się od opodatkowania w grupach społeczno-zawodowych, Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych
- Lipowska T. (2004), Raje podatkowe a unikanie opodatkowania, Warszawa
- Lipowski T. (2002), Raje podatkowe: charakterystyka i sposoby wykorzystywania, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Dz.U. 1997 nr 137 poz. 926
- Żabska M. (2013), Optymalizacja podatkowa a oszustwa podatkowe, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki, Ubezpieczenia, 61
Autor: Beata Chryczyk, Natalia Papiernik
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |